Kostprijs stro: kleine baaltjes <-> grote baalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Kostprijs stro: kleine baaltjes <-> grote baalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:20

Hallo,

Met het oog op verplaatsen van de stallen en hierdoor opslagruimte kwijt te raken zit ik te twijfelen om over te gaan op kleine baaltjes inplaats van grote baalen (300+ kg) dit kwam neer op 90 a 100 euro per ton dit jaar.

Maakt dit een zeer groot verschil bij afname van complete vrachten maar dan in kleine baaltjes? wat is jullie ervaring hiermee? moet ik dan denken aan 150 euro per ton of minder?

Boktpony

Re: Kostprijs stro: kleine baaltjes <-> grote baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:24

kun je het niet einde zomer bij een boer zelf van het land af halen? wij betalen dan 80 cent per klein pakje Pling zou neerkomen op nog geen 50 euro per ton...

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:49

volgens mij kan je gewoon naar een boer gaan die stro over heeft, en kan je het dan heel goedkoop mee krijgen omdat hij het anders weg gooit, dat is teminste bij vrienden van ons zo, die geven het gewoon weg.....
maar dan is het meestal wel aan mensen uit de buurt.....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:51

wij betalen geloof ik voor een normale baal stro flink veel...zo'n 8 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:53

Rianneke schreef:
kun je het niet einde zomer bij een boer zelf van het land af halen? wij betalen dan 80 cent per klein pakje Pling zou neerkomen op nog geen 50 euro per ton...

Waar in Gelderland haal jij ze ?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:25

russel schreef:
Waar in Gelderland haal jij ze ?

In Batenburg Pling (ligt tussen Wijchen en Druten in...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:45

Oke, niet eens zo ver weg...

Is het een prive adresje, of kan ik daar ook gebruik van maken?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:04

Volgens mij kan iedereen daar gebruik van maken. Dit jaar waren er ook nieuwe mensen die daar stro kwamen halen.
Je moet alleen wel stro komen halen als hy belt Knipoog Dus als hij gaat persen moet het ook opgehaald worden... Meestal weet hij wel ong. welke dag, maar door een bui of juist goed weer kan dat eerder of later worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:11

Oke, goed plan, heb je telnummertje??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:17

ik stuur je ff een pb-tje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:20

oke Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:22

L_bonsai_L schreef:
volgens mij kan je gewoon naar een boer gaan die stro over heeft, en kan je het dan heel goedkoop mee krijgen omdat hij het anders weg gooit, dat is teminste bij vrienden van ons zo, die geven het gewoon weg.....

Stro gratis weggeven? Zooo, jammer dat ik niet in de buurt woon. Ik heb van die rollen stro (1.80 hoog) en daar heb ik geloof ik 30 euro voor betaald.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:37

Diablo schreef:
L_bonsai_L schreef:

Stro gratis weggeven? Zooo, jammer dat ik niet in de buurt woon. Ik heb van die rollen stro (1.80 hoog) en daar heb ik geloof ik 30 euro voor betaald.

Ik neem aan dat het dan nog niet in pakjes zit Clown
Anders maken ze kosten en dat zou niet zo slim zijn.
Stro is eigenlijk ook niets meer dan een restproduct van tarwe... alleen beetje jammer dat sommige mensen er zulke wereldprijzen voor vragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:40

Mwah, ik kreeg ook wel gratis hooi omdat de boer de schuur leeg moest hebben Tong uitsteken

Maar voordeel van de grote balen is dat je het makkelijker buiten kan laten omdat er plastic omzit. Nadeel is als je een beetje stro eruit moet plukken Tong uitsteken
Maar in verhouding is zo'n grote baal neem ik aan wel voordeliger dan pakjes hooi.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:41

Was het vorig jaar niet zo moeilijk om stro te krijgen? Hier was het in ieder geval een crime, vandaar dat ik nu met liefde 30 euro per rol betaald heb, ik heb in ieder geval genoeg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:42

Welshcobfan schreef:
Mwah, ik kreeg ook wel gratis hooi omdat de boer de schuur leeg moest hebben Tong uitsteken

Maar voordeel van de grote balen is dat je het makkelijker buiten kan laten omdat er plastic omzit. Nadeel is als je een beetje stro eruit moet plukken Tong uitsteken
Maar in verhouding is zo'n grote baal neem ik aan wel voordeliger dan pakjes hooi.

Ik heb 8 paarden, dus een rol is dan wel handig. Ik zet ´m in de schuur en haal er steeds plakken vanaf, heel makkelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:49

Voor 8 paarden is het ideaal inderdaad, maar ik heb er maar 1 dus dan gaat zo'n rol er niet snel doorheen. Wel perfect natuurlijk.. maar het kan hier niet onder een dak staan. Dus moet je de hele tijd gaan pielen met landbouwplastic erover heen te doen als je een baal hebt aangebroken.
Maar misschien dat ik toch volgend jaar maar van die hooirollen bestel. Want om de maand weer een stuk door de blubber te baggeren om weer hooi naar de stal te slepen is niet zo ideaal Nagelbijten / Gniffelen

Stro was vorig jaar inderdaad duur... ben benieuwd wat wij nu kwijt zijn!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:54

Ik heb bijna niks gemerkt van die stro-prijzen en stro gekte Bloos prijs was ietsje hoger als het jaar ervoor maar nog steeds goed te doen. Wel komen er steeds meer mensen stro halen bij de boer waar wij al jaren ons stro halen.

Wij hebben eigenlijk altijd kleine pakjes omdat dat best handig is om bijv 1 plakje op te strooien... wel heb ik gezegt na het laden en lossen van het stro van dit jaar dat ik volgend jaar grote pakken wil Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:32

Wij kopen af en toe een klein pakje tarwestro, 15 kilo, voor 1,50 per baaltje. Dat zou dus ongeveer 100 euro zijn voor 1000 kilo. Is wel érg goede kwaliteit, het lijkt haast goud, en geen schimmel of rotte plekjes te vinden. Ik gebruik het dan ook om tussen het hooi te mengen om te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:26

Prijs is reëel voor stro meen ik wel. Maar ben zelf niet zo heel erg op de hoogte, bij ons is het namelijk een product van eigen bedrijf.

Wel kan ik reageren op het grote balen in gebruik : Mega voordeel Ja Veel makkelijker in opslag, gewoon een paar keer met materieel de boel neerzetten, je hoeft niet elke dag een nieuw pak open te snijden maar kan gewoon een tijdje met een baal doen.