veiligheid 's nachts ivm kans op uitbreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

veiligheid 's nachts ivm kans op uitbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 17:28

hoihoi,

ik lees hier op bokt de laatste tijd zo veel over ongelukken met ontsnapte paarden of pony's 's nachts.

mijn pony bleek vorige week ook een keer (voor het eerst in het half jaar dat ik haar heb) uit het weiland te zijn ontsnapt, in de nacht.
gelukkig is ze op het erf van de boerderij blijven rondhangen.

het draad is nu beter aangepast (extra draadje onderlangs, de boel strakker gespannen),
maar ik ga deze week ook even reflectie materiaal halen, om op een oud halster te naaien.
dan kan ze dat halster om in de wei, zodat ze, mocht ze toch ooit op de weg raken in het donker, hopelijk beter zichtbaar is.

zijn er meer die dergelijke voorzorgsmaatregelen nemen?
en hoe ver ga je daarin?
zijn er meer dingen te verzinnen?
bijvoorbeeld reflecterend lint oid door de staart vlechten,
of dekens (als je die gebruikt) met reflectie erop gebruiken,
etc?

ik weet natuurlijk dat je gewoon moet zorgen dat je pony binnen de omheining blijft, maar je bent er niet 24/7 bij!

anneliesdj

Re: veiligheid 's nachts ivm kans op uitbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:35

Ik doe hier niets aan, paarden horen in de weide en heb er persoonlijk een hekel aan als ze halsters om hebben in de wei, ze blijven veel te snel ergens achter haken. Daarbij denk ik ook niet dat een halster met een reflectiestrook veel verschil zal maken als ze op de weg loopt.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:36

Nee help bijna nie.. ( auto's die van achter dr komen zien dr dan nie )

gewoon binne zetten s'nachts

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:39

Toevallig zit er op 1 deken wel een reflexie streepje, maar ik ga er niks aan doen om ze op te laten vallen ofzo. Kijk als ze ontsnappen dan heb je toch de kans ookal zijn ze reflexterend dat ze alsnog zelf tegen een auto rennen ofzo.
Gewoon zorgen dat je omheining goed is met flink wat stroom erop en hopen dat ze er in blijven...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:48

Ik ga hierin best ver, niet bij het paard, maar wel bij de omheining.. Ik wil perse een dichte, hoge omheining. Dus hout met gaas ervoor, of een heg van een meter hoog. Met daarvoor nog breed schriklint, minimaal 2 boven elkaar. Op de poort móet perse een slot, en verder rondom wil ik ook alles potdicht hebben. Waar mijn paard nu staat hebben we aan allebei de kanten waar de wei aan de paadjes komt een hoge heg (1,8 meter) met aan de ene kant een klein houten poortje met schrikdraad ervoor, en aan de andere kant een 2 meter hoge ijzeren poort met een paar meter ervoor het schriklint. En alles goed afgesloten met discussloten. En daarnaast staat mijn paard 's nachts altijd in de paddock en middelste wei zodat hij niet tot aan het hek kan komen.
Als hij ooit zou willen uitbreken dan moet hij dus eerst door het lint van de paddock heen, dan over het lint naar de wei van de buren, en van daaruit weer over de prikkeldraad de weg op. Dus die kans is heel klein.
Als we binnenkort een wei achter het huis krijgen dan maak ik een grote paddock/rijbak van hout, de omheining van de wei wordt ook van houten bielzen, onderaan wordt dichtgemaakt met gaas tegen honden, en buitenom de wei komt nog schriklint tegen de omheining aan met flinke stroom erop.

Als ik een zwart paard had en een slechte omheining (en stel er zou niets aan te doen zijn) dan zou ik denk ik voor de zekerheid reflectietape in de manen en staart meevlechten ofzo. Een halster krijgen ze bij mij nooit om.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:10

PP > VSW

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:45

Ik ga mijn paarden zeker niet op stal zetten om te voorkomen dat ze ontsnappen!
Ik blijf erbij dat een paard niet op stal hoort!
Die van mij krijgen ook geen halster om in de wei, dit heeft me 1 keer een pony gekost dus dat doe ik niet meer.
Gewoon zorgen dat je heining goed stevig is met goed stroom erop.
Sinds we er een mini bij hebben heb ik overal ook nog schapengaas omheen gemaakt.
Ik heb al 30 jaar paarden en er is er nog nooit een uit de wei ontsnapt!