Welk ZAND in een gedraineerde buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Welk ZAND in een gedraineerde buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 16:50

Ik weet dat er erg veel topics zijn met vragen over buitenbakken. Meestal worden hierbij reacties geplaatst met oplossingen zoals; all weather tuft bodem, houtsnippers enz. Hier ben ik NIET naar opzoek!

De buitenbak bij ons op stal is een aantal jaren geleden aangelegd door een loonbedrijf. Als ik het goed begrepen heb, hebben deze mensen gleuven gegraven met hierin puin. Daarboven op hebben ze een worteldoek aangelegd, bovenop het worteldoek een laag zand. De dikte van deze laag zand weet ik niet precies.

Het probleem is nu dat het water niet meer wegloopt; de bovenste laag met zand laat geen water meer door, zodat het water blijft staan. Het duurt dus dágen voordat de bak droogt.

Nu is mijn vraag; welk zand kunnen we nou het beste gebruiken? Het zand moet dus goed water doorlatend zijn en de rijbak moet natuurlijk niet te zwaar en mul worden.

Wie kan me helpen met het geven van tips?

DubbelFun

Re: Welk ZAND in een gedraineerde buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:46

Om te weten welk zand je er nu in hebt liggen zul je ze eigenlijk eerst door een microscoop moeten bekijken. Korrels van hetzelfde soort 'klitten' samen. Vooral leemzand is hier erg goed in.
Rivierzand laat goed water door, maar wordt 's zomers er mul.
Het beste werkt 2 soorten zand met verschillende korrelstructuur en grootte mengen.

Overigens zou ik toch een stukje bak 'open' graven om te zien tot op welke diepte het zand nog nat is (soms is opentrekken dan al een oplossing), of het doek nog wel goed werkt en niet dichtgeslibt is en of de onderlaag van puin niet dichtgeslibt is, want dan loopt het water logischerwijs helemaal niet meer weg.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:17

Bedankt voor je reactie!
De staleigenaar vertelde mij, dat hij inderdaad een gat in de bak gegraven heeft en dat het onder een bepaalde dikte zand gewoon droog was. Het probleem is dus echt het zand.

Zou je ook een voorbeeld kunnen geven van 2 verschillende soorten zand die wij in de bak kunnen gaan mengen?

Nog meer mensen die een bepaald soort zand in de rijbak hebben wat goed bevalt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:05

Ik heb zelf leemzand gehad en dat was leuk zolang ze geen rolgaten groeven. Het zand slaat dicht en het water loopt er mooi af.
Nu heb ik grijs rivierzand, dat is snel droog, maar 's zomers erg mul.