welk gras het beste voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

welk gras het beste voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:43

Hi iedereen,

Ik en me vriendje hebben net een boerderij'tje in het hart van de penedes( cataluña, Spanje) gekocht. Eendeel van de weide is mooi groen, maar het andere is erg slecht ondehouden en moet opnieuw ingezaait worden. is er iemand die hier verstand van heeft en me kan helpen te kiezen voor goed paarden gras?

Heelveel dank.

Liefs,

Helene

Boktpony

Re: welk gras het beste voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:45

Wat hier in Nederland goed paardengras is groeit misschien totaal niet goed in Spanje...

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:09

Rianneke schreef:
Wat hier in Nederland goed paardengras is groeit misschien totaal niet goed in Spanje...

daarom heb ik het ook laten weten dat het in spanje is. Misschien loopt er hier een echte gras kenner rond die mij kan helpen Lachen

liefs,

Helene

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:19

Van gras heb ik op zich weinig verstand. Ik woon wel in Spanje en heb paarden. Wat ik om mij heen zie, en bij de stallen waar ik kom, is dat behalve degenen die vele hectares grond hebben, iedereen bijvoert. Er is bovendien soms sprake van sproeiverbod (ivm het tekort aan water), waardoor je ook niet zomaar kunt beregenen. Het grootste deel van het jaar is het dor. Gras (van welke kwaliteit dan ook) het hele jaar door is geen haalbare kaart (kan per streek verschillen). Groeien doet het gras enkel in beperkte periodes. Hooi is ontzettend duur. Als je genoeg volume hebt kun je het beter importeren vanuit Frankrijk. Juist omdat het ruwvoer nog steeds duurder wordt kunnen steeds meer mensen geen paarden meer betalen. Alleen als je erg veel grond hebt gaat het lukken om 2 of misschien 3x per jaar te hooien.

Je hebt véél grond nodig om de paarden ervan te kunnen laten leven. Ik heb 4 paarden op 1 hectare en het was al na 3 weken zo kaal dat ze nu volledig op ruwvoer en granen staan. Hier in Madrid bij "medio ambiente" houden ze ongeveer 1 hectare per paard aan om paarden natuurlijk te kunnen houden. Als ik de situatie bij mij thuis bekijk dan lijkt me dat wel het absolute minimum. Voldoe je daar niet aan, dan moet je een officieel project indienen en aantonen dat je voorzieningen hebt voor de paarden en hoe je ze van plan bent te onderhouden, voordat je een vergunning krijgt om paarden te mogen houden.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:19

Adalberti schreef:
Van gras heb ik op zich weinig verstand. Ik woon wel in Spanje en heb paarden. Wat ik om mij heen zie, en bij de stallen waar ik kom, is dat behalve degenen die vele hectares grond hebben, iedereen bijvoert. Er is bovendien soms sprake van sproeiverbod (ivm het tekort aan water), waardoor je ook niet zomaar kunt beregenen. Het grootste deel van het jaar is het dor. Gras (van welke kwaliteit dan ook) het hele jaar door is geen haalbare kaart (kan per streek verschillen). Groeien doet het gras enkel in beperkte periodes. Hooi is ontzettend duur. Als je genoeg volume hebt kun je het beter importeren vanuit Frankrijk. Juist omdat het ruwvoer nog steeds duurder wordt kunnen steeds meer mensen geen paarden meer betalen. Alleen als je erg veel grond hebt gaat het lukken om 2 of misschien 3x per jaar te hooien.

Je hebt véél grond nodig om de paarden ervan te kunnen laten leven. Ik heb 4 paarden op 1 hectare en het was al na 3 weken zo kaal dat ze nu volledig op ruwvoer en granen staan. Hier in Madrid bij "medio ambiente" houden ze ongeveer 1 hectare per paard aan om paarden natuurlijk te kunnen houden. Als ik de situatie bij mij thuis bekijk dan lijkt me dat wel het absolute minimum. Voldoe je daar niet aan, dan moet je een officieel project indienen en aantonen dat je voorzieningen hebt voor de paarden en hoe je ze van plan bent te onderhouden, voordat je een vergunning krijgt om paarden te mogen houden.

Wij zitten in een heuvel achtige omgeving niet alte ver van Barcelona. Het gras daar is groen sinds ik het voor het eerst zag. De grond droogt niet alte snel uit. Het is in de penedes dus daar moet het opzich wel groeien. het gras staat ook knie hoog op het moment. De regel daar is 5 paarden per op minder dan 1 hectare. wil je er meer moet je 1,5 hectare hebben.
Wij hebben ook eigen grond water voorziening dus daar kunnen wij altijd gebruik van maken Lachen
het gaat alleen om de plekken die door het uitrukken van de wijnbomen beschadigt zijn. en waar momenteel rare planten groeien.

heelveel dank,

Liefs,

helene

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:25

groen gras is eigenlijk ook helemaal niet zo gezond voor paarden, dus het is niet erg als je dat niet hebt.

Paarden zijn prima te huisvesten in grote paddocks met voldoende hooi. Hooi van goede kwaliteit dat niet ouder dan een jaar is bevat voldoende vitamines en mineralen.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:11

Per regio kan de begroeiing ontzettend verschillen hier in Spanje. Een hectare hebben ze zo kaal. Hier mag je ook wel meerdere paarden houden op een hectare. Het is alleen zo dat je dan een project moet indienen en ik geloof dat hier ook een maximum geldt van 5 of 6 paarden op een hectare. Als je per paard 1 hectare of meer hebt wordt de regelgeving een stuk makkelijker en krijg je ook niet zo snel te maken met de milieudienst (die kunnen hier echt moeilijk doen, ik ken paardenbedrijven die daardoor hebben moeten sluiten).
Ik moet zeggen dat het hooi hier me een beetje tegenvalt. Het is ontzettend duur en de kwaliteit is niet stabiel. Ik geef nu voornamelijk Alfalfa (Lucerne) naast een granenmix die ik zelf samenstel. Dat bevalt wel.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:08

Adalberti schreef:
Per regio kan de begroeiing ontzettend verschillen hier in Spanje. Een hectare hebben ze zo kaal. Hier mag je ook wel meerdere paarden houden op een hectare. Het is alleen zo dat je dan een project moet indienen en ik geloof dat hier ook een maximum geldt van 5 of 6 paarden op een hectare. Als je per paard 1 hectare of meer hebt wordt de regelgeving een stuk makkelijker en krijg je ook niet zo snel te maken met de milieudienst (die kunnen hier echt moeilijk doen, ik ken paardenbedrijven die daardoor hebben moeten sluiten).
Ik moet zeggen dat het hooi hier me een beetje tegenvalt. Het is ontzettend duur en de kwaliteit is niet stabiel. Ik geef nu voornamelijk Alfalfa (Lucerne) naast een granenmix die ik zelf samenstel. Dat bevalt wel.

ja alfalfa hoor ik wel vaker van hier dat krijgen ze waar ze nu staan ook regelmatig.
Ik weet dat er in tarragona een boer is die goede kwaliteit hooi verbouwd
de pure alfalfa( die niet met melasse overstrooit is) is denk ik best een goed alternatief. Dat moet ik idd ook even na zoeken.
ook zuikerbieten pulp ( waar de suiker uitgehaald is) schijnt erg gezond te zijn en vol met cellulose te zitten.
Ik wil ze ook het hele jaar door bij blijven voeren. met hooi, stro, alfalva en bietenpulp en natuurlijk een goede liksteen Lachen
het fijne is dat het stro hier in spanje van betere kwaliteit is dan in Nderland Lachen dat vinden ze dus best wel lekker, maar wil wel proberen gras te behouden. Miss later een stuk grond kopen (maakt niet uit waar) om zelf gras te verbouwen Lachen

Hier in cataluña gaat het alleen om 5 paarden op minder dan 1 en meer op 1,5 ha. maar ze zeiden bij de gemeente al dat niemand dat komt controleren dus ze vonden het erg grappig dat wij daarom kwamen vragen Lachen

Liefs,

Helene

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:15

klopt bietenpulp werkt heel goed, enige nadeel is dat er weinig vitamines en mineralen inzitten, maar dat is niet erg als je het rijk voorziene lucerne voert.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 13:20

Arabesk schreef:
klopt bietenpulp werkt heel goed, enige nadeel is dat er weinig vitamines en mineralen inzitten, maar dat is niet erg als je het rijk voorziene lucerne voert.

ja ik wil er ook zeker een goed liksteen bij geven voor de mineraaltjes. op de paard natuurlijk site hebben ze daar zo'n mooi berekenings systeempje voor:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:25

Neem contact op met Innoseeds, is een graszaden leverancier, die ontwikkelen grassoorten voor gebieden over de hele wereld, ook in zeer droge gebieden, zoals bv Texas, het gras dat hier wordt gezaaid, zal daar wellicht niet eens opkomen. Je moet gras hebben dat in Spanje groeit en is daar speciaal voor gekweekt. Sommige grassoorten groeien zelfs nog als het vriest, speciaal zo gekweekt, voor elke bodem en weersomstandigheden worden er grassen gekweekt. Bij de boerenbond zul je het niet vinden, bij je fouragemannetje hier in Nederland ook zeker niet, dus ga niet af op zijn verhalen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:48

russel schreef:
Neem contact op met Innoseeds, is een graszaden leverancier, die ontwikkelen grassoorten voor gebieden over de hele wereld, ook in zeer droge gebieden, zoals bv Texas, het gras dat hier wordt gezaaid, zal daar wellicht niet eens opkomen. Je moet gras hebben dat in Spanje groeit en is daar speciaal voor gekweekt. Sommige grassoorten groeien zelfs nog als het vriest, speciaal zo gekweekt, voor elke bodem en weersomstandigheden worden er grassen gekweekt. Bij de boerenbond zul je het niet vinden, bij je fouragemannetje hier in Nederland ook zeker niet, dus ga niet af op zijn verhalen.

Hey dank je russel ik ga het meteen ff googelen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:53

Stond mijn paard maar op sober mediterraan gras. Haha!

Hij staat nu voornamelijk op een onbemest, schrale (veen)grond, waar het gras aardig kan groeien als het klimaat vochtig en zonnig is.
Maar goed, hij eet ook het riet en hij eet ook van de struiken en bomen, alles wat hij kan vinden (staat in natuurgebied).

In Spanje is de grond heel anders dan hier. Ik zou daar eens een goede expert gaan zoeken. En groen, rijk gras is niet geweldig goed voor paarden, hoor, dus ik zou me er niet te druk over maken en gewoon ruwvoer bijvoeren als dat nodig is...... Lachen

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:53

Twiggy2008 schreef:
Stond mijn paard maar op sober mediterraan gras. Haha!

Hij staat nu voornamelijk op een onbemest, schrale (veen)grond, waar het gras aardig kan groeien als het klimaat vochtig en zonnig is.
Maar goed, hij eet ook het riet en hij eet ook van de struiken en bomen, alles wat hij kan vinden (staat in natuurgebied).

In Spanje is de grond heel anders dan hier. Ik zou daar eens een goede expert gaan zoeken. En groen, rijk gras is niet geweldig goed voor paarden, hoor, dus ik zou me er niet te druk over maken en gewoon ruwvoer bijvoeren als dat nodig is...... Lachen

haha ik laat die van my ook stiekum elke dag los in een natuurgebiet en dan eten ze zelfs bamboo Knipoog

Tja ik wil dus ook gras dat goed is voor paarden. Het mag best door zijn, want door gras bevat voornamelijk cellulose Lachen

tja bijvoeren vind ik toch al geen slecht idee. Pling

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:39

Misschien kun je eens een PB sturen naar Huertecilla...die woont ook in spanje en heeft ook paarden. Misschien heeft hij wat adresjes of wellicht andere ideeen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:30

Cowgirl schreef:
Misschien kun je eens een PB sturen naar Huertecilla...die woont ook in spanje en heeft ook paarden. Misschien heeft hij wat adresjes of wellicht andere ideeen.

Thanks zal ik doen.

Liefs,

Helene

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:48

Ga bij de boeren in de buurt eens vragen hoe zij het zien. Mensen die daar al generaties boer zijn, weten meestal precies wat er wel en niet kan. Is ook vaak een goede "binnenkomer" in de gemeenschap. Knipoog

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:05

hihi da's waar, maar een klein probleempje is dat ze in de wijnstreek zitten en er eigelijk alleenmaar wijnvelden om ons heen liggen hihi

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:24

[NA] --> [VSW]

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:47

Wij hebben speciaal paardengras. Het is ander gras dan in een koeienwei. Gras heeft een soort punt. Vanuit daar groeit het geloof ik. Doordat paarden het gras vaak heel kort eten gaan ze dat punt voorbij en duurt het heel lang voor het weer goed groeit. Bij paardengras ligt dat punt lager waardoor ze het minder snel voorbij gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:55

Ja het groeipuntje als dat wordt afgegeten omdat paarden met hun tanden eten en koeien met hun tong het gras af snijden, kunnen paarden het gras dicht bij de grond af eten. Door speciaal ontwikkeld gras dat een groeipuntje heeft dat lager bij de grond ligt, kan je zorgen dat het gras goed blijft groeien, mits je op tijd de paarden er af haalt zodat het weer kan bekomen.