Dreinage in de winter aanleggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Dreinage in de winter aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:57

Beetje een rare titel misschien.....
Een paar jaar terug hebben we een buitenbak aan laten leggen, maar door gebrek aan tijd destijds, ligt de dreinagebuis nog steeds te wachten. Toen de bak net aangelegd was, heb ik er wel meer dan een half jaar niet in kunnen rijden omdat de bak veel te zwaar was! Maar omdat ik hem ook als uitloop gebruik en we ondertussen een paar jaar verder zijn is de bak echt heel erg nat. Hij is de laatste paar maanden nooit meer een keer droog geweest. Hij is echt nog niet eerder zo 'bagger' geweest als nu. Ja en dan krijg je natuurlijk meteen problemen als mok ed. Dus........dreinage moet er in, maar zou ik daarmee moeten wachten tot het voorjaar? Bovendien zou er dan ook nog wat nieuw zand bovenop moeten.
Wat denken jullie zou het kunnen als het eventjes wat droger zou worden of moet ik wachten tot voorjaar/zomer?

Wiske_

Re: Dreinage in de winter aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:38

Ik zou wachten tot het droog is / voorjaar is. Lijkt me makkelijker en sneller werken, en dan de kans dat je gelijk weer een wat slechte bak krijgt is een stuk kleiner. Succes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 06:51

Als een bak aangelegd is moet hij eerst inklinken (gaan zitten) zeg maar. Dus de eerste periode afhankelijk van het gebruik zal de bak eerder goed zijn. Dit is niet afhankelijk in de periode dat de bak aangelegd wordt. In een slechte periode heb je kans dat het langer duurt aangezien de werkzaamheden niet door kunnen gaan vanwege het weer maar verder zie ik geen probleem waarom je zou wachten tot het voorjaar als degene die hem aanlegd nu zou kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:25

Advies van drainagebedrijf (hebben net van het najaar bak laten draineren) is niet aanleggen als de bak nat is. Het is daarom bij ons een week uitgesteld toen ze het aan gingen leggen.

Het kan wel, maar het resultaat wordt vaak minder goed en als je gaat graven in natte bodem wordt het erg soppig en drijfzand. Dat hebben we hier gezien toen we een stuk grond in de winter om hebben laten zetten. We hebben het de rest van de winter niet meer kunnen gebruiken.

Als ik jou was zou ik dus wachten tot je bak opgedroogd is en terwijl hij droog is (laten) draineren.
Verstandig is het om hem dan nog even los te laten trekken om de dichtgeslagen laag weer los te maken en opnieuw egaliseren met nieuw zand erdoor.

Bij ons moet hij komende zomer nog losgetrokken worden en nieuw zand erbij, maar de drainage scheelt al een heel stuk. Hij is nu na een aantal uren tot een dag weer helemaal droog na een periode regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:37

Als de rest van de grond ook nat is, moeten ze platen leggen en dan heb je kans dat er toch veel kapot gereden wordt. Als je een geul graaft naast je buitenbak en je graaft een paar geultjes in de bak zelf? Zo deed ik het bij een paddock die te nat was, na een paar uur was het water eruit.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:09

Aanleg drainage is inderdaad verstandig bij droog weer.
Echter ik begrijp dat je paarden er gewoon ook in rondbanjeren als bij een uitloopstal.
Wat doe je met de mest?
De drainage raakt vanzelf verstopt met de met mest verzadigde grond. Mest verstopt niet alleen de buizen, maar eigenlijk ook het zand wat erop ligt. We praten op een gegeven moment over het humus gehalte in het zand. Is deze te hoog dan krijg je zand die bijna geen water doorlaat.
Verder begrijp ik dat de bak erg zwaar is. Zou een keer naar de samenstelling van het zand kijken. Zand zijn een soort mini knikkers. Zand wat erg zwaar blijft zijn allemaal knikkertjes, ronde korrels, die 'rollen' dus te veel en blijft de bak zwaar. Een zandsoort met korrels die vlakken heeft, (driehokjes, vierkantjes, zeskanten, etc.) kan er voor zorgen dat de 'knikkers' meer ondersteuning krijgen en wordt ook je paard beter ondersteunt (zakt minder diep weg in de bodem).

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:49

de mest wordt er wel iedere dag uitgehaald. Dus dat blijft nooit liggen.
Mijn idee is ook wel om te wachten tot we een droge periode krijgen, anders blijft kraantje e.d. ook steken in de natte boel.
Maar zou het liever vandaag als morgen aanpakken. Dus als er een wat drogere periode zou komen in de winter, zou ik het meteen willen doen en liever niet willen wachten tot mei/juni!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 06:07

Voor het werken opzich is het beter te wachten tot een 'drogere' periode, het hoeft dan echt niet kurkdroog te zijn, maar als je met laarzen door de bak loopt en je hebt gelijk 10 kilo klei aan je laarzen hangen, dat werkt natuurlijk niet.

De kraan zal nog niet zo snel vastzitten, dan moet het echt wel heel erg zijn. Dan heb ik het natuurlijk niet over zo'n minikraantje van 1,5 ton, die heeft door zijn smalle rupsbandjes een te hoge bodemdruk. Ik heb het meer over een kraan van minimaal 5 of 8 ton, deze hebben bredere rupsen en soms zelfs stalen (is nog beter). Een kraantje van 1,5 ton of vergelijkbaar is ook niet geschikt voor dit soort 'grotere' werken. Daar hebben ze te weinig capaciteit voor.
Hoewel de kraan niet zo snel zal vastzitten, zal een shovel voor het in of uitrijden van grond en zand wel snel vastzitten, deze rijdt namelijk op banden. Maar in een vette klei of andere niet draagkrachtige (drassige) bodem komt deze ook vast te zitten. Hiervoor zul je dus vaak rijplaten moeten laten neerleggen. Zelf leg ik hiervoor meestal van die kunstof rijplaten van 3 bij 1 meter neer, deze zijn aanzienlijk lichter en goedkoper dan stalen rijplaten.

Ik zou de drainage gewoon zo snel mogelijk erin leggen zodra het wat droger is, dit weekend komt er overigens vorst, iets wat de bodem ook 'harder' maakt. Daar kun je soms net mooi even gebruik van maken.