Oppotten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Oppotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:26

IEEEEK!

Mijn paard is een varken. Meer negatiefs kan ik niet over hem bedenken, maar dat het een varken is, is iets wat vaststaat Tong uitsteken

Overdag staat hij (van ongeveer 9 tot 5) buiten, 's nachts zal hij het toch echt moeten doen met zijn stalletje. Het is op zich geen grote, ruime stal helaas, maar groot genoeg om een rondje te kunnen lopen en lekker te liggen, wat hij dan ook doet (tot mijn grote ongenoegen, want de volgende dag vind ik dan een vréselijk vies paard, haha Haha! ).

Maargoed. Hij staat dus op stro in zijn stal. Het liefst heb ik hem op vlas, of een andere alternatieve bodembedekker, maar dat is niet mogelijk op deze stal, dus we zullen het met stro moeten doen.

De eerste periode heb ik hem steeds op een dun laagje stro gezet, net genoeg dat hij in ieder geval érgens op stond, maar niet zoveel dat hij alles op kon eten. Want dat is - naast het 'viesheidssyndroom' - ook een groot probleem: hij eet al zijn stro op.
De volgende ochtend was zijn stal dan bezaaid met véél mest, een paar vieze strootjes tussendoor, en verder gewoon het beton van de stalvloer. Geen gezellig gezicht dus, en ik kan me ook niet voorstellen dat het voor hem comfortabel ligt/staat.

Toen kreeg ik vorige week de tip van een stalgenootje, dat ik eens moest proberen te oppotten. Gewoon niet meer uitmesten, elke dag één of twee nieuwe plakken stro erdoor mengen, zodat ik een laagje opbouw, zodat hij in ieder geval niet op de vloer hoeft te staan en een beetje een warm laagje heeft.

Dat heb ik nu dus een week gedaan, maar het ziet er zó goor uit! Eerst zag het er net zo vies uit, maar dan kaler, maar hij plast gewoon álles (zonder uitzondering, letterlijk) onder, en loopt de mest door zijn hele stal heen, waardoor er geen nette hoopjes liggen, maar alles (vies, nat stro, met mestvlasjes) door elkaar ligt.

Ik zit echt met de handen in mijn haar, want dít ziet er vies uit, maar dan heeft hij in ieder geval nog iets om op te staan en te liggen. En eerst zag het er óók vies uit, maar stond hij bijna kaal steeds. Vlas, korrel, hout, etc is niet mogelijk, 's nachts maar op de wei ook niet, dus ik weet niet wat er nog overblijft zo! Tong uitsteken

Mensen nog andere tips? Of mensen die zeggen: 'kop op, een potstal is zo erg niet!', want dat heb ik nodig, hahahaa!

Ik hoor het graag!

sax89

Re: Oppotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:34

ik heb dit ook gedaan met mijn vorige pony, die was ook zo vies dat je elke dag de stal leeg kon halen. ik deed 2 balen stro erin op maandag (in een lege stal dan) en elke dag 2 plakjes erbij.
stro word gewoon veel sneller goor dan dat je ee pot stal maakt met zaagsel. maar je zegt zelf al dat dat geen optie is. ik zou gewoon volhouden.
en elke dag de hele grote hopen mest weghalen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:46

Als hij écht niet te houden is op stro en je mag geen andere bodembedekker gaan gebruiken, denk dan eens aan rubber stalmatten. Die kun je ook makkelijk meenemen als je van stal mocht veranderen.
Eénmalig de kosten en je hebt altijd een zacht bed voor je paard.
Schoner zal hij er niet (direct) van worden, maar hij ligt iig comfortabel.

In mijn onderschrift vind je een mooie aanbieding Knipoog

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:53

Zorg iig dat je dagelijks voldoende stro toevoegt. Ik zou er zelf niet voor kiezen om te potten, maar gewoon echt een flinke lading stro erin en dagelijks goed uitmesten en de natte plekken eruit. Is het stro eten niet op te lossen met meer (misschien onbeperkt) hooi voeren? En het schijnt dat je ook wat over het stro heen kan sprenkelen om te voorkomen dat de paarden het eten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Succes!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:06

Tja als je alle drollen en vieze plekken laat zitten wordt het vanzelf lekker goor ja!!
Wat ik, wij allemaal op stal doen, is gewoon de drollen, het natte/vieze eruit, dus bij lange na niet alles en dan indien nodig schoon stro er overheen. Ik ben per dag dus ook nooit zo lang bezig, het bespaart stro en tijd, plus dat mijn paard lekker warm en schoon kan liggen.

Krijgt je paard hooi op stal? Dat zou al een boel schelen denk ik.

@Sifra01, er is inderdaad spul dat je erop kan sprayen. Ook bijv op je dekens als hij die sloopt of een ander paard, vergelijk het met een soort ehm anti-nagelbijt spulletje. Het is echt supervies als je t in je mond krijgt, op t etiketje staat dat het idd ook op stro kan..Maar denk dat je dan toch heel wat te sprayen hebt Tong uitsteken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:17

Ik heb er hier ook zo eentje staan :p het maakt niet uit hoeveem stro je in de stal legt, het is op. Ik maak me er niet druk om. Elke dag wordt de stal uitgemest en een nieuwe laag stro in.
Momenteel staan mijn paarden tijdelijk ergens anders, waar ze met zijn drieen in eenzelfe stal staan 's nachts, met een heel dikke laag stro. En nu doet ie het niet meer. In mijn geval was het dus verveling Lachen

edit: op wat voor stro staat ie ? gerstestro ? Mijn ene pony eet eerst haar stro op als het gerstestro is en dan pas dr hooi Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:47

Lein_ schreef:
Tja als je alle drollen en vieze plekken laat zitten wordt het vanzelf lekker goor ja!!
Wat ik, wij allemaal op stal doen, is gewoon de drollen, het natte/vieze eruit, dus bij lange na niet alles en dan indien nodig schoon stro er overheen. Ik ben per dag dus ook nooit zo lang bezig, het bespaart stro en tijd, plus dat mijn paard lekker warm en schoon kan liggen.

Krijgt je paard hooi op stal? Dat zou al een boel schelen denk ik.

@Sifra01, er is inderdaad spul dat je erop kan sprayen. Ook bijv op je dekens als hij die sloopt of een ander paard, vergelijk het met een soort ehm anti-nagelbijt spulletje. Het is echt supervies als je t in je mond krijgt, op t etiketje staat dat het idd ook op stro kan..Maar denk dat je dan toch heel wat te sprayen hebt Tong uitsteken

Zoals ik al zeg, plast hij álles onder, en zijn mest zijn geen ballen meer, maar worden helemaal verpulverd. Mocht ik dat er allemaal uit willen halen, is het alsnog geen potstal, want dan haal ik alsnog elke dag zijn stal leeg Nagelbijten / Gniffelen Jaja, dit is een hardnekkig varken, haha Tong uitsteken

Hij krijgt inderdaad hooi, maar als ik hem onbeperkt hooi wil geven, kost me dat een baal per dag, en dus €4,50 per dag. Dat is bijna 100 euro in de maand meer dan nu, en ik heb echt wel wat voor hem over, maar dan heb ik hem liever in een vieze potstal staan, haha Schijnheilig

Dat spul wil ik inderdaad ook wel eens proberen!! Ga er zeker naar op zoek! De stalhouder had het ook al over diesel over het stro heen, maar dat leek me toch niet helemáál goed, gezond en veilig Nagelbijten / Gniffelen Azijn gebruikte ik vroeger altijd bij mijn pony, maar dat werkte eigenlijk ook niet. Dus dat nagelbijtspulletje ga ik zeker naar op zoek!

Imker: Die stalmatten, ze klinken wel vrij perfect! Maar, is dat in plaats van bodembedekking, of en en? Lachen

Bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal!

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:14

Inderdaad lastig dat je niet een klein beetje zaagsel of vlas kan pakken. Om een beetje een onderlaag de houden kun je de wat schonere plekken op een hoop gooien in een hoek & dan echt het natte & vieze eruit halen met mestballen. Dan verspreid je het betere stro wat er nog lag & gooi je er paar plakken overheen. Bij ons lieten ze het eerst ook nooit liggen. Als je merkt dat hij 1 x wat meer heeft laten liggen, gooi er dan een extra plak in. Dat werkt bij ons iig wel, die laten het nu keurig liggen. Dan denken ze ook, als ik het laat liggen krijg ik meer dus een lekker bedje. Succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:21

Ik zweer bij potten en smeek mijn pensionhoudster hierom.
Mijn pony heeft artrose en heeft al zolang ik haar heb het probleem dat ze alles naar achteren duwt met het gevolg dat ze op de beton ligt en haar hakken kapot gaan.
Verder is ze best schoon op stal en ze eet eigenlijk geen stro.
Bij haar worden iedere dag de hoopjes eruit gehaald en de plasplek blijft liggen, die wordt wel af en toe iets weggehaald anders krijg je een bobbel in de stal.
Dit werkt prima, het stinkt niet, je hebt acht alleen mest dus geen schoon stro wat eruit wordt gehaald en mijn pony ligt haar hakken niet door.
Laatst hadden we stagaires op stal en die hadden mijn hele stal netjes leeg gemaakt en de volgende dag waren haar hakken alweer veel kaler.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:45

mijn verzorgpaard is ook een viespeuk op stro. ze schuift alles naar achteren en mest daar bovenop. je kan bijna iedere dag de stal leegtrekken. ik haal meestal de mest eruit en de echt hele natte plekken en dan het stro weer rechtrekken en schoon stro er bovenop. dus niet al het vies eruit halen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:42

ik zou in jouw geval rubber matten onder je strooisel leggen.
Potten is ook soms een oplossing, maar dan met je flink strooien en je paard moet niet de bodem omploegen, want dan wordt het een vieze stinkbende.
Rubber matten kun je vochtdoorlatend krijgen, maar ook vloeistofdicht. Welke je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van de bodem van je stal.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:45

Ik zou gaan voor de matten/tegels..Oppotten vind ik echt ontzettend vies en goor, sorry, en ook ontzettend slecht voor de luchtwegen en hoeven!! van je paard...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:48

joyce B schreef:
ik zou in jouw geval rubber matten onder je strooisel leggen.
Potten is ook soms een oplossing, maar dan met je flink strooien en je paard moet niet de bodem omploegen, want dan wordt het een vieze stinkbende.
Rubber matten kun je vochtdoorlatend krijgen, maar ook vloeistofdicht. Welke je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van de bodem van je stal.

Ja het is idd wel zo als ze alles omploegen het 1 paasei wordt, maar dan nog zou ik liever hebben dat hij op mest ligt dan op een kale bodem, dan zou idd rubbermatten een optie zijn.
Sommige paarden zijn gewoon varkens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:22

Myukii schreef:
Hij krijgt inderdaad hooi, maar als ik hem onbeperkt hooi wil geven, kost me dat een baal per dag, en dus €4,50 per dag. Dat is bijna 100 euro in de maand meer dan nu, en ik heb echt wel wat voor hem over, maar dan heb ik hem liever in een vieze potstal staan, haha Schijnheilig

dat klopt niet helemaal wat je zegt...hij krijgt al hooi op zijn stal.
als jij dan een baal hooi erbij koopt kan hij dat niet in 1 dag op,als je 2 plakken extra zou geven zou je met 1 baal hooi toch 3 dagen doen.( meestal 6-8 plakken per pak hooi)
dus betaal je maar een euro per dag ongeveer extra.

er is ook goedkoper hooi/ruwvoer te krijgen,maar dan moet je even gaan zoeken op het internet.

ik zou daar toch voor kiezen,koop desnoods ergens wat ouder hooi,dat is vaak nog goedkoper.
dan kan hij eten,laat zijn stro liggen ,heb jij een schonere stal en je paard een zacht bedje Haha!
denk dat er haast geen andere mogelijkheid is.

vraag anders op je stal of ze hem niet wat meer willen voeren?
hij heeft het blijkbaar toch nodig anders eet hij zijn stal niet leeg Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:15

Ik werk tijdens de vakantie's als groom op een paardenkamp, en daar sprenkelden we altijd javel (een scheut mengen met een emmer water) over het vlas, zodat de paarden eraf zouden blijven. Mss een ideetje om zijn stro-vreetbui in te tomen?

edit: wel oppassen met je kleren, je kan er witte vlekken van krijgen Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:58

mijn verzorg bijna 2 jarige heeft een rubbere mat in haar stal en bovenop stro. Dat is echt niet handi. ze krijg het voor elkaar om een hoop stro onder de mat te krijgen.zo maakt ze hele gebergtes in haar stal. en het is nog eens smerig

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 07:41

Het stro eten, heeft er puur mee te maken dat het paard structuur nodig heeft, je kunt dit dus het beste oplossen met hooi.
Ik denk dat je stal dan ook een stuk beter uit blijft zien.
Voor zo'n paard is onbeperkt hooi echt wel een must.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:29

Een vriendin van mij heeft ook een paard die alles op eet en de mest en plas verspreid over de stal.
Zij heeft het opgelost met stalmatten. Dan ligt hij altijd zacht, en het geeft een beetje warmte (het isoleerd). Zij gooide hier een paar plakken 2a3 stro op en haalde het niet uit elkaar dan heeft het paard wat meer te doen Lachen
Elke dag haalde ze alles wat vies was eruit.
Ik zou zeker ook gaan voor meer hooi!
Toen ik mijn paard kocht kreeg ik te horend dat hij nooit op stro kon want hij eet alles op.
In het begin heb ik me hier aan gehouden alleen was het veel duurder dan mijn paard op stro. Ik ben het toen gewoon gaan proberen en met onbeperkt hooi blijft het stro liggen. Hij knabbelt er wel aan maar hij eet het niet echt!
Nu staat mijn paard trouwens 24/7 buiten dus is het probleem helemaal opgelost Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:40

Ik denk dat je paard veel meer hooi nodig heeft, probeer dat te bespreken, desnoods met wat bijbetaling. Sommige paarden hebben altijd honger, ik heb er ook zo eentje, en vaak hebben ze dan ook een snelle darmresorptie, dus alles gaat er sneller doorheen.

Proper, dus alles in het hoekje of achter in de stal, zal hij nooit worden. Veel meer hooi en dan ook nog gewoon meer opstrooien. Jouw paard is vies op stal en heeft daardoor meer stro nodig om meer bodem te houden, daarnaast zorgen dat hij zijn honger kan stillen. Het is duurder zo een paard, ik heb er zo eentje thuis staan, op pension altijd een natte stront stal, hij werd nauwelijks opgestrooid, want dat was te duur en hij was toch altijd vies, (logisch) en hij kreeg te weinig hooi wat hem een gevuld gevoel gaf, waardoor hij minstens een plak of 2 stro per dag opat, en dat is helemaal niet veel, maar als je weinig opstrooid is dat meteen zijn stalbedekking.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:59

Mijne was op de vorige stal ook een ontzettende viespeuk. Daar deden zij voor mij de stal en strooiden te weinig bij. Heb ze toen vaak het pot principe uitgelegd, maar op een 1 of andere manier begrepen ze het niet.
Ik ben een aantal weken terug verhuisd en ik mag het nu zelf doen. Heerlijk!
Ik kreeg als advies om in de schone stal, naast een behoorlijke laag stro, achterin in de stal een hoopje mest van een ander paard te leggen. Ze gaan dan op die plek mesten. Zo gezegd, zo gedaan.
Paard is nu ontzettend netjes in de stal. Mest mooi achterin.
Ik haal iedere keer alleen de mest eruit en soms een beetje de natte plek. Er ontstaat een stevige onderlaag. Daar overheen gooi ik weer voldoende schoon stro.
1x in de 3 weken dan mest ik volledig uit en begin ik weer opnieuw met potten.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:05

Sonde dat je geen vlas of zaagsel mag gebruiken! In jou geval zou ik echt aan staltegels gaan denken. Je hebt tegenwoordig vochtdoorlatende met gootjes aan de onderkant, zo loopt de urine rechtstreeks de afvoer van de stal in! Scheeld zowiezo een hele hoop!

Even uit nieuwsgierigheid, waarom mag er geen vlas/ krullen/ zaagsel in bij jullie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:21

Ik ga met russel mee, een paard moet gewoon 24/7 toegang hebben tot hooi. Niet alleen voor een schone stal, maar ook voor zijn gemoedsrust en gezondheid.m