De buitenbak op de pensionstal waar mijn bijrijdpaard staat wordt nooit gesleept. Het gevolg laat zich raden: overal kuilen en hobbels en een diepe hoefslag. Het is een gedraineerde bak waar volgens mij zand in ligt. Nu hoor ik dat de bak niet gesleept wordt omdat dat volgens de eigenaar niet met de trekker mag. Ik kan op internet weinig informatie vinden hierover.
Wat raar. Wij hebben een gedraineerde buitenbak en die wordt zeer regelmatig gesleept met de tractor. Pas zelfs nog helemaal losgetrokken omdat de onderlaag niet genoeg water meer doorliet tot de drainagebuizen. Na het lostrekken is hij met de tractor weer vastgereden (lijkt onlogisch maar de harde onderlaag blijft wel los genoeg). Nu kunnen we weer heerlijk rijden zelfs als het veel geregend heeft is het water nu weer na een uurtje weg. En wij hebben nogwel een rijbak van 25 jaar oud!
Ik heb ook een gedraineerde buitenbak en mijn vader sleept hem elke week met een trekkertje. Volgens mij kan de drainage wel wat hebben hoor. In ieder geval wel het gewicht van een trekker.
dat klopt wel, dan moet je steken en dat kan alleen als je een sleep hebt die de trekker omhoog kan doen en weer laten zakken. Maar je kunt een bak ook slepen met een zwaardere auto die een trekhaak heeft... Misschien de eerste keer weer goed laten vlakken door een machine die de hoefslag weg haalt, en daarna zelf bijhouden met een auto en eenvoudige weidesleep of grote open pallet met wat extra gewicht erop. Hoe vlakker je hem houdt, hoe beter de bak blijft.
je kent onze bak iceMam éen zelfde bodem als jullie buitenbak.. en wij slepen onze bak iedere week, en ook met een tractor, en ook met grote tractor.. de hoeken ook, ff sleep omhoog, stukje achter uit, goed de hoek in, sleep naar beneden, en hoek is gedaan . het is het behoud van de bak, op deze manier gaat ie echt naar de klóte, en echt niet goed voor de paarden benen. jullie bak zal eerst eens goed moeten worden los getrokken en worden gevlakt. tis nu een soort van maanlandschap.
En wat is anders de moeite om de hoekjes waar de tractor niet bijkan even zelf met de hark te doen. Zullen echt geen grote hoeken zijn want een tractor kan ver komen. Als het niet nodig is om de hele bak te slepen harken we regelmatig de hele hoefslag weer even dicht. Het kost misschien (als je het rustig aan doet) een uurtje de tijd maar dan heb je weer wel een fijne bak zonder diepe hoefslagen. Zeker als het regelmatig bijgehouden wordt is het harken niet zo zwaar.
óf men kan niet trekkerrijden, óf men heeft het verkeerde materiaal; eenbak moet hoe dan ook gesleept worden, wil men niet voor hoge kosten komen te staan.
Het bericht is duidelijk. Je kunt een gedraineerde buitenbak gewoon met een tractor slepen. Aangezien het hier een boer betreft met een ruime ervaring op een tractor, mag ik aannemen dat hij (goed) kan rijden.
ik had al eens gezegd dak hem best wil slepen. zoals Sussie85 hier boven al schrijft, als eerste de hele hoefslag goed aan harken, dus de duin helling langs de buitenkant van de hoefslag naar binnen harken, de hoeken weer enigssinds naar binnen harken, dan de hele bak losttrekken, en dan aanslepen
Wij doen gewoon slepen, maar dan wel met een sleep zonder pinnen. Dus van die kruizen met kleine pinnetjes en verbonden met kettingen. Eigenlijk is het een weidesleep en geen bakvlakker die heeft lange pinnen en die kan het doek stuk trekken. Het is gewoon glad trekken en het zand herverdelen.
wat belangrijk is is hoe diep ligt de drainaige ligt, dat bepaald of je er met een trekker over heen kan rijden. Ligt het te ondiep dat kan je de boel stukrijden door de druk van dr trekker. Wij slepen met de auto ( toyota) en een betonmatje erachter.