Mijn pony ligt veel, erg of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Mijn pony ligt veel, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:57

Mijn moeder en zusje hebben het al een paar keer tegen mij gezegd, Sally ligt zo veel laatste tijd.
Nou zag ik dat zelf bijna nooit (wel af en toe). Wel dat ze in de stal had gelegen, omdat er aan één kant van dr buik en benen vlas bleef plakken zeg maar.

Nou ben ik 2 dagen bij huis geweest en heb naar inderdaad ook een aantal keer zien liggen. Wel gewoon ontspannen hoor, maar voor zover ik weet deed ze dat eerder minder (misschien zijn het ook wel toevalsbevindingen, maar toch).
Gister heb ik een rondje meegereden met m'n moeder (zij ging hardlopen), dat was maar 6,5 km en in 35 minuten gedaan ongeveer, vrij normaal dus. Toen ik thuis kwam moest Sally ineens poepen. Op zich niet erg natuurlijk, maar ze deed het wel 3 keer achter mekaar, heb ik nog niet eerder gezien van haar (normaal doet ze het wel een keer onder het rijden). En het was aan de dunne kant (op zich ook wel vaker na het rijden, dus ook neit zo heel erg). Toen heb ik haar op stal gezet, met voer (at ze direct op) en hooi.
Toen ik later 's avonds kwam kijken of ze al weer een beetje droog was had ze weer gepoept en ze had heel erg diaree (zelfs tegen de muur, heeft ze anders nooit!). Aan haar oren gevoelt, ze was vrij warm, maar wel weer helemaal droog. Ik heb haar op stal laten staan (met Pino, de shet) en later nog een keer gekeken. Ze was rustig aan het eten en had ook wat gedronken, geen sporen van koliek of zo.

Vanmorgen uit de stal gehaald, weer een hoopje in de stal wat aan de dunne kant was, maar wel dikker dan gisteravond. Ze loopt gewoon, is niet kreupel of stijf, reageert normaal maar ik zag haar wel weer liggen in de weide. En ook zo dat ze iedere keer bijna helemaal omviel (dus niet met opgevouwen beentjes onder haar, maar bijna met dr nek op de grond) Ik er weer heen gelopen, oren gevoeld, was niet meer zo warm als gister, ze reageerde nog steeds goed, ik had wat worteltjes meegenomen en die at ze ook direct op.

Ik ben als de dood dat er iets met haar aan de hand is, ik heb dit jaar geprobeerd haar drachtig te krijgen, ze is 2 keer gedekt, maar niet gelukt, maar bij de laatste echo bij dierenarts vertelde zij me dat haar linker eierstok wat dikker was dan de vorige keer. Verder zei ze niet dat dit erg was of dat ik dit moest controleren of wat dan ook. Ik heb nog wel een keer geprobeerd haar aan de telefoon te krijgen daarna, om te vragen of dit ook ernstig kon zijn. Heb een berichtje achtergelaten, ze heeft wel teruggebeld, maar mij niet aan de telefoon gehad. Ik heb er daarna ook niet veel aandacht meer aan besteed, ik dacht als het ernstig was geweest dan had ze het wel gezegd bij de echo!

Nu denk ik hier weer aan, die echo was halverwege oktober. Stel nou dat het een buiten-baarmoederlijkezwangerschap is? Kan dit uberhaupt? Had ze dit dan niet moeten zien?

Eigenlijk vind ik de pony daar te 'gezond' voor ogen, dan had ze volgens mij veel zieker moeten zijn. En eigenlijuk heeft ze nooit wat, ook nog nooit wat gehad, dus ik haal ook niet direct de dierenarts erbij, zo erg is het nou ook weer niet, maar ik wil wel graag even jullie mening...

Wat denken jullie? Moet ik hier wat mee of moet ik het gewoon goed in de gaten houden (doe ik sowieso al)? Zijn dit voortekenen van iets of is ze gewoon moe?

BVD

geerke

Re: Mijn pony ligt veel, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:01

ik zou maar even wachten met rijden....en misschien er een da bij halen?
en koorts opnemen?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:03

Hoe kan ik veilig koorts opnemen? Ik heb wel eens gehoord van verdwenen thermometers enzo..
Op zich voelen haar oren nu normaal wat temperatuur betreft (ik heb ooit gelezen dat je daar ongeveer aan kunt voelen of ze het koud of warm hebben, en dat houd ik wel in de gaten weet niet of dat ongeveer een goeie graadmeter is...?)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:07

Thermometer aan een koortje doen, wanneer hij er wel inglipt, kun je hem er altijd weer uitrekken.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:26

Ok, ik moet zo even weg, dus toch maar even ergens een thermometer gezocht.. ze heeft 36,3.
Dat is wat aan de lage kant, weet ik maar misschien heb ik hem ook wel niet goed opzij geduwd en misschien niet ver genoeg erin (durfde niet verder dan het schermpje).

Ze heeft in ieder geval geen koorts dus, daar ging me het even om. Ze reageert nog steeds normaal en staat nog rustig te grazen, dus misschien heb ik me wel weer druk gemaakt om niets...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:01

Maar eventuele verdenkingen zijn wel welkom hoor! Vooral over die verdikte eierstok...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:07

Wasknijper aan de achterkant op je thermometer doen, doe ik ook kan hij niet makkelijk verdwijnen en ook een touwtje er aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:16

als je de thermometer vasthoud kan hij er toch nooit in verdwijnen?
niet in het midden meten dan meet je lucht,zorg dat het puntje van de thermometer binnenin de anus de linker of rechterkant raakt van de anus.....ik vind 36 een beetje laag...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:20

DA erbij halen.. Dit is niet goed.. ajb zeg:S jah sorry.. maar voor jezelf ook beter want nu zit je ook in de stress en dan heb je duidelijkheid.. En stel je voor! komaan. gewoon ff bellen..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:28

Gelukkig heeft ze geen koorts.
Mijn moeders pony lag op een gegeven moment ook erg veel, maar lekker verder gezond. Hij bleek behoorlijke bloedarmoede te hebben.
Je zou de slijmvliezen van je pony even kunnen bekijken (gewoon lippen optrekken). Als die bleek/ richting wit zijn en niet mooi roze kan de de DA even een bloedje laten onderzoeken voor bloedarmoede.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:01

Heb net nog even een keer temperatuur gemeten, een nette 37,2 Haha! .
Ook nu at ze weer normaal en ze gedraagt zich verder ook normaal. Heb haar toch wel op stal gezet, vanavond nog een keer temperatuur meten en haar mest even goed bekijken...

pinuts schreef:
DA erbij halen.. Dit is niet goed.. ajb zeg:S jah sorry.. maar voor jezelf ook beter want nu zit je ook in de stress en dan heb je duidelijkheid.. En stel je voor! komaan. gewoon ff bellen..

Ik ben niet zo'n stresskip hoor... ik ga echt niet zomaar de DA bellen.. denk dat ik wel in kan schatten of dat direct nodig is of dat ik het eerst nog even aan kan kijken. Als in de vakantie's iemand anders op mijn pony's past en die aan de telefoon zegt dat ze niet helemaal normaal is, dan komt er wel direct een DA hoor! Daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar ik vind het toch erg zonde om telkens als ik denk dat Sally niet helemaal lekker is een DA te laten komen...
Als ik denk dat het toch niet in orde is dan laat ik binnenkort wel even weer een echo maken. Al vind ik het erg vreemd dat als het dat mocht zijn, dat de DA me daar toen niet even op geattendeerd heeft.

@ Geerke:
Ik heb hem ook gewoon vastgehouden hoor Haha! plastic handschoen aan, vaseline mee, hoppakee Knipoog (toch wel een touwtje extra eraan gedaan)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:28

hmm ik zeg t misschien ook wel snel omdat mijn paard op een gegeven moment ook veel ging liggen, toen bleek ie een gescheurde pees te hebben.. Maar verder nog helemaal vrolijk ( ik reed er zelfs gewoon op) maar er klopte iets niet.. dus bleek dattie enorm veel pijn had, en afgemaakt moest worden. Nu hoeft dat natuurlijk niet bij jouwn paard, maar ik zeg daarom (iets sneller) laat gewoon even nakijken... kleine moeite

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:31

ow.. oke. Tja, geeft ook niet natuurlijk ik snap best dat als je dat eens meegemaakt hebt dat je dan sneller zou ingrijpen..

Maar liep ie dan niet kreupel? Als je een pees afscheurt dan loop je toch ook niet meer rad?
Sneu zeg.. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:35

Bij twijfel inderdaad even checken of er koorts is. En als je het echt niet vertrouwd; even de dierenarts erbij halen.

Eén van onze paarden heeft op diezelfde manier ooit eens koliek gehad. Al dagen van te voren bleef ze vrij veel liggen enzo. En ze werd steeds ietsje slomer.
Bleek geen hele heftige koliek te zijn, maar wel iets dat heel erg lang "zeurde".

Die merrie heeft er uiteindelijk een week voor op de kliniek gestaan ter observatie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:50

offtopic: sanne, nee.. ja zo heel nu en dan.. maar tsja, niet erg genoeg om te bedenken dat t zo erg was..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 23:21

Oke.. tja. Tot nu toe heb ik nog niets aan haar gemerkt. Ben net nog weer even wezen checken, de temperatuur was nog steeds 37,2 , dus heel netjes en ze had zojuist gemest en dat waren weer gewone mestballen (wel wat weinig, maar goed, ze had natuurlijk de avond daarvoor zich helemaal leeg gescheten). Haha!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:08

@Hypofocus als Ze koliek zou hebben zou ze toch niet 'gemest' hebben?
het kan toch ook gewoon zijn dat ze iets verkeerds heeft gegeten?(net als bij mensen)
en ze daardoor diaree had, of kan dat niet bij paarden(vast wel toch? Tong uitsteken ) maar als ze het nu weer normaal is zou er vast niet iets ernstigs zijn toch?
hopen dat alles weer goed gaat Haha!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:14

Inderdaad!
Ze liep net al weer vrolijk te klieren met Pino door de weide... dus ik ga straks ook nog maar even een kort en rustig ritje maken, 't is zo lekker weer nu, straks is het weer baggerweer (regen enzo).

't is vast vals alarm geweest van mij Bloos Maakt niet uit, liever zo dan andersom...

lytska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:11

het hangt er vanaf !

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 00:34

lytska schreef:
het hangt er vanaf !

?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:59

hoe staat ze overdag? kan het net zijn dat ze veel zand in haar darmen heeft? daar kunnen ze ook aan de diaree van gaan en uiteindelijk uiteraard buikpijn.
beetje mest pakken in water doen, totdat de mestballen uit elkar vallen en kijken of er veel zand inzit