water is héél koud !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

water is héél koud !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:36

hallo allemaal

wat is het koud buiten!
Momenteel vriest het alweer!

Mijn paarden staan op de weide en hebben beide een ton met elke dag vers water in.
(tonnen staan in de stal. Ik vul ze met emmers van de waterpomp die op de wei staat)
Maar dit water is nu uiteraard ijs en ijs koud!!!
Het water dat in de ton buiten staat is bevroren. Dat kap ik elke dag wel los.

Maar is dit nu eigenlijk goed of slecht voor een paard? Dat koude water?

En wat doe je er aan?

groetjes!

lovey_ou

Re: water is héél koud !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:38

Als ie hard heeft gewerkt is het volgens mij niet zo prettig. Heb je geen beschikking over warm water?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:39

Je kan er een bal in gooien, of een stuk hout. Doordat dat vrij lang blijft bewegen bevriest het niet.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:41

Als een paard hard heeft gewerkt (nat en erg warm is) is het niet verstandig zulk koud water te geven. Zeker geen grote hoeveelheden.

Warm water is buiten zo weer koud. Zeker als het een dag moet staan.
Een tip om bevriezing iets te voorkomen is een drijvend voorwerp in het water leggen. Bij elke aanraking en wind blijft die door dobberen en blijft het water in beweging. Hierdoor bevriest het minder snel.
Maar als het heel erg koud wordt (zoals afgelopen nacht) helpt dit vaak niet en zal je moeten blijven hakken.

Even off-topic kan iemand helpen [GP] Prijs van een Tennessee Walking Horse

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:43

Maar als een paard hard gewerkt heeft en dan meteen gaat drinken is het wel warm. als ie dan later weer wat wil drinken is ie zelf ook afgekoeld Knipoog

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:44

Dat is waar, dat kan een oplossing zijn.
Maar zowiezo moet je uitkijken met drinken als een paard hard gewerkt heeft. Het is voor het lichaam niet goed om dan meteen teveel (koud, want het is kouder dan de lichaamstemp.) vocht binnen te krijgen.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:54

cooper staat mank en werkt dus helemaal niet.
staat gewoon stil, te kijken naar de vogeltjes, en het gras dat groener is aan de overkant Tong uitsteken ....

Ga er morgen eens een bal in leggen in de grote ton. Eens kijken of dat goed helpt.

thx

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:15

Wij hebben inderdaad ook een kuip met water met een bal erin. Je ziet 's morgens de laagjes ijs zitten, met steeds een paar cm ertussen, dus de paarden duwen gewoon door het ijs heen en drinken een aantal liters, en dan vormt weer een nieuw laagje ijs.

Wat ook helpt is de kuip op een beschutte plek te zetten. In de (uitloop)stal bevriest het bijna niet, maar ook vóór de stal of onder een boom bevriest het minder snel.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:18

Appeltjes erin leggen zodat ze kunnen 'vissen' hiernaar..

Hebben ze gelijk een bezigheid & het water blijft in beweging! Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:19

Paardje bij ons op stal was laatst heel erg ziek door het koude water, nu hebben we lauw water in de waterbakken, gewoon automatische waterbakken. In de hoop dat er niet meer paarden ziek van kunnen worden Ja

De beste tips zijn al gegeven -> Bal oid erin gooien dat het niet (snel ) bevriest.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:00

Bij ons werkte het toen niet om er iets in te leggen. De paarden maakten gewoon zelf een gat erin Haha! Hoef erop en het was kapot... Maar ja dan moet het paard dus wel zo slim zijn.

Nu staat ze gelukkig binnen en heb ik dat probleem niet meer Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:22

Die bal ging er bij ons altijd net zo snel weer uit Clown. Nu heb ik gelukkig ook een sloot waaruit ze kunnen drinken en maken inderdaad met hun hoef het ijs kapot.

Toen ik dat niet had heb ik een bal-met-handvat (bij Action) gekocht, en daar een touwtje met een steen aan gebonden. Bal blijft drijven, maar de paarden krijgen hem niet uit de waterbak Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:29

Hier hebben we ook grote drinkbakken die helaas helemaal dicht vriezen. Met een bijl of weidepaal hakken we het meerdere malen per dag kapot (de boer in de ochtend en ik doe het als ik net op stal kom en als ik weer weg ga).
Maar de paarden schijnen zich er wel een weg doorheen te likken. Ze hadden ook geen dorst toen ik het ijs kapot maakte...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:30

Koud water kan alleen paard te snel af koelen na het rijden. Rest van dag maakt het niet uit. Na het rijden ook niet mits in kleine hoeveel heden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:55

Bij ons staan ze al jaren met ijskoud water uit de waterpomp 24-7 in de wei en er is nog nooit een paard ziek geworden. Na het rijden ga ik ervanuit dat je je paard goed uitstapt en dus zou het dan ook geen kwaad moeten kunnen.
Het ijs haal ik soms wel weg en soms niet, ze maken zelf door uit hun neusgaten te blazen perfecte drinkgaten

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:51

dat van die appeltjes vind ik wel een heel leuk idee!!!
Bedankt voor de reacties allemaal!!!