Stal 1: betonnen vloer, géén afvoerputje, voorzien van rubber matten (van die grote stukken met aan de ene zijde rechte groeven, aan de andere zijde tractorband-profiel). Daarover een dikke laag houtkrullen. Afmeting: 3.00 m x 4.50 m.
Hierin staat mijn rijpaard, een merrie die geen vaste plek heeft waar ze mest/plast.
Stal 2: betonnen vloer, wél een afvoerputje, voorzien van dezelfde rubber matten als stal 1. Daarover een dikke laag stro (tarwe of rogge). Afmeting: 3.00 m x 3.80 m.
In deze stal huist mijn pony, een ruin die 2 vaste plekken heeft waar ie plast.
Het probleem: stal 1 is altijd mooi droog, we halen elke dag de mest er uit, om de paar dagen de natte plekken. Stal 2 is een ander verhaal, die is om het maar letterlijk te zeggen: zeiknat. Er ligt veel (kwalitatief) stro in, wat ook wel de urine absorbeert, en hier worden elke dag de natte plekken uitgehaald, maar het is blijkbaar niet genoeg. De matten drijven nog net niet, maar we zijn er niet ver vanaf. Ondanks het afvoerputje is die box gewoon niet droog te krijgen en de urine komt tussen de matten omhoog.
Nu is de vloer niet helemaal mooi egaal aflopend naar het putje, maar dat er echt niks wegloopt is ook weer niet waar.
Ik heb zelf het idee dat er teveel urine op 2 bepaalde plekken terecht komt en dat dat niet weg kan lopen door het te lage profiel onder de mat.
Mijn idee(ën): Óf sleuven in de betonvloer vrezen (richting het afvoerputje), óf andere rubbermatten in de stal (vochtdoorlatende kleine matten, met hoger profiel er onder zodat de urine beter weg kan en minder snel omhoog komt.
Nieuwe rubbermatten zijn erg duur, sleuven vrezen is goedkoper (weet trouwens niet eens precies hoe dik de vloer is...), maar iemand nog een andere oplossing?
Ander strooisel is geen optie, de pony eet alle strooisel, behalve stro...
Ik heb al een flink aantal topics opgezocht, en verschillende ervaringen met rubbermatten gelezen, maar iemand nog een suggestie?
Ik word er nu een beetje moedeloos van....
(maar serieus, dat was wel de oplossing voor mijn paard, die dronk uit verveling en zeek vervolgens de hele stal onder, ik heb t kraantje van zn drinkbak flink dichtgedraaid en toen was blijkbaar de lol ervanaf, dan maar wat langer bezig zijn met drinken als je echt dorst hebt..)

te vermelden dat wij in de stalmatten met vlinderboren nog gaten geboord hebben van ca 2,5 cm doorsnee. (ongeveer 25 gaten per mat)