Tandsteen verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Tandsteen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:26

Hallo,
Mijn 18 jarige ruin is ongeveer een half jaar geleden nagekeken door de tandarts. Normaal worden zijn kiezen bijgevijld, maar deze keer niet. Er zat wel tandsteen op de 'hengstentanden', dan zijn de 2 tanden aan de zijkant, onder. De tandarts vertelde dat ik pas over anderhalf jaar weer een afspraak moest maken, nu dus over een jaar. Ondertussen kon ik zelf het tandsteen verwijderen als dat nodig was, met een tangetje. Ik heb dit nooit gedaan, heeft iemand tips hoe ik dit aan moet pakken? Ik denk dat het nu wel weer nodig is namenlijk.
Bedankt!

XxSultanxX

Re: Tandsteen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:43

je kan dat er gewoon af klikken met het tangetje , heb jij een tangetje gekregen van de dierenarts ?
je kan ook je nagel onder het randje van het tandsteen zetten ( dus aan de bovenkant tegen het tandvlees aan ) en het er dan zo afklikken .
maar ik denk alleen niet dat hij dat zo leuk vind ... want het is natuurlijk wel gevoelig ..
vind anderhalf jaar naar de tandarts gaan wel lang zeg , die van mij is 5 en gaat 2 x per jaar , gewoon voor controle Lachen
zo kan je makkenlijker problemen voorkomen .

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:08

XxSultanxX schreef:
je kan dat er gewoon af klikken met het tangetje , heb jij een tangetje gekregen van de dierenarts ?
je kan ook je nagel onder het randje van het tandsteen zetten ( dus aan de bovenkant tegen het tandvlees aan ) en het er dan zo afklikken .
maar ik denk alleen niet dat hij dat zo leuk vind ... want het is natuurlijk wel gevoelig ..
vind anderhalf jaar naar de tandarts gaan wel lang zeg , die van mij is 5 en gaat 2 x per jaar , gewoon voor controle Lachen
zo kan je makkenlijker problemen voorkomen .

Bedankt voor je reactie!
Ik heb geen tangetje gekregen, ik heb er zelf vast wel een. Ik laat meestal ook vaker controleren, maar de vorige keer was het niet nodig en hoefde het pas na anderhalf jaar (maar als ik dacht dat hij ergens last van had eerder natuurlijk.)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:12

ik heb eens gehoord dat als je er met een tangetje of met een soort priem een tikje op zou geven, als het ware in een hoek van 30 graden op de tand, dat het er dan zo af springt, heb het nog nooit durven proberen, ben benieuwd naar je bevindingen! succes!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:58

AnnebelleVD schreef:
ik heb eens gehoord dat als je er met een tangetje of met een soort priem een tikje op zou geven, als het ware in een hoek van 30 graden op de tand, dat het er dan zo af springt, heb het nog nooit durven proberen, ben benieuwd naar je bevindingen! succes!

zo makkenlijk gaat het er nou ook weer niet af hoor Tong uitsteken je moet het tangetje er wel ff goed opzetten Knipoog

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:14

Mijn tandarts heeft het anders uitgelegd.Pak een schroevendraaier en zet het lange stalen gedeelte met de zijkant (dus niet met de kop!) tegen de tand waar tandplak opzit aan.Dan kan je vanaf het tandvlees met een beetje druk zo het tandplak verwijderen.Zo kan je op een veilige manier zonder je paard te raken in zijn tandvlees het tandplak verwijderen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:28

Ik doe het wel met de halfronde achterkant van een koffielepeltje.
Dat ligt lekker in de hand en je kunt er goed mee "richten" en kracht zetten. Werkt super!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:02

Oké het kan dus op verschillende manieren...
Mijn paard vindt het alleen niet niet lekker als ik in zijn mond zit te 'rommelen', hij gaat niet bijten maar wel de hele tijd kauwen en met zijn tong duwen.... Ik ga het toch maar proberen.