Past een All waether turft bodem bij ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Past een All waether turft bodem bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:59

2jaar geleden heb ik een piste laten aanleggen door een grondbewerker, deze lag goed tot deze winter, nu blijft hij contstant nat en droogt niet, zolang onze grachten droog staan is mijn piste goed, want opzich is hij best goed gedraineerd. Maar nu heeft de gemeente de grachten opgekuist en de doorloop verbindingen hersteld. Je kan je al voorstellen, het water van alle lage weides zorgt ervoor dat mijn gracht nu onder water staat, waardoor de draignage nietsmeer helpt...
Mijn piste ligt +- normaal 40cm hoger dan de gracht maar nu staat het water maar 20cm verwijderd van mijn piste.

Mijn paarden gebruiken vaak de piste als paddock waar ze in staan vb wanneer het stormt dat ze binnen en buiten hun stal kunnen lopen. En smorgens staan ze er altijd een uur of 2 op de piste/paddock, voor ze op de weide gaan. Dus de paarden mesten wel vaak in de piste.

langs 1 kant van de piste staan er bomen, in de herft verliezen deze steeds hun bladeren op de piste, dus zorgen ze voor een slipachtig gedoe. Ik probeer steeds zoveel mogelijk bladeren eruit te halen maar vaak plakken ze al in de modder en heb ik meer zand dan bladeren mee.

Of heeft iemand een ander idee?

Alvast bedankt Vicky

Nibbit

Re: Past een All waether turft bodem bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:04

Ruim je wel elke dag de mest op? Mest kan er voor zorgen dat je bodem niet goed water meer doorlaat

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:07

kan best een oplossing zijn voor jullie,
maar beste is om er niet teveel paarden in los te hebben, dan blijft de bodem het mooiste.
wij hebben het swinters dan ook wel, omdat we niet genoeg stukken land hebben.

dan rollen we de bodem wat vaker dan anders, zo is het best te doen Ja

mest kun je er prima uithalen, maar bij ons liggen er dan dagelijks ook geen kruiwagens vol in, dus dan is het nog wel te doen Lachen

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:16

De mest halen we er elke dag uit zelfs meerdere keren per dag maar ik had ergens gelezen dat wanneer er tussen het mest zo een stukje turft tussen zit dat degene die de mest komen ophalen nogal moeilijk kunnen doen...

Wat bedoel je met rollen? wij slepen nu de piste met een zelfgemaakte sleep achter onze jeep. Hoe moet je deze bodem dan onderhouden? Om het vlak te houden?