Pensionstal: is dit te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julliette

Pensionstal: is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:01

Hoi,

Ik ben me aan het orienteren voor pensionstalling voor mijn toekomstig paard. Ik heb er geen haast mee, maar wil wel graag weten wat er nu allemaal mogelijk is en voor welke prijzen en voorwaarden e.d.

Ik heb van de week een pensionstalling bezocht op een kwartier rijden van mijn huis. Het is een vrij grote stalling met plek voor o'n 100 paarden. De meeste stallen zijn pas een paar jaar geleden gebouwd en zien er dus nog prima uit. Er is een binnenbak (20x60) en 2 buitenbakken. Verder gaan alle paarden dagelijks van 9:00 tot 16:00 in koppels de weilanden in (deze zijn erg groot, dus genoeg ruimte!).
Wat betreft voer: 'sochtends hooi en smiddags een kilo brok en kuilvoer. Voor de prijs van €245,- krijg je ook een kastje tot je beschikking en wordt je paard tijdig ontwormd.

Ik vraag me af wat jullie van deze 'deal' vinden?

Zelf vind ik het een heel fijn idee dat je paard elke dag lekker lang buiten is met andere paarden en is natuurlijk de binnembak ideaal. Ook ligt het in een erg bosrijk gebied, dus kun je zo naar buiten rijden, ook iets wat ik fijn vind.
Iets wat me wel lastiger lijkt is bijv. het voer: ik weet niet of mijn paard er genoeg aan zal hebben en hoe zal dat dan opgelost moeten worden (de staleigenaar voert niet bij). Ook wat betreft de dekens: omdat de paarden zoveel buiten staan zal ik mijn paard altijd voorzien van een zomer-of winterdeken. Maar wat als ik er nu een dag niet ben of zoiets? Kan die deken dan gewoon om blijven?
Kortom: dit soort zaken zetten me aan het denken.
Denken jullie met me mee?

Groetjes Juul

Thirsa_

Re: Pensionstal: is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:05

Het klinkt inderdaad wel goed, maar ik vraag me af of er 's avonds ook nog gevoerd wordt?? En hoeveel ruwvoer krijgen ze (ook heel belangrijk)
Wat betreft dekens; ik kon ook wel eens een dagje niet en dan hield ze gewoon dezelfde deken op of ik vroeg aan een stalgenootje om er even wat aan te doen.. dat is vaak wel te regelen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:07

ik vind een kilo brok wel errug weinig en als hij daar niet bij voert, moet je dus zelf gaan zorgen voor 's morgens en 's avonds extra voer? Mijn paard krijgt 3 kg muesli en een kg slobber per dag ik zou dat zelf nooit bijgevoerd krijgen. rare regeling vind ik en hoeveel hooi krijgen ze dan? mijn paard (een volbloedje van 1.64 m) krijgt echt wel een paar kg hooi per dag. Ik vind het erg mager allemaal. Maar als je daar zelf voorzieningen voor treft (en hoe doe je dat als je een keer niet kunt of ziek bent?) dekens kunnen best een dagje erop blijven liggen maar als het ineens 's middags behoorlijk warm wordt in herfst of voorjaar is het toch wel super als iemand op stal even zo'n deken eraf trekt lijkt me.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:08

Ik vind 1x 1 kilo per dag brok erg weinig, wat ben je van plan met je paard te doen? Als je een sober ras koopt en vooral recreatief aan de gang gaat is het misschien wel genoeg. Maar als je een sportpaard gaat kopen en ook van plan bent om lekker aan het werk te gaan dan moet je zelf extra bij gaan voeren. (of met andere pensiongasten overleggen en iets regelen)
Wat betreft de dekens is wel te regelen. Ik sta zelf ook op een grote stal met 100 paarden en er zijn altijd mensen op stal die je even kan bellen. Ik neem aan dat je zelf de paarden binnen en buiten zet en dit gebeurt ook vaak in groepjes omdat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om 2x op een dag te komen.

De prijs is trouwens erg redelijk! Welke stal is het?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:08

Hoi Juul, Op zich klinkt het niet slecht. Ik sta zelf op een soortgelijke stal maar dan een pak kleiner. Wij delen met 10 man die binnenbak. Als je die met 100 moet delen in de winter zou het wel eens erg druk kunnen worden. Verder vind ik het voerregime erg vreemd. Paarden moeten individueel gevoerd worden, passend bij het paard en het werk dat hij moet verrichten. Dit niet doen kan voor grote gezondheidsproblemen zorgen (koliek, hoefbevangenheid, spierverzuring). Het is overigens niet gemakkelijk. Gelukkig kunnen ze dit bij ons op stal erg goed.
Als je ten minste om de dag de deken van je paard haalt bv. als je gat rijden kan het geen kwaad deze de rest van de tijd gewoon te laten liggen. Ik doe dat al jaren bij mijn paarden. 's zomers heb ik ze wel dekenloos. Dat vinden ze toch het prettigst ook als ze wel eens in de regen buiten staan. Omdat ik mijn paarden 's winters ook wil kunnen rijden zonder dat ze drijfnat van het zweet worden leg ik er in het najaar wel een deken op zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:09

Ik vraag me ook af of dit alles is wat ie krijgt qua voer? Dan vind ik dat namelijk veel te weinig! Daarnaast waarom moet jouw paard in de zomer een deken om? Ik neem toch aan dat je paard met 20+ lekker zonder deken mag lopen Sigaar

Zelf zou ik nooit op een stal willen staan met zoveel paarden/mensen, lijkt me echt verschrikkelijk!

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:10

Ik vind de prijs voor wat je krijgt zeer schappelijk.

Wat het brok voeren betreft, dat is idd per paard verschillend, mijn tinker heeft meer dan genoeg aan 1 kilo brok per dag, je zou dat aan moeten kijken!

En wat de deken betreft ligt ook weer aan het paard, mijn Tinker krijgt vrij laat een deken op als het echt koud is en die blijft in de wei en op stal (buitenstal) om.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:11

qua prijs voor faciliteiten zit je iig erg goed denk ik...

Idd, wat Thirsa_ al zegt: het deken"probleem" is wel een mouw aan te passen, dat voeren is belangrijker en misschien ook minder makkelijk. Je zei dat de eigenaar niet bijvoert afgezien van wat je noemt? Voldoende ruwvoer is idd erg belangrijk en dat zou je paard eigenlijk altijd tot zijn beschikking moeten hebben. Persoonlijk voer ik maar 1 keer per dag krachtvoer, maar zou je het niet zo kunnen doen dat als je paard gewerkt heeft en jij er dus automatisch bent, je zelf nog extra bijvoert van voer naar keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:14

Klinkt goed, maar ik denk dat het voer niet echt veel is. Ik lees steeds meer dat er bezuinigd wordt op voer. Dekens kan je wel oplaten, als je een waterdichte hebt. Je hebt wel kans dat die kapot gaan.

Ik zou zelf bijvoeren als je er toch elke dag bent en als je een dagje niet komt, zet je het klaar en vraag je iemand die daar wel vaak komt en je kan vertrouwen.

Zelf vind ik 100 paarden te veel, dat is zo inmens druk steeds, ook voor de paarden en ook de bak zal afgeladen zijn.

Ik zou eerst maar eens op verschillende dagen en tijden gaan kijken en rondhangen. Kijken op uren dat jij zelf zou gaan hoe druk het daar is. De sfeer proeven. Kijken hoe er met de paarden wordt omgegaan. Kijken wat voor kwaliteit hooi gevoerd wordt en hoeveel een hooibeurt is. Kijken hoe schoon de stallen zijn, hoeveel er wordt opgestrooid dagelijks, hoe ze uitmesten met je paard nog op stal wat drollen ergens prikken en hoe ze dan met je paard omgaan.

hoe groter de stal, hoe meer ellende je kan oplopen, maar dat moet je zelf ervaren.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:15

De paarden wórden wel buiten en binnen gezet, dat scheelt dus. Verder inderdaad dus 1kg brok. Qua hooi ook wel een paar kilo in de ochtend. En niet onbelangrijk is natuurlijk het feit dat ze ook de hele dag kunnen grazen in de wei (telt toch ook?).

Ik wil ook zeker wel dressuurmatig aan de slag met mijn paard (Fries) en wellicht kan ik dan na het rijden wat extra's voeren ofzo?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:15

Klinkt prima! Lekker veel buiten, faciliteiten en dat van dekens vind ik ondergeschikt. Zomers is dat eigenlijk niet nodig, en 's winters gewoon een goede water en winddichte en er tussen in voor de herfst een ongevoerde regendeken. Waar je zelfs nog een wollen onder kunt doen. Staat ie absoluut altijd droog en niet te zweten!
Misschien is het wel een optie om het allemaal lekker puur natuur te laten zijn...zijn eigen vacht. Goed voor de weerstand en veel beter in het algemeen.

Het laatste voer 's middags zou mijn zorgpunt zijn. Evenals maar 1 kg. Dat is echt te weinig als je een beetje traint met je paard. Kuilvoer of hooi moet er dan op zijn minst nog zijn de avond en nacht in. Bijvoeren op eigen tijden wordt rampzalig op zo'n stal, alle paarden gaan reageren, een hoop onrust en je kunt wachten op commentaar...Dat is een lastige denk ik. Of je moet dagelijks gaan en iets van slobber maken na het rijden ofzo...maar ja ook wel een heel gedoe weer. Verder zou ik er voor gaan! zo lekker dicht bij huis ook. Dan kun je altijd nog even op en neer als je zelf iets wilt checken of regelen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:17

Natuurlijk telt het grazen ook, maar als ze om 4 uur naar binnen gaan staan ze toch een behoorlijke tijd op stal en ik zou voor mijn paard iig willen dat hij in de avond/nacht ook voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:17

Wat de bak betreft: gek genoeg zijn er daar superveel klanten die echt weinig bij hun paard komen (tja..) en heb ik ook nog eens het geluk dat ik onregelmatig werk en dus ook vaak overdag tijd heb. De bak is erg vaak vrij, behalve in de avond dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:19

Toch gaan kijken, mijn ervaring is dat er overdag vaste klanten rijden die soms veel privilege hebben, erg met de sport bezig zijn en verwachten dat ze de bak alleen hebben. Dat kan best vervelend rijden zijn, althans die ervaring heb ik al 2 keer gehad.

Toch goed je licht op steken, verhuizen is heel vervelend voor het paard en de teleurstelling is altijd groot. Mijn ervaring is dat gemaakte afspraken nooit nagekomen wordt, ze willen altijd alles op hun manier doen en blijven doen. What you see is what you get!

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:20

Ik heb al gezien hoeveel kuil er gevoerd werd; dit was echt ruim voldoende. Ook de stallen zelf zijn ruim en zien er schoon uit (1 keer per week uitgemest en 3 keer opgestrooid). Ik heb een aantal erg tevreden klanten gesproken. En natuurlijk zijn er altijd voor-en nadelen te noemen ja.
De brok is dus om 16:00 en het kuil er achteraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:22

Als je tevreden bent, moet je het gaan doen. De bossen zou voor mij een aantrekkelijk iets zijn, daar kun je eigenlijk altijd wel terecht, ook als het erg geregend heeft, kan je een relaxed stapritje doen en voor de paarden lekker ontspannend.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:26

Precies. De ligging is sowieso al een 10 waard!

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:10

Even nog een vraag: stel dat ik dus zowel recreatief als dressuurmatig aan de slag ga met mijn paard, aan welke vorm van bijvoeren moet ik dan denken? (ik ben nog niet zo thuis in dit onderwerp) Hebben jullie hier advies in?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:16

Julliette schreef:
Even nog een vraag: stel dat ik dus zowel recreatief als dressuurmatig aan de slag ga met mijn paard, aan welke vorm van bijvoeren moet ik dan denken? (ik ben nog niet zo thuis in dit onderwerp) Hebben jullie hier advies in?

Ligt aan het paard hoe deze is onder het zadel. Ik zou zelf denken aan basisbrok (of sportbrok) en daarnaast een muesli

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:18

Klinkt allemaal erg interessant idd, behalve dan het voeren.
Ik neem aan dat ze ruim voordat ze naar buiten gaan het hooi krijgen? Ze moeten het wel rustig op kunnen peuzelen en anders moet het wel gewoon in de stal blijven liggen zodat ze er 's middags mee verder kunnen. Verder weet ik niet hoeveel gras er buiten in de weilandjes staat. Onze paarden en pensionpaarden kunnen in de winter er maar kort uit omdat er gewoon weinig op het weiland staat en bijvoeren buiten doen we niet aan.
Ook mis ik het avond/nacht ruwvoer en die kilo voer kan voor sommige paarden/pony's echt te weinig zijn.

edit: wbt bijvoeren ga ik mee met wat Jeanine hierboven zegt Lachen

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:25

Ja, het hooi krijgen ze al 'sochtends om 7:00. Om 9:00 gaan ze dan naar buiten. De weilanden zijn erg groen en er valt best te grazen. Nu in de wintertijd natuurlijk minder goed dan zomers.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:30

Tja, het voeren is natuurlijk ook afhankelijk van het paard. M'n ene moet echt onbeperkt ruwvoer hebben ... en dan nog komt ze niet echt aan. M'n andere hoeft op zich niet zo hele veel, maar omdat ie nog in de groei is (4 jaar) krijgt ie wat meer. Je moet (nou ja, eigenlijk de pensionhouder hoort) constant in de gaten te houden hoe de paarden er uit zien en hoe veel energie ze met het rijden hebben (eventueel op advies v/d eigenaar zelf, die hem bijv. niet te druk wil hebben .. of die juist meer pit wil hebben) en daar dan constant het voeren op aanpassen Lachen

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:32

let er wel op dat het gras in de wintermaanden weinig tot geen voedingstoffen bevat.. genoeg droogvoer is hierbij wel nodig, al staan ze de hele dag in de wei, het gras moet je dan eigenlijk bijna niet meetellen als voedsel

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:36

Ik zou dus nooit willen bezuinigen op voer. Dus dat zou kunnen betekenen dat je iedere dag je paard bij moet gaan voeren. Misschien kan je dit regelen met een stalgenoot? Bijvoeren zou ik ook op vaste tijden gaan doen, is voor het paard het prettigst.
Ik vind 16.00 wel erg vroeg om de laatste maaltijd te geven. En je zei dat je overdag ook komt om te rijden, komt 16.00 voertijd jou wel uit dan? Dan kan je dus van 16.00 tot 17.00 niet rijden.
Verder zou ik ook kijken wat het paard wat je daar wilt stallen qua voeren gewend is. Als die drie maaltijden per dag waarvan een savonds laat is gewend is kan dit wel een hele ommeslag voor het paard zijn.
Qua voedingswaarde heb je nu niet echt veel aan gras, wil je intensief gaan rijden dan moet je zeer waarschijnlijk dus gaan bijvoeren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:43

Dus ze krijgen om 16.00 uur hooi. Als je pech hebt heeft ie dat in een uur op. Dan staat ie dus vanaf 17.00 tot de volgende dag 7.00 zonder eten? Daar zou ik niet zo blij mee zijn.