Voor het werken opzich is het beter te wachten tot een 'drogere' periode, het hoeft dan echt niet kurkdroog te zijn, maar als je met laarzen door de bak loopt en je hebt gelijk 10 kilo klei aan je laarzen hangen, dat werkt natuurlijk niet.
De kraan zal nog niet zo snel vastzitten, dan moet het echt wel heel erg zijn. Dan heb ik het natuurlijk niet over zo'n minikraantje van 1,5 ton, die heeft door zijn smalle rupsbandjes een te hoge bodemdruk. Ik heb het meer over een kraan van minimaal 5 of 8 ton, deze hebben bredere rupsen en soms zelfs stalen (is nog beter). Een kraantje van 1,5 ton of vergelijkbaar is ook niet geschikt voor dit soort 'grotere' werken. Daar hebben ze te weinig capaciteit voor.
Hoewel de kraan niet zo snel zal vastzitten, zal een shovel voor het in of uitrijden van grond en zand wel snel vastzitten, deze rijdt namelijk op banden. Maar in een vette klei of andere niet draagkrachtige (drassige) bodem komt deze ook vast te zitten. Hiervoor zul je dus vaak rijplaten moeten laten neerleggen. Zelf leg ik hiervoor meestal van die kunstof rijplaten van 3 bij 1 meter neer, deze zijn aanzienlijk lichter en goedkoper dan stalen rijplaten.
Ik zou de drainage gewoon zo snel mogelijk erin leggen zodra het wat droger is, dit weekend komt er overigens vorst, iets wat de bodem ook 'harder' maakt. Daar kun je soms net mooi even gebruik van maken.