Wie Ken Mij Helpen ... Heel Vies Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Wie Ken Mij Helpen ... Heel Vies Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:58

Hey hey,

Ik heb nu toch echt hulp nodig.
Ik heb een onwijs vies paard !!! niet vies van vies maar echt ONWIJS.

Ik zal het even kort uitleggen : Het gaat om een belgisch trekpaard die helaas geen andere mogenlijkheid heeft dan op stal staan 's nachts en overdag buiten ... maar op stal is het zo'n tark.
Ik weet niet wat hij doet maar elke ochtend als ik op stal kom is het hele midden van zijn stal kaal en vies en nat .. ik dacht eerst dat hij het te warm had dat hij op t steen wou liggen .. tis tenslotte een buitenpaard dus ja.
Maar ik vind het dus heeel erg .. wij krijgen bij onze stal prijs 4 pakken zaagsel erbij inbegrepen .. naja ik zit ongeveer op 12 pakken in de maand dus 8 extra a € 5,- per pak :S dat word me toch echt te duur.
Ik heb van alles geprobeerd laag zand daarover heen zaagsel daarover heen stro ... HELPT NIET.
Alleen zaagsel ( hele dikke laag ) HELPT NIET.
Houtsnip met daaronder zaagsel .. HELPT NIET.
Niks in zijn stal is ook geen optie want dan heb ik een zeiknat paard waardoor hij zoooo gaat stinken omdat ie in zijn eigen pies ligt.

Hij blijft zo vies de mazzel is dat hij wel achterin zijn stal poept maar het midden maakt ie zooo onwijs vies en nat elke ochtend is zijn zijkant(vacht) ook zeiknat van het liggen in zijn eigen pis .. ik word er gewoon moe van.
Weet iemand hier een oplossing voor .... al het schone zaagsel loopt ie naar de zijkanten en achterkant waar hij dus op schijt en doet wat ik dus iedere dag weer weg ken gooien .. en ja heb geen leggende gelden ....

Dus iemand die hier een oplossing voor weet alsjeblieft help me ... of heb je ervaring met dit soort ranzige paarden zo ja wat heb jij toen gedaan.

Ik zal waarschijnlijk wel opmerkingen krijgen van ja het is een bels dus die moet buiten ... bij deze is mijn antwoord daarop dat ik dat weet maar dat ik niet in die mognelijkheid ben om hem een buiten plekkie te kunnen bieden.
Hij heeft een stal van 3 bij 3 en staat daar eigenlijk alleen 's nachts in en overdag gewoon buiten .. maar wat doet ie in godsnaam in die 8/12 uurtjes dat ie binnen staat pffff.

Hulp gezocht ... please iemand met raad laat het me weten

Groetjes Reneey

Air

Re: Wie Ken Mij Helpen ... Heel Vies Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:04

Uhm een belg in een stal van 3 bij 3!?
Geen wonder dat het midden(heeft ie wel zijkkanten over Verward) zo nat wordt...
Maargoed Scheve mond, hoe verdeel je het zaagsel over de stal?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:08

Imker op bokt is een experiment aan het doen met stro-korrels. Misschien kun je dat topic eens doorlezen en het wellicht proberen?

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:09

x_Marr schreef:
Uhm een belg in een stal van 3 bij 3!?
Geen wonder dat het midden(heeft ie wel zijkkanten over Verward) zo nat wordt...
Maargoed Scheve mond, hoe verdeel je het zaagsel over de stal?

Je zou zeggen dat het een kleine stal is .. maar is echt groot genoeg . .hij ken zijn kont keren ken lekker liggen dus een belg in een stal van 3 bij 3 ken makkelijk Lachen

Maar het zaagsel verdeel ik over ehm ja hoe zeg je dat .. ik laat de achterkant en de linkerzijkant vrij zodat ie op ongv 2 bij 2 aan zaagsel staat.
Maja zelfs dan schuift ie alles naar de zijkanten en heeft ie een hele kale vieze plek in het midden Huilen

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:11

stro?

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:12

patsur schreef:
Imker op bokt is een experiment aan het doen met stro-korrels. Misschien kun je dat topic eens doorlezen en het wellicht proberen?

Ja had het al gelezen .. kreeg een link van een vriendin van stal.
Maar ja ik durf niks aan te gaan zonder ckerheid .. heb al zoveel geprobeerd en heb t geld niet om weer te gaan investeren in iets wat misg tog niet helpt.
Bouw op enige zekerheid voordat ik iets ga ondernemen.
Daarom hoop ik mensen te vinden hier met hetzelfde probleem die dus de ervaring hebben en eventueel DE OPLOSSING hebben.
En ja het paard waar zij het over heb in die topic doet nou niet bepaald hetzelfde als mijn paard en zoals ik al zei ik heb een knol staan van 800 kilo dat scheelt behoorlijk wat met een paint die een rondje draait.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:13

alissaaa schreef:
stro?

Stro neemt geen moer op .. dan haal ik er helemaal 6 kruiwagens per dag uit ..
Sorry ook al geprobeerd Boos!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:39

Voor die 40 euro zou ik het niet laten. Imker doet er nu al 10 dagen mee, ik zal gewoon het eindresultaat van de test afwachten en het dan evt proberen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:45

Reneey schreef:
patsur schreef:

Ja had het al gelezen .. kreeg een link van een vriendin van stal.
Maar ja ik durf niks aan te gaan zonder ckerheid .. heb al zoveel geprobeerd en heb t geld niet om weer te gaan investeren in iets wat misg tog niet helpt.
Bouw op enige zekerheid voordat ik iets ga ondernemen.
Daarom hoop ik mensen te vinden hier met hetzelfde probleem die dus de ervaring hebben en eventueel DE OPLOSSING hebben.
En ja het paard waar zij het over heb in die topic doet nou niet bepaald hetzelfde als mijn paard en zoals ik al zei ik heb een knol staan van 800 kilo dat scheelt behoorlijk wat met een paint die een rondje draait.

Anders blijf je investeren in iets wat zeker niet helpt...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:16

Hoe oud is de belg van je en is het een ruin of merrie?

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:51

mrie schreef:
Hoe oud is de belg van je en is het een ruin of merrie?

Het is een ruin van 3 jaar bijna 4

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:35

ruinen maken over het algemeen hun stal vaak viezer. Maar een stal van 3x3 is ECHT te klein! Al kijkt het op het oog neit zo. Hij is ECHT te klein!! daardoor blijft hij door zn poep en pies lopen, en word het nog viezer. Een ruin piest meestal in het midden, en als er niet genoeg ruimte is ( zo als hier ) loopt hij poep en pies dus door elkaar.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:37

Snachts niet laten drinken. Sommige paarden gaan als ze leiding water krijgen ineens extreem veel drinken. Overdag kan hij zat drinken, dus probeer het eens een tijdje zonder drinken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:44

een paard snachts zonder water vind ik echt Te erg voor woorden....!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:44

En heb je al vlas geprobeerd? dit neemt meer op als zaagsel en is bij ons goedkoper

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:45

Ik zou toch echt gaan zoeken naar een andere plek voor hem, ga eens bij een boer in de buurt vragen of ze nog een weitje over hebben bijvoorbeeld.. Waar woon je? Misschien zijn er bokkers die je verder kunnen helpen.

Heeft je paard wel genoeg te doen in zijn stal? Onbeperkt hooi?

Wat je eventueel zou kunnen proberen is rubberen matten met gaatjes erin, die laten de plas door dus dan kan hij in ieder geval droog liggen. Maar dan moet je wel een afvoer in de stal hebben, of die moet een beetje schuin aflopen zodat het water weg kan lopen, en dan moet je de stal elke dag even uitspuiten.

Maar nogmaals, een trekpaard in een stal van 3x3 hoort gewoon niet. Zoek een wei voor hem!
Kun je niet met de stalbaas regelen dat hij dag en nacht in zijn wei kan blijven staan?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:48

een groter paard poept nou eenmaal meer dan een kleiner paard, lijkt me niet meer dan logisch.
Bovendien, 3 bij 3 is al klein voor een d-pony, je maakt me echt niet wijs dat een grote belg er dan wel in past...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:55

hey,ik heb hier het broertje van jouw belg staan Haha!

ik heb een [hele zware] tinker ruin staan die er elke winter uitzag alsof hij maanden niet gepoetst werd.
net als de jouwe overdag buiten en snachts op stal,maar elke winter weer rook je hem gewoon van de pis. Tong uitsteken
na alles geprobeerd te hebben ben ik nu sinds een week op vlas overgestapt,en hij is SCHOON Bloos
[ik geef er wel een plak stro bij om te knabbelen]
ik heb net voor het eerst de natte plekken weg gehaald en zelfs dat viel me mee,verder elke dag de mestballen er uit en stal rechttrekken.
zeker gooit hij vlas naar de zijkant maar [voor het eerst] blijft er genoeg op de bodem liggen om droog te blijven.

succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:42

lotteElb schreef:
Snachts niet laten drinken. Sommige paarden gaan als ze leiding water krijgen ineens extreem veel drinken. Overdag kan hij zat drinken, dus probeer het eens een tijdje zonder drinken.

Ik snap niet dat je dit kan bedenken, laat staan dat je het ook daadwerkelijk doet. Ik vind het echt ziek gewoon... Alsof zo'n dier denkt 'oh, het is half 9, laat ik nog maar wat drinken want om 9 uur gaat de kraan dicht'.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:02

Nou zo vreemd is het niet hoor om je paard 's nachts geen water te geven. Er wordt hier gedaan alsof je hem daarmee haast vermoord. Kom op zeg, daar kunnen ze echt wel tegen hoor. En zielig is het ook niet.
Vjestagirl je noemt het 'ziek' Doe eens even alsof je respect hebt voor anderen. Je gaat toch iemand om een andere aanpak niet 'ziek' noemen. Ga jij er van dood als je s-nachts geen water kunt pakken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:36

Op het pension waar mijn paard vroeger stond was een paard dat niet dronk aan een waterbak die niet lekker rook, en dat wisten wij niet. Elke morgen als we hem naar de wei brachten dan vloog hij als een gek richting de waterbak en stond daar dan 5 minuten lang te drinken, alsof hij dagen niks had gehad.. Totdat we er achter kwamen dat zijn drinkbakje in de stal niet schoon was.. Arme beest werd gek van de dorst als hij de hele nacht niet kon drinken. Dus ik vind dat echt geen oplossing!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:22

zo ken ik er ook 1. De haflinger bij ons die laat zijn waterbak altijd overstromen met als resultaat, iedere dag zeikenat stro!
We hebben er nu vlas in liggen en ik moet echt zeggen dat dat bij ons wel heel erg helpt!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:41

Je zou eens kunnen zoeken naar rubberen matten, via agradi zijn ze ook te krijgen geloof ik.
Eerst een laagje zaagsel zo recht mogelijk leggen en dan die matten erover. Zo zakt de pies weg, blijven de drollen erop liggen en kan die toch liggen.
Ga alsjeblieft geen water onthouden van zo'n belg! Die heeft gewoon veel water nodig..

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 07:17

Allereerst zette ik mijn berichie hier voor hulp en niet om afgezeikt te worden !!!!

Maar bedankt voor de mensen die wel ffies nadenken over HET probleem .... die stal is ruim zat voor hem .. en hij loopt niet in zijn poep heen en weer te denderen.
's nachts geen water geven is een oplossing maar dat doe ik inderdaad niet ..
Menig paard heeft de neiging om op schoon zaagsel/ vlas/ stro gewoon als eerste zodra die de stal in komt te gaan piesen . waarom ze dat doen .. god mag het weten.. geur verpreiden misg ik weet t ook niet.
Ik denk dat ie gewoon zijn poten moet leren optillen zodat ie niet alles over de hele stal verspreid en het midden leeg schraapt.... maja dat zal ie nooit leren pfff.

En hij heeft een stal gehad van 4 bij 5 ongv maar daarin deed hij precies hetzelfde ... en uiteraard zal 4 bij 5 ook niet groot genoeg zijn voor een paar mensen onder ons hier maar goed ..zelfs daarin deed hij precies hetzelfde.

En matten ja zou kunnen ... moet ik eerst ff sparen want helaas zijn het niet de goedkoopste dingen om te kopen Lachen
Maar ik zie wel hoe ik dit uitvogel ... ik wil dit topic sluiten maar weet niet hoe dat moet ...
En als er dan toch gereageerd moet worden .. zeik me dan niet af of zijn stal want nogmaals .. hij loopt niet in zijn eigen poep te denderen dat ligt keurig achterin .. ken gewoon normaal gestrekt liggen en ruim zijn kont keren en voor die paar uurtjes pff hij staat droog daar gaat t om en ken lekker knabbelen.

Iedereen in ieder geval bedankt

Groetjes Reneey

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 07:26

Nog 1 reactie dan?

Mijn Belg drinkt 's nachts iets van 50 liter leeg. Dus een Belg de hele nacht zonder water zetten lijkt me niet best (koliek als hij dan in eens heel veel gaat drinken), maar dat was je dus ook niet van plan.

Er werd vlas geroepen, dat wou ik dus ook net zeggen. Mijn Belgje bleef op vlas het schoonst. Ze staat nu op zaagsel en een laag stro erover, dat gaat bij mij goed maar dan schraapt ze inderdaad ook wel het midden een beetje leeg. Vlas met heel veel stro is misschien een oplossing. Ik bedoel dus echt HEEL VEEL stro, dus dat ze bij wijze van spreken tot hun knieen erin staan. Het voordeel is dat de drollen daar doorheen vallen, en ook de pies zakt erdoor en trekt in het vlas. Bovendien als er heel veel stro in de stal ligt, kan een paard het niet naar de kanten krijgen (omdat er gewoon te veel is, dat zakt dan vanzelf weer terug). Veel stro gebruiken is op deze manier echt goedkoper dan weinig stro gebruiken omdat ze hun eigen drollen niet kunnen rondtrappen en het schone stro ermee bevuilen. Je kunt dan van tijd tot tijd het stro opzij schuiven en de laag vlas vervangen.

Dus wie weet werkt dat wat beter.

Volgens mij staat mijn Belg trouwens ook in een stal van 3 bij 3 maar weet ik even niet zeker.

En kan zijn dat een Belg een buitenpaard is, maar ik heb haar juist 'snachts expres binnen staan, als je ze nl op een kale wei zet s'nachts, heb je bij sommige veelvraten zo zandkoliek (bij mij toen binnen 2 maanden bingo). Dus vanaf dat moment staat die van mij 's nachts ook gewoon binnen en omdat ze vrij rustig van karakter zijn (meestal), gaat dat in principe ook best.

Alleen jammer dat ze zo enorm veel schijten en plassen he. ...

Bij mijn paard werkt dit erg goed