1000l watervaten naast stal bevroren ... Oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

1000l watervaten naast stal bevroren ... Oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:30

Hallo,

Met de vorst zijn de watervaten die langs beide zijden van onze stal staan bevroren.
het zijn plastic vaten van 1000L,het water die we opvangen van het dak van onze stal komt er zo in.

Nu met de vorst zijn ze behoorlijk bevroren,is hier een oplossing voor ? We hebben nu een weidedrinkbak met water in de stal gezet,want daar vriest het netniet.

Nu dacht ik aan een bal,maar ik weet niet of dit goed is ?
Of een deken op het vat buiten leggen ?

Weet iemand een oplossing ?

groetjes

stefanvi

Re: 1000l watervaten naast stal bevroren ... Oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:11

met die bal blijft het water inderdaad in beweging, een houten latje kan ook. Maar bij serieuze vorst zal het water wel alsnog dichtvriezen.

Een deken zal niet helpen denk ik.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:20

Een bal werkt volgens mij alleen maar om de oppervlakte open te houden dus als je hele vat bevroren raakt heeft dat weinig nut.
Een tip om bevriezing zoveel mogelijk te voorkomen: het vat inpakken in stro en dekens (kan wat lastig verpakken zijn). Je kan ook noppenfolie en witvlies (wordt ook bij kassen gebruikt) kopen en het geheel daarmee verpakken (eerst de folie en dan de vlies).
Dit is dus alleen nuttig om te doen voor de vorst, als het al bevroren is heeft dit dus geen zin

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:55

Deaglán schreef:
Een bal werkt volgens mij alleen maar om de oppervlakte open te houden dus als je hele vat bevroren raakt heeft dat weinig nut.
Een tip om bevriezing zoveel mogelijk te voorkomen: het vat inpakken in stro en dekens (kan wat lastig verpakken zijn). Je kan ook noppenfolie en witvlies (wordt ook bij kassen gebruikt) kopen en het geheel daarmee verpakken (eerst de folie en dan de vlies).
Dit is dus alleen nuttig om te doen voor de vorst, als het al bevroren is heeft dit dus geen zin

Als je er dan ook nog thermolint tussen het folie en de tank doet, ben je helemaal klaar Haha!
Overigens denk ik dat noppenfolie bij flinke vorst ook afhaakt. Ik zou dan eerder voor glaswol-achtige oplossingen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:17

Een bal in leggen en suiker in het water doen dan komt het goed. Niet teveel suiker erin doen. De bal houd het in beweging boven en het suiker in het water Haha! Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:38

missfcdb schreef:
Een bal in leggen en suiker in het water doen dan komt het goed. Niet teveel suiker erin doen. De bal houd het in beweging boven en het suiker in het water Haha! Knipoog

Bij -10°C? Ik geef je weinig kans........

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:42

bij ons is alleen het kraantje bevroren en als die s middags niet uit zich zelf ontdooid is zetten we er effen de fohn op.Het onderste gedeelte van het vat is ontdooit bovenop is hij wel bevroren.Tot nu toe hoef ik gelukkig nog niet met water tesjouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:56

Een bal vriest gewoon vast in het ijs..

Je kan het beste met een beitel of iets dergelijks een gaatje in het ijs maken, en dan een stukje tuinslang erin, aanzuigen en in een emmer laten lopen. Dan steek je een lange stok in het gat, en de volgende dag even flink ertegen meppen zodat ie los schiet, stok eruit, en dan kun je weer de tuinslang erin stoppen Lachen

Ik sleep zelf gewoon met een jerrycan. We hebben ook van die 1000 liter vaten, maar sinds ik de auto 's morgens kan meenemen vind ik een jerrycan toch makkelijker Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:56

stuk er uit halen en kapot kloppen met hamer en dan zo scheppen, doen wij ook