verhuizen naar andere stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stardust0

verhuizen naar andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 12:46

Hallo,

Volgende week zaterdag verhuis ik naar een andere stalling.
Hoe was het wennen met jullie paarden? Mijn pony ging van een weilandje met een shet, naar een weilandje met 2 shetten. Nu gaat hij van een stal, (met die 2 shetten) Naar een manege. Zal dit erg wennen zijn, of zal hij er net zo koel onderblijven als de volgende keer?

Groetjes Kim

friesiszwart

Re: verhuizen naar andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:24

De eerste dagen veel te zien maar dan gewoon niets meer aan de hand is mijn ervaring.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:32

Bij mijn paard heeft het zeker een half jaar geduurd voordat ze haar draai helemaal gevonden had, haar plekje in de groep veroverd had en voordat ze helemaal kalm en rustig was in haar stal.

Ik weet niet of je paard van een weiland de stal in gaat (23/7) maar als dat zo is dan zou ik er rekening mee houden dat hij weleens heel erg druk zou kunnen worden.

Verder is een manege altijd spannend. Veel andere paarden, ander eten, wat smaakt anders, misschien wel andere bodembedekking, veel mensen (kinderen!) die hem willen aaien enz.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:39

Mijn verzorgpony (een fjord) is 3 maanden geleden verhuist naar een andere stal. Met nog een kwpn-er van dezelfde eigenaar.
Hiervoor stonden ze op een stal waar er naast hun nog 1 paard was, nu staan ze op een stal met iets van 12 paarden.
De fjord heeft nergens last van gehad, die voelde zich gelijk thuis. Als ze maar eten krijgt. Vork Bij de kwpn-er duurde het iets langer, maar ging het ook zonder problemen.
Op de vorige stal hadden ze toch heel wat jaren gestaan, en we verwachten vooral problemen bij de kwpn-er. Maar het viel hardstikke mee. Nu waren ze het gewend om altijd met z'n tweeën te staan. En dat staan ze nu ook, en hun stallen staan naast elkaar. Dus hij kon steun zoeken bij de fjord.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:08

Mijn paard (zonder papieren, maar met duidelijk veel bloed) reageert erg makkelijk bij verandering van stal. Ze controleert drink- en etensbak, kijkt even naar de buren........ en dat is het dan Haha!
Natuurlijk reageert niet ieder paard zo simpel. Het zal een beetje afwachten zijn hoe jouw paard het gaat doen. De eerste dagen maar veel langsgaan en veel met je paard gaan doen, zodat hij alles kan zien en ervaren.
Succes en veel plezier op je nieuwe stal!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:17

Mijn paard ging ook van boerenstalletje naar de manege. Was voor haar natuurlijk een gehele cultuurshock Tong uitsteken haha. Veel mensen veel paarden, maar ze houd van gezelsschap dus dat was niet het probleem. Maar af en toe vond ze het wel raar hoor, als er opeens heel veel paarden om haar heen waren. En vooral veel kijken. En als ze dan alleen stond in de losgooibak kon ze opeens zenuwachtig worden. (hiervoor stond ze ook wel eens alleen)

Maar eigenlijk nu, na een maand, nu ze ook wat nieuwe vriendjes heeft laat maar zeggen staat ze lekker op dr gemakkie en het gaat ook met rijden steeds beter.

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:19

Het zal in het begin wel wennen zijn, maar dit duurt meestal maar een dag of wat. Het is ook per paard verschillend natuurlijk. Veel succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:04

Mijn ene merrie is vaak verhuisd en kan zo in een kudde gegooid, binnen 10 min heeft ze haar eerste gras binnen en gerold.
De andere merrie heeft máánden nodig gehad om te wennen.
Mocht je dat merken geef je paardje dan wat meer rust, ga wat meer wandelen oid.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:05

De eerste 2/3 dagen wel heel erg kijkerig, maar hij had zijn plekje al snel gevonden! Lachen

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:52

hij staat nu in een stal, aan een touwtje. Dat is ook de reden dat ik verhuis, hij kan niet liggen, hij is geschoren, moet dus een deken om. Wordt er elke dag afgehaalt met de reden dat hij spierbevangen wordt van een deken. Yeah right, geloof je het zelf. Ik ben het ook echt zat daar, hij had er niet veel problemen mee, alleen stond hij altijd appart van de andere paarden, omdat die shetten gewoon te ruw zijn. ik ga naar de manege, met de hoop dat ik ook meer vriendinnen krijg, en een beetje mijn draai kan vinden. Ook kan ik me dan meer op onze grote hobby richten, Lange lijnen! daar is een bak van 20x40, en nu deed ik het met een bakje van 6x7. En er is een binnenbak. Hij krijgt ook meer aandacht, ziet meer mensen. Alleen maar leuk voor hem, want voor aandacht laat hij zelfs zijn voer staan.

Dus hopen dat het lukt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:58

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je met je paard omgaat.
Die van mij sleep ik overal mee naartoe... op vakantie, op trainingsweek, en idd verhuizen....
Van een grote manege met 80 paarden vorig jaar dec naar een pensionstalling met 11 boxen en sinds 2 maanden naar een stal met veel paarden.. hij is de enige pensionklant hahaha..
Hij went er maar aan... als ze hun natje en droogje maar krijgen dan is het helemaal goed.

Als hij hele dagen op stal staat heb je idd kans dat hij wat drukker wordt. Losgooien voor je gaat rijden kan altijd helpen.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:56

Mando schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je met je paard omgaat.
Die van mij sleep ik overal mee naartoe... op vakantie, op trainingsweek, en idd verhuizen....
Van een grote manege met 80 paarden vorig jaar dec naar een pensionstalling met 11 boxen en sinds 2 maanden naar een stal met veel paarden.. hij is de enige pensionklant hahaha..
Hij went er maar aan... als ze hun natje en droogje maar krijgen dan is het helemaal goed.

Als hij hele dagen op stal staat heb je idd kans dat hij wat drukker wordt. Losgooien voor je gaat rijden kan altijd helpen.

ja, hij doet ook alles voor eten, maar bedelt er niet om. De paarden krijgen gewoon allemaal een hinnikje en een snuifje, later negeren. Daar is hij goed in. Het is een hengstje, maar loopt er een hengstige merrie in de wei dan is er ook niks aan de hand. 1 keer door een misverstand gebeurt, ze dachten dat het een ruintje was. ik rijd niet, maar heel druk wordt hij ook niet. Hij is liever lui dan moe Lachen