Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:01

Sonja schreef:
Is ook zieluuuug, die van mij moet dan naar Noorwegen. Moet ik 'r dan eerst een cursus Noors hinniken geven?


Wahahaha die van mij stuur ik dan wel naar de Sahara waar hij vandaan komt... oeps daar hebben ze geen weides *LOL*

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:05

Sonja schreef:
Dus kom je toch altijd weer uit op "wat is goed?"
Zoals al eerder gezegd ziet iedereen het belang van vrijheid en sociale contacten echt wel in, maar moet je gewoon realistisch blijven. Prematuur oordelen over een ander is zoooooo makkelijk, daar kun je gewoon niks mee.
Hiermee sluit ik voor mezelf deze discussie ook maar af. Het leidt nergens toe en je wordt er alleen maar vreselijk melig van.
Tot een volgende keer dus maar weer.



Hier sluit ik me ook bij aan!

Oh, ergens moet ik Kawa wel gelijk geven, als mn merrie komt te overlijden, koop ik ook geen paard meer. Juist vanwege hoge kosten en moeilijke huisvesting in de randstad. Maar om die ouwe daar nu nog voor weg te doen gaat me echt te ver...


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:06

Lovely"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat je partime moet gaan wekren.
Maar dat het een mogelijkheid is.

Voor mij is dat absoluut geen mogelijkheid. Ja, of ik moet er een krantenwijkje bij nemen.
Citaat:
Idd minder luxe zoals vakantie voor jezelf, omdat jezelf ook voor dat paard kiest.

Dure vakanties zitten er voor mij niet in, dat is wel jammer. Maar al zou ik het kunnen betalen om 3 weken op de Seychellen te hangen, dan nog liet ik mijn paard niet zomaar achter.
[/quote]

Bij mij hetzelfde Haha! Paard komt op de 1e plaats en dure vakantie *droom droom* helaas geen geld meer voor en zeker als ik parttime zou moeten gaan werken Knipoog Ik ben alleenstaand en onderhoud mijn paard dus ook van mijn salaris en heb dus geen vriend die me helpt met de huur e.d. *idee... toch maar rijke vent zoeken dan Tong uitsteken *

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:25

Sonja schreef:
Citaat:
Ik verkies een pensionstal waar mijn paard optimaal verzorgd wordt, en waar ze zomers elke dag het land in gaat. In de winter vindt je hier geen weidegang. Zou ik ook graag hebben, maar dat vindt je hier gewoon echt niet. En die pensionhouders hebben nog gelijk ook, want de ruimte is schaars.


Niet alleen is de ruimte schaars in dit gebied van het land (regio Alphen-Gouda), ook de grond is van een dermate belabberde kwaliteit dat als je je paard er het hele jaar op laat staan, ze volgend jaar geen land meer hebben:randen kalven af waar je bij staat en al het gras is vertrapt door de zompige bodem.

Een paddock zou ik ook weten te waarderen als alternatief in de winter want ik vind het jammer dat ik Meagan niet meer buiten kan hebben (en het wrange is dat er bij ons op stal een enorm stuk grond al jaren braak ligt waar dat perfect zou kunnen). Alleen: wie zet Meagan erin en haalt haar er ook weer uit (ik werk in een andere plaats en even op en neer is dus niet aan de orde). Natuurlijk willen meer mensen hun paard in de paddock en krijgen we (net als met het land) een rooster. Aangezien iedereen werkt overdag, is het dus 's avonds spitsuur. En, nee ik sta niet op een stal waar het personeel dat doet of waar iedereen altijd voor elkaar klaar staat om te helpen, helaas .

Gelukkig heb ik sinds twee jaar een meisje dat Meagan overdag af en toe loslaat, poetst of met haar over het erf wandelt. Dan is ze in ieder geval haar box uit en krijgt ze aandacht en een beetje beweging. Vaak probeer ik haar 's avonds zowel te rijden als een andere vorm van beweging te geven en haar per dag minstens drie uur uit haar box te hebben. Dat betekent dus inderdaad zo'n 'rooster' als dat van Sonja en een chronisch tekort aan nachtrust.
Meagan kan het immers ook niet kan helpen dat ze in het meest dure, weiland-arme stukje van Nederland is gekomen met nog eens de slechtste bodemkwaliteit ook!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:40

Interessant dit onderwerp, op mijn opleiding hebben we het nu bij 1 vak over huisvesting. Het is toch wel treurig hoe sommige paarden gehouden worden eigenlijk.

Mijn mening is dat paarden er minimaal 2 keer per dag uitmoeten, niet heel eventjes maar dat ze sowieso iedere dag een paar uur los zouden moeten lopen. En in de zomer weidegang. Voor mij is dit veeeeeel belangrijker dan een luxe accomodatie. Ik zou niet op een stal willen staan waar ze overdag niet los kwamen. Bij ons komen ze in de winter iedere dag een paar uur in de paddock, in de lente, zomer en herfst in de wei. Tenzij het echt vreselijk slecht weer is want daar doe je de meeste paarden ook geen plezier mee. Ik werk helaas ook fulltime maar ik kom toch bijna alle dagen 2 of 3 keer. Ik snap dat niet iedereen dat kan. Maar op een stal gaan staan waar ze er niet uit komen, alleen als je zelf 's avonds komt rijden, daar moet ik niet aan denken!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:47

Nou als iemand mij zo'n plek hier in de Randstad in de buurt van Schiphol kan aanbieden ben ik de eerste die hem aanneemt.
Ik heb wel 2 eissen en dat is een bak die echt het gehele jaar te rijden is regen/ vries gewoon moeten kunnen rijden. En buiten-uitrijmogelijkheden.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:48

O moet ik er natuurlijk wel weer bij vermelden dat het om een HENGST gaat.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:53

Weidegang is heel belangrijk en gezond in alle opzichten.
Toch is het bijna niet haalbaar paarden het hele jaar op het land te kunnen houden, dat kost je je land.

Maar ik vind wel dat een goede pensionstal daar rekening mee moet kunnen houden, en dan ruime paddocks aan kan bieden.
Ik ken genoeg pensiostallen die dit doen.

Maar vaak kan je paard er maar een uurtje in. Maar het is iig altijd nog beter dan 24/7 op stal.
En het brengt toch wel risico's met zich mee.

Want er zijn genoeg paarden die in dat uurtje flink tekeer gaan en een blessure op lopen.
Dat is ook de reden waarom veel sportpaarden niet eens naar buiten mógen ivm de risico's.
Tsja en als je paard een waarde heeft van een een flink aantal nullen, en volop in training is, kán ik me voorstellen dat je niet het risico wilt lopen een paar maanden uit de roulatie te raken.

Ik vindt dat het twee kanten heeft daarom.

Chester staat de hele dag buiten in een gedraineerde paddock met 3 pony's.
Maar echt rennen kan hij niet.
Maar voor hem vindt ik alles beter dan continu op stal. Hij is in de groei, hij heeft zoveel als mogelijk is ruimte nodig.

Pompidou staat weer ergens anders, en die komt een uur tot 2 uur per dag gemiddeld buiten.
Altijd samen (wel gescheiden) met een ander paard.
Kan ze lekker keuvelen buiten, lekker rollen, sprintje trekken enz.
Het liefst zie ik haar toch de héle dag buiten, want ik weet hoe goed haar dat doet.
Maar goed er staan meerdere paarden, en allemaal moeten ze uiteraard naar buiten. Dus omstebeurt de padocks in.
Ook mocht ze een paar dagen terug even lekker een half uurtje het land op, nou dat vond ze heerlijk. Lekker met d'r bolletje in de zon, lekker grasjes eten.

Straks als ze op onze eigen boerderij komt te staan, zorgen we ervoor dat ze hele dagen buiten komen, ook s'winters.
Maar wij hebben dan ook echt heel veel ruimte (11 hec) dus een vertrapt landje is voor ons niet 'erg'.
Als je minder land hebt, is het meer dan logisch dat je je land wilt sparen.

Gelukkig staan mijn paarden goed, en zie ik dat ze gelukkig zijn. Daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:58

KingMarco schreef:
Nou als iemand mij zo'n plek hier in de Randstad in de buurt van Schiphol kan aanbieden ben ik de eerste die hem aanneemt.
Ik heb wel 2 eissen en dat is een bak die echt het gehele jaar te rijden is regen/ vries gewoon moeten kunnen rijden. En buiten-uitrijmogelijkheden.


Dat kun je wel shaken, tenzij je zin hebt om naast je baan ook nog zelf je stal en je voer te regelen.
Wat ik wel nog voor je weet is een stal waar de paarden overdag de paddock in gaan.
Dat heb ik dus jaren gedaan en gaf meer problemen dan dat het opleverde. Toen dacht ik er verstandig aan te doen om hem een rondje molen te doen dagelijks, zou hij er toch even uit zijn. Fout gedacht, want hij maakte er dus echt een draaimolen van. Na veel 5-en en 6-en besloten om hem dan maar op stal te laten overdag. Dat is nu al meer dan een jaar zo en ik heb er nog geen nadelige gevolgen van, niet lichamelijk en ook niet geestelijk. Je kunt je dus afvragen wat goed en wat slecht is. Ik gun mijn paard alles, maar niet met gevaar voor zijn eigen leven. Hij komt er zat uit hoor en hij loopt ook regelmatig los. Nu het weer weer beter wordt, zal dat alleen maar meer worden en strakjes het weiland op.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:31

Nou momenteel moet ik ook zelf uitmesten en voer klaarzetten, maar word er wel door een ander ingegooid. En stapmolen heeft ie al 3 jaar van zijn leven in rongebracht als enige beweging, dus zal ie ook niet op staan te wachten (al loopt ie er nog braaf in hoor). En in je uppie los in een paddock? Ik bedoel ik heb het hier naar me zin en me paard ook. Maar ik schijn hier volgens bokt verplicht op een land te moeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:34

In de winter gaan ze in de paddock, in de zomer in de wei.
Dus ook als het vriest en de grond stijf bevroren is, dan wordt je paard ook de paddock in gestuurd, ook met ijzers. Als het er baggernat is ook hoor. Het is of wel of niet en daartussenin zit niks. Weiland idem dito.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:40

Nou laat maar ik hou hem liever gewoon heel. In de modder trekt ie er zijn ijzers vanaf. En zoals ik al eerder zei, ik heb het er erg naar mijn zin en paardlief zover ik kan bekijken ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:43

Van mij hoefde het dus ook niet meer, het was mij af en toe een beetje te dicht bij de natuur. Iedereen mag het helemaal zelf weten natuurlijk,maar ik kies ervoor om die risico's uit de weg te gaan.

Tegenwoordig ga ik soms in mijn pauze wel eens naar mijn paard toe om hem een aai over zijn bol te geven of even iets te doen. Meestal ligt ie dan net te slapen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:47

Sonja schreef:
Kawa, als je een uitzendbureau runt, moet je je aanpassen aan de werktijden van je klanten. Zodoende zijn wij open van 08.30 tot 17.30 en indien nodig langer. Niet alles draait namelijk om paarden. Welcome to the real world.....


En dat zit dan relax te bokken tijdens werktijd Haha! Moet je niet aan de acquisitie???? Knipoog

Inderdaad zijn er banen waar je echt niet je eigen tijd mee kan indelen, en ik heb hetzelfde als Sonja, moet ook gewoon van half negen tot half zes + de rest werken.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:59

En er zijn soms ook nog mensen op de thuisbasis die je iets langer dan 5 min. per dag willen zien.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:06

Tja, daarom ben ik naar het zuiden van het land verhuisd Haha!

En nee, die mogelijkheid heeft niet iedereen maar wij hebben ook heel wat moeten veranderen voor we dit konden.
Mijn paarden gaan elke dag naar buiten, als het even kan 7 dagen 24 uur per dag en anders 's-avonds en 's-nachts binnen. Zodra ik mijn bed uit ben weer er uit en zo laat mogelijk op stal. Dat kost me inderdaad mijn wei waardoor ik elk voorjaar weer druk ben met zaaien en mesten wat ook nog eens handenvol geld kost maar ik heb het er graag voor over en mijn paarden doen het goed, ik heb veel minder blessures bij mijn paarden dan vroeger.

Want vroeger woonde ik ook in de randstad en ik vond het verre van ideaal.

Maar zoals hier flink overdreven wordt in dit topic, daar gaan mijn haren toch wel van overeind staan. Ik, en vele anderen vinden het belangrijk om de paarden zoveel mogelijk buiten te hebben. Jammer dat dat door sommigen dan weer belachelijk gemaakt moet worden. Omdat je zelf de gelegenheid niet hebt is het niet jammer voor je paard Verward
Ik vond het doodjammer voor mijn paard toen ik in de randstad woonde.

Ik heb indertijd ook heel wat ingeleverd voor een stal met weidegang. Geen binnenbak meer, weg super uitrijmogelijkheiden, strand niet meer op een steenworp maar 1,5 uur rijden weg. Niet meer elke dag met mijn vrienden rijden. Daar baalde ik vreselijk van maar mijn paard had niet meer elke maand koliek, geen stalbenen meer en was overduidelijk zeer gelukkig.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:15

Mijn paard heeft zelden wat en is ook super gelukig, dus nogmaals weet niet wat het probleem is.
Natuurlijk wil ik hem ook op het land hebben met dit weer maar daar is geen mogelijkheid voor. Zelfs voor 's zomers heb ik moeite om iets te vinden. Heb voor dit voorjaar ook nog niets kunnen vinden. Want ja het blijft wel een hengst in de kleipolder. Ja of het word dermate duur dat ik het niet kan betalen. Want ik moet uiteraard wel de huur van deze stal door blijven betalen. Niet dat dat heeel veel is, maar genoeg om niet nog eens een volledige stalling erbij te kunnen betalen.
Want ik weet niet wat er elders in het land aan stallingsgeld word gevraagd, maar hier in NH kom je toch wel aan de 600 à 700 gulden terecht per maand. Voor stallen met enkelt een binnen en buitenbak.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:19

Dat er zo overdreven gereageerd wordt, Percy, ligt voor een deel aan sommige mensen zelf. Zij maken je voor dierenbeul uit omdat je paard niet in het land komt.
Iedereen heeft toch het beste met zijn paard voor? Dat dat niet overal kan en dat sommige mensen ook andere ideeen hebben met betrekking tot hun paard geeft anderen niet niet het recht om jou maar tot 'dierenbeul' te bestempelen.

Maar ik heb me al groen en geel zitten ergeren in dit topic dus ik kap er nu mee.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:30

Sonja"]
[quote="laurae schreef:
............ Als die mogelijkheid wegviel dan gaat ze echt naar iemand die haar dat wel kan bieden!! Dat is geen penny opmerking maar de opmerking van iemand die echt om haar paard geeft en niet alleen kijkt naar de eigen behoeften, maar in de eerste plaats naar die van haar paard!


Ik denk dat je nu niet echt vrienden aan het maken bent in de Randstad. Je zegt nu dus dat wij niet echt om onze paarden geven en alleen naar onze eigen behoeften kijken.... Krasse uitspraken vandaag.....
[/quote]

Wil jij zeggen dat als je paard 1 keer per dag een uurtje onder het zadel mag lopen, je dan naar zijn behoeften kijkt?
Het gaat er niet eens om dat ze in de wei komen in de winter, daar vernaggel je je land mee, maar dat ze zich een aantal uur per dag gewoon als paard kunnen gedragen, dus in een groep even de benen kunnen strekken zonder dat er van hen iets verwacht wordt.

Wat betreft die vergelijking die werd gemaakt met overige huisdieren: Je neemt toch ook geen hond als je boven in een flatje woont, en je een full-time baan hebt? Dat houdt in dat hij de hele dag alleen is en er 's ochtends en 's avonds misschien wel een kwartiertje uit mag. En inderdaad, ik vindt het ook belachelijk als je zo'n groot papegaaiebeest in een klein hokje hebt waar hij niet eens in kan vliegen.

dat wij van beesten verwachten dat zijn zich als huisdieren gedragen betekend nog niet dat hun behoeften daar ook mee veranderen. Het komt ons makkelijk uit om ze als zodanig te behandelen, dat zegt niets over het welzijn van een dier.

En als je alleen 's avonds er kunt zijn, zorg dan voor een verzorger die hem er tussen de middag even los kan gooien, desnoods vraag je iemand om dat te doen tegen betaling.

Als jij denkt dat je paard gelukkig is als je hem niet loslaat, en in eenzame opsluiting doet omdat je bang bent voor blessures, prima, moet je zelf weten. Ik ben het er alleen niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:44

Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wie van de dierenbeulen uit schuldbesef morgen zijn paard te koop gaat zetten 'wegens gebrekkige verzorging en onvermogen van eigenaar' Verward.

Zoals Percy al zei, als je voor het een een keuze maakt, dan moet je op een ander vlak weer inleveren. Op dit moment heb ik het zo goed mogelijk voor elkaar als redelijkerwijs mogelijk is. Paard is gezond en toont zich happy en ik weet wel zeker dat ik dat kan beoordelen. NOg even een maandje wachten en dan mag hij met zijn snuit in de groene weelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:47

laurae schreef:
Wil jij zeggen dat als je paard 1 keer per dag een uurtje onder het zadel mag lopen, je dan naar zijn behoeften kijkt?

** Als ze echt alleen maar 7 dagen in de week onder het zadel zou moeten trainen, dan idd niet. Maar heb je uberhaupt al verder gekeken wat dit paard allemaal doet en hoe vaak?

Het gaat er niet eens om dat ze in de wei komen in de winter, daar vernaggel je je land mee, maar dat ze zich een aantal uur per dag gewoon als paard kunnen gedragen, dus in een groep even de benen kunnen strekken zonder dat er van hen iets verwacht wordt.

** Zoals gezegd vind dit dier paddocks NIET leuk en staat ze NIET graag bij andere paarden dan onze eigen Leonardo, waar ze de hele dag contact mee heeft op stal. Moet je zo'n dier dan pesten en toch buiten in een groepje zetten? Lekker paardvriendelijk.... Koe


Wat betreft die vergelijking die werd gemaakt met overige huisdieren: Je neemt toch ook geen hond als je boven in een flatje woont, en je een full-time baan hebt? Dat houdt in dat hij de hele dag alleen is en er 's ochtends en 's avonds misschien wel een kwartiertje uit mag. En inderdaad, ik vindt het ook belachelijk als je zo'n groot papegaaiebeest in een klein hokje hebt waar hij niet eens in kan vliegen.

** Idd, heb om die redenen geen hond, goed geraden.

dat wij van beesten verwachten dat zijn zich als huisdieren gedragen betekend nog niet dat hun behoeften daar ook mee veranderen. Het komt ons makkelijk uit om ze als zodanig te behandelen, dat zegt niets over het welzijn van een dier.

** Nee jij kunt vanachter je computer zien dat alle paarden in deze regio niet goed in hun velletje zitten...

En als je alleen 's avonds er kunt zijn, zorg dan voor een verzorger die hem er tussen de middag even los kan gooien, desnoods vraag je iemand om dat te doen tegen betaling.

** Verzorgers??? Pleeeeaaaaase not, dat prutsmuts moet ik niet meer. En zoals al 100 keer gezegd doe je haar met losgooien geen plezier..... Geld is geen kwestie, ik betaal aardig wat aan haar pensiongeld, daar gaat het totaal niet om.

Als jij denkt dat je paard gelukkig is als je hem niet loslaat, en in eenzame opsluiting doet omdat je bang bent voor blessures, prima, moet je zelf weten.

** Bang voor blessures? Nee, de redenen zijn:
-geen weidegang beschikbaar
-paard houdt niet van paddocks
-paard heeft het op stal (3.5 x 3.5, volop stro, veel voerbeurten, contact met buurman, radiootje aan, deuren altijd open, genoeg frisse lucht) prima.

Ik ben het er alleen niet mee eens.

** Doe eens een goed bod, misschien kunnen we wel praten. Als kunt beoordelen dat andermans paard het niet goed heeft, moet je ze misschien maar overkopen en ze een beter tehuis bieden? Want wat ze nu heeft is schijnbaar heeeeeel zielig.


Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:56

Fitzroy schreef:
Dat er zo overdreven gereageerd wordt, Percy, ligt voor een deel aan sommige mensen zelf. Zij maken je voor dierenbeul uit omdat je paard niet in het land komt.
Iedereen heeft toch het beste met zijn paard voor? Dat dat niet overal kan en dat sommige mensen ook andere ideeen hebben met betrekking tot hun paard geeft anderen niet niet het recht om jou maar tot 'dierenbeul' te bestempelen.

Maar ik heb me al groen en geel zitten ergeren in dit topic dus ik kap er nu mee.


Het van beide kanten inderdaad nogal hard tegen hard en dat is eigenlijk heel jammer. Ik ben ook een "dierenbeul" geweest want ik heb mijn paard jarenlang op een pensionstal bij Den Haag gehad zonder weidegang. Met veel moeite vond ik elke zomer een plekje waar hij dan toch nog een paar maanden de wei op kon. Op zijn vaste plekje staat nu een hele woonwijk (Wateringsche veld). De mogelijkheden daar zijn helaas steeds dunner gezaaid. Dat zou dan inderdaad betekenen dat er in het Westen maar heel weinig paarden gehouden zouden kunnen worden.

Maar goed, ik heb mijn paarden buiten en ik ben daar heel gelukkig mee.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:57

Percy schreef:
Citaat:
En nee, die mogelijkheid heeft niet iedereen maar wij hebben ook heel wat moeten veranderen voor we dit konden.
Mijn paarden gaan elke dag naar buiten, als het even kan 7 dagen 24 uur per dag en anders 's-avonds en 's-nachts binnen. Zodra ik mijn bed uit ben weer er uit en zo laat mogelijk op stal. Dat kost me inderdaad mijn wei waardoor ik elk voorjaar weer druk ben met zaaien en mesten wat ook nog eens handenvol geld kost maar ik heb het er graag voor over en mijn paarden doen het goed, ik heb veel minder blessures bij mijn paarden dan vroeger.

Want vroeger woonde ik ook in de randstad en ik vond het verre van ideaal.

Maar zoals hier flink overdreven wordt in dit topic, daar gaan mijn haren toch wel van overeind staan. Ik, en vele anderen vinden het belangrijk om de paarden zoveel mogelijk buiten te hebben. Jammer dat dat door sommigen dan weer belachelijk gemaakt moet worden. Omdat je zelf de gelegenheid niet hebt is het niet jammer voor je paard
Ik vond het doodjammer voor mijn paard toen ik in de randstad woonde.


Op het moment dat je de paarden bij huis hebt, kun je inderdaad voor jezelf besluiten dat je je land kapot laat lopen. Sta je in pension, dan is dat de beslissing van de pensioneigenaar.

Ik vind het ook erg jammer dat Meagan niet buiten kan overdag buiten het weideseizoen, maar als ik in de buurt kijk naar andere stallen, dan vind ik in mijn regio geen stal met: weidegang, paddocks, binnen- en buitenbak, aparte longeercirkel, uitrijmogelijkheden, mogelijkheid tot instructie van buitenaf, een voerpatroon zoals ik het graag zie en last but not least: vriendelijke en behulpzame stalgenoten en -eigenaren.
Nu heb ik wel alles (min of meer), behalve die dagelijkse mogelijkheid tot weidegang of een paddock. Vanwege werk kunnen wij niet weg uit deze regio, dus maak ik er maar het beste van!

Meagan geeft me niet de indruk dat ze doodongelukkig is met haar huidige leven, en dat terwijl ze tot haar vijfde / zesde nog nooit binnen had gestaan. Blijkbaar heeft ze genoeg aan haar hoofd en genoeg afleiding binnen om niet gillend gek te worden. Nogmaals, ik zou haar graag buiten zien nu; maar wat niet gaat, gaat niet.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:04

Ik ben eigenlijk zo blij dat Berdientje 24/7 buiten MOET (ook in de winter) omdat ze last heeft van haar luchtwegen... Oke, dat is dan niet zo fijn Haha! maar ze moet nu gewoon wel dag en nacht op het land, en ik merk dat ze daardoor veel lekkerder in haar vel zit. Bij ons komen de andere paarden en pony's heel vele buiten, de losgooibak is bijna altijd bezet, en overdag staan de pony's (en shetjes Haha!) de hele dag in het land (nu de grond bevroren is) bij ons gaan de paarden altijd redelijk vroeg weer heel veel het land op, dat vind ik heel goed. Ik vergerlijk het altijd maar met 23 uur per dag op de wc zitten, dan zou ik ook gek worden hoor!

Er is bij ons in de buurt een pensiontal en daar hebben ze niet eens een weiland. ja een kleine, en daar gaan dan in de zomer soms de merries met veulens op. Maar de rest van de paarden ziet nooit een weide. Dat vind ik niet kunnen, weidegang is heel erg belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:09

Berdientje, op zo'n stal zou ik mijn paard dus ook niet neerzetten. Hij gaat 's zomers wel het land op natuurlijk.