Hoeveel weide per paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Hoeveel weide per paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 00:09

Even een vraagje.
We krijgen misschien een extra paardje op onze weide.
We houden nu 2 fjorden en een fries op 9100 m2.
Er komt nu waarschijnlijk een ranke e-pony bij.

nu had ik hierover wat vragen:
- zouden we dit halen met gras, onze fjorden mogen niet teveel i.v.m. dieet.
- hoe groot zal een schuilstal voor deze 4 moeten zijn, wij zaten zelf te denken aan 4x6
- wat is de slimte weide indeling. we zaten zelf te denken aan een looppad rondom de weide welke altijd beschikbaar is. in deze cirkel staat het water het hooi in de winter en de schuilstal. binnenin die cirkel willen we het land opdelen in 3 gelijke stukken. we willen in de volgende winter een weide en de cirkel openzetten zodat de andere 2 weides kunnen rusten voor de zomer.

bedankt alvast.

tamary

Re: Hoeveel weide per paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:14

Weideindeling is heel goed idee.
Normaal reken je ong. 1/2 hectare per paard. (1 hectare is 10.000 m2). Je zal met het pad, altijd hooi en strookbegrazing van de weides een heel eind komen, maar 100% op het gras of ook nog hooien kan je vergeten met 4 grote pony's/paard op zo'n stukje land. Zorg verder dat je gras nooit te kort wordt, dan groeit het nl veel langzamer weer aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:21

Vergis je niet in hoeveel grasoppervlakte het looppad je kost als je het helemaal rond de weide laat lopen.
Ook moet het looppad een stevige droge (zand?)bodem hebben omdat ze het anders door het intensieve gebruik helemaal kapotlopen in de winter (wij hebben ook een looppad om de wei, van gras, en niet zo'n stevige bodem en zelf met 2x per dag aan de hand naar en van de wei lopen wordt het glad en modderig en trappen ze het kapot.)

Zou je niet beter 1 pad langs 1 kant leggen met aan de uiteindes van dat pad een verbreding als soort van paddock zodat ze makkelijk kunnen keren, en aan 1 van die kanten ook de schuilstal, en het water of het ruwvoer of die juist scheiden zodat ze veel meer heen en weer gaan lopen?
Dan houd je meer grond over voor de weides en heb je toch ruim voldoende loopmogelijkheden voor de paarden als de weides gesloten zijn.
Het pad moet breed genoeg zijn zodat de paarden elkaar veilig kunnen passeren en elkaar niet makkelijk klem zetten.

Een schuilstal van 4 bij 6 is niet ruim genoeg om alle paarden tegelijk in het laten staan als er een wat dominanter paard tussen zit, maar aangezien de paarden meestal niet tegelijkertijd gebruik maken van zo'n stal, is het een mooi formaat. Wij hebben een schuilstal van 3 bij 6 voor 4 paarden (ook nog 2 stallen om de paarden in te zetten bij erg slecht weer en natte bodem) en meestal staan er niet meer dan 2 paarden tegelijk in te eten. Als er een derde bij komt, loopt er ook 1 weer uit over het algemeen.
Als je hem breder maakt, bijvoorbeeld 3 bij 8, dan passen er wel weer makkelijker 3 paarden in. Of je maakt een stal waar ze aan 2 kanten kunnen staan, dan kunnen er 2 aan elke kant, zonder dat 1 de rest weg kan jagen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:39

Het land kan groot genoeg zijn voor volledige begrazing. Wij hebben 10 paarden op 2 hectare land. Het land is in stukken verdeeld (stroken) en strookbegrazing. Zodra het gras op is van zo'n strook gaan zij over naar een volgend stuk althans eerst een stuk erbij en als dit weer voldoende groot is wordt het eerste stuk dichtgemaakt en bemest. Hierdoor hou je meer dan voldoende gras en hoef je geen hooi bij te voeren. Al jaren voldoende gras voor alle paarden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:59

ja idd maar ze staan idd nooit tegelijk in een shuilstal dat heb ik nog nooit meegemaakt. misschien dat we hem idd beter 8X4 kunnen maken.

Friesiszwart: Waar bemesten jullie mee, en staan jullie paarden ook 24/7 buiten? en hoeven jullie zelfs in de winter niet bij te voederen dan? ik zou graag wat meer info willen over jou manier van weideinrichting.

idd die ronde ga ik eens iets aan doen mar het probleem is.
dat aan de enne kant van de wei de waterpomp zit, en helemaal aan de andere kant van de weide is de schaduw.
dus ik vind dat ze altijd bij die 2 plekken moeten kunnen komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:00

Dat zou ook mijn ideaal zijn. Maar bij ons is het 350 meter in de lengte voor ze aan de andere kant zijn en om dat nu allemaal zo te verstevigen dat ze ten alle tijden heen en weer kunnen lopen is wat te kostbaar.

Ik heb 4 paarden op 3ha gras. In de winter krijgen ze dat op met beperkte weidegang. Met 24/7 weidegang zou het gras ergens in december/januari op zijn. (1e jaar hebben ze tot ergens januari 24/7 buiten gelopen op het gras met toegang tot de bak)
ik haal zomers van een deel van het land ook nog 2 snedes gras voor hooi of voordroogbalen.

Ik werk meestal ook met strookbegrazing, of het stuk moet al vrij kort zijn, dan kan ik ze in 1x al een groter stuk geven.
Ze lopen bij mij 24/7/365 buiten als het even kan (alleen bij extreme nattigheid komen 2 paarden voor de nacht op stal) en heb om dat te kunnen doen een deel van de paddock voor de schuilstal laten bestraten. In de winter brengen we ze aan de hand heen en weer naar en van de wei om het pad te sparen, en krijgen ze beperkt weidegang omdat onze bodem te nat is. Nu zo'n 4 tot 6 uur weidegang per dag en dan lopen ze de natte stukken toch al wel aardig kapot. Nu met de vorst gelukkig niet.

Wat je kunt doen met je land, en aan hoeveel land je genoeg hebt, is dus erg afhankelijk van je bodem. Je kunt wel 24/7 weidegang aan willen bieden, maar als je bodem dat niet toelaat omdat die te snel vertrapt wordt en de paarden er ver in wegzakken (en dus ook echt je hele zode vertrappen) dan blijft er weinig over van je land voor het voorjaar en de zomer...

Is je land te droog en sproei je niet, dan ben je snel door je gras heen en moet je bijvoeren en komt je land ook langzamer weer bij na die tijd omdat het te ver is afgegraasd.

Bij ons wordt bemest met drijfmest (ongeveer 2x per jaar, in voorjaar bijna alles, daarna het stuk wat kaalgegeten of kaal gemaaid is) en eventueel wordt er nog wat bijgemest met kunstmest. Soms rijden we onze vaste mest over het land uit, maar liever doe ik dat zo min mogelijk ivm smakelijkheid en wormbesmetting.

Succes! Je ervaart snel genoeg of iets werkt of niet Knipoog Elk jaar leer ik in elk geval weer bij en stel ik weer wat dingen bij qua aanpak.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:52

friesiszwart schreef:
Het land kan groot genoeg zijn voor volledige begrazing. Wij hebben 10 paarden op 2 hectare land. Het land is in stukken verdeeld (stroken) en strookbegrazing. Zodra het gras op is van zo'n strook gaan zij over naar een volgend stuk althans eerst een stuk erbij en als dit weer voldoende groot is wordt het eerste stuk dichtgemaakt en bemest. Hierdoor hou je meer dan voldoende gras en hoef je geen hooi bij te voeren. Al jaren voldoende gras voor alle paarden.

Hier is het wat intensiever: 10 paarden per hectare. Paarden kunnen hier zelf kiezen of ze binnen willen zijn of op het land. Hier wordt geen kunstmest gebruikt, alleen organische om zo het humusgehalte op peil te houden waardoor zodebeschadiging minimaal blijft. De hoeveelheid mest wordt nauwkeurig uitgerekend. Wanneer nodig wordt hier beregend; wanneer de paarden een andere strook krijgen wordt bepaald door temperatuur, lengte van het gras en tijdstip. Intensief grasland gebruik is mogelijk maar kan niet zomaar.