Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rianneke schreef:Wat hier in Nederland goed paardengras is groeit misschien totaal niet goed in Spanje...

Adalberti schreef:Van gras heb ik op zich weinig verstand. Ik woon wel in Spanje en heb paarden. Wat ik om mij heen zie, en bij de stallen waar ik kom, is dat behalve degenen die vele hectares grond hebben, iedereen bijvoert. Er is bovendien soms sprake van sproeiverbod (ivm het tekort aan water), waardoor je ook niet zomaar kunt beregenen. Het grootste deel van het jaar is het dor. Gras (van welke kwaliteit dan ook) het hele jaar door is geen haalbare kaart (kan per streek verschillen). Groeien doet het gras enkel in beperkte periodes. Hooi is ontzettend duur. Als je genoeg volume hebt kun je het beter importeren vanuit Frankrijk. Juist omdat het ruwvoer nog steeds duurder wordt kunnen steeds meer mensen geen paarden meer betalen. Alleen als je erg veel grond hebt gaat het lukken om 2 of misschien 3x per jaar te hooien.
Je hebt véél grond nodig om de paarden ervan te kunnen laten leven. Ik heb 4 paarden op 1 hectare en het was al na 3 weken zo kaal dat ze nu volledig op ruwvoer en granen staan. Hier in Madrid bij "medio ambiente" houden ze ongeveer 1 hectare per paard aan om paarden natuurlijk te kunnen houden. Als ik de situatie bij mij thuis bekijk dan lijkt me dat wel het absolute minimum. Voldoe je daar niet aan, dan moet je een officieel project indienen en aantonen dat je voorzieningen hebt voor de paarden en hoe je ze van plan bent te onderhouden, voordat je een vergunning krijgt om paarden te mogen houden.

Adalberti schreef:Per regio kan de begroeiing ontzettend verschillen hier in Spanje. Een hectare hebben ze zo kaal. Hier mag je ook wel meerdere paarden houden op een hectare. Het is alleen zo dat je dan een project moet indienen en ik geloof dat hier ook een maximum geldt van 5 of 6 paarden op een hectare. Als je per paard 1 hectare of meer hebt wordt de regelgeving een stuk makkelijker en krijg je ook niet zo snel te maken met de milieudienst (die kunnen hier echt moeilijk doen, ik ken paardenbedrijven die daardoor hebben moeten sluiten).
Ik moet zeggen dat het hooi hier me een beetje tegenvalt. Het is ontzettend duur en de kwaliteit is niet stabiel. Ik geef nu voornamelijk Alfalfa (Lucerne) naast een granenmix die ik zelf samenstel. Dat bevalt wel.

dat vinden ze dus best wel lekker, maar wil wel proberen gras te behouden. Miss later een stuk grond kopen (maakt niet uit waar) om zelf gras te verbouwen 

Arabesk schreef:klopt bietenpulp werkt heel goed, enige nadeel is dat er weinig vitamines en mineralen inzitten, maar dat is niet erg als je het rijk voorziene lucerne voert.
russel schreef:Neem contact op met Innoseeds, is een graszaden leverancier, die ontwikkelen grassoorten voor gebieden over de hele wereld, ook in zeer droge gebieden, zoals bv Texas, het gras dat hier wordt gezaaid, zal daar wellicht niet eens opkomen. Je moet gras hebben dat in Spanje groeit en is daar speciaal voor gekweekt. Sommige grassoorten groeien zelfs nog als het vriest, speciaal zo gekweekt, voor elke bodem en weersomstandigheden worden er grassen gekweekt. Bij de boerenbond zul je het niet vinden, bij je fouragemannetje hier in Nederland ook zeker niet, dus ga niet af op zijn verhalen.
Twiggy2008 schreef:Stond mijn paard maar op sober mediterraan gras.![]()
Hij staat nu voornamelijk op een onbemest, schrale (veen)grond, waar het gras aardig kan groeien als het klimaat vochtig en zonnig is.
Maar goed, hij eet ook het riet en hij eet ook van de struiken en bomen, alles wat hij kan vinden (staat in natuurgebied).
In Spanje is de grond heel anders dan hier. Ik zou daar eens een goede expert gaan zoeken. En groen, rijk gras is niet geweldig goed voor paarden, hoor, dus ik zou me er niet te druk over maken en gewoon ruwvoer bijvoeren als dat nodig is......

Cowgirl schreef:Misschien kun je eens een PB sturen naar Huertecilla...die woont ook in spanje en heeft ook paarden. Misschien heeft hij wat adresjes of wellicht andere ideeen.