Knarsetanden / trappen op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Knarsetanden / trappen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 17:38

Hoi,

Het viel mij gisteren ineens op dat mijn (lease-)paardje soms knarst. Dit begint als ik met het zadel / hoofdstel etc aan kom zetten. Het bit neemt ze altijd heel netjes aan, maar ze gaapt wel als een gek zodra het hoofdstel in zicht is Haha! . Ze wil graag voor me werken dus het is niet zo dat ze tegen het rijden op ziet (denk ik dan). Wat zou het knarsen kunnen betekenen?

De paarden staan deze winter (helaas) weer allemaal op stal. Mijn paardje heeft de laatste weken steeds wonden aan haar achterbenen; ik hoor van het trappen tegen de wanden (hout) aan...Als ik er ben, doet ze nooit iets. Nu was de eigenaar pissig en hij zei dat het door alle energie komt. Ik wandel met haar, ik longeer haar, ik laat haar los, ik zet haar in de stapmolen en rij een uur....Wat kan ik nog meer doen om te voorkomen dat ze haar benen kapot trapt? Ze is trouwens niet de enige, 3 andere paardjes trappen continu de hele boel bij elkaar..O, en ze mag dus niet naar buiten...En wat kan ik doen om haar achterbenen te beschermen???! Huilen

Alvast bedankt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:55

Verplaatst van MD naar VSW.

Anoniem

Re: Knarsetanden / trappen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:01

Andere plek zoeken waar ze wel naar buiten kan.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:05

joviban, dat is wel makkelijk gezegd, maar ben het wel gedeeltelijk met je eens.hier komen standaard de paarden (9stuks) elke dag naar buiten. ook die van mij. en ik ben gezegend, niet overal is dat mogelijk. er zijn pensionstallen waar dat ook gebeurd, maar die zijn er niet veel, dus ts of zoeken naar een plek waar je paard naar buiten kan of.... tja ik weet het niet....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:05

mag ze niet naar buiten?
hebben jullie geen bak ofzo waar ze in kan?

ik zou dan inderdaad wat anders gaan zoeken,want dat trappen kan dan blijven en dan heb je straks een dier met flinke blessure.

vraag anders de staleigenaar of ze wat meer hooi willen voeren tegen de verveling.
hoeveel krachtvoer krijgt je paard?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:08

Mijn paard was ook agressief op haar vorige stal ondanks dat ze gewoon 6 uur per dag buiten kwam. Ze was er simpelweg ongelukkig. Nu kan ze bij wijze van spreken 24 uur per dag op stal staan en ze is volkomen rustig, kijkt wat naar buiten, speelt met haar strootjes etc. Dus je paard kan ook gewoon ongelukkig met zijn box zijn

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 18:13

Zij is mijn lease-paard dus ik kan haar niet verhuizen...Hij beweert wel dat het de energie is, maar ze is absoluut niet fris...en ik hou haar flink bezig. De stal is ook erg klein waar ze in staat en de wanden zijn heel oud en gammel (ze heeft al een keer een schot er uit getrapt). Ik vind het erger dat ze zulke schaafwonden heeft....ik heb iets gelezen over hakbeschermers; iemand hier ervaring mee?
Want het zijn haar hakken die ze zo kapot heeft.... Huilen
Wat zou ik kunnen doen om haar stal leuker te maken? Ik geloof echt niet dat het door de energie komt (voor hem natuurlijk makkelijk om het bij mij neer te leggen....terwijl ik niets mag & kan met haar).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:19

had je mijn vraag gezien?
hoeveel krachtvoer het paard krijgt en of ze niet meer hooi kan krijgen zodat ze afleiding heeft?
paarden kunnen ook gaan trappen omdat ze honger hebben

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 18:24

Ja sorry, had je vraag gezien...Helaas weet ik niet hoeveel ze krijgt. Ze scheppen altijd wat met een maatbeker en dat belandt dan in de voerbak. Omdat het mijn leasepaardje is, denk ik niet dat ik erachter kom hoeveel ze krijgt....(volgens mij worden ze af en toe moe van mij. Maar ik beschouw haar wel als mn eigen paardje!).
Ze krijgen 2x per dag voer en 2x per dag kuil. Ik heb net gelezen dat wilgentakken of een hooinet misschien wel voor afleiding kunnen zorgen of een biet aan een touw. Misschien dat ik mn eigen hooi dan wel koop en het in een hooinet doe. Hoeveel hooi mogen ze eigenlijk hebben of kan het niet zoveel schade aanrichten? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:29

Ginger0410 schreef:
Zij is mijn lease-paard dus ik kan haar niet verhuizen...

Alles kan, want waar een wil is, is een weg. Goed in gesprek gaan met de eigenaar en hem vertellen dat het paard ongelukkig is, zich stierlijk verveelt en zichzelf verwondt. Genoeg redenen om haar uit die stal te halen, lijkt mij.

Ginger0410 schreef:
Ik vind het erger dat ze zulke schaafwonden heeft....ik heb iets gelezen over hakbeschermers; iemand hier ervaring mee?

Veel erger is waaròm ze het doet.
Je kunt haar benen nu gaan inpakken met allerlei bescherming, maar je neemt daarmee de oorzaak niet weg en je paard blijft dus gefrustreerd, verveeld en ongelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:30

Ginger0410 schreef:
Hoeveel hooi mogen ze eigenlijk hebben of kan het niet zoveel schade aanrichten? Bloos

Onbeperkt! Dus continue voorradig.
Urenlang géén hooi is schadelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:39

een paard is eigenlijk gemaakt om 16 uur per dag rond te scharrelen en te eten.
dus tja..dan is 2x per dag hooi niet zo heel veel natuurlijk.

zelf wat hooi bij geven kan geen kwaad hoor,zal het paard je dankbaar voor zijn Haha!
wel even overleggen daar he,dat je geen kwade koppen krijgt als je zomaar zelf wat gaat geven

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:45

Joviban, ze heeft helemaal niks over het paard te zeggen.
Dan kan ze zeggen dat het paard zich verveelt, maar de eigenaar zal toch wel blijven volhouden dat het komt voor teveel energie.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 18:55

Inderdaad, hij legt het bij mij neer. Ik weet gewoon dat dat het niet kan zijn (teveel energie). Hij heeft gewoon zwaar de pest in dat ze trapt en dat hij weer naar haar benen moet kijken (enige wat ik deed was vragen wat ik aan haar benen kon doen en toen werd ik afgesnauwd).
Helaas heb ik nu geen geld om haar te kopen, vandaar dat ik er alles aan probeer te doen om haar te helpen.
Ik ga zeker zorgen dat ze meer hooi krijgt in een hooinet. Als ik het zelf betaal (het voer & kuil is nu inclusief) kunnen ze er niets op tegen hebben. Wel erg om te horen dat ze het de hele dag zou moeten hebben...'s middags heeft ze namelijk niets meer liggen en ze krijgt pas 's avonds weer. Ze heeft een 'vaste' buurvrouw en de andere stal naast haar wisselt. Daar staan meestal paarden om zadelmak gemaakt te worden, laatst is de stal een tijdje leeg geweest.

PS: wat voor hooi kan ik haar geven? Is hooi voor knaagdieren schadelijk voor een paard? Sorry voor t geval dit een heeeeeeeele domme vraag is, maar ik dacht er ineens aan.... Bloos Bloos Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:28

nee hoor,hooi voor knaagdieren kan heel goed.
al vind ik het wel erg stoffig.
maar dat is duur joh!!!!

paard mag er wel elke dag een paar kilo bij hebben namelijk
en een groot pak van 2,5 kilo kost je wel 2 euro.
een heel pak hooi kost je 3 euro denk ik en daar doe je bijna een week mee.
beter vragen bij een boer in de buurt of die niet wat hebben.

maar ze voeren daar dus kuil begrijp ik?
meestal krijgen ze daar wat minder van omdat er meer voedingsstof in zit.

jammer dat je dan zo'n tegenwerkende eigenaar hebt he

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:33

Ja het zit niet echt mee...ik geloof dat het kuil is (al moesten sommige mensen het afgelopen zomer ook eerst nat maken omdat de paarden een hoestbui kregen, het is niet altijd even schoon, soms te droog en soms weer nat... ). Ik ga wel even op zoek in de buurt voor een extra baal. Denk dat ze dan al erg gelukkig is, het is er wel een die van eten houdt haha dus dat moet goedkomen!