Ik ga hierin best ver, niet bij het paard, maar wel bij de omheining.. Ik wil perse een dichte, hoge omheining. Dus hout met gaas ervoor, of een heg van een meter hoog. Met daarvoor nog breed schriklint, minimaal 2 boven elkaar. Op de poort móet perse een slot, en verder rondom wil ik ook alles potdicht hebben. Waar mijn paard nu staat hebben we aan allebei de kanten waar de wei aan de paadjes komt een hoge heg (1,8 meter) met aan de ene kant een klein houten poortje met schrikdraad ervoor, en aan de andere kant een 2 meter hoge ijzeren poort met een paar meter ervoor het schriklint. En alles goed afgesloten met discussloten. En daarnaast staat mijn paard 's nachts altijd in de paddock en middelste wei zodat hij niet tot aan het hek kan komen.
Als hij ooit zou willen uitbreken dan moet hij dus eerst door het lint van de paddock heen, dan over het lint naar de wei van de buren, en van daaruit weer over de prikkeldraad de weg op. Dus die kans is heel klein.
Als we binnenkort een wei achter het huis krijgen dan maak ik een grote paddock/rijbak van hout, de omheining van de wei wordt ook van houten bielzen, onderaan wordt dichtgemaakt met gaas tegen honden, en buitenom de wei komt nog schriklint tegen de omheining aan met flinke stroom erop.
Als ik een zwart paard had en een slechte omheining (en stel er zou niets aan te doen zijn) dan zou ik denk ik voor de zekerheid reflectietape in de manen en staart meevlechten ofzo. Een halster krijgen ze bij mij nooit om.