Bak maken van wat eerst weiland was?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Bak maken van wat eerst weiland was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:50

Ik rijd bij een man die in fjorden handelt maar we hebben geen bak, alleen bos. Dit is erg lastig gezien het in de winter vroeg donker wordt en het bos ook blubblub is. Nou ben ik aan het zoeken naar een oplossing
Wij hebben namelijk 1 grote wei en 1 kleine. In die kleine komen elke zomer 4 weken studenten uit Utrecht bivakkeren met tenten waardoor de wei daarna helemaal zand/modder is. Daarna wordt er door het Utrechts Landschap (hier gaat de wei+stalling vanuit) weer opnieuw ingezaaid maar doordat er pas rond april paarden op kunnen wilde ik een stuk afzetten als bak. Maarja ik denk dat als het bos een blubberzooi is, de bak dat ook gaat worden.

Draineren is te duur, bakzand kan niet ivm studenten in de zomer.
Naar een andere bak rijden is geen optie want dat is zeker 30 minuten stappen en dat gaat niet in de winter.
Denken jullie dat een afgezet stuk grond (20 bij 40) goed is als bak om lekker in te rijden? Of weten jullie andere oplossingen?

berpie

Re: Bak maken van wat eerst weiland was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:52

moet kunnen natuurlijk, meschien als je het hoogst gelegen stukje neemt, hoe is de grond, klei of zand.
Het belangrijkste is dat je oplet dat het niet glad is en niet te onregelmatig.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:08

Het hangt heel erg af van de grondsoort. Hier kan je dat écht vergeten. In jouw omgeving heb je nog wel een goede kans denk ik. Het wordt wel gauw glad als het geregend heeft. Kun je niet alleen de hoefslag met zand doen? Dat heb ik in mijn longeerbakje ook en dat werkt best goed. Als het glad is kun je dan wel mooi in de hoefslag je rondjes rijden, beter dan niets Lachen. En het midden blijft gewoon gras (voor de zomer)...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:20

Yinari schreef:
Het hangt heel erg af van de grondsoort. Hier kan je dat écht vergeten. In jouw omgeving heb je nog wel een goede kans denk ik. Het wordt wel gauw glad als het geregend heeft. Kun je niet alleen de hoefslag met zand doen? Dat heb ik in mijn longeerbakje ook en dat werkt best goed. Als het glad is kun je dan wel mooi in de hoefslag je rondjes rijden, beter dan niets Lachen. En het midden blijft gewoon gras (voor de zomer)...

hoe dik is de laag zand die je dan hebt liggen? en dan word het niet glad of te zwaar?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:25

Pfoeh, hoe dik... dat weet ik niet precies. Het is niet zo'n hele dikke laag. Ik vul hem regelmatig bij, zo'n drie keer per jaar.

Ik heb altijd geleerd dat de ideale bak de hardheid van 5 meter uit de vloedlijn op het strand heeft, en dat probeer ik dan ook zo te houden Haha!. Niet dat dat altijd lukt, maar het water zakt snel weg Ja.

Je moet wel zo mooi mogelijk zand gebruiken, niet gemengd met modder of houtsnippers etc.

Fotootje doen? Lachen Misschien heb ik er wel eentje liggen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:29

Graag een foto Knipoog

Ik weet eigenlijk niet wat voor grond wij hebben. De paarden kunnen wel het hele jaar door in het land, dus het is niet onwijs nat bij ons. Maar als je een bak hebt en het heeft geregend, je ploegt dan toch het stukkie om met je paard. Kan me voorstellen dat het dan 1 grote bende wordt.

Ik denk niet dat het hoefslagje zand een optie is voor mij. Ik moet het via de boswachter (Utrechts landschap?) regelen en als die studenten komen, gaat dat hele hoefslagje zand door de wei heen...

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:30

ik denk eerlijk gezegd dat het ook blubberig word.
En als je niet uit kijkt word het ook nog glad, maar daar zou je zoals Yinari al zei zand op kunnen strooien.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:32

Dat zand blijft bij mij erg goed liggen Ja. Mijn pony's kunnen daar gewoon op als ik de cirkel niet gebruik (het is gewoon maar met lint afgezet hoor, niets bijzonders Knipoog ) en die lopen de boel ook wel een beetje weg. Vandaar dat ik hem een paar keer per jaar rondom een beetje bijvul. Ik ga een foto zoeken.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:35

Bij ons zou het dan ook afgezet worden met plastic prikkers in de grond en een lintje erom (zonder stroom natuurlijk). Is dat genoeg ?

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:40

Miriam91 schreef:
Bij ons zou het dan ook afgezet worden met plastic prikkers in de grond en een lintje erom (zonder stroom natuurlijk). Is dat genoeg ?

Dat is maar net wat je zelf prettig vind, de 1 kan bijvoorbeeld niet in een bak rijden zonder hoge hekken (nou ja k bedoel zo'n 'gewone' halfhoge omheining), omdat z'n paard er dan vandoor gaat, en de ander vind het geen probleem om in een bak zonder hekken (of met van die lage witte hekjes) te rijden. Ligt een beetje aan het paard en aan jezelf denk ik.
Als je je paard onder controle hebt lijkt t me geen probleem.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:43

Nog even een vraagje:
Er is een bak 30 minuten stappen door het bos. Daar mogen wij in rijden (ookal staat die nu vol met onkruid maargoed). Die bak is niet zo groot (je kunt er met 2 mensen lekker in rijden, 3 is teveel). Maar die bak is ook best wel zwaar. Helpt het je paard om bandages of peesbeschermers om te doen voor de steun? Of is zonder poespas gewoon beter?

@eveline_86: Qua paard zou het prima kunnen met plastic prikkers, die loopt braaf haar rondje Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:58

Het nadeel aan plastic prikkers (heb ik ook een tijdje gehad) is dat de lijntjes zo snel gaan doorhangen. Helemaal omdat je een cirkel maakt, en geen vierkant, gaan je paaltjes een beetje naar binnen buigen. Met veel wind wordt je cirkel ook snel minder mooi. Maar goed, dat kun je natuurlijk allemaal weer herstellen.

Ik heb een paar foto's gezocht. Ze zijn niet zo duidelijk, maar ik heb niet alleen mijn cirkel op de foto Lachen

Zomer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X44ZRMO7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEPOGVUN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJILGTYO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JTTZMAYL

Winter: ('s winters is hij ook altijd prima, maar dan maak ik gewoon niet zoveel foto's Nagelbijten / Gniffelen )

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4IRLHSZT.jpg

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:01

Yinari schreef:
Het nadeel aan plastic prikkers (heb ik ook een tijdje gehad) is dat de lijntjes zo snel gaan doorhangen. Helemaal omdat je een cirkel maakt, en geen vierkant, gaan je paaltjes een beetje naar binnen buigen. Met veel wind wordt je cirkel ook snel minder mooi. Maar goed, dat kun je natuurlijk allemaal weer herstellen.

Ik heb een paar foto's gezocht. Ze zijn niet zo duidelijk, maar ik heb niet alleen mijn cirkel op de foto Lachen

Zomer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X44ZRMO7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEPOGVUN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJILGTYO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JTTZMAYL

Winter: ('s winters is hij ook altijd prima, maar dan maak ik gewoon niet zoveel foto's Nagelbijten / Gniffelen )

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4IRLHSZT.jpg

Dat ziet er heel netjes uit. Maar als ik ga rijden rijd ik niet alleen op de hoefslag. Soms een figuurtje is ook wel leuk Clown Neem aan dat je dan toch het weiland (middendeel) omploegt of valt dit wel mee?
Ik ga morgen de boswachter maar eens overtuigen dat het echt beter is als wij een bak krijgen Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:04

Ja, dat snap ik. Daarom schreef ik ook dat het voor jou dan meer een oplossing is voor als het net geregend heeft. Het is natuurlijk niet leuk om altijd alleen in de hoefslag te rijden Clown.

Het heeft ook geen zin om zoiets als dit op apenland te maken. Maar dat hebben jullie daar geloof ik niet toch? Wij hebben dit wel op een goed stuk (voor deze omgeving dat Rolleyes ) gezet. Anders had ik er nog niets aan.

Gríjp die boswachter, dat zou veel beter zijn Haha!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:14

Het is wel lastig want wij zijn afhankelijk van de boswachter maar die houd niet van paarden en zal het dus onzin vinden. Maarja heb een paar argumenten op een rijtje staan en morgen zal ik hem eens even tackelen Haha! En anders misschien hoger op regelen = via het Utrechts Landschap

Ik denk wel dat onze ondergrond daar geschikt voor is. En anders kunnen ze het deze zomer weer inzaaien en zoeken wij een andere oplossing

Bedankt voor je hulp!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:23

Nou, hopelijk lukt het.

Offtopic: Ik zie in je profiel (even gekeken naar je weide, maar die stond er niet in Lachen ) dat je precies even lang bent als ik.

Ik vind het ook veeeeel te lang, maar je doet er niets aan hé. Jij rijdt lekker op pony's rond, mijn ijslander is maar 1.42! Even een troost dat meer mensen er niet zo blij mee zijn. (maar ik heb een vriendin van, jawel, nog een cm langer en bij haar vind ik het erg mooi, dus het zit meer in je hoofd Ja)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:10

Yinari schreef:
Nou, hopelijk lukt het.

Offtopic: Ik zie in je profiel (even gekeken naar je weide, maar die stond er niet in Lachen ) dat je precies even lang bent als ik.

Ik vind het ook veeeeel te lang, maar je doet er niets aan hé. Jij rijdt lekker op pony's rond, mijn ijslander is maar 1.42! Even een troost dat meer mensen er niet zo blij mee zijn. (maar ik heb een vriendin van, jawel, nog een cm langer en bij haar vind ik het erg mooi, dus het zit meer in je hoofd Ja)

Het zal inderdaad tussen onze oren zitten Clown Ik was laatst bij een concert en toen was ik toch wel blij dat ik lang was anders had ik er niets van gezien Haha!

Ik rijd op fjorden tussen 1,40 en 1,48

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:48

Mijn buren hebben dit een paar jaar terug geprobeerd. Op kleigrond. Is niets waard. Een glibberige baggerzooi als het nat is. Dat gebeurd nogal vaak in NL. En een keiharde met scheuren bedekte ondergrond in de zomer. En als je hem dan ook nog vergeet te slepen als de grond nog vochtig rijd je dus op een soort maanlandschap. Niet fijn dus.
Dus bij kleigrond: niet doen!

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:23

Kan hoor, makkelijk. Heb je alleen goed materiaal nodig wat geld kost. Lachen

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:17

Het ligt er aan wat voor soort grond je hebt... Wij hebben vooral veen en daardoor kan je eigenlijk alleen maar in de zomer in de bak, terwijl je dan juist, neem ik aan, in het bos wilt rijden. Als het weiland normaal gesproken niet onwijs nat is, kan het denk ik wel, maar je moet er altijd rekening mee houden dat het niets gaat worden, omdat het toch blubber wordt.
Veel suc6!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:14

Het weiland is nu niet overdreven nat. De paarden kunnen er gewoon op namelijk.

Eigenlijk moet het niets kosten (behalve plastic prikkers en lint) want dat is alweer teveel, wel lastig dus Dromen
Morgen grijp ik onze boswachter bij zn nekvel en als die het niet wil zoek ik het hogerop.

Bedankt allemaal voor de reacties! Haha!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:57

Wanneer de bak zwaar wordt: Helpt het je paard om bandages of peesbeschermers om te doen voor de steun? Of is zonder poespas gewoon beter?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:02

Miriam91 schreef:
Wanneer de bak zwaar wordt: Helpt het je paard om bandages of peesbeschermers om te doen voor de steun? Of is zonder poespas gewoon beter?

nee, peeskappen geeft totaal geen steun, is alleen tegen het aantikken
en bij bandages worden de pezen veels te warm en geeft ook totaal geen steun dus gewoon lekker zonder doen