Ammoniakgehalte in de stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Ammoniakgehalte in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 19:04

Hoi,

Ik was benieuwd hoe hoog het ammoniakgehalte in een paardenstal mag zijn.
Ik had gegoogled en kwam uit op 10 ppm. Maar ik weet niet of dit klopt. Misschien dat hier meer mensen er verstand van hebben. Vandaar de vraag..

Hoe hoog mag het ammoniakgehalte in een stal zijn?

Groetjes Bo

haboshof

Re: Ammoniakgehalte in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:03

Ik weet niet hoe hoog het mag zijn, maar er is wel een oplossing voor. Een nieuw produkt uit de VS dat de slechte lucht laat verdwijnen. Wij doen al meer dan een jaar een proef ermee en ik wil nooit meer wat anders.
Eerst even de wanden en vloer sproeien, en dan regelmatig een keer herhalen, ik doe het als we uitmesten, en je hebt nergens meer last van. Ook minder vliegen , de hoeven van je paard blijven beter. De mest verteert sneller.

Inlichtingen kun je krijgen bij info@biomagic.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:06

Wat kost dat en hoe is het verpakt en waar koop je het?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:53

Informatie over het produkt is te krijgen bij zoals ik al eerder schreef info @biomagic.nl. Ook op de site van DierXtra staat info.

Een 0,5 liter fles BioMagic Stalspray met verstuiver kost Euro 9,95
Er zijn ook verpakkingen van 1 liter navulfles (Euro 14,50) of een jerrycan van 10 liter (Euro 129,-)leverbaar.
Prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten.

BioMagic Stalspray is te bestellen bij www.DierXtra.nl.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:00

Of je paard op vlas zetten. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:56

haalt die spray echt de vuiligheid (lees: giftigheid) weg of maskeert het alleen de geur? een hoop stalpaarden krijgen op den duur te maken met problemen door ureumvergiftiging wanneer de stallen moeilijk goed schoon te maken zijn of niet goed worden uitgemest, de geur alleen weghalen is dus niet voldoende daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:22

haboshof schreef:
Informatie over het produkt is te krijgen bij zoals ik al eerder schreef info @biomagic.nl. Ook op de site van DierXtra staat info.

Er zijn ook verpakkingen van 1 liter navulfles (Euro 14,50) of een jerrycan van 10 liter (Euro 129,-)leverbaar.

BioMagic Stalspray is te bestellen bij http://www.DierXtra.nl.

Duur, regelmatig vlas opstrooien en uitmesten geeft geen ammoniak dampen op stal. Een halve liter heb ik zo opgesprayt in 2 stallen die vrij groot van formaat zijn..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:34

Dus vlas is eigelijk beter voor het ammoniakgehalte?

Weet nog niemand hoe hoog het mag zijn? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:36

Waarom moet het hoog zijn? Gewoon niet, gewoon niet kunnen ruiken dat er ammoniak hangt, is altijd slecht voor paarden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:12

haboshof schreef:

Erg duur spul. Kon ook geen gedetailleerde info vinden op de site qua exacte ingrediënten, dus betwijfel of het echt zo werkt.
Hier wordt het afvalwater ook gezuiverd maar niet met biomagic maar met een speciale korrel, welke veel stoffen kan binden. Is ook goedkoper dan biomagic.
Wat betreft ammoniakconcentratie in de stal: sluit ik me bij russel aan > helemaal GEEN; zorgen voor de juiste bouw van de stal, het juiste stalstrooisel en het juiste 'uitmest' beleid. Dat werkt het best en is het goedkoopst.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:46

madamX schreef:
haboshof schreef:

Erg duur spul. Kon ook geen gedetailleerde info vinden op de site qua exacte ingrediënten, dus betwijfel of het echt zo werkt.
Hier wordt het afvalwater ook gezuiverd maar niet met biomagic maar met een speciale korrel, welke veel stoffen kan binden. Is ook goedkoper dan biomagic.
Wat betreft ammoniakconcentratie in de stal: sluit ik me bij russel aan > helemaal GEEN; zorgen voor de juiste bouw van de stal, het juiste stalstrooisel en het juiste 'uitmest' beleid. Dat werkt het best en is het goedkoopst.

Bij juist gebruik van BioMagic heb je niet veel nodig. Ik heb 11 stallen waar ik elke dag de natte plekken en de mest uithaal. BM gaat in de voegen zitten en de vloer en blijft werken. Ik hoef alleen maar het strooisel te sprayen en als de hele stal leeg is doe ik de vloeren en de wanden, misschien eens per maand .

Bovendien heeft BM een meerwaarde. Het zet nl anearobe bacterieën om in aerobe en die zorgen voor een gezonde bodem. In Australië en de VS werkt men al veel langer met BM en daar is bewezen dat de dieren meer weerstand kregen, minder last hadden van rotstraal en luchtwegaandoeningen.
Bovendien geeft mest behandeld met BM meer opbrengst op het land, omdat het de bodemstructuur verbetert.
Als je ammoniakvrij wilt werken dan moet je elke dag alles leeghalen en vooral goed ventileren , dus duur in stro of ander strooisel.

BM is net door het ministerie van LNV op een lijst geplaatst van goedgekeurde produkten die boeren mogen gebruiken om het stalklimaat te verbeteren en ook om te zorgen voor meer opbrengst op het land. Boeren hoeven dan minder kunstmest te gebruiken, op den duur zelfs helemaal niet, ze kunnen gewoon hun eigen mest op het land brengen en dankzij Biomagic zonder stankoverlast.
BM breekt schadelijke stoffen af zoals methaangas, ammoniak en zelfs CO2. Het bevat natuurlijke organische zouten, er zit niets chemisch in.

Het is maar net wat je er voor over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:50

Het is heel onbekend hier, nog nooit iets van gelezen in paard gerelateerde bladen of bij mijn fouragehandelaren. Middel is vast nog niet echt populair hier in Nederland.

Ik heb een betonnen vloer en daar zitten geen voegen in, verder heb ik een ruime laag vlas in de stal, als ik mest, dan ligt de mest op het vlas, moet ik dan op dat stukje sprayen? is toch zonde want die vlas laag blijft nooit langer dan een week liggen, ik hark de schone witte vlas altijd weer als verse laag op het oude en het oude gaat van onderen af weggeschept.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:00

Booooo schreef:
Hoi,

Ik was benieuwd hoe hoog het ammoniakgehalte in een paardenstal mag zijn.
Ik had gegoogled en kwam uit op 10 ppm. Maar ik weet niet of dit klopt. Misschien dat hier meer mensen er verstand van hebben. Vandaar de vraag..

Hoe hoog mag het ammoniakgehalte in een stal zijn?

Groetjes Bo

Vanwaar de vraag precies?

Wil je dit weten voor een schoolopdracht of wil je weten of je paard er zelf wel goed bij staat?

Ik heb er zelf nog niet van een richtlijn gehoord om eerlijk te zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:34

Citaat:
Bij juist gebruik van BioMagic heb je niet veel nodig. Ik heb 11 stallen waar ik elke dag de natte plekken en de mest uithaal. BM gaat in de voegen zitten en de vloer en blijft werken. Ik hoef alleen maar het strooisel te sprayen en als de hele stal leeg is doe ik de vloeren en de wanden, misschien eens per maand .

Bovendien heeft BM een meerwaarde. Het zet nl anearobe bacterieën om in aerobe en die zorgen voor een gezonde bodem. In Australië en de VS werkt men al veel langer met BM en daar is bewezen dat de dieren meer weerstand kregen, minder last hadden van rotstraal en luchtwegaandoeningen.
Bovendien geeft mest behandeld met BM meer opbrengst op het land, omdat het de bodemstructuur verbetert.
Als je ammoniakvrij wilt werken dan moet je elke dag alles leeghalen en vooral goed ventileren , dus duur in stro of ander strooisel.

BM is net door het ministerie van LNV op een lijst geplaatst van goedgekeurde produkten die boeren mogen gebruiken om het stalklimaat te verbeteren en ook om te zorgen voor meer opbrengst op het land. Boeren hoeven dan minder kunstmest te gebruiken, op den duur zelfs helemaal niet, ze kunnen gewoon hun eigen mest op het land brengen en dankzij Biomagic zonder stankoverlast.
BM breekt schadelijke stoffen af zoals methaangas, ammoniak en zelfs CO2. Het bevat natuurlijke organische zouten, er zit niets chemisch in.

Zal best maar alles wat je noemt daar is al een middel voor, maar dan in vaste vorm. Dat gebruiken wij hier ook en dat is stukken goedkoper. Krijg een vermoeden dat biomagic hetzelfde spul is, alleen aangelengd met 1 of andere vloeistof en voorzien van een leuke naam.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:36

russel schreef:
Het is heel onbekend hier, nog nooit iets van gelezen in paard gerelateerde bladen of bij mijn fouragehandelaren. Middel is vast nog niet echt populair hier in Nederland.

Ik heb een betonnen vloer en daar zitten geen voegen in, verder heb ik een ruime laag vlas in de stal, als ik mest, dan ligt de mest op het vlas, moet ik dan op dat stukje sprayen? is toch zonde want die vlas laag blijft nooit langer dan een week liggen, ik hark de schone witte vlas altijd weer als verse laag op het oude en het oude gaat van onderen af weggeschept.

Dat klopt, het product is begin dit jaar pas ingevoerd in Nederland na 6 jaar lang testen te hebben gedaan. Sinds een aantal maand zijn ze pas begonnen met reclame maken voor het product. Volgend jaar zullen ze in de bladen staan en staan ze waarschijnlijk ook op de beurzen. In oa. de VS en in Australië zijn ze al verder. Kijk bv. maar eens op http://www.biomagic.co.nz

Ook op een betonnen vloer kan het gewoon gebruikt worden. Betonnen vloeren hebben dan wel geen kieren maar wel poriën waar het in gaat zitten.

Verder werkt het op vlas net zo als op gewoon stro. Dat is toch niet zonde? Je paard staat op een betere bodem en je strooisel kan gewoon worden hergebruikt. BioMagic blijf verder wel in de rest van het stooisel zitten omdat de vloer eerst gesprayed is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:39

madamX schreef:
Citaat:

Zal best maar alles wat je noemt daar is al een middel voor, maar dan in vaste vorm. Dat gebruiken wij hier ook en dat is stukken goedkoper. Krijg een vermoeden dat biomagic hetzelfde spul is, alleen aangelengd met 1 of andere vloeistof en voorzien van een leuke naam.

BioMagic is niet te vergelijken met dat 'vaste' spul. Het is compleet nieuw en lijkt compleet niet op bestaande producten. De werking van die vaste producten blijven ook beperkt in tegenstelling tot BioMagic wat gewoon door gaat.

Het lijkt me verstandig om eerst eens op te zoeken wat het is voordat je conclusies trekt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:49

Ik zal eens contact opnemen met de fabrikant. Overigens hebben de vaste producten geen beperkingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:36

haboshof schreef:
Bovendien heeft BM een meerwaarde. Het zet nl anearobe bacterieën om in aerobe t.

Dit is volgens mij niet mogelijk. Het ene werkt alleen met zuurstof en het andere juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:19

Om het vlas weer her te gebruiken moet ik wel aan wennen. De reden om het er uit te scheppen is omdat het nat is en een natte stal wil ik niet ook al zitten er geen of minder bacteriën en ammoniakdampen in. Ik heb altijd weer een lekker fris gevoel als ik een witte laag mag uitstrooien en voor de portemonnee kan ik mij gelukkig altijd weer een dag of 2 inhouden. Zodra het bruin gaat worden, heb ik al weer zoiets van; is het vochtig?? Zo ja?? Gelukkig! Mag er weer een pak in.

Om dan te gaan sprayen in een bruine stal, daar moet ik dan wel erg aan wennen..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:40

Maar Russel, dat witte moet je eigenlijk niet nastreven. Dat eten ze sneller bv.
Een bruine stal is helemaal niet erg!!
Een natte onderlaag ook niet. Als ze maar droog kunnen liggen Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:41

Citaat:
Dit is volgens mij niet mogelijk. Het ene werkt alleen met zuurstof en het andere juist niet.

Volgens mij is dat ook niet mogelijk.
Ben er wel achter dat haboshof probeert dat spul aan de man te brengen, dus kan me wel voorstellen dat het mooi aangekleed wordt. Wacht inmiddels op antwoord van de fabrikant en heb inmiddels geinformeerd bij wur wageningen, of zij er van gehoord hebben.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:06

Sorry hoor wat een achterdocht weer hier.

Ik ben een tevreden gebruiker ,klaar.

Het gaat mij er alleen maar om dat mijn paarden in een gezond stalklimaat leven en de rest is mooi meegenomen. Mijn paardenmest kan over het land, ik gebruik geen kunsmest meer , onze graszode is beter, er groeit meer gras, wat wil je nog meer?
Wat kan mij het verder schelen wat een ander doet? Ik geef alleen maar aan dat er een nieuw goed produkt is, dat nog helemaal nergens te verkrijgen is, behalve bij BM en idd die hebben gezegd dat mensen indien ze geinteresseerd zijn, het bij ons kunnen bestellen. Ze hebben het veel te druk om zich bezig te houden met kleine sprayflesjes. Maar wij worden er geen cent beter van, geloof het of niet, wij krijgen daarvoor het produkt voor onze stallen. (nou ja dat is natuurlijk mooi meegenomen)

Het spul wordt hier niet gemaakt maar in Amerika.Dus produktieproces en ingredienten zijn geheim.Het komt hier per schip in van die grote plasticcontainers.Het is dus ook daar getest door universiteiten en onderzoeksinstellingen en het ministerie neemt daar dus genoegen mee, Wageningen bv heeft er niks mee te maken ,dan zou het al Lelystad moeten zijn.

Ik heb een van de direkteuren van BioMagic Holland gevraagd of ze een toelichting willen geven, ik ben geen bioloog, dus kan ik het niet zo goed uitleggen. Als ze tijd hebben, dan melden ze zich wel op Bokt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:12

Interressant, BM lijkt me zoiets te zijn als BioStalfris.

Zelf let ik goed op m.b.t. mijn uitmestbeleid, ook werk ik bij een gevoelig paard met etherische olieën, die ik dan voor een euro per flesje in Duitland koop en verdun met water.
Dit breekt uiteraard niks af, maar lijkt me ook niet slecht om te doen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:10

madamX schreef:
Citaat:

Volgens mij is dat ook niet mogelijk.
Ben er wel achter dat haboshof probeert dat spul aan de man te brengen, dus kan me wel voorstellen dat het mooi aangekleed wordt. Wacht inmiddels op antwoord van de fabrikant en heb inmiddels geinformeerd bij wur wageningen, of zij er van gehoord hebben.

Madam x, er moet me iets van het hart. Waarom mag jij wel in vele posts reclame maken voor je franchisegever? En ik mag niemand attenderen op een nieuw produkt, dat in elk geval ammoniak tot nul reduceert?

Waarom gebruik je eigenlijk zo'n naam? Ik ben gewoon Mieke Borg van Habo's Hof, ben 52 jaar en zit al mijn hele leven in de dieren, vooral paarden en honden. Onze opvang levert geen cent op, sterker nog ,er moet maandelijks zo'n 1000 euro bij van onszelf.

Jij hebt blijkbaar conclusies getrokken, nadat je onze site hebt bekeken. Kijk, dat kan ik ook.

Het interesseert me enorm een dierenhealthplan, blijkbaar hebben we toch samen het beste voor wat de dieren betreft.

Het interesseert me zelfs zo, dat ik de heren van Biomagic op de site heb geattendeerd, want met hun produkt vallen er nog betere resultaten te halen.

Maar wie schets mijn verbazing, toen ik ineens een foto van een stel van onze paarden op die site tegenkwam??? Zomaar zonder te vragen van onze site geplukt? Niet netjes en daar hebben we wat van gezegd, zodat de foto nu is verwijderd. En na verder de hele handel te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat D.H.P. niets toevoegt aan wat ik al weet.

Maar waarom een foto van ons? Heb je geen mooie foto's van jouw 5 sterrenbedrijf, want wie wil nu niet graag referenties zien van iets wat aangeboden wordt?
Als er zoveel goede zaken worden gedaan door meneer A.K dan zou hij er best iets van kunnen laten zien. En geen foto's van iemand anders site stelen, dat is dan helemaal niet nodig.

In elk geval heb ik er reuze spijt van dat ik de heren van BioMagic naar die site heb verwezen, ik zal vragen hun voorstel in te trekken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:24

Sjoert: Was er benieuwd naar, omdat ik misschien een keer een testje wou doen (als dat mogelijk is) En zo kan ik dan zien of het gehalte goed is ofniet.