Scheidingswand tussen boxen : welke is de beste ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke is de meeste 'ideale' scheidingswand ?

Wand van ongeveer 1m50/60 met daarboven niks, zodat ze elkaar kunnen voelen, zien, ruiken, horen.
31 (39%)
Wand met daarboven tralies, zodat ze elkaar kunnen zien, ruiken, horen
35 (44%)
Wand met enkel een 'kijkgaatje', zodat ze elkaar niet hoeven te zien.
5 (6%)
Wand met geen doorkijk, zodat ze elkaar alleen kunnen horen, ruiken
2 (2%)
Anders (specifiëren a.u.b.)
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 79

YWC

Scheidingswand tussen boxen : welke is de beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:22

De kans zit er in dat we eindelijk onze eigen plaats zullen kunnen hebben.
Daar is een 'grote' schuur, die we zouden indelen in verscheidene boxen.
Nu stel ik me wel de vraag wat de 'ideale' scheidingswand zou zijn.
Enerzijds lijkt me een wand waarbij ze elkaar kunnen aanraken wel paardvriendelijk, maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er paarden zijn die misschien graag wat 'privacy' hebben.
Wat is jullie mening ?

Ik heb er ook aan gedacht om 'groepshuisvesting' te doen en hen gewoon allen samen in de schuur te laten, maar dit lijkt me geen optie aangezien dit problemen zou geven m.b.t. voederen e.d.

felicity

Re: Scheidingswand tussen boxen : welke is de beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:48

Als ik even naar mijn eigen paarden kijk. Dan zou ik voor een tussenwand met tralies kiezen en het gedeelte tussen de voerbakken dicht maken. Zodat ze wel privicy hebben met eten. Maar wel kunnen neuzen als ze daar behoefte aan hebben.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:50

Als ik naar onze huidige stallen kijk dan zou ik kiezen voor een dichte wand en dan een 'kijk'gaatje. Dit omdat wij eerder trailies hadden en er zijn paarden die dan constant zuur doen op elkaar. Hierdoor zijn langzaam alle wanden dicht gegaan met een kijk/ruit gat erin en er is veel meer rust op stal...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:55

Wij hebben tussen de boxen van de hengsten wel een soort van traliewerk, en een open stuk zodat ze echt kunnen neuzen. Tussen onze ruin en hengst geen tralies, alleen een 1,30 hoge tussen wand. Maar die laatste 2 lopen samen in de paddock en ondanks dat ze 2 boxen tot hun beschikking hebben staan ze meestal samen in 1 box. Knipoog

Ik vind sociaal contact heel belangrijk, dus als het zonder tralies/ dichte wanden kan is het ideaal, alleen bij de voerbakken dicht. Zeker als je paarden hebt die het goed met elkaar kunnen vinden.

Als je ze hun vast plek geeft met voeren, bijv. in het begin vastzetten, dan kan groepshuisvesting ook.
Onze ruin en hengst lopen bij het voeren ( van krachtvoer) allebei, uit zichzelf, een aparte box in, maar met hooi eten staan ze wel vaak samen eerst in de ene box te knabbelen en daarna in de andere.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:27

Dank voor de reactie tot nu toe.

@ElCid
Zoals je omschrijft met je hengst en ruin, is het momenteel bij ons exact hetzelfde wat de 'jongens' betreft... en dat loopt inderdaad heel vlot.
Voor hen verandert er sowieso niks, want ze blijven op dezelfde plaats staan.

De 'meisjes' (m'n 7-jarige merrie, haar jaarling dochter en nog een 8-jarige merrie) daarentegen vormen wel een probleem. Vooral omdat de 7-jarige merrie op een heel strikt dieet staat en eigenlijk zo'n type paard is dat zich gewoon dood zou eten en er ook voor vecht. Vandaar dat ik groepshuisvesting voor haar helaas niet als een optie zie. :-(

Ik vind het 'sociaal contact' ook heel belangrijk, maar nu is het sowieso dat ze overdag veel samen buitenstaan en misschien dat ze soms ook wel eens wat 'privacy' willen (we kunnen tenslotte niet in hun hoofd kijken hé).

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:30

bij mij thuis hebben mijn paarden het onderste deel dik beton en eigenlijk hoort dat tot bovenaan maar ik heb dat op de helft weg gelaten en nu kunnen ze elkaar voelen zeg maar

maar de etens bakken hangen wel aan een andere muur zodat ze niet elkaars eten aan kunnen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:31

Ik heb buitenboxen met dichte wanden. Ze staan de hele dag samen in de paddock en kunnen elkaar op stal horen, maar niet zien. Als ze elkaar willen zien steken ze de koppies wel door de halve deur heen.
Ivm met rustig kunnen eten en veulens evt opsluiten indien nodig, heb ik gekozen voor dichte wanden zonder tralies en zonder kijkgaatje.
Ook heb ik nu minder last van tocht en kan een evt virus niet via neuzen worden overgebracht.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:06

Ik heb boxen met een dichte onderkant en een bovenwerk van tralies.
Op zich heel lekker want ze zien altijd andere paarden naast zich.
Helaas is dat voor sommige paarden direct ook een minpuntje:
Ze kunnen zich niet even terugtrekken omdat ze aan beide kanten de buren zien.
Ik heb nu van de stallen de achterste helft van de tralies dichtgemaakt met hout.
Nu zijn bepaalde paarden veel rustiger omdat ze zich even terug kunnen trekken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:11

Wij hebben een dichte onderkant, met daarboven helemaal niets. De voerbakken hangen allemaal zo dat ze niet bij elkaar erbij kunnen.

Ik vind dichte wanden echt sneu, het is een sociaal dier wat elkaar aan moet kunnen raken, zien, horen en ruiken. Privacy is iets wat mensen graag willen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:19

Ik heb voor de optie dicht wanden gekozen. Ben het dus ook niet eens met Vjestagirl.

Paarden staan hier in principe (tenzij het echt heel erg slecht is) winter en zomer 24x7 buiten en hebben dan genoeg mogelijkheid om te neuzen, kroelen etc. Maar mijn merries willen als ze op stal staan, rust! Met tralies zie je 2 zure gezichten en hoor je een hoop gebonk van het trappen tegen de wand aan.

Nu met dichte wanden, staan ze lekker te dutten Pling

Zolang de paarden de kans krijgen om buiten stal lekker te kunnen vozen, kies ik er voor om op stal het dicht te maken Haha!.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:24

Dit zijn onze tussenwanden

Afbeelding

Afbeelding

Ze kunnen elkaar zien, tussen de tralies neuzen, boven de tralies neuzen, en opzij zie je dat er een stuk is volzet met houten planken, daar eten ze, dus ze hebben hun privacy als ze willen eten, omdat 2 van de 3 paarden voernijd hebben.

Ik vind het perfect zo!

*edit, wand van 1.50m met daarboven niets vind ik echt geen goed idee, ik wilde dat eerst ook doen, maar uiteindelijk gingen ze beide over de wand hangen en uit elkaar bakken eten pikken. Daarom hebben wij er tralies tussen gezet!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:29

Ik geloof ook niet zo erin dat paarden privacy nodig hebben, wij hebben alles vrij open, en onze hengsten vinden het heerlijk om elkaar altijd te kunnen zien, ruiken en te neuzen. Als ze er een keer echt geen zin in hebben staan ze gewoon met hun kont naar de ander toe.
Maar mogelijkerwijs zijn hengsten misschien wat socialer aangelegt Knipoog , die zie ik zelden tot nooit zuur kijken. ( Ik heb weinig ervaring met merries, vind ze vaak wat "zurig").

Mooie oplossing, chipieke. Wij hebben iets dergelijks.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:34

Kan best zijn dat het aan het geslacht ligt...voorheen 2 ruinen en die waren zo klef als wat en hadden ze even geen zin, dan inderdaad konten naar elkaar toe.

Nu met 5 meiden, wordt het gewoon oorlog in stal Koe

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:36

Wij hebben op dit moment ook open stallen zodat ze met elkaar kunnen neuzen. En dit bevalt niet.
Aangezien wij ook nieuwe stallen gaan bouwen worden het tussenschoten met hout en dan tralie's er boven. Zodat ze wel met elkaar kunnen neuzen. Maar elkaar niet meer kunnen aanvallen als 1 over zijn randje van de box kijkt, of als ze eten en dat ze bij elkaar pikken is nu veel gedonder onder elkaar.
Wij hebben merrie's en ruinen en ze donderen allemaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:07

op het moment dat je paarden in boxen zet, staan ze dichter op elkaar dan waar ze zelf voor zouden kiezen.

Dat geeft dus problemen. Mensen lossen dat op door er tralies of dichte wanden tussen te maken, zodat ze elkaar niet kunnen verwonden.

Echter de frustratie van niet weg kunnen lopen of en ander weg kunnen jagen blijft.

Alleen kunnen ruiken aan een buurpaard of het paard alleen kunnen zien is buitengewoon frustrerend voor een paard. Dit is ook wetenschappelijk aangetoond Sigaar

Open top boxen (geen tralies) zijn op zich beter, maar nog beter is geen boxen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:16

chipieke schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMC76QPC.jpg

Ze kunnen elkaar zien, tussen de tralies neuzen, boven de tralies neuzen, en opzij zie je dat er een stuk is volzet met houten planken, daar eten ze, dus ze hebben hun privacy als ze willen eten, omdat 2 van de 3 paarden voernijd hebben.

Ik vind het perfect zo!

Ik vind dit een beetje enge afsceiding.
Volgens mij is de afstand tussen de tralies te groot en het afronden aan de zijkant brrrr.....
Wat als het paard stijgert en met zijn been boven tralies komt en naar de zijkant gleidt? dan zit ie mooi vast in die V vorm.
Is natuurlijk nog nooit bij jou gebeurd maar als dat wel het geval is ben je te laat.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-12-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aub geen foto's quoten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:19

@jury : je hebt groot gelijk. Zoiets komt er bij mij ook niet in. Er kan dan handig gebruikt gemaakt zijn van afzettingshekken door de poten er af te slijpen, maar ze zijn niet veilig voor paarden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:53

jury schreef:
chipieke schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMC76QPC.jpg

Ik vind het perfect zo!

Ik vind dit een beetje enge afsceiding.
Volgens mij is de afstand tussen de tralies te groot en het afronden aan de zijkant brrrr.....
Wat als het paard stijgert en met zijn been boven tralies komt en naar de zijkant gleidt? dan zit ie mooi vast in die V vorm.
Is natuurlijk nog nooit bij jou gebeurd maar als dat wel het geval is ben je te laat.

Scheidingswand en tralies zijn samen een dikke 3m hoog Clown

Ik zeg niet dat iedereen dit zo zou moeten doen, het is maar een ideetje he Haha! Bij paarden waarvan je weet dat ze nogal eens tekeer kunnen gaan kun je de tralies recht naar boven maken! Zo heb je die afronding niet.

Mijn oudste paard kan niet meer steigeren, dus voor haar geen gevaar. De tweede merrie kan hoogstens haar benen 30cm van de grond halen bij wijze van spreken omdat ze zo groot is Bloos , de haflinger is te klein, als ze steigert komt ze nog niet eens aan de bovenkant Haha! En ik heb echt geluk dat ik paarden heb die extreem koel in het hoofdje zijn!

Heb eigelijk nog nooit een steigerend paard in een stal gezien eerlijk gezegd Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-12-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aub geen foto's quoten.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:42

felicity schreef:
Als ik even naar mijn eigen paarden kijk. Dan zou ik voor een tussenwand met tralies kiezen en het gedeelte tussen de voerbakken dicht maken. Zodat ze wel privicy hebben met eten. Maar wel kunnen neuzen als ze daar behoefte aan hebben.

Ja, daar ben ik ook mee eens. Ja

Paarden zijn kudde dieren en hebben behoefte aan contact.
Ook bij de voerbakken dicht maken is om voernijd te voorkomen en zodat ze kunnen rustiger eten.

Mijn merrie staat in een stal met 1 x tussenwand met tralies en 1 x tussenwand zonder tralies. Die wand zonder tralies ben ik niet helemaal blij want ik heb een keer moeten opzij springen omdat de paard aan de andere kant hapt in de kont van mijn merrie en ik wilde niet de dupe worden toen ze ging trappen!
Het is puur uit veiligheid dat ik liever tralies zou willen om niet tussen 2 paarden te eindigen als ze een keer ruzie hebben..

Meestal gaat het goed, maar het hoeft maar 1x fout te gaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:04

Bij mijn stallen ziet het er zo uit:

Afbeelding

en

Afbeelding

Stallen hebben ook beide een dubbele deur naar buiten, waardoor ze kunnen neuzen.
Voerbakken zitten in de verste hoeken ivm voernijd of het voorkomen daarvan.
Een tijdje lang heb ik het voorste deel dichtgepopnageld gehad ivm voernijd, maar daar werden ze nog veel
minder blij van.
Nu staan ze al bijna 2,5 jaar zo en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:19

Ik zou voor dichte wanden gaan. Sowieso geen open gedeelte boven in de zin dat ze in elkaars stal kunnen gaan hangen. Paarden hebben ook behoefte om even op zichzelf te zijn en rust te hebben. Ik heb zelf een open stal, twee grote stallen van 4,5 * 5,2 die in directe verbinding met de paddock staan. De ene stal is ín de schuur en moet je via een deurgat naar de andere stal. Via die andere stal kun je dan de paddock in.

Mijn paarden passen makkelijk in 1 stal, meestal voer ik ze (hooi) in de winter ook op 1 grote berg waar ze naast elkaar van kunnen eten. Overdag staan ze vaak buiten te dutten en te slapen, maar 's nachts kiezen er voor om allebei in hun eigen stal te gaan liggen slapen. Ook overdag zie je ze wel eens uit elkaar bezig zijn.

Contact kan een paard buiten op de paddock / wei maken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:26

Ik vind tralies een heel vervelende afscheiding. Ken meerdere paarden die achter tralies heel nerveus kunnen doen, terwijl ze in een dichte of in een half open box heel rustig staan.

In Zweden hadden we 3/4 dichte muur en daarboven twee of 3 horizontale buizen, dat is daar een heel gangbare manier van stallen bouwen. Het viel me in elke stal op hoeveel rust dat met zich meebrengt.

Wij hadden op die manier ook hengsten naast elkaar staan zonder enig probleem.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:39

Ik heb verschillende tussenwanden. Helemaal dicht, dicht met een snuffelgat in de muur, redelijk hoge tussenwanden maar daarboven open en lage tussenwanden waarbij ze kunnen kroelen e.d.
Sommige dieren hebben graag contact als ze op stal staan, dan kijk ik ook wie het best naast wie staat in stallen met een lage tussenwand. Sommige paarden willen op stal geen gedoe met een buurman of buurvrouw en die hebben dan een dichte wand of alleen een snuffelgat in de muur.
Zeker hoogdrachtige en net bevallen merries willen graag wat privacy. Ik heb er zelfs eentje bij die al woest wordt als het buurpaard adem haalt dus die heeft vlak na de bevalling helemaal geen buren Clown
De voorwanden zijn overigens allemaal laag en zonder tralies. Dus zelfs met een dichte tussenwand kunnen ze elkaar zien en snuffelen, maar wel als beide daar behoefte aan hebben.

Veel verschillende stallen dus, maar er staan ook veel verschillende paarden en ook nog regelmatig vreemde paarden voor het dekken of bevallen. Dan kijk ik ook wat de voorkeur van het paard zelf is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:44

Tussenschot is 2 meter hoog en kunnen elkaar niet zien. Als de hekjes openzijn (overdag) kunnen ze elkaar wel zien en snuffelen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:53

Ik vind zelf de halfopen variant het fijnst. Mits je paarden hebt die goed met elkaar overweg kunnen. Je kunt misschien ook de boxen 'per twee'indelen. Dus: dichte wand - open bovenkant - dichte wand - ..... etc. Dan kun je 'setjes' van paarden maken. Bij ons op de manege heeft een deel van de boxen dat en dat is best fijn.

Tralies zorgt vaak voor veel onrust vind ik.