Manen invlechten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Manen invlechten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:02

Ik hoor zoveel dat mensen de manen van hun paarden invlechten om ze langer te laten worden, maar nu vroeg ik me eigenlijk af of die mensen dat zowel in de zomer als de winter doen?

Ik vlocht de manen van mijn arabier in de zomer geregeld wel, maar in de winter laat ik ze los en ontwar ik ze gewoon geregeld, omdat ik dacht dat manen toch nog wat bescherming geven tegen de koude.

Hoe doen jullie dit en waarom?

Thirsa_

Re: Manen invlechten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:03

Manen deed ik altijd zomer en winter (af en toe een paar dgn niet) en de staart echt alleen in de winter.
Ik deed het in de hoop dat de manen & staart gewoon mooi netjes bleven, dat ze er harder van zouden groeien geloof ik niet zo Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:04

Die van mij heeft nu in de winter ook gewoon vlechten in. Hij heeft een deken op en op zijn hals gewoon wintervacht dus koud zal hij het hebben. Lachen

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:07

Ik geloof niet echt dat daar door die manen sneller of langer groeie, want die haren moet ook zuurstof krijgen en als dat altijd maar vast zit lukt dat niet.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:42

Het lijkt me niet dat ze dan sneller groeien.
De een is nou eenmaal gezegend met een grote dikke bos, de ander met een kort dun bossie.

Overigens heb ik de lange, redelijk dikke manen van mijn paard in de zomer vaak in vlechten,
omdat hij anders zo zweet op zijn hals. In de winter heb ik ze nu in vlechten,
omdat ze anders sneller afbreken doordat hij met zijn hoofd door de tralies moet om te eten.
zie hier een foto van dat 'voerhek' waar ie doorheen moet: http://s305.photobucket.com/albums/nn20 ... 108031.jpg

's Zomers en 's winters dus in vlechten, alleen wel om een andere reden. Lachen

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:43

in de winter en zomer vlecht ik ze in dan lijken ze wel minder snel te kriebelen bij me haf want dan gaat ze ze er niet afschuren

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:22

Langer worden ze niet van vlechten, je moet er gewoon niet aan borstelen, alleen met een manenborstel, zodat het niet afbreekt en niet zo dun wordt. Invlechten in de winter doe ik niet, paard staat altijd buiten, dus heeft veel bescherming van zijn manen die aan beide kanten groeien. In de zomer vlecht ik wel, maar alleen voor verkoeling, hij heeft namelijk erg dikke lange manen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:25

Lovetrees schreef:
Ik geloof niet echt dat daar door die manen sneller of langer groeie, want die haren moet ook zuurstof krijgen en als dat altijd maar vast zit lukt dat niet.

Lijkt mij ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:53

Vorig jaar heb ik ze in de winter los gelaten, maar toen zijn ze toch erg ver afgesleten, dus dit jaar gaan ze weer fijn in een vlecht Lachen
Zonder vlecht slijten ze toch duidelijk sneller.. Ik weet niet waardoor, die van mij deed niet echt schuren, hij stond ook niet bij andere paarden.. Misschien door het rollen, of toch door het weer ofzo.. In ieder geval zijn de manen echt korter geworden, en ook wat dunner.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:31

Doen jullie dan enkele vlechten in de hals of maar een van voor naar achter?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:22

Ik maak enkele, dat lijkt me fijner zitten.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 14:25

Een ingevlochten vlecht, schud de mijne eruit, hij krijgt losse vlechten...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:31

Haren zijn iets doods, dus of er wel of geen zuurstof bij komt maakt niet uit. manen zullen in vlechten hooguit langer worden omdat ze minder snel beschadigen.

Mijn paard heeft manen van meer dan 1.10 lang, ik maak bij hem meestal losse vlechten. Een hengstenvlecht zakt snel uit, en de manen blijven alsnog klitten. De losse vlechten vervang ik af en toe (eens in de 2 weken). Dan haal ik de vlechten er uit, doe er anti-klit in en ontwar ze, en dan gaan de vlechten er weer in.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:11

die van mij heeft ook altijd vlechten in, eens in de week haal ik m eruit en ontklitten en dan mogen ze er weer in

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:51

Die van mij heeft soms een hengstenvlecht, maar die zakt inderdaad al na een paar dagen uit. Dus meestal maak ik vier losse vlechten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:17

Er loopt al een topic over het vlechten van manen en langer worden (wat overigens wel degelijk werkt hoor).
Ik vlecht 's zomers in (anders worden er hele plukken uit gevreten) en in de winter hangt het los omdat mn man dat stoerder vind Haha! Wat mij betreft mogen er gewoon vlechten in.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:45

Ik doe het helemaal niet, in de winter vind ik het lekker warmte voor mn haf, en in de zomer heeft hij de manen nodig om de vliegen weg te slaan, maar als er ontzettend veel vliegen zitten krijgt hij wel vlechten in zijn manen en dan een vliegendeken met hals op . Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:49

ik doe het zelf wel, mijn paarden hebben altijd een hengstenvlecht in. ze zullen inderdaad niet langer worden door het vlechten, dit is gewoon genetisch bepaald per paard.
wel is het zo dat er minder beschadigingen en knopen in komen te zitten, waardoor de boel dikker en voller zal blijven. ( wat bij lange manen mooier staat dan van die half dunne sprieten Knipoog )

mijn ene merrie heeft nu manen van 1m90 lang en de ander ( dochter van 3 jaar oud) zit nu rond mwah.. 1 meter denk ik zo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:49

Ik maak meestal een stuk of 3 losse vlechten die ik om de paar dagen los haal en weer opnieuw vlecht in nieuwe strengen.