Is zoveel modder slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Is zoveel modder slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:44

Heb al een aantal discussies met vriendinnen over gehad en ben benieuwd naar jullie mening. Mijn 2 paarden staan overdag op een stuk van 10m bij 10m met redelijke diepe modder (t/m de kootholte) met een doorgang naar een stuk land van 20 bij 20m, waar de boel ook redelijk modderig, maar niet diep. Ze hebben de beschikkking ove een onderdak, waaronder het ook modderig is. S'nachts hebben ze toegang tot een gedraineerde paddock van 30 bij 20m, waar het niet droog, maar ook niet te modderig is en hebben ze een schuilhut, waar ze op rubbermatten kunnen staan.Overdag staan daar andere paarden. Als ik wil, kan ik de 2 paarden in een stal van 2,5 bij 2 m zetten met een 2x3 m paddock eraan vast. Dit doe ik dus niet, omdat ik de ruimte te klein vind. De paarden krijgen over de dag verdeeld 20 kilo hooi (voor 2), zijn gezond, maar zijn natuurlijk vies. Het oudere paard krijgt 2x per dag extra krachtvoer, omdat hij 4x per week bereden wordt. Met het jongere paard, doe ik 4x per week grondwerk. Ik kan helaas de situatie nu niet veranderen, want het is niet mijn stal. Echter, volgend jaar kan ik de stal en de weides overnemen/pachten en kan ik dingen veranderen, zoals beter draineren, en een betere schuilstal. Mijn meeste kennissen en ook mijn man zeggen, dat dit zielig voor de paarden is, andererzijds denk ik, dat dit beter is dan de hele dag op stal staan. Natuurlijk ben ik niet tevreden over de moddersituatie, maar kan het nu niet vermijden. Wat is jullie mening?

Amalarab

Re: Is zoveel modder slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:48

Zolang ze geen mok krijgen is er geen probleem toch?
Als je man het echt zo zielig vindt kan hij misschien een stukje verharden dmv tegels? Bijv. onder het afdakje. Dan kunnen ze kiezen wat ze het prettigst vinden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:09

ik zou er in jouw geval toch kiezen de paarden in de nacht op stal te zetten. Uit de modder en op een lekkere laag stro. Voldoende beweging krijgen zij overdag en dan hebben zij toch de gelegenheid uit de blub. Ter voorkoming van mok en andere narigheid.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:39

Mok kun je ook voorkomen door paarden met een goede weerstand te hebben, en een goede weerstand kweek je door ze buiten te laten staan. Ik zou bang worden voor mok en andere narigheid wanneer de paarden tussen twee uitersten geslingerd gaan worden (overdag buiten, 's nachts stilstaan in een te warm hok).

Stro ontrekt vocht uit de hoeven dus dat zou ik al helemaal niet gebruiken.

Modder is in principe geen probleem, en ik denk dat het wel kan, je zegt zelf namelijk dat het wel modderig is maar niet heel erg. Paarden die gewend zijn buiten te staan zou ik niet binnenhalen. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mijn paard nog wel ergens gaat liggen (en die van mij doet dat ook gerust in de modder). Doen jouw paarden dat nog wel? Zijn ze happy en zijn ze gezond? Ik denk (zonder de situatie gezien te hebben, dus pin me er niet op vast Knipoog ) dat je het zo kunt laten, ook met in je achterhoofd dat dit het laatste jaar zal zijn. Modder is niet alles, maar een stal al helemaal niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:09

Als bij mij de paarden niet meer genoeg droog zand tot hun beschikking hebben, naast hun straatje en schuilstal met rubber matten en deels strooisel, dan gaan 2 van de 4 op stal zodat de andere twee ruimte hebben om in de schuilstal te gaan liggen als ze willen, zonder weggejaagd te worden.

Ik merk dat als de paddock erg nat is, ze de sompige zandbodem gaan mijden en vooral nog op de bestrating staan te eten en daar ook gaan poepen. Ook de schuilstal is een geliefde ruimte om als toilet te gebruiken (droog poepen en plassen zonder te spetteren is erg fijn...)

Ik zou er geen goed gevoel bij hebben als de paarden dag en nacht voornamelijk in de modder zouden staan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:22

ik ben er van overtuigd dat dat wel het geval is, nattigheid en koude modder waar een paard 24/7 in staat is niet bevoordelijk voor zijn gestel.
In de natuur zoek een paard ook geen modder op in de winter en blijft hij ook liever op het droge, maar wij beperken ze op een klein stukje wat alleen maar modder is en dan moet het wel meevallen.
Als je de mogelijkheid hebt zoek in ieder geval en droge schuilplek voor 's nachts of neem al eerder maatregelingen. Een wagen zand is zo gestort je paddock bij wijze van spreken dan.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:12

Ik vraag me 1 ding af, hoe haal je de mest uit de modder?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:27

niet, dat vertrappen ze, of weekt uit elkaar door het water wat in de modder zit.

overigens wat JaneJansen zegt; zolang ze geen mok krijgen... "

en ik het HELEMAAL niet mee eens. modder = zuigende grond. En dus slecht voor de peesen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:31

Opzich kan modder niet zoveel kwaad, mijne staan al jaren in een modderige wei en ze hebben er nog nooit iets opgelopen. Wel ben ik van mening dat ze ergens droog moeten kunnen staan/liggen, dus als het even kan zou ik een stuk verharden. Dan hebben ze zelf de keuze.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:38

die van mij kkrijgt wel mok als die de hele dag inn zo een modderpoel staat en niet zo zuinig

je ziet ook dat hij de modder mijd en er niet graag doorheen loopt
ik haal hem dan ook altijd via een ander pad van de wei af
dat geld ook met het buiten zetten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:54

Lekker 's nachts op stal als dat mogelijk is. Modder is niet erg, maar 24 uur per dag kan niet goed zijn.
Als dget op stal zetten niet mogelijk is, is het misschien mogelijk om een stuk van de weide op te hogen, of hout snippers of tapijt snippers te storten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 06:40

die mok is de eerste zorg,maar als de hoeven continue nat staan,denk ik niet dat dat goed is voor de hoefkwaliteit.

zou dus wel wat doen aan die modder

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:58

ellepel schreef:
die mok is de eerste zorg,maar als de hoeven continue nat staan,denk ik niet dat dat goed is voor de hoefkwaliteit.

zou dus wel wat doen aan die modder

Een hoef heeft toch vocht nodig en bij ons is het ook modderig in de paddocks en de ondergrond is nu overal nat dus dan moet je ze al binnen zetten.
De hoeven mijn mijn pony zijn met wat modder eigenlijk op zijn best, alleen die koten de hele tijd vol modder vind ik niks.
Ik ga savonds naar mijn pony, borstel de modder eraf en doe er aardappelzetmeel op dat valt er vanzelf weer af als het droog is en droogt de plek goed.
Dan staat ze snachts op stal.

Ik vind 24/7 in de modder niet echt een optie, ook omdat je eigenlijk zelf al aangeeft dat het overal wat natter is.
Echt heel droog liggen kunnen ze dus niet, maar de stalmaten die je noemt zijn ook niet dat ik zou zeggen dan zet ik ze daar in.
Is een moeilike kwestie en zolang je niks mag veranderen blijft dat moeilijk, hopen dat het goed gaat en anders toch een nachtje op stal.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:03

Die van mij staat als ik er ben ook in de blubber, niet zo lang als die van jou, maar toch soms wel een paar uurtjes. Ik zie er zelf niet zo'n probleem in, zo lang hij geen mok krijgt en zijn hoeven en benen er verder goed uit zien. Tja hij is wel een viezerik elke keer, maar ik ga hem niet elke dag poetsen, want daarna gaat hij weer de bagger in, dus wordt ie toch weer smerig. Maar ik vind het nooit zo erg en mijn paard heeft het prima naar zijn zin, die gaat gewoon in de ergste bagger rollen.
Zo lang je paardjes verder gezond zijn, zie ik het grote probleem niet zo.

Stefje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:20

Die van mij kan er dus echt niet tegen!!!
Dus ik zou zegge, ja is slecht..maarre hoe andere paarden erop reageren, weet ik niet..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:25

Ik vind een paar uurtjes in de modder en dan de rest van de tijd op stal, toch niet te vergelijken met bijna 24/7 op natte bodem staan. En als de paarden dan niet uit zichzelf droog in de schuilstal gaan staan voor meerdere uren, dan staan ze dus echt altijd nat. En dat is toch wel degelijk slecht voor de huid. En een erg triest gezicht.

Voor een paar uurtjes per dag om wat beweging te krijgen en te luchten vind ik het wel kunnen, maar voor dag en nacht buiten dus echt niet...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:33

Ik vind dat een paard altijd toegang moet hebben tot een verhard of droog stuk.
Als ze enkel en alleen in de modder en in de natte kunnen staan, lijkt me dat niet zo gezond.
Tuurlijk, wel beter dan de gehele dag op stal, maar 24 OP 24 lijkt me iets te veel van het goede.
Kan je man de stal niet betegelen? Dat wordt dan wel een werkje voor in de zomer, want als het er nu slecht ligt zullen de stenen binnen de kortste keren scheef te komen liggen en kan je weer herbeginnen...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:42

Ik heb hier ook last van.
Laatst had het gevroren en werd de grond al wat harder, dus nu heb ik ze 24/7 op de wei staan. De wei gaat er aan maar wil niet het risico lopen dat ze hun beentjes breken in de harde klodders modder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:19

Die van mij staan ook in zo'n soort situatie. Echter heb ik buiten wel een klein stuk verhard waar ze op kunnen + een deel van mijn paddock is redelijk droog. Tussen het verharde deel - het redelijke droge stuk - de stallen is het echt behoorlijke blubber-rotzooi. De paarden kunnen kiezen waar ze gaan staan. Meestal staan ze of op de betonplaat of op dat ene redelijk droge stuk te doezelen. Mijn haflinger kiest er zelf voor om meer op stal te gaan hangen, en mijn Tinker staat eigenlijk meer op de betonplaat.

Ik zit er overigens niet mee als de grond bevroren is en harde klompen wordt, het is dan wel een maanlandschap van jewelste, maar zij hebben er geen problemen mee en lopen best aardig.

Waar bij jou het nadeel zo zit zo te zien is dat ze overdag eigenlijk nergens echt droog kunnen staan. Immers, bij het schuilgedeelte is het ook modderig.

Als jij je paarden ziet, heb je dan het idee dat ze het slecht hebben / niet naar hun zin / en alles?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:24

Ik zou ook toch wel een stuk betegelen of iets , dat bedekken met evt zaagsel/vlas .. zodat ie toch even lekker kan liggen! Wil die dat niet , nou dan gaat ie maar lekker in de modder staan , maar heeft ie in ieder geval de keus! Mijn paard staat overdag buiten , ( nu door vele regen , is het modderig Tong uitsteken ), maar het kan niet modderig genoeg zyn voor der , hoe harder het spettert hoe leuker Haha! . raar paard.. Cool

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:28

Bij ons staan de paarden ook nog zoveel mogenlijk buiten, ook met dit weer. Er is ook veel modder, vooral aan de uitgang van de weide. De wei zelf ligt er dan nog goed bij. De paarden bij ons zijn dat gewoon dus hebben wij geen last van mok.
Dus ik zou aanraden als je paarden dat gewoon zijn , gewoon lekker buiten laten. Zij hebben daar geen last van. Maar als je paarden hebt die dat helemaal niet gewoon zijn, laat die dan snachts op stal. Dan kunnen hun beentjes een beetje drogen.

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:33

Kijk hoe je paarden er bij staan, die kijken niet naar vieze voeten, maar als ze maar droog kunnen liggen. Zo een kleine stal gaan ze toch niet in liggen. Maar je zou in de uitloop stro kunnen leggen zodat ze daar kunnen liggen in de nacht en het hooi in de stal leggen zodat ze daar eten en het niet vertrappen. Desnoods leg je een schot voor de staldeur en laat je ze over het schot het hooi eten en dan weet je dat ze buiten blijven en niet vast komen te liggen.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:42

Ik vind dat paarden op z'n minst droog moeten kunnen gaan liggen, maar verder kunnen ze best een beetje modder hebben. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, maar mijn weiland is nog goed, geen modder en een aantal grote hoger gelegen stukken welke ze gebruiken als een soort slaapheuvels hoog en droog.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:43

Kun je niet wat zand storten zodat je een droge plek vormt? Ik vind een hele dag in de modder ook te lang. Is dit het eerste jaar dat je paarden zo staan? Je stal is ' 2,5 bij 2 m met een 2x3 m paddock'. Vreemd: dus 2 meter breed? Totaal oppervlakte is ok = 5+6 = 11 m2 per paard. Maar 2 meter breed is wel erg smal. Voor rusten vind ik dat ook niet optimaal. Of heb je kleine paarden?

Je zou van 3 boxen 2 moeten maken, ofwel van 2 1 grote maken voor 2 paarden tezamen, een soort loopstal, kan dat?

Ik zou toch huiverig zijn voor mok, als je het hebt kom je er moeilijk weer van af...

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:55

Het is balen dat er nergens een droog stukje is, mijn fjord staat op een land waarvan 1 stuk echt een ongelooflijke modderzooi is, dit is al meer als.. nou denk wel 16 jaar zo, (op de hoek van mn straat vandaar) staan al die tijd al paarden op swinters (zomer komen ze op 2 andere stukken zodat dit rust heeft)
en nog 1 stuk wat gewoon normaal is, word wat drassig maar is neit stukgelopen, ze hebben groot betegeld stuk waar ze savonds met zn allen bij de schuilgelegenheid staan, hier krijgen ze ook het hooi.

*over het bevriezen... mijn fjordje vond het week of wat terug eerste paar stappen dood eng :p dat gekraak maar daarna zocht ze haar weg en liep ze mee, later tijdens een wandeling buiten ging ze bewust op de stukken ijs staan terwijl ze er ruim omheen kon, vond ze denk toch wel grappig.
Paarden die altijd buiten staan zullen echt niet gaan rennen over het vertrapte bevroren gedeelte :p