pensionstalling en welzijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

equisalut

pensionstalling en welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:23

hoi allemaal,

voor mijn studie ben ik met een onderzoek bezig en zou graag jullie mening willen weten over het volgende:
- waar lopen jullie tegen aan op je stal,
- wat zou je graag anders willen zien met betrekking tot het welzijn van je paard.....
- zou je interesse hebben om je paard op een stal te zetten waar meer vanuit het paard (en zijn welzijn) wordt gedacht.
bijvoorbeeld een paardvriendelijk voerschema, meer vrije bewegingsmogelijkheden inde vorm van paddocks/weidegang, mesten en opstrooien iedere dag en wanneer het paard uit zijn stal is ivm stof en amoniak dampen. en zou je hiervoor meer stalgeld willen betalen?
ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover...

Fem_daf

Re: pensionstalling en welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:51

Op mijn huidige stal heb ik niks te klagen, maar ik zal m even invullen met mijn vorige stal in m'n achterhoofd. Zet je schrap... Tong uitsteken

- waar lopen jullie tegen aan op je stal
niet vaak genoeg uit gemest (max 1x per week), slecht hooi, slecht stro, altijd veel drukte, was het niet eens met de omgang met paarden, met een bladblazer door de gang > resultaat: paarden met longproblemen...

- wat zou je graag anders willen zien met betrekking tot het welzijn van je paard.....

wat ik nu heb: dagelijks uitgemest, 2x per dag goed hooi, goede kwaliteit stro, dagelijkse weidegang (zomer 24/7), contact met andere paarden, rust in stal met een muziekje op de achtergrond, vriendelijkheid tegen alle paarden

- zou je interesse hebben om je paard op een stal te zetten waar meer vanuit het paard (en zijn welzijn) wordt gedacht. en zou je hiervoor meer stalgeld willen betalen?
Ja hoor, maar ik denk dat je voor dezelfde prijs van mijn oude stal al stukken beter kan krijgen. Betaal nu de helft voor 10x beter! Haha!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:39

Heb je even?? Clown 's Winters loop ik hier altijd tegen aan, baal zoooooo dat ik ze niet bij huis heb...erg frustrerend die pensionstallen. Overal waar ik kom is wel iets mis, op eentje na. Maar dat was in Zwolle, waar ze zo veel buiten mochten...droom, droom..

- waar lopen jullie tegen aan op je stal

geen weidegang in de winter ook geen paddock(wel een erf met een kuilpak)
niet onbeperkt hooi eten op stal
mijn pony's kunnen niet apart van de grote groep

elke dag het land op(en daar een kuilpak)
's nachts op stal een ruime hoeveelheid hooi
mijn pony's apart in een groepje met de kleintjes

- zou je interesse hebben om je paard op een stal te zetten waar meer vanuit het paard (en zijn welzijn) wordt gedacht. en zou je hiervoor meer stalgeld willen betalen?
ik zou hier willen blijven, 50 euro meer betalen om ze elke dag in de winter buiten te mogen hebben bijv.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:40

voor mijn studie ben ik met een onderzoek bezig en zou graag jullie mening willen weten over het volgende:

Eigenlijk het enige is dat ze swinters 4 maanden maar 1 uur max naar buiten konden, daarom heb ik de stal voorlopig opgezegd. En mss dat de bak nogal zwaar was.

Dat ze s'winters de hele dag naar buiten kunnen! En grotere boxen Knipoog Of anders een loopstal. Een hitactief stal lijkt me ook wel wat voor mijn haflinger.

- zou je interesse hebben om je paard op een stal te zetten waar meer vanuit het paard (en zijn welzijn) wordt gedacht.
bijvoorbeeld een paardvriendelijk voerschema, meer vrije bewegingsmogelijkheden inde vorm van paddocks/weidegang, mesten en opstrooien iedere dag en wanneer het paard uit zijn stal is ivm stof en amoniak dampen. en zou je hiervoor meer stalgeld willen betalen?

Ja! Maar niet een absurd hoog bedrag Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:14

Had graag een ander bodembedekking gehad in mijn stal.
De mijne staat op vlas ivm de afvoer ervan, had liever stro gehad voor iets te knabbelen.

De mijne loopt in de zomer 24/7 buiten en s'winters 10 uur per dag.
Met slecht weer in de zomer zou ik ze liever binnen willen (ze is al 30 jaar)

Alleen voor een andere bodembedekking.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:55

Ik heb mijn paarden aan huis, en ruimte voor paarden van anderen, kan eerst wel aangeven wat voor mijzelf dingen zijn die ik hier nog anders zou willen zien in de toekomst (kan niet alles in 1 keer goed krijgen, kost veel tijd en geld Tong uitsteken)

equisalut schreef:
hoi allemaal,

Te natte en zachte weide bij langdurig nat weer en in de winter en de paddock is, ondanks drainage, nog niet droog genoeg naar mijn zin. Paddock en schuilstal zijn aan de kleine kant voor het aantal paarden.

Grotere, drogere zandpaddock, liefst 2 paddocks zodat je 2 verschillende groepjes kunt maken als dat nodig is voor de rust. Meer weidegang in de winter op drogere/hardere bodem.

Ik wilde mede om hier boven genoemde redenen graag paarden aan huis zodat ik de dingen zelf kan beslissen. Het is hier thuis nog niet helemaal naar mijn zin, maar er wordt steeds hard aan gewerkt om het voor de paarden steeds beter te krijgen. Zo wonen is een stuk duurder dan paarden in pension, dus als ik toen de luxe van pension met binnenbak had gehad die daarnaast zeer paardvriendelijk en netjes is vlak bij huis, had ik daar best wat extra voor willen betalen. Maar dan denk ik aan zo'n 25 euro per maand boven gemiddelde voor stallen in dit gebied met vergelijkbare faciliteiten.

ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover...

Waar liep ik tegen aan bij vorige stallen?
In de zomer te veel of te weinig gras
In de winter te weinig buiten en/of op te natte bodem buiten.
Soms slecht ruwvoer of strooisel met schimmelplakken
Opstrooien en aanvegen met paarden op stal (luchtwegproblemen)
Wisselende groepen in de wei (onrust), te grote groepen
Slechte bodem buitenbak (te zwaar voor mijn pony) of nat.
Te weinig ruwvoer verdeeld over de dag

Wat wilde ik anders voor mijn paard?
Liefs het hele jaar dag en nacht buiten op ruime droge wei en paddock met schuilstal.
Goede kwaliteit ruwvoer en strooisel, passend bij mijn paard zijn behoeften.
Goede bodem buitenbak zodat het paard makkelijker kon lopen.
Zelf dagelijks mogen uitmesten en opstrooien indien ik dat nodig vind.

Voor de andere vragen zie hierboven in de quote.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:27

equisalut schreef:
hoi allemaal,

1. Op mooie zomerdagen is het erg druk in de bak.
2. Natte rijbak/longeerbak.
1. In de zomermaanden minder gras, in de wintermaanden juist meer gras.
2. Betere weidemogelijkheden in de winter.

1. Ik zou zelf niet meer geld willen uitgeven dan nu. Mijn paard is op dit plekje toch erg gelukkig en kan overdag samen spelen en suffen met haar vriendinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:32

Ik vul hem even in m.b.t mijn vorige stal , want over mijn nieuwe stal heb ik geen klachten Haha!

1x per week uitmesten, slecht kuil/voer niet meer op de wei kunnen, drukte , altijd bij manegelessen in de bak moeten rijden
Datgene waarom ik verhuisd ben, vaker uitmesten, voer van goede kwaliteit, rustig en de ruimte hebben om te rijden
Absoluut dat heb ik gedaan ook ! Sta nu beter én goedkoper Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:06

- Ze kunnen niet de wei op in de winter, in flevoland heb je kleigrond dus dat wordt heel snel slecht.
- er is maar 1 paddock dus je kunt ze alleen buiten zetten als je er zelf bent want er is niet genoeg plaats om ze allemaal tegelijk de hele dag buiten te hebben.
- in de winter ook weidegang minimaal 5 uur per dag, maar dat kan hier echt niet dus dan de hele dag de paddock in met onbeperkt hooi.

Ja natuurlijk, maar het moet niet zo zijn dat de prijs dan tegen de €400.- aanloopt dat is gewoon te duur.

Ik sta hier trouwens voor mijn studie, thuis heb ik wel de luxe dat ze ook in de winter van 08.00 tot 21.00 buiten kunne staan, en als ze dan op stal staan is dat een stal met uitloop op zand.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:24

Op mijn huidige stal zou ik hem wel wat langer naar buiten willen, minimaal 5 uur ipv 2-3 uur, dat is vooral tijdens de periodes dat ik zelf niet zoveel tijd heb. En dan zet de pensionhoudster hem ook al wel extra buiten. En, maar dat wil iedereen wel, een gigantische stal met buitenluik. Ik zou de stal graag ook wat dichter bij mijn huis willen hebben Clown .
Op mijn vorige stal wilde ik graag meer weidegang (hij ging daar alleen naar buiten als ik dat zelf deed, en dan moest ik er de hele tijd bijblijven, in de zomer mocht hij max. een uur op de wei in de winter alleen buitenbak). Daar vond ik ook dat er te weinig voerbeurten waren (laatste om 17.00), te weinig ruwvoer, te weinig uitgemest (1 keer per week), de het gebruik van een bladblazer ivm kans op longproblemen, en de bodem van de binnenbak was soms zo slecht dat mijn paard uitgleed.

Op de huidige stal een paar uur meer naar buiten, zeker met mooi weer. Met die regen en kou schijnt mijn paard toch na 2 uur al voor het hek te staan. Verder zou ik alles zelf ongeveer hetzelfde doen.

Bij mijn vorige stal ben ik weggegaan om alle punten bij vraag 1. Als ik ergens alles hetzelfde zou kunnen krijgen als nu met meer weidegang, zou ik mijn paard wel verhuizen. Ik denk alleen dat ik niet snel de service en perfecte verzorging vind die ik nu heb. En je weet ook nooit vooraf hoe de verzorging is, dus dat is een groot risico. Ik zou wel meer willen betalen als de stal dichter bij huis was, omdat ik dan ook minder benzinekosten heb.

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:05

Hallo,

Ik sta met mijn paard op een stal, waar echt vanuit het paard wordt gedacht!
Hij kan in de stal contact hebben met de andere paarden, en kan 24 p/d naar buiten, maar dat mag ik zelf invullen. Maar ik heb mijn paard snachts liever op stal staan in de winter.
Maar gaat in de winter dagelijkse overdag naar buiten!
De stallen worden uitgemest wanneer de paarden buiten staan.
Dus ik ben zeer tevreden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:10

Het is hier in de buurt erg moeilijk om een locatie te vinden met en een goede rijbak en waar de paarden overdag eruit mogen.
Ik heb al een paar keer moeten verhuizen vanwege de rijbak, maar ook al een paar keer omdat de paarden ondanks anders beloofd bij aanvang niet of nauwelijks naar buiten mochten.

Gelukkig nu een plekje gevonden waar een goede bak bij zit en m'n paard de hele dag in de wei kan staan. Verder ook goed voer al zou ik 'm liever op hooi zien dan op kuil, omdat je van (ouder) hooi meer kunt geven en het paard daardoor langer wat te knabbelen heeft. Ben verder erg gevreden over 't voeren en de locatie.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:14

Is het niet handiger om eerst even kort te omschrijven hoe het paard nu wordt gehouden?

Mijn paard staat zomers 24/7 buiten, swinters overdag buiten in een paddock.

- waar lopen jullie tegen aan op je stal. De bak (buitenbak) is soms niet berijdbaar
- wat zou je graag anders willen zien met betrekking tot het welzijn van je paard. 's Winters hooi in de paddock, ze eten nu overdag niks
- zou je interesse hebben om je paard op een stal te zetten waar meer vanuit het paard (en zijn welzijn) wordt gedacht. Ja maarja er is meer dan dat hè. Waar ik nu sta is bijv. 3 minuten van de duinen en het strand is half uurtje rijden, heerlijk! Als het hier in de buurt was zou ik er zeker naar kijken.
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 24-12-08 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:16

-waar lopen jullie tegen aan op je stal,
Ik zal liever een binnebak erbij willen hebben ,vooral met de regen achtige dagen hier in Nederland.
Nou hebben we 2 buiten bakken van 20x 60 aan de ene kant mag je alleen longeren en aan de andere kant kun je rijden.

-anders willen zien met betrekking tot het welzijn van je paard.....

Over het welzijn bij ons op stal heb ik eigenlijk niks op aan te merken.
Stallen worden elke dag uitgemest en één keer in de week wordt de stal helemaal leeg gehaald.
Ook staan de paarden ruime tijd buiten.
Als het weer wat minder is gaan ze toch nog 3.5/4 uurtjes na buiten en in de zomer staan ze van 's ochtends 8.30 tot 's 18.00 heerlijk buiten.
Ook hebben ze altijd water op stal.
De halsters gaan af op stal voor het geval dat ze ergens achter blijven hangen.
De mensen daar doen de paarden ook één voor één na buiten zodat ze toch elke dag even in handen komen ook al ben je zelf een lange tijd niet geweest.
Ook gaan ze één voor één weer na binnen daar wordt allemaal voor gezorgd ,ze zijn ook niet beroerd om je paard even een schep musli extra te geven of de deken van je paard weer even recht te leggen.

Op over het algemeen heb ik het er erg naar mijn zin .
Het liefst heb ik een binnenbak tot beschikking dat willen de meeste denk ik wel maar daar betaal je dan ook wel weer genoeg voor.
Ik zal mijn stal als cijfer een dikke 8 geven ben er zelf goed tevreden over.
Waar het aan mij zal aan moeten voldoen dat is hier ook tot beschikking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:26

equisalut schreef:
hoi allemaal,

Wat voor onderzoek? Zou je die resultaten op Bokt willen publiceren?

Citaat:

Paarden staan aan huis. Waar ik tegenaanloop is de zware kleigrond hier. Water is heel slecht af te voeren. Hierdoor moet er soms ingeleverd worden op bepaalde punten van hun welzijn om aan andere punten van hun welzijn te voldoen.

Denk hierbij aan een modderige / natte ondergrond, maar wel 24/7 buiten en keuze om binnen te gaan staan.

Citaat:

Betere faciliteiten.
- Lichtere stallen (qua ramen)
- Betere ventilatie (oude schuur)
- Betere ondergrond (in beide stallen matten ipv in 1) daarbij ook een egale ondergrond met goede afvoer.
- Betere drainage van de paddock.

Citaat:

Ze staan aan huis, dus op pension staan zou niet direct een optie zijn. Wel zou ik heel huiverig zijn voor zo'n stal uit argwaan dat het geen zweverige / geitenwollen sokken stal is. Ik ben namelijk wel heel erg pro paarden houden op een manier die ik goed vind. Maar ik kan ook behoorlijk van het niet mutsen zijn.

Wel denk ik dat er meer aandacht aan een goed voerschema besteed te worden in zijn algemeen. Meer toegespitst op de behoeften van het paard (geregeld kleine beetjes, veel ruwvoer, ruwvoer voor krachtvoer).

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:01

Voor mij moet een stalling aan een paar voorwaardes voldoen:
voor het paard:
24/7 naar buiten kunnen met een schuilstal.
met maatjes staan (maar niet een te grote kudden 4-6 paarden)
onbeperkt ruwvoer
voldoende schoon water
in de zomer weidegang dit hoeft niet 24 uur mits hij hooi krijgt bijgevoerd.
elke dag mesten

Voor mij goede uitrijmogelijkheden
een plekje om te oefenen een bakje.
dicht bij huis is ook erg fijn (ik moet nu een uur per dag rijden met de auto)

Ik wil hier wel meer voor betalen zeker als het dichter bij huis is maar het moeten geen droom bedragen zijn.