pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esther1987

pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:01

mijn vraag is: hoe lossen jullie problemen op bij jullie pensionstalling/manege?

wij zitten namelijk methet volgende probleem:
graag suggesties/ideeen enz!

Mijn vriend is momenteel bezig het bedrijf van zijn vader over te nemen.
dit bedrijf bestaat uit 22 pensionstallen en een kleine kudde (5 paarden/pony's) die 24/7 op de weide staan.
zijn vader heeft altijd een melkveebedrijf gehad en momenteel zijn wij bezig met de vergunningen om de oude loopstal om te toveren tot nieuwe paardenstallen.
de paarden staan nu nog verdeeld over 3 schuren op het erf.
met de "pony-mensen" hebben we vrijwel geen problemen A) omdat de meeste mensen nieuw zijn en B) omdat deze minder eisend zijn i.m.o.
zijn vader vond altijd alles goed en had nergens problemen mee, zo werd er nooit iets netjes opgeruimd.
nu is het zo dat wij al heel veel verbeteringen hebben aangebracht zoals een goede bodem in de buitenbak (met katoenvezel), er nieuw springmateriaal aangeschaft, er is nu een kantine met toilet, en we zijn bezig met een mooie longeercirkel.
nou weten de meeste mensen wel dat het allemaal eerst erger moet worden voordat het beter wordt.
maar eigenlijk als je terug kijkt is er alleen maar verbetering qua service.
nou komt het probleem: de mensen kunnen zich niet aanpassen aan onze regels.
zelf zijn wij nog erg jong en hebben geen steun van ouders op dat gebied.
mijn vriend gaat naats het bedrijf ook nog naar school.
onze pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders en hebben overal een grote mond over.
zo breken ze van alles af ( springmateriaal nu al stuk, deuren enz.)
ze willen overal van op de hoogte zijn en staan altijd met de neus vooraa.
als iets kapot is wordt het niet gemeld, maar staat er vervolgens op meen vervelende manier of het gemaakt kan worden....en niet bepaald vriendelijk.
daarnaast komen ze om de gekste tijden aan de deur voor van alles en nog wat en houden zich totaal niet aan de regels, terwijl het echt niks bijzonders is.
het enige wat wij willen is dat de mest in de bak, erf of gangen wordt opgeruimd en dat ze 's avonds niet meer aan de deur komen mits er een spoedgeval is natuurlijk.
verder hebben wij weinig eisen.

heeft iemand tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Flabbergast

Re: pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:04

Als ze op rare tijden aan de deur komen niet meer open doen om mee te beginnen.. Krijgen ze het snel genoeg door lijkt me.
En voor dat kapotte materiaal, ik weet niet of er heel lomp mee om gegaan wordt, een ongelukje kan gebeuren natuurlijk.. Als het echt de spuigaten uitloopt een keer de kosten (deels) verhalen op iemand, dan is dat ook snel afgelopen denk ik Clown.
En als ze zich niet aan de regels houden, in het ergste geval een andere stal laten zoeken..

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:06

Misschien handig om de stalregels even op een blaadje uit te typen en op een centrale plek hangen. Eventueel er nog bij zetten als het nog langer zo doorgaat, dat er écht aan gehouden moet worden anders kunnen ze idd vertrekken.
Succes iig Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:07

hebben deze mensen ook een contract?
anders contracten maken en 'stal'regels erbij voegen
of een vergadering

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

nieuwe eigenaren nieuwe regels,maak een duidelijk kontrakt met verplichtingen van jullie kant en voor de pensionklanten,wie niet tekent wegwezen wie wel tekent kan op misdragingen aangesproken worden,zorg er wel voor dat schoonpa er zich niet mee bemoeid en jullie het bedrijf laat runnen zoals jullie voor ogen staat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

Nou zeg, hoe respectloos kan je zijn?

Hier op de stal houden we ons meestal wel aan de regels. Ik sta dan gewoon bij een boer in pension, dus niet een bedrijf ofzo. Maar ja, er wordt wel eens vergeten te vegen, een drol op te ruimen en we blijven heel crimineel ook wel eens te lang zitten koffie drinken. Maar dan heb je de ergste overtredingen ook wel gehad.

Er zijn hier weinig geschreven regels, maar iedereen houd zich er netjes aan. Wij voelen ons hier te gast en bevoorrecht dat we onze paarden hier mogen stallen, dus dan ben je wel heel dom om dat te verprutsen...

Maar wij hebben ook eens in het jaar een vergadering waar wordt besproken wat er beter kan enzo... Misschien een idee om dat te doen?

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:12

SpikkelFire schreef:
Misschien handig om de stalregels even op een blaadje uit te typen en op een centrale plek hangen. Eventueel er nog bij zetten als het nog langer zo doorgaat, dat er écht aan gehouden moet worden anders kunnen ze idd vertrekken.
Succes iig Knipoog

het stalregelement hangt in elk schuur, maar niemand trekt zich er iets van aan.
het probleem is dat als we om die reden mensen weg moeten sturen er zo 6 stallen vrijkomen.
deze mensen staan ook al jaren bij ons, maar ik heb het idee dat ze ons niet serieus nemen.
voor de rest zijn ze super aardig hoor.
ook hebben we geprobeerd om misverstanden tegen te gaan vergadringen te houden.
hier zijn we weer meteen mee gestopt, omdat wij er ons niet prettig bij voelen.

tuurlijk kan er een keer iets kapot gaan, daar zijn wij ons echt wel van bewust....maar er wordt totaal niet voorzichtig mee omgegaan.
ook hebben we inderdaad contracten, maar ze houden zich er gewoon niet aan.
oja, en schoonpa bemoeit zich echt nergens meer mee hoor. Knipoog

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:13

Hmmm lastig.. en ze individueel er een keer op aanspreken? Dan hebben ze misschien niet zo'n grote mond.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:13

Wat asociaal zeg! Dit is op onze stal wel heel anders..
Wat tips:
- Duidelijk de regels op een aantal zichtbare plekken ophangen in de stallen. Hier kun je bijvoorbeeld ook tijden opzetten wanneer mensen nog aan de deur kunnen komen of mest in de bak opruimen, springmateriaal opruimen na gebruik etc.
- Mensen er toch op aanspreken, ook al zijn jullie jong. Hoe gek het ook lijkt; sommige mensen hebben echt een bord voor hun kop en vinden het doodnormaal dat jullie de mest opruimen uit de bak. Als je ze gewoon op een rustige, vriendelijke manier aanspreekt op hun gedrag als je ziet als er iets misgaat dan denk ik dat er echt wel naar geluisterd wordt. Je kunt dan ook verwijzen naar de stalregels die je opgehangen hebt. En mensen die echt niet luisteren die zou ik liever kwijt zijn dan rijk eerlijk gezegd. Je stallen zitten zo weer vol hoor!
- Misschien wat leuke gezamelijke staldingen organiseren, zoals een onderlinge wedstrijd, gourmetten etc. Als mensen elkaar goed kennen en er een leuke sfeer hangt, zijn mensen naar mijn ervaring sneller bereid om wat voor hun stal te doen. Ook denk ik dat mensen elkaar dan ook sneller durven aan te spreken op hun gedrag. Of je kunt tijdens het samenzijn op zo'n dagje even het woord nemen en een aantal dingen noemen die jullie graag anders zien.

Nou, ik hoop dat jullie er iets aan hebben!!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:14

Je kan bijv. alle dingen die je belangrijk wil op papier zetten.
Zoals de tijden wanneer mensen op het terein mogen komen.
Het gebruik van de bak
Het gebruik vande longeer cirkel.
Het gebruik van evt weidegang
Het gebruik van de kantine en toilet.
enz enz
Dit hang je op in de stal en daar moeten mensen zich aan houden.
Zo niet dan zoeken ze maar een andere pension-stal e.v.t met 1 maand opzeg temijn voor beide kanten.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:16

dit hebben we ook al gedaan, maar op een gegeven moment blijf je bezig, je wil het iedereen anar zn zin maken en we hebben geen zin om de hele dag als een politieagent rond te lopen. het zijn trouwens allemaal volwassen mensen waar ik over praat!

we organiseren altijd een barbeque en een nieuwjaarsborrel maar tijdens de laatste vergadering is het gewoon zo uit de hand gelopen dat ze met zn allen ons zwart maakten...daarom hebben we er direct een punt achter gezet,

onze regels staan duidelijk op papier, en iedereen weet ze...maar trekt zich er niets van aan!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:17

esther1987 schreef:
dit hebben we ook al gedaan, maar op een gegeven moment blijf je bezig, je wil het iedereen anar zn zin maken en we hebben geen zin om de hele dag als een politieagent rond te lopen. het zijn trouwens allemaal volwassen mensen waar ik over praat!

we organiseren altijd een barbeque en een nieuwjaarsborrel maar tijdens de laatste vergadering is het gewoon zo uit de hand gelopen dat ze met zn allen ons zwart maakten...daarom hebben we er direct een punt achter gezet,

onze regels staan duidelijk op papier, en iedereen weet ze...maar trekt zich er niets van aan!

Ik weet niet of jullie het echt van deze mensen (6 zei je?) moeten hebben.. Maar ik had de aanstichters metéén de deur gewezen! Je staat voor je lol met je paard op jullie stal, en als alles je niet zint zoek je maar wat anders..

En mocht je er eentje wegsturen, schrikt de rest ook wel wakker denk ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:18

esther1987 schreef:

Zulke mensen zou ik niet eens op mijn erf willen. Zij zijn bij jou 'te gast'. Inspraak mogen ze natuurlijk ook wel hebben, maar jullie blijven toch de baas daar en zij hebben zich daar maar bij neer te leggen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:19

Ik zou ze ook echt wegschoppen! Wat een lef! En zo te horen zijn jullie verder een eerlijk bedrijf, dus wat dat betreft zitten je stallen zo weer vol Knipoog

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:19

Zulke mensen moet je inderdaad weg sturen.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:21

dat wordt hier nog wel eens vergeten.
helaas ( in dit geval) is mijn vriend niet zo snel boos te krijgen, maar nu mag hij toch echt wel voor zichzelf en het bedrijf opkomen.
even voor de duidelijkheid: ik sta volledig buiten het bedrijf....tuurlijk help ik mee zoveel als ik kan.
maar dit heb ik ook nooit eerder meegemaakt.
mijn vriend ztuurt (helaas) niet zo snel mensen weg.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:21

Ik zou het vooral duidelijk tegen ze zeggen: persoonlijk.
Dit is vaak al heel verhelderend en zo heb je de lucht geklaard. Jij kunt zeggen wat jij denkt/wil en de ander heeft die mogelijkheid ook.
Regels zijn regels en die zijn er niet voor niets.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:23

Tsja, men heeft natuurlijk jarenlang volgens de regels van de vorige eigenaar geleefd en het is aanpassen aan een nieuw regime Lachen.

Je kunt een vergadering beleggen waarbij je aangeeft dat dit de stalregels zijn en die ook door iedereen te laten ondertekenen Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:24

Ze hebben een contract schrijf je, de regels hangen overal duidelijk ergens...

Ga eens met elke pensiongast met jullie 2 om de tafel zitten. Praat met ze induvidueel en geef de aanstichters daarbij een goede waarschuwing. Houd het dan nog niet op kun je ze laten vertrekken want dan helpt niets meer.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:25

ik had zelf al het idee om te voorkomen dat ze zo vaak aan de deur komen een brievenbus op te hangen zodat ze daar hun vraag/klacht of wat anders in kunnen doen.
zo kwam er net nog 1 aan de deur of ze deze week een extra baal vlas mogen.
mensen houden er totaal geen rekening mee dat wij ook weekend hebben.

apple: het mooiste is dat iedereen hier voor getekend heeft.
1 ding is zeker, voor ons geen stalvergadering meer!

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:25

Als jullie gewoon met contracten werken zou ik ze gewoon ik diegene die de last verooraken nog een keer aanspreken en duidelijk maken bij een volgend iets dat ze dan de biezen kunnen pakken.
Hoe is de sfeer algemeen onderling?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:26

het is altijd vervelend als zulk soort zaken zich aandienen.
Maar mensen hebben een contract getekend en overal hangen de stalregels. Ze hebben zich daar gewoon aan te houden!!!
Laat het de sfeer niet verpesten, ga een gesprek met ze aan en mocht het niet helpen, het niet beter worden, dan maar oprotten.
Anderen zijn er ook de dupe van.
Regels zijn regels en zeker als ze ook in 't contract staan

Apple

Brievenbus aan de deur is ook wel een goed idee Lachen

Mri

Geen vergadering meer houden, gewoon iedereen mededelen dat de stal (zoals bekend) is overgenomen door anderen, dat er ook andere regels zijn gaan gelden.

Bij het niet houden aan de stalregels zullen er waarschuwingen worden uitgedeeld.
Wordt daar niks van aangetrokken, dan zal de stalling voor de betreffende mensen worden opgezegd.

Als je een goede service en een goede prijs hebt dan krijg je die 6 stallen gemakkelijk weer vol!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:27

Ik denk dat je echt duidelijker op je strepen moet gaan staan. Ok het is een nieuw beleid en mensen moeten daaraan wennen (want voordat jullie het overnamen mocht er van alles en nu ineens niet meer...).
Ik denk dat de mensen die zich niet aan de regels willen houden het er gewoon niet mee eens zijn (met het nieuwe beleid), anders zouden ze jullie ook niet zwart maken.

Tijd dus voor nieuwe klanten en de oude klanten die niet kunnen wennen netjes wegsturen met de mededeling dat een prettige ' samenwerking' op deze manier niet mogelijk is.

Bij ons sluipen er sommige dingen ook wel in hoor, het pad naar de mesthoop wordt vaak niet aangeveegd bijvoorbeeld. Maar als de eigenaar dan weer op zijn strepen gaat staan en een dringende boodschap op het bord zet, gaat iedereen weer in het gareel. Het is een te leuke en mooie plek om kwijt te raken en daar is iedereen zich goed van bewust!