Maten weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloesx

Maten weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:22

In maart maken wij achter onze schuur weer een stuk weidegang en als het gras goed is, en de inloopstal gebouwd is, kan ik eindelijk weer een paard kopen! Maar nu is mijn vraag aan jullie:

- Hoe groot is jullie weidegang?

Ik hoef de maten niet per ha. maar gewoon meters lengtexbreedte..
Ik heb tot mijn 14e altijd een newforest gehad, maar omdat ik deze keer een paard wil van 1.60-1.75m, wil ik ook dat ie een groter stuk land heeft (en dat ik een stuk van het achterste gedeelte kan afzetten om evt. daar het gras te laten groeien voor als het andere gedeelte gras 'op' is)

Dusss kom maar op met die maten, je hoeft het niet te gaan meten ofzo, op de gok is voldoende! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige cursief-code verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:36

- Ongeveer driekwart hectare weiland voor twee ponies.
- Paddock is ongeveer 300-350 m² (15 * 20 globaal gezien, maar hij is niet recht gevormd, en zit een uitstulping uit).
- Twee open loopstallen zijn beiden 4,5 * 5,2 m.

Als je je paard op de wei wilt houden qua 24/7 puur op gras leven, is een richtlijn van 2500 m² per paard minimaal.

MSophie

Re: Maten weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:39

Nou ik vind voor 2 paarden moet je minimaal wel 1 hectare hebben.. als ze beetje willen kunnen rennen etc..

onze paarden op de wei lopen 24/7 in de week buiten.. wij hebben nu 13 hectare tot onze beschikking in de zomer zo 5 maar dat is nog voldoende..
wij staan bij een boer overigens in kudde van 5 paarden.. die nog steeds gras eten..

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:40

Die van ons stond in een bak achter het huis.
Zijn weide was best groot(ong 1000 viekante meter).
Maar daar stond hij alleen zomers in, van 's morgens tot 's avonds...
Deed dus ook wat langer met het gras Knipoog

Jets1712

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:58

Hoe wil je de weide gaan gebruiken? 24/7
Dan adviseer ik grooter dan 1 ha. Is het alleen voor overdag dan heb je aan minimaal 1 ha voldoende.

Sucses ermee
gr

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:14

Mijn wei is momenteel 80 x 40 meter (= 3200 m2), komt waarschijnlijk nog ca 15 - 20 meter bij in de lengte.
Daarin komt na de winter voorlopig alleen mijn New Forest merrie, in de zoogperiode met veulen. Misschien een tweede pony.

Ik deel de wei minimaal in tweeen, en vanaf volgend najaar misschien in drieen, waarvan een stukje paddock wat dan overdag kapot gelopen mag worden. 's Winters blijft ze 's nachts op stal.

Ze hoeft (hoeven) overigens niet van de wei te leven, krijgen genoeg bijgevoerd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:20

Wij hebben thuis gewoon een bak van 20 bij 40 m, daar staan de paarden de hele tijd in, en dan hebbn we nog een paar metertjes gras en een paar stallen (me eigen pony staat daar niet) maar met die paarden wordt ook niks gedaan

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:04

Jets1712 schreef:
Hoe wil je de weide gaan gebruiken? 24/7
Dan adviseer ik grooter dan 1 ha. Is het alleen voor overdag dan heb je aan minimaal 1 ha voldoende.

Sucses ermee
gr

Zoals het er nu uitziet blijft het paard 24/7 buiten.. Maar ik zit er over na te denken om een buitenstal te plaatsen in onze overkapping aan de zijkant van onze schuur. Zodat ik (als ik weer een paard heb) 'm daar kan plaatsen 'savonds/snachts. Vind ik toch een fijner gevoel dan dat ie 's nachts met slecht weer ook in de wei staat, ook al staat er dan een inloopstal.

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:38

En nog even een snelle vraag, ga er geen nieuw topic voor openen.

Wat is een redelijke paalafstand? Dus om de hoeveel meter een paal?
Alvast bedankt allemaal :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 17-12-08 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd, deze graag alleen gebruiken om zinnen/zinsdelen te accentueren.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:13

onze weipalen staan om de drie-vier meter
mijn weiland is voor drie paarden 100x130 meter groot.
met uiteraard vakken onderverdeeld en ik moet zeggen, het weiland is meer dan groot genoeg, want ik kan er ook nog eens twee keer per jaar van hooien.

Wat je nodig hebt is ook wel erg afhankelijk van wat je paard eet. Ik heb een kwpn-er die weinig eet, een fjord die niet veel mag eten en een shetlander die zich niet laat vertellen hoeveel hij kan eten Haha! Dus ik heb uiteindelijk niet veel gras nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:21

Palen staan hier zowel in de wei als in de paddock idd om de 3 meter. Verder gecreosoteerde palen, en vier linten (breed, smal, breed, smal van boven naar beneden).

Zorg daarnaast dat je een goede kwaliteit lint koopt. Is fikse aanschaf, maar je hebt er ook langer profijt van. Indien mogelijk : laat de stroom vanuit het huis komen en niet van een losse paddestoel of dergelijke.

Als je kan verweiden is dat inderdaad ook erg handig. Persoonlijk vind ik een kleine paddock waar ze 24/7 in kunnen ideaal, en dan een weide voor het weiseizoen waar ze zich in kunnen uitleven.

Ik weet niet op wat voor grondsoort je zit? Kan ook een aandachtspunt wezen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:05

Nu in de winter staan de paarden 2 aan 2 (ivm rust) in stukken die met een rantsoendraadje elke dag een meter langer worden. Ze beginnen met zo'n 15 meter breed en 25 meter lang in nieuw gras, en dan wordt het steeds langer tot zo'n 15 bij 60 meter.

In de zomer lopen ze bij elkaar in 1 stuk (omdat ze het land dan minder kapotlopen als ze elkaar wegjagen of gaan rennen en stoeien) en dan hebben ze zo'n 1800 tot maximaal 4000m2 ruimte afhankelijk van hoe lang het gras is en op welk stuk ze staan.

In totaal hebben we 3ha grond voor nu 4 paarden, die ook gedurende de zomer 2 sneden ruwvoer moet opbrengen.

Marloesx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:10

Maya schreef:
Palen staan hier zowel in de wei als in de paddock idd om de 3 meter. Verder gecreosoteerde palen, en vier linten (breed, smal, breed, smal van boven naar beneden).

Zorg daarnaast dat je een goede kwaliteit lint koopt. Is fikse aanschaf, maar je hebt er ook langer profijt van. Indien mogelijk : laat de stroom vanuit het huis komen en niet van een losse paddestoel of dergelijke.

Als je kan verweiden is dat inderdaad ook erg handig. Persoonlijk vind ik een kleine paddock waar ze 24/7 in kunnen ideaal, en dan een weide voor het weiseizoen waar ze zich in kunnen uitleven.

Ik weet niet op wat voor grondsoort je zit? Kan ook een aandachtspunt wezen Lachen

Ik woon op een boerderij, met ongeveer 6 ha land om en achter het huis/schuur. Achter de schuur hebben we al eerder een stuk weiland gehad omdat ik van mijn 6e tot mijn 14e zoiets altijd heb paardgereden. Hierna is er gewoon mais/tarwe/aardappels etc. op het land verbouwd. Palen en draad hebben we al. We hebben van dat soort touwdraad, ik weet zo niet hoe je het noemt maar het is wel goede kwaliteit. Kan niet wachten tot het maart/april is!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:56

Ga je je paard alleen zetten dan?
Ik zou dan wat extra ruimte afzetten en er een shetje bijzetten.

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:15

Eerst wel ja. Zal wel moeten want ik moet paard+toebehoren zelf betalen, stuk land & stal krijg ik van me ouders. Ik heb er nu 2 jaar voor aan het sparen en heb nu 1500 euro ter beschikking voor een paard.. verder heb ik nog zo'n 1500 euro op een aparte rekening voor noodgevallen. Als ik jarig ben geweest wil ik op mijn verjaardag of van mijn verjaardags geld nog een shetlandertje erbij hebben. Voor 50 euro heb je hier in de omgeving wel een shetlandertje Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:39

onze paarden staan met mooi weer buiten in de zomer. wij hebben helaas niet veel land tot beschikking. En voor mijn paard is dat ook helemaal geen probleem. maar ik denk dat 1paard alleen zich snel gaat vervelen.. Misschien even door sparen? een shetje voor 50 euro er bij kan dan ook geen kwaad Knipoog