wei te nat wat doen jullie .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wei te nat wat doen jullie .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:01

Mijn paarden staan op ongeveer 6 hectare alles is in plakken afgezet .
Een grote plak van 3 hectare en daar lopen alle minis .

De andere zijn in kleinere verdeelt .

De 2 plakken waar de mijne opstaan zijn behoorlijk nat en bij de inloop gewoon echt bagger slecht .
er staan plassen op het is niet alleen modder er zit onder die plassen ook gewoon gras en er zijn ook wel droge gedeeltes maar de helf is gewoon te nat .
doordat de weide nu te nat zijn staan ze niet de gehele dag buiten alleen de minis want die hebben op hun 3 hectare een bos en verschillende hoogtes dus kunnen droog liggen en staan .
om half 9 sochtends gooi ik mijn paarden buiten en zet bakken met kuilvoer in de wei om te eten .
om 5 uur savonds zet ik ze binnen en krijgen ze ook weer voer .

voor de wei is het niet best dat ze eropstaan maar vind het veel erger om ze binnen te houden dan om volgend jaar de boel opniew in te zaaien .

en toch vraag ik me af hoe jullie dat nu doen want krijg gemengde reacties uit mijn omgeving .

de een zegt arm dier staat de hele dag in het natte gras en moet eerst door modder heen om daar te komen .
de ander zegt weer lekker laten staan gaan ze niet dood van .

dus bij deze hoe doen jullie dat met deze slechte tijden .
Laatst bijgewerkt door Hope2012 op 27-11-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Re: wei te nat wat doen jullie .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:03

Overdag in de bak met onbeperkt te eten, en 's avonds haar stalletje in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:07

Wij laten ze rustig in de gore wei staan! Onze uitloop is volledig naar de blubber, maar ik zie ze liever daarin dan in de stal...
Ze kunnen wel in de stal en voor de stal is een deeltje betegelt dus ze kunnen wel droog staan en droog eten Lachen
En dan gewoon s avonds weer op stal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:31

Overdag op het erf, 's nachts op stal. Het land zien ze pas weer als die bevroren is òf als het voorjaar is....dit jaar stonden ze half april weer buiten.
Je hebt best een luxe positie!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:34

paddock en bak, hebben schuilstal en op de bak kunnen ze altijd droog staan

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:41

Tsja... de bagger is nergens tegen te houden met dat zeikweer...
Ik laat ze dan ook lekker in hun baggerland wandelen ( aaaaaah......... ja echt!)
Ze kunnen er prima tegen en moeten voornamelijk rondom de drinkbakken echt baggeren, maar daar gaan ze echt niet dood van. Er zijn ook stukken die prima droog zijn, op die gedeeltes van die plekken ligt ook nog extra hooi/stro op de grond zodat ze nog droger kunnen staan en liggen ( wat ze overigens niet doen, in de bagger ligt veeeeel fijner!) en ze hebben onbeperkt hooi...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:03

de onze staan nu snachts op een afgezet stukje weide. overdag gaan ze op de grote weide met elke dag een nieuw reepje gras. ze krijgen nu snachts niets bij omdat ze overdag veel krijgen. over een week als het weer kouder word snachts wil ik ze hooi gaan bijvoeren. Nu staat er nog was gras dus kunnen ze snachts nog wat knabbelen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 07:04

Nou ik vind persoonlijk dat je het al netjes doet.
Ik heb een hectare, waar 2 mini's en een fries op staan.Daarvan word de helft volgend jaar pas ingezaaid, en deze helft is weer in 2-en gedeeld. Ik zet ze s'ochtends om half 6 buiten, en s'avonds tussen 7 en 9 weer naar binnen. Staan ze toch een nacht goed droog.
Maar bij ons is het klei, en dus flink bagger. Ik heb de luxe van een paddock niet, maar erg vind ik het niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:09

Er is bij ons een stuk modder. Maar de weide valt mee, die is eerder nat. 'S avonds gaat zo sowieso op stal!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:14

Onze paarden staan ook in een baggerweiland.
Bij het hek voor, ligt een laag blubber. En verder in het weiland ligt op een lager plekje gewoon een zwembad. Daar loopt je door het water tot boven je enkels.
Er zijn wel droge stukken, en daar slapen ze dan.
Maar stal zetten? Nooit! Mijn paarden vinden het absoluut níet fijn op stal en ze staan prima in de baggerweide.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:52

Bij ons staan nu in een paddock en in de roundpen, met een flinke berg voordroog. De weides komen ze pas weer op als deze helemaal droog zijn, omdat ze die nu helemaal kapot zouden lopen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:00

Onze weide gaat weer open bij vorst of in het voorjaar!
Ze staan nu de hele dag in de grote paddock met onbeperkt hooi en snachts gaan ze naar binnen.
De paddock is nu met al die regen ook wel wat nat maar gelukkig valt het mee!

De paarden staan ondanks de nattigheid toch iedere ochtend te springen om naar buiten te gaan, dus zo erg zullen ze het niet vinden Haha!

Ik zou ze gewoon overdag buiten laten staan! Beetje modder kunnen ze wel hebben!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:11

De inloop van ons weiland is ook een en al modder. Maar achterin het weiland is het niet zo nat en kunnen ze droog staan. Ze staan dag en nacht buiten, maar hebben wel een schuilstalletje. Ze lopen de wei wel kapot, maar dat heb ik liever dan dat ze helemaal niet naar buiten zouden kunnen.
Dat kleine stukje wat ze hier door de bagger moeten overleven ze wel!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:23

ik laat mijn paard lekker binnen staan in de stal met een flinke pluk hooi.
echt niet dat ik hem de bagger instuur als het niet hoeft.
ten eerste raakt ie zijn ijzers kwijt door al dat geglij van hem. en aangezien die zijn ijzers nodig heeft en ik niet elke dag de smit kan laten komen....
ten tweede zitten ze in de groep alleen maar te kloten en heeft ie allemaal wondjes overal.
nee sory ik ben zuinig op mijn paard. als het land weer wat droger is mag ie van mij weer alle dagen naar buiten. maar nu echt niet.
ik laat hem lekker elke dag in de binnen bak los 3 uurtjes. en hij vermaakt zich prima, sávonds wordt ie gereden of gelongeerd.
en zondag's gaan we lekker de hele ochtend het bos in.
dus beweging krijgt ie genoeg.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:34

Hier is de wei ook zeikesnat. En bij de ingang een en al blub maar geen haar op me hoofd die eraan denkt om ze binnen te laten staan. Ik gooi ze om 9 uur naar buiten en tussen half 3 en half 4 gaan ze weer naar binnen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:36

die van mij moeten verplicht een week binnen blijven omdat een ander paard het hek gesloopt heeft Sigaar

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:38

Hier gaan ze een paar uurtjes in de paddock. Als ze nu de wei op gaan, is daar van de lente niks meer van over. Met hooi in de paddock hebben ze het ook prima naar hun zin.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:44

Bij ons staan ze altijd in de wei. Ook al is die nu ook blubber. Er zitten ook droge stukken in. S'nachts als het droog vriest blijven ze ook buiten. Wanneer het s'nachts heel smerig weer is gaan ze wel naar binnen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:38

erleyne schreef:
Hier gaan ze een paar uurtjes in de paddock. Als ze nu de wei op gaan, is daar van de lente niks meer van over. Met hooi in de paddock hebben ze het ook prima naar hun zin.

Ik stond op een pensionstal en daar gaan de paarden altijd de wei in, inderdaad werd het vorig jaar modder in de winter.
Maar in het voorjaar werd het weer een prachtige weide, je kon er niets meer van zien, ze hadden zelfs te veel gras.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:28

mijn pony staat gelukkig redelijk goed , het is nog groen het is el hier en daar een plas maar ook droge stukken, ze hebben een hele grote schuil container met stro en ik voer ze ook nog eens wat hooi bij en elke dag krijgt mijn pony een lekker hapje en zijn weidekoek. maar ik vind het wel belangrijk dat paarden kunnen schuilen! als het een echte blubber bak word, zonder gras zou ik dat ook niet prettig vinden hoor, maar je zet ze wel weer snacht binnen dus denk niet dat het kwaad kan!
groetjes van bren!

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:36

gewoon op de wei zetten ; de weides blijven nog een hele tijd zo slecht en van binnen staan worden de paarden alleen maar opstandig

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:40

Mijn pony heeft 1 nog hele mooie graswei die van de boer mogen lenen waarin die overdag staat.
Zijn eigen wei is voor de helft blubber en de rest gras maar gek genoeg staat ie 's nachts het liefst in de blubber te slapen.
We hebben geprobeerd meneer 's nachts de stal in te krijgen maar daar was hij het echt niet mee eens. Maarja ze zijn ook niet van suiker he. Ga dan maar lekker in je blubberpoel staan, hoe meneer het wil.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:07

Mijn paarden staan ook gewoon buiten in de wei. Net wat je zegt de inloop is echt bagger maar de restvan de wei is eigenlijk wel redelijk..wel nat maar niet enorm slecht.

Dus wij zaaien het voorste stuk in het voorjaar gewoon weer opnieuw in. Ik ga echt mijn paarden niet binnen op stal zetten..van ´s ochtends half 8 tot ´s avonds 5 staan ze buiten.

Is het echt noodweer dan laat ik ze binnen loslopen met zijn 3/en. Heb een hele kleine binnenpaddock van ongeveer 15 bij 5.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:16

Ik laat ze korter op de wei, en/of alleen op bepaalde stukken.

De paarden lopen nu zo'n 4 tot 6 uur per dag op de wei en de rest van de tijd staan ze, met ruwvoer, in de deels bestraatte paddock met inloopstal. 2 van de paarden staan bij erg natte bodem 's nachts op stal, dan hebben de andere 2 de schuilstal(3 bij 6) voor hunzelf.

Ik probeer de schade door stuklopen zoveel mogelijk te beperken.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:55

's nachts sluit ik ze op in de stal met eten.
overdag krijgen ze eten in de stal, maar zijn de deuren open zaodat ze zoveel ze willen buiten kunnen.
wanneer het beter weer is ( de wei midder onder water staat (15 cm) ) dan voer ik ze overdag buiten