Stal met rubber matten, blijft TE nat. Oplossing??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Stal met rubber matten, blijft TE nat. Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:16

Even een situatieschets van onze 2 paardenboxen:

Stal 1: betonnen vloer, géén afvoerputje, voorzien van rubber matten (van die grote stukken met aan de ene zijde rechte groeven, aan de andere zijde tractorband-profiel). Daarover een dikke laag houtkrullen. Afmeting: 3.00 m x 4.50 m.
Hierin staat mijn rijpaard, een merrie die geen vaste plek heeft waar ze mest/plast.

Stal 2: betonnen vloer, wél een afvoerputje, voorzien van dezelfde rubber matten als stal 1. Daarover een dikke laag stro (tarwe of rogge). Afmeting: 3.00 m x 3.80 m.
In deze stal huist mijn pony, een ruin die 2 vaste plekken heeft waar ie plast.

Het probleem: stal 1 is altijd mooi droog, we halen elke dag de mest er uit, om de paar dagen de natte plekken. Stal 2 is een ander verhaal, die is om het maar letterlijk te zeggen: zeiknat. Er ligt veel (kwalitatief) stro in, wat ook wel de urine absorbeert, en hier worden elke dag de natte plekken uitgehaald, maar het is blijkbaar niet genoeg. De matten drijven nog net niet, maar we zijn er niet ver vanaf. Ondanks het afvoerputje is die box gewoon niet droog te krijgen en de urine komt tussen de matten omhoog.

Nu is de vloer niet helemaal mooi egaal aflopend naar het putje, maar dat er echt niks wegloopt is ook weer niet waar.

Ik heb zelf het idee dat er teveel urine op 2 bepaalde plekken terecht komt en dat dat niet weg kan lopen door het te lage profiel onder de mat.

Mijn idee(ën): Óf sleuven in de betonvloer vrezen (richting het afvoerputje), óf andere rubbermatten in de stal (vochtdoorlatende kleine matten, met hoger profiel er onder zodat de urine beter weg kan en minder snel omhoog komt.

Nieuwe rubbermatten zijn erg duur, sleuven vrezen is goedkoper (weet trouwens niet eens precies hoe dik de vloer is...), maar iemand nog een andere oplossing?

Ander strooisel is geen optie, de pony eet alle strooisel, behalve stro...

Ik heb al een flink aantal topics opgezocht, en verschillende ervaringen met rubbermatten gelezen, maar iemand nog een suggestie?
Ik word er nu een beetje moedeloos van.... Boos!

Naranga

Re: Stal met rubber matten, blijft TE nat. Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:27

minder water geven? Tong uitsteken (maar serieus, dat was wel de oplossing voor mijn paard, die dronk uit verveling en zeek vervolgens de hele stal onder, ik heb t kraantje van zn drinkbak flink dichtgedraaid en toen was blijkbaar de lol ervanaf, dan maar wat langer bezig zijn met drinken als je echt dorst hebt..)

Er is nu een strokorrel experiment aan de gang hier op bokt. Dat schijnt erg fijn spul te zijn. En het is gemaakt van stro, dus misschien eet je pony dat niet op?
Rubber matten heb ik weinig ervaring mee, sorry

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:32

Haha, dat kwam bij mij ook al op, maar hij drinkt niet veel op stal (ze staan overdag buiten, van donker tot licht worden op stal).
Hij heeft op stal een wateremmer van 16 liter, maar daar is 's ochtends nog 3/4 deel van over...

Het stro-korrel experiment volg ik ook nieuwsgierig, moet misschien eens proberen of ie dat wel of niet op eet. Tot nu toe is elk strooisel erg lekker gebleken, behalve ordinair stro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:34

Waarom doe je in de tweede stal ook geen onderlaag van zaagsel onder het stro?

Ik heb twee stallen, 1 met een geen afvoer (veel zaagsel op de natte plek) en verder stro. En een met een redelijke tot slechte afvoer. Hier liggen matten in. Ook daar doe ik op de natte plek en bij de randen (m'n stal is groter dan de matten) zaagsel en dan stro erop.

Als mijn zaagsel op is, en ik ff met alleen stro aan de gang moet, merk ik daar gelijk de gevolgen van.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:40

loopt de vloer wel goed af naar het putje?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 19:32

@Maya: een onderlaag van ander strooisel heb ik al geprobeerd. Vlas/zaagsel/etc etc.... hij vreet alles op, zucht. Ik heb zelfs "gebruikt" zaagsel uit stal 1 op de natte plekken gelegd, maar ook dit eet ie op. Hij zoekt dat er echt tussenuit!

Een tijdje zonder matten ging wel iets beter, maar dat kwam weer niet ten goede van zijn hoeven.

@Siskeh: de vloer zou beter mogen aflopen, maar dat ie helemaal niet afloopt.... nee, dat is ook weer niet het geval.

Voor dit soort matten moet de stalvloer eigenlijk meer aflopen om goed droog te blijven... maarja, dat is ie nu eenmaal niet.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:35

mijn paard staat ook elke dag zeiknat niet normaal maar wij hebben hem nu op vlas staan en dat gaan wel goed de eerste keer doe je der 4 pakken in en dan elke week 1 pak en dat werkt bij die van mij redelijk maar die drink ook als een achtelijke

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:38

Waarom heb je er rubber matten onder???

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:46

Wij hadden hetzelfde probleem en dat is nu super opgelost; OK dan!

We hebben 3e keus opsluitbanden (kosten voor 18 m2 ca. Euro 75,-) gekocht die met tussennaden
(ca. 2 -3 cm.) over de betonvloer(zonder afvoerputje) gelegd (op de kant natuurlijk) en daarover de rubberen matten.
Nu loopt de urine mooi tussen de naden door op de betonvloer zonder dat de matten konstant erin liggen te drijven. Dus die raken lang niet zo snel verzadigt. Het stro is goed droog en de stallen zijn een genot om te mesten en naar te kijken ! Party!!

Dus aanrader ! Clown

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 19:57

Vlas is voor hem een traktatie, of het nu schoon of vies is. Dat is dus geen optie.
Als het op strooisel aankomt zit ik vooralsnog aan stro vast. Wat overigens helemaal niet erg is, want ik vind het prettiger werken dan bijvoorbeeld houtkrullen.

Waarom rubber? Zoals al eerder vermeld is het zonder rubber ondergrond niet echt een succes voor zijn hoeven (meneer kan nogal schrapen op stal).

@Denicola: hmm, da's inderdaad een goede tip! Hoewel ik eigenlijk niet precies weet wat "opsluitbanden" zijn (zijn dat van die betonnen banden die naast bijvoorbeeld een tuinpaadje worden gelegd om er voor te zorgen dat de klinkertjes niet wegzakken???).
Dan krijg je dus eigenlijk hetzelfde principe als van die dure rubber tegels met zo'n Lego-blokjes profiel aan de onderkant??

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:59

is het niet om de mat weg te halen en dan het putje leeg te maken toch?,, Dat is bij ons wel .. Moet 1 keer per jaar gebeuren

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:47

De afvoer zit niet verstopt, is ook een groot putje, zo'n 30x30 cm. Als ik er water in giet loopt het gewoon weg....

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:51

o dat is vreemd. Sorry ik kan je verder niet helpen.. ik wens je veel succes verder en hoop dat je erachter komt!

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:41

Hier nog 1 met een natte mat. Heb gister 2 matten eruit gehaald, de voorste heb ik laten liggen omdat hij nogal ongeduldig is en schraapt. Ik heb een klinker vloer zonder afschot en putje en die is nu een stuk droger. Vrees toch dat je de matten eruit zal moeten halen of drainage tegels moet aanschaffen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:38

een klinkervloer is wat afwatering betreft al een stuk idealer, maar zolang die er niet in ligt moeten we het maar redden met het afvoerputje.

Ik heb inmiddels twee matten er uit gehaald, die lagen op de natste stukken en ik hoop dat ie nu wat droger wordt.

Zonder matten vind ik het er niet echt ideaal uit zien, maar met veel stro er op moet het maar tijdelijk zo. Drijvend in de urine is ook niet alles.

Als ik geschikte opsluitbanden (zie post Denicola) gevonden heb ga ik dat "systeem" eens uitproberen, dat lijkt me nog wel wat.

Bedankt voor al jullie reacties!

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:45

Misschien helpen schafelingen?
Het absorbeerd goed en je kan de opliggende vijgen er gewoon afhalen, net zoals je in stal 1 doet.
Ook moet dit niet elke week uitgemest worden, want schafelingen vormen een 'bodem' door dat het aangestampt word met de urine en de platgetrapte vijgen.
Wij hebben ook schafelingen, en we zijn er èrg tevreden van!
Vragen? PB me dan maar Lachen
Succes Knipoog

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:49

Krijgt je pony wel genoeg ruwvoer als hij op stal staat??
omdat hij alle vloerbedekking opeet?
blijft hij ook aan zijn zaagsel/vlas eten als hij onbeperkt ruwvoer krijgt?
Waarom vind je het er zonder matten niet goed uit zien?
Ik heb nog nooit rubber matten in mijn stal gehad maar als je er genoeg vloerbedekking op heb liggen zie je het verschil toch niet??
Heb je al eens een potstal geprobeerd?
Bij mij werd de stal ook een zooitje met stro en ik gebruik nu vlas,dat blijft goed droog maar als je pony dat blijft eten lukt dat natuurlijk niet.
Dan misschien toch de strokorrel proberen.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:15

@divine :

Ja inderdaad, dat zijn gewoon rechthoekige betonnen "planken" van ca 1 meter lang, 20 cm hoog en ca 3 cm dik. Die hebben we dus op de platte kant neergelegd (paarden komen dus ca. 3 cm hoger te staan) en ik heb in mijn vorige bericht vergeten Bloos te vermelden dat wij in de stalmatten met vlinderboren nog gaten geboord hebben van ca 2,5 cm doorsnee. (ongeveer 25 gaten per mat)

De stalmatten met ruitstructuur aan de onderzijde zijn blijkbaar niet voldoende om de urine er door te laten (dezelfde hebben wij nml ook) + het feit dat de matten altijd in de drap liggen wanneer ze op het beton liggen en volkomen verzadigt raken.

Onze pony (merrie) staat in een stal van 3x3 en die is na een week gewoon nog droog !
De ruinen blijven wat korter droog, maar dat is algemeen bekend dat die natter zijn op stal.
Bovendien zijn de mannelijken bij ons ook een stuk groter als onze merrie, dus komt er meer uit... Clown Clown Clown
Maar die stallen zijn bij ons ook zeker 2 dagen echt kurkdroog, na dag 3 begint het stro wat te verkleuren, maar droogt het overdag zo dusdanig op dat ze er nog een nacht in kunnen zonder op te strooien en na dag 4 strooi ik 1 - 2 plakken op. Daarbij moet ik ook vermelden dat ze stro eten en er dus minder overblijft voor absorptie.

Ze staan bij ons wel overdag buiten en 1x in de week haal ik de boxen van de ruinen helemaal leeg spuit ze uit en gooi 1 baal stro er vers in. Al met al doe ik met 2 pony's en 1 paard met 3 kleine balen stro in de week. De pony hoef ik niet eens 1x in de week leeg te halen zo netjes is die.

Dus ben super tevreden, kost even tijd en werk om het zo te hebben, maar is zeker de moeite waard. Voor mij niets anders meer ! Haha! Haha! Haha!

P.S. Misschien kan je gebruikte opsluitbanden van het internet halen ?!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:44

@PokerFace.x: wat zijn 'schafelingen'?

@Colunder: ruwvoer krijgt ie voldoende, zowel overdag (naast weidegang), als op stal. Vaak eet ie niet eens alles op, het is wat dat betreft een slechte vreter. In zijn stro knabbelt ie wel, maar ik heb het idee dat ie daaruit alleen de achtergebleven aren haalt.

Een potstal heb ik meerdere jaren gedaan, met mijn vorige pony's/paarden. Nadeel vond ik het immense werk wat ik er in het voorjaar mee had om alles er weer uit te krijgen, en als je een pony hebt die graaft, wordt een pot-stal al snel een zooitje.

Ik had al op marktplaats rondgekeken voor opsluitbanden, die zijn overal wel te krijgen. Meteen in het nieuwe jaar maar eens aan de slag! Haha!

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:54

Ik meende dat we voor een 3e keus opsluitband ca. 0,75 cent betaald hebben. Succes er mee !

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 17:27

denicola schreef:
Ik meende dat we voor een 3e keus opsluitband ca. 0,75 cent betaald hebben. Succes er mee !

Gaat zeker lukken, bedankt!