Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:07

Cer schreef:
Nogmaals, ik ben een enorme dierenbeul...

Reagerend op sommige berichten, ik heb een heel sociaal paard, die het prima kan vinden in de kudde. S-zomers in de wei staan vind ze helemaal geweldig. In een regenbui wordt het al een stuk minder.

Ze vind het niet leuk om in de regen of in de vrieskou buiten te zijn, en dat komt heus niet omdat ze zich niet weet te gedragen, kom op zeg.
Ik ben blij voor de paarden die dat wel leuk vinden, maar om nou te zeggen dat dieren die dat niet leuk vinden 'niet goed' zijn gaat wat ver. Er zijn ook honden die niet graag in slecht weer buiten zijn.

En inderdaad, als paarden erg sociaal zijn, vinden ze het waarschijnlijk niet leuk om in hun upje buiten te staan terwijl hun vriendjes binnenstaan. Wie ben jij dan om te zeggen "je hebt het maar leuk te vinden" ??

Ik vind het allemaal kort door de bocht hoor. Ja makkelijk praten met een weiland in je achtertuin, maar met een balkonnetje wordt het wat lastig...


Ik ga hier helemaal in mee!

Ik heb dus geen sociaal paard. Verre van dat. Hem kan je dus niet fff gezellie met andere buiten zetten. Dus moet meneer alleen en tja, daar vind ie niets aan. Dus moet ik hem dan(als het geen weide tijd is) lekker de hele dag in de bak laten hangen? Dacht het niet.

Overigens hebben wonen wij wel dicht bij de randstad, maar hebben we veel weiland het is dus geen "smoes" dat het niet anders kan dus vind ie het niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:22

Kawa, voorlopig blijf ik nog even fulltime werken als je het niet erg vindt. Op dit moment zit het er voor mij nog niet in dat ik parttime kan werken met dezelfde inkomsten. Mijn vriend mag zijn eigen inkomen lekker besteden aan wat hij zelf wil en niet aan mijn levensonderhoud of dat van mijn paard, liever niet zelfs. Ik werk dus echt fulltime en nog wel meer dan 40 uur ook, toch komt mijn paard niks te kort, rara hoe kan dat?

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:29

Eerlijk gezegd vind ik het ook nogal grof van je Kawa, om te suggereren dat mensen parttime moeten werken vanwege hun paard.
Weet je wel hoe duur kosten van levensonderhoud en stalling hier zijn in de Randstad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:37

Dan moeten we maar niet meer eten en auto rijden. Als de paarden maar in het land kunnen.... Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:44

wat is er penny-achtig aan een opmerking die duidelijk maakt dat je je verdiept hebt in het gedrag van een paard en realistisch genoeg bent om te accepteren dat een paard dat 23 uur per dag op stal staat geen leven heeft.
Ik heb gelukkig ook de mogeljkheid om mijn paard 24 uur per dag buiten te zetten, samen met een ander paard. Als die mogelijkheid wegviel dan gaat ze echt naar iemand die haar dat wel kan bieden!! Dat is geen penny opmerking maar de opmerking van iemand die echt om haar paard geeft en niet alleen kijkt naar de eigen behoeften, maar in de eerste plaats naar die van haar paard!
Avalla heeft ook een jaar lang op een manege gestaan waar ze 1 keer per dag er uit kwam en alleen zondags een halfuurtje werd losgegooid. Ze is mijn eerste paard, en ik had weinig ervaring, en had er gewoon nooit goed over nagedacht wat voor effect dit op zo'n dier heeft.
Dat was dus een keer maar nooit weer.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:46

Sonja schreef:
Aaaaah daar hebben we ook een leuke: buitenrijden.... DAT zou nou eens verplicht moeten worden voor alle paarden! Want die van mij zijn dan vreeeeeeselijk zielig als het om weidegang gaat, maar komen wel minimaal 1x per week buiten voor een lekker lange buitenrit. Bovendien 1 dag in de week vrij (=alleen los en spelen, dus natuurlijk wel beweging) en 1 dag longeren.
Dus mijn nieuwe stelling is: wie niet 1x per week buitenrijdt, niet 1x per week vrij maar wel beweging geeft, en niet 1x per week longeert, is een dierenbeul!!!!
*LOL* *LOL* *LOL*



Gelukkig pfff ik ben geen dierenbeul *LOL*

De stal waar ik nu sta met Omar daar kan hij het hele jaar door zijn prive weilandje op maar daar wordt hij vrij aso van. Ik ga a.s. zaterdag verhuizen naar een stal die veel rustiger is en echt alleen maar voordelen heeft maar 1 nadeel en dat is dus alleen weidegang in de zomer. Ik heb toch voor deze stal gekozen omdat het middenin 't Twiske ligt en ik dus bijwijze van spreke iedere dag buitenritten kan maken en de omgeving is voor Omar veel rustiger.

Ik werk ook fulltime en werk hard om mijn paard alles te kunnen geven wat hij nodig heeft en geloof me... hij heeft het nog beter dan ikzelf *LOL* Ik zou graag parttime willen werken om meer tijd met mijn paard door te brengen maar helaas is dat voor mij financieel niet haalbaar Zoals Sonja al zei: je moet roeien met de riemen die je hebt Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:47

Sonja schreef:
Dan moeten we maar niet meer eten en auto rijden. Als de paarden maar in het land kunnen.... Haha!


We kunnen altijd nog een handje bix van de paarden eten Tong uitsteken en op de skeelers naar stal *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:50

Op skeelers naar stal lijkt mij niet zo'n goed idee, ik denk dat ik dan wel eens kan vallen en dan ook nog een blessure oploop en dan kan ik niet meer naar mijn paard.... Dat doen we dus maar niet. Andere dingen laten, dat doen we dus wel Lachen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:07

Tjee, dus als je niet parttime werkt mag je eigenlijk geen paard, als je op een stal staat waar je paard niet (altijd) buiten kan staan?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:10

Nee op skeelers is niet zo veilig idd.
Verder vind ik de opmerking van Kawa nog wel erg ver gaan. Ieder moet op voor zich weten wat hij of zijmet zijn paard doet. Er zijn idd paarden die het niet leuk vinden buiten. Die van mij ookniet als ie in de bak moet staan. Ze gaat net zo hard staan te hinniken tot dat ik haar er weer uithaal. Ga ik er bij zitten is het goed. Ook als ze in de wei staat vind ze het vaak niet leuk, als ze alleen moet staan.
Toch komt ze er zo vaak mogelijk uit. En dat is dus niet elke dag, heb ook nog andere dingen te doen, zoals school en ik moet in de zomer muziek examen doen, dat kost ook tijd. Ik zou het niet kunnen om naast de paarden geen andere dingen te hebben die ik leuk vind. Als ik dan wat minder tijd heb voor mijn pony op zo'n dag. Jammer dan, ze wordt er niet anders van. Van 1 dagje niet.
En daar komt nog bij dat ik gewoon weg geen geld heb om mijn pony op een plek te zetten waar ze elke dag voor me buiten wordt gezet en weer binnen.
Nee dan liever een goedkopere stal waar dat niet gebeurd, zodat ik wat meer geld kan sparen, voor als er een keer wat met haar gebeurd en er een veearts bij moet komen.
Zulke dingen moet je niet vergeten hoor. Dan staat ze maar een paar dagen langer op stal. Zodra ik de kans krijg om haar het land in te gooien dan doe ik dat. Maar soms moet je dingen tegen overelkaar af wegen en dan moet er soms wel eens iets wijken.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:16

Toch wel saai, het hele westen zonder paarden. Het is hier bijna niet mogelijk (zoals al meerdere gekeren genoemd, maar waar iedereen overheen leest) om paarden in de winter op de wei te zetten. We zitten hier op klei en veengrond, na een week kun je je mooie wei wel vergeten, gras krijg je dan echt niet meer. Er zijn dan ook amper boeren die in de winter gras beschikbaar stellen, zo nu en dan zie je een pony van hunzelf in de wei lopen, maar daar heb je het dan ook mee gehad. In de zomer staan de meeste paarden in deze omgeving wel buiten.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:18

Het schijnt zo Unifer.
Ik denk dat half Nederland, incl de topruiters zijn paard wel kan verkopen, alleen omdat een select groepje mensen vindt dat een paard 24/7 op het weiland moet kunnen.
Ik ben al blij met 5 maanden weidegang, en mijn paard ook, en ik laat me daarover geen schuldgevoel aanpraten door een paar doorgeslagen pennymeisjes. Bill en ik zijn er dik tevreden mee, en wat een ander er van vindt zal me worst wezen.
Om nou parttime te gaan werken om je paard meer aandacht te kunnen geven vind ik te ver gaan. Ik denk dat de meesten van ons hun paard dan wel kunnen verkopen, omdat ze hem niet meer kunnen betalen.
Ik ben maar een simpele oncologieverpleegkundige, en in de gezondheidszorg verdien je geen gouden bergen.
Met de middelen die ik heb geef ik mijn paard alles wat ik kan, en hij en ik voelen ons daar prettig bij.
En dat neemt niemand ons af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:21

SAKKIA schreef:
Verder vind ik de opmerking van Kawa nog wel erg ver gaan. Ieder moet op voor zich weten wat hij of zijmet zijn paard doet. Er zijn idd paarden die het niet leuk vinden buiten.

Die van mij vindt het enig buiten en in de stapmolen nog veel leuker zelfs. Hij zou alleen wat zuiniger op zichzelf moeten zijn, dat zou een hoop schelen (en ook veeartskosten). Na jaren van buitenlopen met andere paarden, ben ik ermee gestopt om hem in groepen te zetten. Er was altijd wat en soms ook echt dingen die niet leuk waren. In paddocks met 1 of 2 andere paarden ging ook niet, er werd teveel geravot. In de zomer staat hij op de wei, maar dan alleen of hooguit met 1 ander paard en niet meer. Binnenkort ga ik eens uitvogelen of zijn mogelijke weidemaatje een leuke kameraad voor hem is. In de wei is het gras toch ook heel belangrijk, dat scheelt een hoop schade Lachen.
Dit was de tweede winter dat mijn paard niet meer overdag uren buiten staat en ik merk echt geen verschil in gedrag of in hoe hij eruit ziet. Het enige wat ontbreekt zijn de wondjes e.d.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:22

Lovely schreef:
Op skeelers naar stal lijkt mij niet zo'n goed idee, ik denk dat ik dan wel eens kan vallen en dan ook nog een blessure oploop en dan kan ik niet meer naar mijn paard.... Dat doen we dus maar niet. Andere dingen laten, dat doen we dus wel Lachen.


Haha een ongelukje zit in een klein hoekje hoor Lovely.. ging gisteren tijdens het bowlen op mijn plaat Tong uitsteken Gelukkig ben ik nog heel Haha! Andere dingen laten doe ik ook zoals bijvoorbeeld uitgaan en shoppen e.d. Vroeger ging ik vaak uit en nu doe ik dat niet meer zo vaak en shoppen doe ik alleen als ik iets nodig heb en vaak is dat iets voor mijn paard i.p.v. voor mijzelf Knipoog Vind ik helemaal niet erg want ik vind het belangrijk dat mijn paard het goed heeft want dan ben ik zelf ook happy!

Weidegang vind ik ook erg belangrijk maar helaas kan dat op mijn nieuwe stal pas van mei tot oktober (veengrond). In de losgooibak kan hij wel ieder dag maar dat vind hij helemaal niet leuk Hij gaat even rollen en wil er dan echt weer uit of hij wil met mij spelen, wat ik dan ook wel even doe met hem. De stapmolen dat moet ik nog zien want het zal de 1e keer in zijn leven zijn dat hij zo'n ding van dichtbij ziet en moet het nog even proberen. Mijn paard krijgt iedere dag beweging en als ik bij hem ben dan is hij ook zoveel mogelijk buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:25

laurae schreef:
............ Als die mogelijkheid wegviel dan gaat ze echt naar iemand die haar dat wel kan bieden!! Dat is geen penny opmerking maar de opmerking van iemand die echt om haar paard geeft en niet alleen kijkt naar de eigen behoeften, maar in de eerste plaats naar die van haar paard!


Ik denk dat je nu niet echt vrienden aan het maken bent in de Randstad. Je zegt nu dus dat wij niet echt om onze paarden geven en alleen naar onze eigen behoeften kijken.... Krasse uitspraken vandaag.....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:39

Sonja"]
[quote="laurae schreef:
............ Als die mogelijkheid wegviel dan gaat ze echt naar iemand die haar dat wel kan bieden!! Dat is geen penny opmerking maar de opmerking van iemand die echt om haar paard geeft en niet alleen kijkt naar de eigen behoeften, maar in de eerste plaats naar die van haar paard!


Ik denk dat je nu niet echt vrienden aan het maken bent in de Randstad. Je zegt nu dus dat wij niet echt om onze paarden geven en alleen naar onze eigen behoeften kijken.... Krasse uitspraken vandaag.....
[/quote]

Vind dit ook wel een beetje te ver gaan Lips are sealed Hoe durf je dat zo te stellen dat wij niet genoeg voor ons paard over zouden hebben en eerder naar onze eigen behoefte kijken Ik ga hier verder maar geen worden aan vuil maken Boos!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:53

Joh, als je paard niet met een ander samen los kan en je dat dus ook niet doet ben je ook al een dierenbeul....schijnt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:58

Yep, heb het net gelezen. Is duidelijk veeeeeeel paardvriendelijker om ze elkaar lekker lens te laten slaan in een paddock.
Ik moet die van mij ook maar eens vaker pesten door haar in de paddock te zetten, is schijnbaar goed voor d'r als ze flink de schurft in heeft.

*LOL* Wat een fantastisch Pennytopic is dit geworden *LOL*

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:03

Idd, ja nou zal die van mij niet zo veel klappen krijgen, maar die ander....

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:11

runningkawa schreef:
Citaat:
Zelf meer tijd vrijmaken? Ik ontvang graag je suggestie HOE.

Zal ik dan grof realistich zijn en zeggen hoe Haha!
1 paard eruit doen.
Ik wil er ook wel 2, maar dan moet ik ook fulltime werken.
Nu ik er 1 heb, heb ik meer tijd. Want ik hoef niet fulltime te werken.

Maar die reactie zal me wel niet in dank afgenomen worden.
Maar wel realistich en zeker niet penny achtig.

En ja door dat mijn vriend ook maar een gewoon baantje heeft, ik maar partime kan werken met een niet hoog betaalde baan.
Moeten vakanties of andere luxe wel wijken.
Maar dat is dan de keus die wij maken.
De keus om 1 paard een goede stal te geven.
En zelf wat minder duur te kunnen leven.
De keus die het paard niet kan maken.

En zou ik hem dan nog niet kunnen bieden wat hij nodig heeft, ging hij er idd uit.
En nee er stond niet zo een ander.
Kan er zo X uit de stal plukken om te rijden.
Waar ik zelfs mee kan verdienen ipv dat het me geld kost.
Maar helaas heb ik daar de energie niet voor.

Wat ik trouwens ook afvraag, en niet voor jou Sonja, maar gewoon algemeen.
Waarom zijn er voor de bio industrie zoveel regels hoeveel beesten er op een vierkante meter gehuisvest mogen worden.
Hoe de lucht moet zijn enz enz.
En bij paarden is er niks.
Dat is toch raar ?


Ik heb dit topic nog lang niet helemaal doorgeworsteld (nog even geen tijd voor), maar ik kan me natuurlijk niet van een reactie onthouden. Dus bij deze wil ik even kwijt, dat ik me in het geheel aansluit bij deze opmerking van Kawa.

Als ik mijn paarden niet een 'paardachtig' bestaan zou kunnen geven, zou ik ze niet willen hebben. Dat vind ik te egoïstisch tegenover mijn paard(en). Ik wil geen kasplantjes, ik heb genoeg afgestompte beestjes gezien, mijd tegenwoordig ook altijd deze plekken, want ik wordt er absoluut niet vrolijk van.

Zelf heb ik ook een paard dat niet met anderen in de wei kan. Hij vermoordt ze, zeg maar. Maar dat is voor mij geen reden om hem dan maar binnen te laten (hij heeft een aparte wei en paddock en kan wel neuzen met de rest). Bij ons gaan alle paarden elkedag naar buiten. Ze staan minimaal 8 uur buiten ('s winters) en als het even kan nog langer.

Die paardjes hebben geen keuze, als ze op een pensionstal gezet worden, zonder vrije bewegingsvormen, hebben ze dat maar te accepteren. Nou, dat vind ik dus echt niet kunnen. Dan moet je inderdaad geen paarden houden. Ik vind het enorm egoïstisch om voor je eigen plezier een paard (het is tenslotte een levend dier en geen auto) aan te houden, zonder dat daar voldoende tegenover staat.

Ik hoop dan ook dat die regels er snel eens doorgeduwd worden, dat zal voor veel paarden al een enorme verbetering zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:15

Geef jij je paarden ook inspraak met rijden? *LOL*

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:18

HEEEEL BElangrijk!!!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:19

Het zou voor mijn gestel ook beter wezen om nooit meer gedwongen te worden om te werken, huis schoon te maken, de was te moeten doen, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:20

Ja want ik vind rijden als 'ie geen zin heeft eigenlijk ook niet echt paardwaardig. Dus iedereen die een zadel op z'n paard legt zonder dat het paard daar zelf om vraagt,denkt alleen maar aan zichzelf en is een dierenbeul!
Als mijn paard zichzelf niet op zou zadelen, zou ik 'm verkopen aan iemand die de hele dag in de wei staat en niet eens een zadel heeft

*LOL*

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:26

Zelf heb ik ook een paard dat niet met anderen in de wei kan. Hij vermoordt ze, zeg maar. Maar dat is voor mij geen reden om hem dan maar binnen te laten (hij heeft een aparte wei en paddock en kan wel neuzen met de rest). Bij ons gaan alle paarden elkedag naar buiten. Ze staan minimaal 8 uur buiten ('s winters) en als het even kan nog langer.
[/quote]

Dat gaan die van mij ook, alleen geen 8 uur en niet samen. Maar volgens sommige is dat geen paardwaardig bestaan. Bij de weg, hoe dicht staan ze eigenlijk nog bij de natuur?