Kleefballen verwijderen, wat werkt het best?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Kleefballen verwijderen, wat werkt het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:42

Mijn oude paard is vandaag na een lange zomervakantie weer thuis gekomen. Ze heeft het prima naar haar zin gehad op een grote weide samen met een weidemaatje. Maar nu heeft ze dus een rastakapsel met kleefballen (groot hoefblad) in de staart, manen, voorpluk en in de lange vacht. Ze lijkt er niet echt last van te hebben maar ik vind het geen kijk.
Dus wat is de snelste manier om die rotdingen te verwijderen zonder heel drastisch met een schaar aan de slag te moeten. Wassen van de staart kan wel maar de vacht liever niet aangezien ik met emmers warm water in de weer moet en eigenlijk alleen koud water ter beschikking heb op stal.

Manen maak ik me niet te druk om, die trek ik wel weer kort maar ik wil wel graag een fatsoenlijke voorpluk overhouden en de staart op lengte zonder teveel haren te verliezen.

Dus als jullie nog adviezen hebben????

Anoniem

Re: Kleefballen verwijderen, wat werkt het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:44

Flink veel antiklit, dan heb je ze zo los!

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:46

Ik denk gewoon het beste uitpluisen, minste verlies van haar ect.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:47

Cowboy Magic o.i.d. en een grote ton met geduld ... Ik heb vorig jaar en Shet ontdaan van die ondingen en ben er een hele middag mee bezig geweest. Voorzichtig uitpluizen anders heb je een kaal paard. Succes ermee!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:16

hoi meid ik heb het zelfde probleem en elke dag weer haal ik het uit mijn pony zijn manen en staart het is bij ons helaas echt erg!
wat ik doe is antiklit inspuiten en dan met mijn handen eerst uittrekken en dan met een kammetje erdoorheen!
ze vallen namelijk swinters uit elkaar omdat ze droog zijn ,maar let wel op dat je die stukjes zaadjes zeg maar wel goed wegkamt bij zijn ogen en hoofd want dat jeukt nogal! en kan hij ontstoken oogjes krijgen!
balen he? ik weet wat het is! succes ermee hoor!
groetjes van bren!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:46

voor de vacht helpt zo`n poetsblok, mss kun je de staart en manen op een harde `ondergrond` leggen en dan met poetsblok plukje voor plukje doen?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:47

Met een poetsblok beschadig je al de haren van manen en staart, dan breken ze af.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 23:11

Lachen de voorpluk ben ik met ontklitter te lijf gegaan en daarna voorzichtig plukje voor plukje uitgekamd. Ze zijn er nu wel uit maar paard was niet blij met me. Ze heeft nogal een hekel aan stilstaan en dat moest nu ineens een hele tijd. Het blijft een trut. Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:38

ik gebruik altijd cowboy magic detangler en shine voor die pokke dingen. Even 50/50 met water doen in een spuit ding, en dan in de manen, staart en vacht spuiten.
Na een half uurtje inwerken zijn in de manen en staart de klitten er vrij snel uit, en anders nog even bijsmeren/spuiten