zelf stro hakselen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

zelf stro hakselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:46

Probleem, paard tilt zijn voeten niet op in de stal. Gevolg; alles ligt in een hoekje en het paard ligt snachts op de beton. We hebben nu geprobeerd het losse stro van de stro-opslag te gebruiken bij dit paard en dat werkt tot nu toe super. We willen dus hem op korter stengelig stro zetten (of te wel gehakseld).

Nu komt het probleem, we hebben veel stropakken,maar hier komt teweinig gehakseld stro vanaf. Gehakseld stro kost rond de 5-6 euro per pak!! Ik vind het natuurlijk onzin om gehakseld stro te gaan inkopen.

de vraag: wie weet een manier om ons eigen stro te hakselen? Ik zat zelf te denken aan een maishakneuzer, maar die staan natuurlijk allang in de opslag Knipoog. Tweede optie, een takkenhakselaar, maar kunnen deze apparaten dit?

bromfiets

Re: zelf stro hakselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:49

Bij ons op stal wordt er stro gehakseld om te voeren, daarvoor gebruiken we een "heavy duty" takkenhakselaar. Het kan dus wel, maar je moet er voor zorgen dat je genoeg vermogen hebt. Hakselaars op stroom kunnen het meestal niet aan, dus ga op zoek naar een hakselaar met een dieselmotor. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:14

Inderdaad een shredder Ja Ik zou inderdaad wel een groter model zoeken met een sterke motor, waar je een hele plak in een keer doorheen kan duwen. Met zo'n kleintje ben je lang bezig Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:53

Als je paard alles aan de kant schuift, zouden stalmatten dan geen oplossing zijn?
Zie bijv. mijn onderschrift.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:05

Daar heb ik naar gekeken, maar is me wat te duur om in een keer aan te schaffen. (ik had je hier al over gemaild).

We zijn nu toch aan het denken om het toch gewoon te kopen, zeker met het oog op de hoeveelheid stof die er dan vrij zal komen. Zo'n aparaat kost snel (2dehands) 400-500 euro...daar koop ik 80 pakken van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:19

het is idd een aanschaf even, maar je hebt het er binnen een jaar weer uit, omdat je gewoon veel minder strooisel/afval meer hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:51

Je kunt het ook doen met een mestverspreider, gaat erg goed.
Heb het laatst gezien bij een stal, die deden een grote strobaal op de mestkar en lieten hem dan door die "messen" lopen en dan had je een mooie berg gehakseld stro liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:25

Nathalie84 schreef:
Daar heb ik naar gekeken, maar is me wat te duur om in een keer aan te schaffen. (ik had je hier al over gemaild).

We zijn nu toch aan het denken om het toch gewoon te kopen, zeker met het oog op de hoeveelheid stof die er dan vrij zal komen. Zo'n aparaat kost snel (2dehands) 400-500 euro...daar koop ik 80 pakken van.

Als het voor één paard is, kun je daar ook makkelijk rubber matten of een HIT-matras voor kopen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:54

Er staat een strohakselaar te koop op marktplaats zag ik.. weet zo niet hoe duur het ding was..