Ontwerp nieuwe stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Ontwerp nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:24

Op de planning staat om t.z.t. de loods om te bouwen tot stallen complex.

dit zal gaan om een open kaploods met 3 ruimtes: 2 ruimtes van 10,5 bij 4 die afgesloten zijn en 1 grote ruimte van 21 bij 10,5 die aan een zijde open is, maar hierna wel gesloten gaat worden. waarbij er een open verbinding is van zn 2,5 meter tussen de kleine ruimtes en de grote ruimte.
De vloer is geheel van gesloten gestort beton, de muren zijn geheel opgemetseld en het dek is een golfplaten dak met om de zoveel meter een lichtplaat.

Mijn plan tot dus ver (sta erg open voor jullie ideeen) is om de linker ruimte te gebruiken om een zadelkamer in te bouwen en daarnaast de wasplaatsen/opzadelplaatsen. hierbij zullen 2 plaatsen voldoende zijn.

de rechter ruimte van 10,5 bij 4 zou ik willen gebruiken als kleine loopstal voor z'n 3 merrie's.

zelf dacht ik aan 13 stallen vn 4 diep en 3 breed, hierdoor blijf ik ook een brede gang over houden van circa 3 meter.

ook zou ik een extra uitgang willen tussen de voorste boxen van 3 breed, waarbij ik ook een solarium langs de kant wil, een smalle doorgang dus.

de kleine ruimtes zijn tevens voorzien van een "2e verdieping" hier zou dus nog een stro/hooi opslag kunnen.

alle tips en ideeen zijn welkom, ook qua keuze van boxen, wel staat vast dat de normale boxen zowiezo met de hand worden gemest, de loopstal moet een mogelijkheid houden om deze uiteindelijk met de trekker te kunnen leeghalen

plattegrond van situatie nu:

Afbeelding

snelle schets van mijn idee tot zover:
Afbeelding

3d:
http://beta.floorplanner.com/projects/18184644

samoth

Re: Ontwerp nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:32

Kunnen die paarden met zijn hoofd naar buiten gaan? Dan heeft het paard wat meer vrijheid en frisse lucht.

Het is wel belangrijk dat er regelmatig frisse lucht binnenkomt en vuile lucht eruitgaat. Lachen

Verder vind ik echt een prima ontwerp!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:37

zowiezo zijn der 3 uitgangen voor frisse lucht.

ik wil ook zowiezo de voorkant van de stal voorzien van kant kiep ramen, en uiteindelijk ook de achterzijde, wel is hiervan de prijs zeer hoog, ± 300 per raam, hierdoor kan het ook zo zijn dat ze er later in komen, of eerst alleen de voorkant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:41

Leuk ontwerp inderdaad Lachen
Het is inderdaad wel een goed idee om buitenluikjes te maken, voor de frisse lucht en ook voor het licht.
Weet je zeker dat je de stallen met de kruiwagen schoon wil blijven maken? Het zijn er wel erg veel, als je die een voor een met een kruiwagentje moet gaan uitmesten dan ben je wel even bezig. Misschien een beter idee om toch vooruit te denken en een grote poort te maken zodat je later toch met een trekker met aanhanger erin kan? Dat zal toch wel eens nodig zijn. Stel er overlijdt een paard in een stal, hoe krijg je die dan door een smalle deur heen? En als er brand uitbreekt, kunnen al die paarden dan snel naar buiten? Dat zijn van die kleine dingetjes waar je het beste wel rekening mee kan houden als je die mogelijkheid hebt Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:44

Ik zou kijken of je misschien iets minder stallen kan maken en dan 4x4. Daarbij lijken in je ontwerp niet alle stallen even groot, of ligt dat aan mij?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:46

Vjestagirl schreef:
Ik zou kijken of je misschien iets minder stallen kan maken en dan 4x4. Daarbij lijken in je ontwerp niet alle stallen even groot, of ligt dat aan mij?

dat ging niet helemaal zoals ik wou, maar behoren wel even groot te zijn.

Vind 3 x 4 toch ook al vrij ruim voor een stal, en hiermee ook weer kostenbesparend en meer kwantiteit.
de geld boom is hier nog steeds niet aanwezig, en er zal keihard voor moeten worden gewerkt om het al te kunnen bekostigen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:47

Ik zou je stallen ook wat groter maken, en de "ponystalling" op deze afmeting. Desnoods wat minder stalletjes, hou rekening met uitmesten, nu kun je het nog aan met een kruiwagen maar stel dat je later kunt investeren in machinaal uitmesten dan is een grote poort wel handig!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:50

Waar mijn paard staat hebben gewoon open luiken waar je ook gewoon dicht kan schuiven met een plank. Die kost volgens mij wat minder.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:51

Th0mas schreef:
Waar mijn paard staat hebben gewoon open luiken waar je ook gewoon dicht kan schuiven met een plank. Die kost volgens mij wat minder.

heb nu op het moment in de oude stallen ook losse luiken, alleen wil ik het hierbij meteen goed doen, zodat ze 'swinters ook licht hebben met de kou, of alleen op kiepstand kunnen voor ventilatie.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:58

MysticTinker schreef:
Leuk ontwerp inderdaad Lachen
Het is inderdaad wel een goed idee om buitenluikjes te maken, voor de frisse lucht en ook voor het licht.
Weet je zeker dat je de stallen met de kruiwagen schoon wil blijven maken? Het zijn er wel erg veel, als je die een voor een met een kruiwagentje moet gaan uitmesten dan ben je wel even bezig. Misschien een beter idee om toch vooruit te denken en een grote poort te maken zodat je later toch met een trekker met aanhanger erin kan? Dat zal toch wel eens nodig zijn. Stel er overlijdt een paard in een stal, hoe krijg je die dan door een smalle deur heen? En als er brand uitbreekt, kunnen al die paarden dan snel naar buiten? Dat zijn van die kleine dingetjes waar je het beste wel rekening mee kan houden als je die mogelijkheid hebt Lachen

trekker en aanhanger zal zowiezo niet gaan werken omdat je nooit de draai kan maken binnen in de stalgang zonder verlies van heel veel ruimte, enige oplossing zou dan een bobcat worden. die kan er ook in met een kleinere deur, tip van overlijden is goed, dank u.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:11

Als je met een trekker in en uit zou willen dan zou je bij de zadelkamer een grote poort moeten maken, dan zou het wel lukken, dan kun je gewoon rechtdoor Lachen

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:12

nog meer doorbreken Knipoog

zal eerst eens kijken waar alle steunpunten zitten, maar dat is voor latere zorg. desnoods verstevigen.

eerst de lotto winnen, of wat meer verkopen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:15

ik zou 4x4 stallen nemen, dus gewoon minder dan.
als je geldboom niet genoeg wilt egven is het de tijd misschien nog niet. 3 x4 zijn alweer oude maten, het gaat steeds meer om het welzijn van de paarden dus daar zou ik direct in meegaan, vooral met nieuwbouw.
ik zou niet gaan bezuinigen op de beweginsvrijheid van de paarden.....dat vind ik niet eerlijk. (let wel: mijn mening he!)

Ook zou ik misschien, met de toekomst in het oog, toch rekening houden met machinaal uitmesten. Maak je nu al deuren die helemaal open kunnen? Of maak het het zo, dat dat later makkelijk gemaakt kan worden? Ik weet dat het ideaal is in ieder geval.

Iemand suggereerde deuren in de stallen die open kunnen, houdt dan wel rekening met tochten. en waar komt de wind vandaan in de winter? Al vaak gezien dat de stallen net "verkeerd om" staan..

Succes, het is al heerlijk als je dit zowieso kunt bereiken toch?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:19

probleem is, wanneer het 4 x 4 word hou ik inplaats van 13 stallen nog maar 9 stallen over..

om het dan nog goed rendabel te krijgen met voldoende werk, met het oog op uiteindelijk nog een 2e ruiter/partner in het bedrijf.

voorkant van de stal staat trouwens op het noorden gericht. gunstig/niet gunstig?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:32

hm hier geldt:
-oostenwind is het koudst in winter
-wind komt meest uit westen.

en tsja waar kies je voor. paarden krap, maar wel meer paardem.
of paarden lekker ruim, en minder paarden: en misschien latere aanbouw o.i.d.?
het zijn maar 4 stallen minder.

Ik wil ook graag nog twee erbij, maar de ruimte is er niet, behalve als ik ze enorm krap zet en in vertrapte weien zet. snap je wat ik bedoel? Ik wacht daar nog mee, die tijd komt wel. Ik blijf eerlijk tegen over mijn paarden.

Maar hoe groot zijn de paarden waar we over praten? Of zijn er verschillende? (pony's en/of paarden, schofthoogtes?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:36

aanbouwen is zowiezo geen optie, moet de gebouwen gebruiken die ik al heb, zit in het winterwaterbergingsgebied gedoe, dus is geen kans.

allemaal paarden, dus van 1.60 tot 1.80.

moet een handelsstal worden, land is er genoeg, alleen bouwgrond niet.

3 bij 4 vind ik nog niet direct krap, waar ik op het moment werk is het grootste deel van de stallen ook 3 bij 4, op 4 stallen na.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:43

Ik vind de zadelkamer vrij klein voor zoveel paarden, hoeveel denk je daarin kwijt te kunnen? En de ruimte voor de wasplaats en zadelkamer is poetsplaats? Die is best ruim.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:54

het is ongeveer genomen, nog niet helemaal over de plaats en grote ervoor nagedacht, ik heb op het moment bij mij in huis een zadelkamer van 4 diep en 1,5 breed en deze is groot genoeg.

word geen pensionstal he, puur handel en africhting dus moeten voor 2 personen zadels in.
dus ga uit van 4 zadels, 10 hoofdstellen, wasmachine en dekens dan.

ik wou iig 1 wasplaats daar plaatsen en dan nog een was plaats op de grote plaats.

ik zou ook 2 wasplaatsen beneden kunnen plaatsen, met het oog houdend op de tip van een extra deur aan de zijkant.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:55

ik vind de loopstal van 4 meter breed wat minimaal, omdat de paarden wel makkelijk elkaar moeten kunnen ontlopen, ik zou kiezen voor minimaal 5 meter als dat kan. De zadelkamer is ook wat klein en ik zou toch een box nog opofferen voor een poetsplaats en de wasplaats de wasplaats houden, met zoveel paarden straks heb je min. die twee plekken nodig denk ik.
Ik vind de rijbreedte voor de machine die de mest wegrijdt te smal, ik zou ook kiezen voor een recht pad veel makkerlijker. Kan je de loopstal niet doorbreken zodat je dan 2 stallen hebt ipv een loopstal ? Even practisch dan, een loopstal is veel fijner als ze elkaar leuk vinden, weet ik ook wel. Leuke plannen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:55

Hoe kun je nou 4 zadels hebben als je 13 paarden kwijt wilt? Dan heb je toch ook 13 zadels nodig? Ik zou ook gaan voor een grotere zadelkamer, mocht je het ooit nog eens moeten verkopen, dan kun je het met een grotere zadelkamer eventueel ook verkopen als pensionstal, met ruimte genoeg voor kasten en zadels.

Je zou kunnen kiezen om de deur aan de linkerkant dicht te maken, en daar 2 wasplaatsen naast elkaar te maken, en dan kun je waar je nu de zadelkamer en de wasplaats hebt 1 grote zadelkamer maken. Zeker als het een handelsstal wordt, dan kun je daar ook nog een tafel met wat stoelen en een koffiezet apparaat kwijt, om de mensen die bij jou een paardje willen komen lekker eventjes te laten zitten, wat over het dier te vertellen enz enz enz.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-12-08 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:58

maar net wat je gewend bent, dus wat je gewoon vind denk ik.
waar ik rijd zijn ze 4 x 4. Voor zulke grote paarden een goede maat.

officieel is het schofthoogte x 2 = 1 wand.
dus vanaf 1.60 zit je al aan 3,2 meter.
paard van 1,70 moet 3,4 bij 3,4 hebben.
Ik zou gewoon voor het welzijn gaan. maar daar sta ik bekend om:)
is 3,5 bij 3,5 anders niks, gezien mijn berekeningen?

wat betreft de zadels. Neem je boomloze? Want niet elk zadel past elk paard toch? Met boomloos zit je al gauw gescheten qua pasmaat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:04

Wat een leuk ontwerp er zijn mij een aantal dingen die opvallen:

1. Ook ik vind de zadelkamer klein! Wat moet je er in kwijt en wat wil je erin kwijt en denk je dat allemaal te kunnen plaatsen in de zadelkamer?

2. Ik vind het allemaal een beetje krapjes. Nu snap ik dat je het moet doen met de gebouwen die je hebt, logisch Lachen. Om wat meer ruimte te creeëren:

- ik zou de muur bij de ingang zeg maar weghalen, dit creëert meer ruimte + licht + minder stofig!

- Hoe had je de wanden van de stallen voorgesteld? Ik zou ze met tralies doen anders wordt de grote (voor de 3 merries) wel erg donker. Heb je er ook al over nagedacht dat als je handelspaarden wilt dat je niet zomaar 3 paarden bij elkaar kan doen?

3. Waar is je poetsplaats? Je wasplaats kan ik vinden, maar waar is je poetsplaats? Is die vlak bij de deur? Dan vraag ik me af of dat handig is aangezien je daar ook naar binnen/buiten moet.

4. Bij je solarium heb je een extra muurtje... waarom? Zou je dat niet openlaten?

5. Via welke deur ga je met je paard naar buiten? Is het niet veel handiger om een grote deur te maken (zo'n schuifdeur) zodat je ook kan luchten in de winter/zomer?? Ik weet niet of dat bouwtechnisch mogelijk is?

Overigens vind ik 4x3 een mooie maat box hoor! Lachen

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:12

de muren die er al staan moeten zowiezo blijven, daar steunt de rest op.
de loopstal zal gevuld worden met fokmerries die op de wei ook samen staan, dus dit gaat goed.

extra wandje is meer het idee dat het aparte plaats voor solarium word, is niet perse een muur.

zadelkamer hoeft niet groter dan nodig is, ik heb gewoon een tweetal 1e klas zadels die op de meeste paarden goed passen.

zadelkamer zou ook beneden kunnen komen, dat ik aan de bovenkant een dubbele wasplaats maak.

ontvangst van klanten kan gewoon bij mij in huis.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:17

En hoe zie je het dan voor je hoe de box van de 3 merries eruit ziet? 4 Muren lijkt me een beetje heel erg donker en saai..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:18

zadelkamer kan niet beneden, want daar zitten je deuren toch?

Ik zou persoonlijk een andere indeling maken en toch de grote stal eruit halen, dan wordt het allemaal net wat ruimer/frisser denk ik Lachen

[edit] dat ze bij elkaar in het weiland kunnen wil niet zeggen dat de 3 dames in een stal samenkunnen... vind het toch wat link eerlijk gezegd.

En je hebt het over fokmerries...die moeten ook ergens bevallen neem ik aan? Wil je dit ook in dit gebouw of gebeurt dat ergens anders? En andere fasciliteiten voor de fok zoals een opvoelbox..heb je daar al aan gedacht?