Mijn paard is een varken. Meer negatiefs kan ik niet over hem bedenken, maar dat het een varken is, is iets wat vaststaat
Overdag staat hij (van ongeveer 9 tot 5) buiten, 's nachts zal hij het toch echt moeten doen met zijn stalletje. Het is op zich geen grote, ruime stal helaas, maar groot genoeg om een rondje te kunnen lopen en lekker te liggen, wat hij dan ook doet (tot mijn grote ongenoegen, want de volgende dag vind ik dan een vréselijk vies paard, haha
).Maargoed. Hij staat dus op stro in zijn stal. Het liefst heb ik hem op vlas, of een andere alternatieve bodembedekker, maar dat is niet mogelijk op deze stal, dus we zullen het met stro moeten doen.
De eerste periode heb ik hem steeds op een dun laagje stro gezet, net genoeg dat hij in ieder geval érgens op stond, maar niet zoveel dat hij alles op kon eten. Want dat is - naast het 'viesheidssyndroom' - ook een groot probleem: hij eet al zijn stro op.
De volgende ochtend was zijn stal dan bezaaid met véél mest, een paar vieze strootjes tussendoor, en verder gewoon het beton van de stalvloer. Geen gezellig gezicht dus, en ik kan me ook niet voorstellen dat het voor hem comfortabel ligt/staat.
Toen kreeg ik vorige week de tip van een stalgenootje, dat ik eens moest proberen te oppotten. Gewoon niet meer uitmesten, elke dag één of twee nieuwe plakken stro erdoor mengen, zodat ik een laagje opbouw, zodat hij in ieder geval niet op de vloer hoeft te staan en een beetje een warm laagje heeft.
Dat heb ik nu dus een week gedaan, maar het ziet er zó goor uit! Eerst zag het er net zo vies uit, maar dan kaler, maar hij plast gewoon álles (zonder uitzondering, letterlijk) onder, en loopt de mest door zijn hele stal heen, waardoor er geen nette hoopjes liggen, maar alles (vies, nat stro, met mestvlasjes) door elkaar ligt.
Ik zit echt met de handen in mijn haar, want dít ziet er vies uit, maar dan heeft hij in ieder geval nog iets om op te staan en te liggen. En eerst zag het er óók vies uit, maar stond hij bijna kaal steeds. Vlas, korrel, hout, etc is niet mogelijk, 's nachts maar op de wei ook niet, dus ik weet niet wat er nog overblijft zo!
Mensen nog andere tips? Of mensen die zeggen: 'kop op, een potstal is zo erg niet!', want dat heb ik nodig, hahahaa!
Ik hoor het graag!

Jaja, dit is een hardnekkig varken, haha