Nut van potstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Nut van potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:34

Moest gister een stal van stalgenote uitmesten.

Dit bleek dus een potstal...men wat vies zeg. Overal onder het nog enigszins droge stro natte drek, en wat een stank...Om alles te bedekken en droog te houden heb ik er een halve baal stro overheen moeten gooien (en zo verbruik je dus lekker veel stro).

Ik had echt de dringende behoefte om de hele stal leeg te halen en opnieuw te bestrooien Vork .

Wat is het nut van een potstal?

Lynn_Nikita

Re: Nut van potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:35

is warm, de onderste laag houd warmte vast

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:11

minder werk, minder drassigheid voor de paarden vergeleken dunne laagjes strooisel, zachtere ondergrond als ze gaan liggen.

ik zeg niet dat dit per definitie voor iedereen geldt, meningen zullen ongetwijfeld verschillen Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:11

warmte, zachtheid............ Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:13

Ik laat mijn stal ook een hele week liggen hoor en dan pas mesten we uit. Het is ons opgevallen dat het echt wel warmer is, en zachter dan dat ik het elke dag zou uitmesten. De inloopstal blijft een hele winter liggen! Is best vies ja, maar zolang de paarden er zelf op gaan liggen slapen denk ik dat zij er geen problemen mee hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:13

warm broeit vaak iets en zacht.

Als je stal helemaal kaal haalt tot op het beton, moet er ook vrij
veel stro in, en dan geen zachte warme onderlaag meer.
Wat wel even iets is om op te letten, niet de onderlagen omwoelen.
En wel netjes de mest eruit vissen.

vlas heeft zelfde idee, afblijven van onderlaag!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:14

Ik vind dat TE vies en mest dus elke dag uit

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:18

Komen we op het verschil tussen uitmesten/leeghalen/ballenwippen/natte plekken verwijderen/ opstrooien, what ever.

potstal, is oud model van opstrooien, wel handig als je bijvoorbeeld grotere club paarden in inloopstal of zo hebt.
Niet zo arbeidsintensief.
(dat heet ooit, moet je de hele santekraam er weer uit baggeren! en dat is pokkewerk)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:22

vorig jaar waren ze hier zoveel buiten dat ik het een dik jaar niet heb hoeven leeg te halen Cool mooi droog ingedikt bedje... maar die schade hebben ze nu al dubbel en dwars ingehaald Rolleyes ik moet nu ook elke week bijwerken.

ik vis overigens de mestballen er grondig uit, met vork en handschoentjes aan Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:48

deze stal was verre van droog, het was 1 grote natte drek. Schoon en droog zal het paard daarop echt niet liggen hoor...

Bij mijn eigen paard (inmiddels verkocht) haalde ik elke dag de mest en de urineplekken weg en was ik met 3 plakken stro klaar.
Idem voor mijn bijrijdpaard. Drollen eruit en urineplek eruit (gelukkig plast paard maar op 1 vaste plek). Max. 3 plakken nodig (en kruiwagen is nooit vol als ik uitgemest heb).
Als de basis een dikke laag stro is, dan heeft het paard zonder potstal een veel schonere en drogere stal is mijn ervaring.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:48

met dit weer maak ik wel potstallen van de stallen, scheelt een pak aan warmte!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:56

Ik heb hier ook potstallen en die zijn just absoluut niet nat.

Komt ook omdat ik geen betonnen bodem heb en het vocht dus weg kan. Stallen zijn lekker warm en zacht, ik haal elke dag de drollen eruit en mocht er eens een urineplek wat omgewoeld zijn en dus nat stro boven liggen, dan haal ik dat ook weg.
Ik gebruik voor 6 stallen ongeveer 1,5 baal stro per dag in totaal. En dan zijn ze dus helemaal droog en schoon. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Wel 1 uitzondering. 1 van mijn merries staat altijd bij de voerbak en schraapt al het stro naar achteren en doet daar dus haar behoefte op. Dit stampt ze samen tot 1 dikke zware bult. Die haal ik er elke dag uit, dat is dus ook geen echte potstal zoals ik ze bij de anderen heb. Nou ja elk paard zn eigen ding...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:56

Ik heb een dun laagje pot, idd voor de warmte maar voor mij scheelt het ook veel stro. Mijn paard poept netjes achterin z'n stal dus dat is makkelijk weghalen, voor een ruin (heb vaker gehoord dat deze minder schoon zijn dan merries) is hij heel schoon!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:02

Met stro heb ik nooit gepot, goor en het stinkt. Nu heb ik de mazzel dat ze netjes achterin plast en poept, en met zo'n megagrote baal stro deed ik gerust een maand of 3 zo schoon is ze. Nu staat ze op zaagsel wegens operatie en geen harde dingen mogen eten zoals vlas (wat bij ons inbegrepen is, wordt gepot) pot ik het ook een soort. Heel natte plekken haal ik half weg, daarna verspreiden over de kaalgelopen plek. Dan vanuit de randen al het oudere zaagsel naar de middenplek werken en dat verdelen. Is het nog genoeg dan laat ik het zo, is het niet genoeg dan gaat er een heel of half pak zaagsel overheen. Zaagsel stinkt wel meer dan stro vind ik, maar goed het is even niet anders. En zo heeft ze tenminste een warm bedje om te liggen.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:30

Ik ben geen fan van potten. Maar snap dat anderen er misschien wel voordeel van hebben.

Ik haal elke dag het mest en de natte plekken eruit.
Ik vind het te zwaar werk om eens in de zoveel tijd alles eruit te halen. Ik ben nu elke dag een paar minuutjes bezig en de paarden hebben schone stallen. Daarna strooi ik schoon stro, ik vind het belangrijk dat mijn paarden op een schone droge dikke laag stro kunnen liggen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:35

chipieke schreef:
Is best vies ja, maar zolang de paarden er zelf op gaan liggen slapen denk ik dat zij er geen problemen mee hebben.

Vreemde opmerking: ze hebben toch geen andere keus om ergens anders te liggen????
Een potstal is een oud, achterhaald, systeem. Vroeger toen alles met de hand werd gedaan werd de hele winter opgepot, zodat men maar 1 x per jaar hoefde te mesten, wat arbeid bespaarde. In de winter kan men immers geen mest kwijt op het land.
Tegenwoordig zijn er lieden die beweren dat zolang men de ondergrond ongemoeid laat, een potstal niet schadelijk zou zijn voor de gezondheid van het paard. Dit is volstrekte onzin en ook allang achterhaald. Een potstal is, hoe je het ook bekijkt, ongezond voor dieren. Elke dag mest eruit is het beste; lukt dat niet, dan minstens 1 x per week, maar zeker niet langer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:48

madamX schreef:
chipieke schreef:
Is best vies ja, maar zolang de paarden er zelf op gaan liggen slapen denk ik dat zij er geen problemen mee hebben.

Vreemde opmerking: ze hebben toch geen andere keus om ergens anders te liggen????
Een potstal is een oud, achterhaald, systeem. Vroeger toen alles met de hand werd gedaan werd de hele winter opgepot, zodat men maar 1 x per jaar hoefde te mesten, wat arbeid bespaarde. In de winter kan men immers geen mest kwijt op het land.
Tegenwoordig zijn er lieden die beweren dat zolang men de ondergrond ongemoeid laat, een potstal niet schadelijk zou zijn voor de gezondheid van het paard. Dit is volstrekte onzin en ook allang achterhaald. Een potstal is, hoe je het ook bekijkt, ongezond voor dieren. Elke dag mest eruit is het beste; lukt dat niet, dan minstens 1 x per week, maar zeker niet langer.

Bij ons wordt de mest er ook elke dag uitgehaald, alleen de natte plekken niet meteen. Om de drie maanden gaan ze helemaal leeg, en gaat het opnieuw. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dan de schade zou zijn voor het dier? Dit is de eerste keer dat ik kennis maak met het fenomeen potstal...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:27

Ja, ik ga hierin met MadamX mee.

Verder is er bij mij ook niet bekend waarom de warmte van een potstal aangenaam zou zijn voor een paard. Sinds wanneer staan paarden te springen om warmte?
Het lijkt me ook niet echt verstandig voor paarden die overdag de ijzige kou ingaan op de wei/paddock... Lekker van het ene uiterste in het andere...

Ook uit een potstal horen gewoon dagelijks de mestballen en plasplekken uitgemest te worden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:30

Alleen deze koude dagen "pot" ik wat op, niet echt te vergelijken met het weken/maanden te laten liggen. Maar nu heeft hij wel een wat warmere en zachtere ondergrond. Wel fijn als het -6 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:32

als die stal echt zo soppig en vies was dan zou ik daar geen potstal van maken denk ik..
op mijn stage halen we de drollen er elke dag uit, en gooien er een laag schone stro bij, de stallen blijven droog, stinken zeker niet, en soppen ook niet..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:35

Mijn paardenspul staat deels in gewone boxen die dagelijks gemest worden en 1 keer per week leeg gaan. Deze stallen liggen dan ook onder mijn huis en de boxen zijn binnen. De buitenstallen aan het weiland zijn potstallen, wel degelijk voor de warmte (lekker hoor als ze gaan liggen en er stijgt onder de buik wat warmte op). en omdat er een frisse buitenwind doorheen waait ruikt het totaal niet> maar ik zou dus nooit een potstal in een gewone box in een manege starten. Het scheelt wel geweldig in stro.... wat dat betreft is een potstal lekker hoor

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:38

madamX schreef:
chipieke schreef:

Helemaal mee eens.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:39

Ik doe ook een soort potstal effect en dat werkt super, elke dag de drollen eruit en eens per week de urine. En 1x per week een nieuwe baal vlas erbij, en het is schoon en heerlijk warm.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:46

Wij hebben een ruime loopstal voor 2 groten en 2 kleintjes (Shetters) en die potten we ook. Flink veel nieuw stro strooien in beginsel en je hebt een lekkere warme laag die absoluut niet stinkt mits je de onderbodem ongemoeid laat. Dat is wel een voorwaarde. Ze staan ook absoluut niet nat maar droog. Dagelijks wordt de mest eruit gehaald en mochten ze een plek overhoop gehaald hebben scheppen we dat er ook uit tot het weer gelijk is met de rest van de bodem. 1x in de zoveel tijd halen we een bovenlaag eraf en 3 à 4x in het jaar halen we de hele stal leeg en spuiten we alles schoon.

Ze hebben dus een warme laag, liggen nooit koud met daarop een dikke laag 'schoon' stro. Dagelijks gooien we 4 plakken stro bij en dit werkt al een aantal jaren hartstikke goed.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:12

Dani62 schreef:
Ja, ik ga hierin met MadamX mee.

Verder is er bij mij ook niet bekend waarom de warmte van een potstal aangenaam zou zijn voor een paard. Sinds wanneer staan paarden te springen om warmte?
Het lijkt me ook niet echt verstandig voor paarden die overdag de ijzige kou ingaan op de wei/paddock... Lekker van het ene uiterste in het andere...

Ook uit een potstal horen gewoon dagelijks de mestballen en plasplekken uitgemest te worden.

Een paard dat binnen staat kan zich niet warm lopen, en vaak ook niet warm eten (tenzij hij /zij veel ruwvoer krijgt) De paarden hier die 24/7 buiten staan, zie ik amper in de wei, die staan nu ook in hun schuilstal en pas als het iets is opgewarmd komen ze weer grasjes snaaien. Dus in dat opzicht zou een beetje warmte die ze zelf genereren door te gaan liggen wel welkom zijn?