rapsodie vlas of houtkrul maak niet uit toch altijd vies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

okido

rapsodie vlas of houtkrul maak niet uit toch altijd vies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:30

Hallo
heb een probleem
mn paard 176 staat in een stal van 3x3
eerst stond ie altijd op stro maar dat mocht ie niet meer hij at te veel en werd te dik
nu heb ik eerst houtkrullen geprobeerd een maand of twee
2 pakken in de week en elke dag drollen en natte plekken eruit
dat ging voor geen meter na 3 a 4 dagen zag zn stal er niet meer uit helemaal nat en gor
dus dacht ga over op rapsodie dat ben ik nu ongeveer een maand aan het doen
eerst 4 pakken en daarna elke keer een pak erbij
nou precies hetzelfde na twee weken was me stal niet om aan te zien
zeiknat en goor
heeft iemand een oplossing voor die probleem
mn paard plas wel redelijk veel en poept 3 keer per dag
wordt elke dag uitgemest maar vind een pak of 12 in de maand wel erg veel

amanda2

Re: rapsodie vlas of houtkrul maak niet uit toch altijd vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:34

Ik vind een stal van 3x3 voor zon groot paard aan de krappe kant. Min 2x de stokmaat in het kwadraat zou gangbaar moeten zijn.
Een paard mest gemiddeld 1x per 1 à 1,2 uur dus veeel meer dan 3x.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:39

Dat was geloof ik niet helemaal haar vraag. Wat je bedoelt is denk ik dat de stal schoner zou zijn als hij groter was. Uiteraard, maar dat is nu geen optie voor de TS.

Je zou kunnen proberen om "gebruikt" stro van een ander paard te kunnen gebruiken. Dus je haalt het schonere stro uit de stal van een ander paard en legt dat bij jouw eigen paard in stal. Dat eten ze dan niet meer, maar heeft hij toch stro.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:38

Hoeveel staat dat paard op stal?
Als hij er dag en nacht in staat vind ik het niet zo gek dat je maar twee weken met die stalbedekking doet,helemaal omdat die stal aan de kleine kant is voor zo'n groot paard.
Ik denk dat er verder weinig aan te doen is en dat het er gewoon bij hoort.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:22

volgens mij zijn 3x3 stallen normale maten van boxen
en hij is ruim zal hij heeft 2 luiken voor en achter
volgens bij is een stal van 3x3 of 3.30x3.30 is ie geloof ik een standaard maat niet veel pensionstallen en maneges hebben grotere stallen
hij staat wel meer binnen nu het winter is maar ga 3 x per dag
eruit in de stpmolen los en rijden s' zomers is ie ook wel vies maar dan staat ie ook van 0800 tot 1800 buiten dus das het ook niet stro is geen optie
maar ja

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:31

inderdaad is 3x3 standaard. Ik heb zelf nu de luxe dat ik een 3x4 stal had. Mijn paard is 1.75 en heeft hiervoor ook altijd in 3x3 gestaan. Wel wat krap, maar helaas is dit in Nederland over het algemeen de gangbare maat. Ik stond op zaagsel, dat bleef wel redelijk schoon. Je hebt nu ook iets nieuws, stropellets/strokorrels, moet je de zoekfunctie maar eens gebruiken, misschien is dat iets?

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:34

Ik verkoop stalstrooisels, dus ik hoop je een advies te geven waar je wat mee kan.
Een vies paard blijft altijd een vies paard. Of je hem nu op stro, houtkrullen of vlas of iets anders heb staan.
Ik heb een merrie die staat nu op een kunststofbodem. Als ik haar op vlas heb staan dan gebruik ik 2 pakken per week als ik het schoon wil houden. Dat komt omdat ze rondjes loopt en ik kan dus geen mest eruit halen omdat ze alles vermaalt. Ik heb een andere merrie die is zo schoon, dat ik 1 pak per 10 dagen gebruik. Dus verschil is er wel.
Je zegt elke dag drollen en natte plekken eruit. Het zou kunnen dat je te schoon wilt zijn in de box. Natte plekken moet je er niet uit halen. Alleen als het echt sopt. ( dan is het oranje, dus verzadigd) Dat doe je bij houtkrullen dus wel de natte plekken eruit halen, omdat dit minder vocht opneemt.
Je moet het vlas erin laten liggen en alleen de mest eruit halen. Daarmee creer je een bodem. Het vlas zal dan wel bruin worden, maar moet vochtig aanvoelen. Zoals een uitgeknepen theedoek. Anders is de bodem te droog voor de hoeven. het ziet er dan wel vies uit, maar dat is niet erg.
12 pakken per maand is echt veel voor gebruik.
Het is wel een grote jongen dus dat je meer gebruikt dan een gemiddeld paard is wel logisch.
Je zegt verder dat hij 3 mesthopen heeft op een dag. dat is wel erg weinig hoor of staat hij veel buiten en doet hij de rest buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:35

Mijn ervaring is dat de stal te klein is. Een ruin pist in het midden en hij staat in het midden, dus altijd in zijn eigen drek, even een stap op zij zetten en hij neemt wat mee naar de andere kant van de stal, daar komt hij weer een drol tegen. Een schone box daar ligt in de ochtend voor het voeren al snel 5 bergen drol in en een paar liter urine, daar hebben ze ook nog in gelegen en daar staat ook nog eens een dikke 600 kg op. Hoe kan dat nou schoon blijven.

Een stal van 3,5 x 4 is een minimale afmeting voor zo een grote ruin. 3 x 3 zijn ponystallen. Vroeger hanteerde men 2 keer de stokmaat. Dus reken maar uit hoe groot je stal moet zijn....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:39

russel schreef:
Mijn ervaring is dat de stal te klein is. Een ruin pist in het midden en hij staat in het midden, dus altijd in zijn eigen drek, even een stap op zij zetten en hij neemt wat mee naar de andere kant van de stal, daar komt hij weer een drol tegen. Een schone box daar ligt in de ochtend voor het voeren al snel 5 bergen drol in en een paar liter urine, daar hebben ze ook nog in gelegen en daar staat ook nog eens een dikke 600 kg op. Hoe kan dat nou schoon blijven.

Een stal van 3,5 x 4 is een minimale afmeting voor zo een grote ruin. 3 x 3 zijn ponystallen. Vroeger hanteerde men 2 keer de stokmaat. Dus reken maar uit hoe groot je stal moet zijn....

Wie wil zijn paard nou niet in zo'n grote stal hebben?? Het grote probleem is dat deze zeer zelden in de omgeving te vinden zijn. Ik ken er welgenoemd 2, waarvan één op een grote manege waarvan de stalling bijna 500 euro per maand bedraagt. En de andere op een stalletje waar de andere welzijnscriteria in het niet vallen. Dus ja, het is hier in de randstad altijd een afweging.

En poept hij maar 3x per dag? Dat lijkt mij wel heel weinig, dat doet die van mij in een 1/4 dagdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:18

De nieuwere pensions bouwen nu al vaak stallen van 3 x4. Ergens heb ik een klepel horen slaan dat er verplicht gaat worden om paarden in boxen van minimaal 3 x 4 te hebben.

Ik heb al enkele malen gestaan bij pensions waar de paardenboxen 3 x 4 zijn en dat scheelt een berg bij ruinen die niet proper zijn, zoals de mijne. Ik heb ook een shetlanderhengst, dat beestje is zo proper, ongelooflijk. Heel fijn, ben zo klaar met zijn stal en dat is ook een stal die 3 keer zo groot is als hij eigenlijk nodig zou hebben. Juist daarom is zijn stal altijd zo schoon.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:36

over de grote van de box kan de TS niets aan doen. Dus daar over door drammen lijkt mij onnodig!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:02

[quote="russel"]De nieuwere pensions bouwen nu al vaak stallen van 3 x4. Ergens heb ik een klepel horen slaan dat er verplicht gaat worden om paarden in boxen van minimaal 3 x 4 te hebben.

even offtopic, maar dat zou wel heel goed zijn als dat als verplichting gaat gelden!

okido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:27

En poept hij maar 3x per dag? Dat lijkt mij wel heel weinig, dat doet die van mij in een 1/4 dagdeel.[/quote]

NOu dan zal het 5 keer zijn maar niet echt heel veel
hij pist meer en het is gewoon een viezerik
gelukkig staat ie nog wel op van die dikke groene rubbere matten
dat help in iedergeval wel een beetje

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:59

kan dat het paard zo weinig ontlast hoor! Merrie bij ons op stal heeft ook altijd nog geen eens een kruiwagen vol, van nattigheid en mest.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:21

okido schreef:
En poept hij maar 3x per dag? Dat lijkt mij wel heel weinig, dat doet die van mij in een 1/4 dagdeel.

NOu dan zal het 5 keer zijn maar niet echt heel veel
hij pist meer en het is gewoon een viezerik
gelukkig staat ie nog wel op van die dikke groene rubbere matten
dat help in iedergeval wel een beetje[/quote]
Ik heb die van mij ook 2 jaar op vlas gehad, was echt een ramp want die van mij is ook zo vies. Nu staat hij op stro en dat gaat wel een stuk beter.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:39

is wat fout gegaan
dacht quote je tulandro maar heb nu op jou naam geantwoord
foutje sorry