Buitenbak droog houden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Redneck

Buitenbak droog houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:50

Onze buitenbak is nog goed bruikbaar als het een beetje heeft geregend, maar na een flinke plensbui of aanhoudende regen duurt het een paar dagen voor hij weer droog is. Een overkapping is te duur en gezien het bestemmingsplan ook niet toegestaan.

Nu zaten we eens te brainstormen of het niet mogelijk is om de bak af te dekken met een zeil (op een katrol om makkelijk in en uit te rollen). Of eventueel fijnmazig windbreekgaas. De bak is 25 x 45 m., dus misschien een zeil in twee delen...

Iemand nog goede ideeën hierover, of misschien ervaring hiermee?

Op Wimbledon kunnen ze het tenslotte ook... Pling

Amalarab

Re: Buitenbak droog houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:41

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:49

Gaaf! Maar inderdaad behoorlijk prijzig. En ik ben bang dat de gemeente het niet echt leuk zal vinden. Maar die schuilstallen zijn weer wel zeer interessant...bedankt voor de link!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:42

Een tent mag je ook niet zomaar plaatsen. Daar moet je ook een vergunning voor tijdelijker plaatsing voor aanvragen.

@Redneck: windbreekgaas heb je niets aan, door de gaatjes wordt je bak nog net zo nat.
Een groot zeil is een optie, maar hoeveel man denk je nodig te hebben om dat er over te trekken...wel eens op Wimbledon gezien, ik meen een man á 8 of 10 en dan nog is het berezwaar.
Ook moet je dan een afvoer hebben, want al dat water wat niet de grond ik kan moet wel ergens blijven.

*krijgt een ideetje voor dat zeilmechanisme*

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:48

Wij hebben naast de bak een greppel, deze ligt een stuk lager dan de rijbak. Mocht het echt nodig zijn kunnen we een geultje graven zodat het water beter wegstroomt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:51

Zeil erover. maar wel zeer lastig handteerbaar. Je Kunt wel kiezen voor een extra toplaag. geloof http://www.buitenbak.nl dat is All weather tuft goedkoop inaanschaf, goed in onderhoud, en goed voor intensief of regelmatig op te trainen. Maar peperduur als je het ooit wilt afvoeren.

Een vriendin van mij staat ergens die hebben dit ook in de buiten bak en voor het eerst in jaren word er volop gebruik gemaakt van de buiten bak

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:55

Als je nou dat gaas over de bak heen doet en overdat gaas een zeil of twee zeilen wel vast maken anders ligt het zeil bij de buren XD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:57

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 00:04

@DubbelDun: er ligt een droge sloot aan de korte zijde van de bak, dus waterafvoer is geen probleem. En windbreekgaas laat inderdaad te veel water door, hebben we inmiddels getest. Maar de meeste soorten zeil zijn weer loeizwaar. Voor een slim oprolmechanisme houd ik me dus aanbevolen...

Edit: net even je link bekeken. Ziet er heftig uit! Daar gaan we eens even goed naar kijken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:55

Ik denk dat het qua gewicht met 1 zeil niet gaat lukken. Maar met 3 of 4 stukken over de breedte moet wel te doen zijn.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:33

Goedkoper als een dak vermoed ik Clown
Als je het echt wilt weten moet je even bellen/mailen naar die link. Ik zou het echt niet weten iig.
Als het makkelijk te integreren is in een buitenbak zou het voor veel stallen wel een oplossing zijn.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:30

Ik heb even gegoogled;
Het eerste afdeksysteem voor broodkuilen draait nu proef bij veehouder Van Diest in Biddinghuizen (Fl.). Het kost €49.000. Het onderliggende zeil is in de praktijk niet nodig. De nieuwe constructie zal het vorig jaar geïntroduceerde afdeksysteem voor de sleufsilo vervangen.

Slik. Knipoog

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:09

Wow, dat is nog duurder dan die tent... Back to the drawingboard *zucht*

Wat het gewicht betreft, zou het inderdaad in meerdere delen moeten. Helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:23

Jemig wat een geld, maar hoe werkt het systeen dan precies, want voor dat geld heb je ook een flink dak volgens mij.
Overigens heb je voor zwembaden een soortgelijk systeem, maar dan wat simpeler (hoeft vaak ook niet zo groot te zijn).

Een systeem met een (aantal) grote rol(len) buiten de bak met een handmatig af- en oprol systeem zou toch niet zo duur hoeven zijn ??

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:49

Dat idee had ik dus ook. Maar nu blijkt dat goed zeil ook behoorlijk duur is. Voor sterk en soepel zeil zit je al gauw op 5 à 6 euro per vierkante meter...

Nou, MegaTop dan maar? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:59

Heb je de website goed gelezen??
http://www.manegebodem.com/index_follow.php?page=3
Werkt het beste als er drainage is aangebracht.
Voor een juiste werking is er dus ook gronddoek nodig.
Er kunnen spaanders langer als 30 mm in voorkomen.

Klinkt aardig om puur in te rijden, maar sliden zou ik er niet in doen en als paddock gebruiken ook niet.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:03

Nee, een goede reiningbodem is het niet... Verdrietig Maar ik las ook ergens dat je het door het zand kunt mengen, en zonder drainage. Ach, we zoeken gewoon verder Cool De paarden vinden het niet erg om niet gereden te worden, die staan lekker hooi te knagen in de paddock Clown

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:04

khoud het ook ff in de gaten Knipoog heb zelf niet echt een idee helaas meeste dat ik d8 ik al genoemt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:12

een af en oprolmeganisme klinkt wel heel mooi, maar hoe denk je dat te realiseren in een bak? Heb je een omheining op je bak staan (dan moet het ook over het hek heen) en hoe denk je zeil vanaf de zijkant automatisch te kunnen afrollen over het zand? Dat glijd toch helemaal niet? In e zwembad is alles glad en glijd het over het water heen.

Ik zou ook niet weten wat wel helpt muv een erboven Tong uitsteken. Maar voordat je begint met automatisch op en afrolsystemen zou ik toch even nadenken of dat wel gaat lukken in een bak Knipoog

Of gewoon verhuizen naar een warm land Haha!

[edit] een droog land Haha!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:18

zap schreef:
Maar voordat je begint met automatisch op en afrolsystemen zou ik toch even nadenken of dat wel gaat lukken in een bak Knipoog

Daarom zijn we ook aan het brainstormen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:22

Afrolsysteem kan buiten de bak en onder de laagste plank door (mits je geen gesloten onderkant hebt).
Op/Af-rollen kan handmatig, maar natuurlijk ook elektrisch gemaakt worden. Je krijgt het alleen nooit op één rol (denk ik) en bij meerdere rollen dus altijd een open gleuf die nat wordt.
Of je moet de zijkanten van het zeil wat breder maken als de rol en dat eerst handmatig opvouwen.
Als met al lijkt een dak me handiger Haha!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:27

DubbelDun schreef:
Als met al lijkt een dak me handiger Haha!

Absoluut! Maar dat mag hier dus niet, helaas. Als we een andere oplossing kunnen vinden, zou dat denk ik ook voor meer mensen interessant zijn.

*maar misschien ga ik toch maar een principe-aanvraag indienen voor een eventuele vergunning voor een overkapping*

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:27

Maar dubbeldun, zo'n automatisch zeil moet over de grond schuiven. Dan heb je dus een gladde ondergrond nodig en dat is denk ik niet te realiseren met een bak Lachen

Of je moet van die gleuven maken boven het zand waar het zeil doorheen glijdt Tong uitsteken

Groot zeil moet toch wel haalbaar zijn... als je kijkt wat de boeren wel niet allemaal onder zeil leggen (kuil) en dan zou het vastmaken aan de zijkanten ook niet moeilijk zijn, autobanden erop leggen en klaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:30

@Zap: een beetje stevig zeil glijdt ook wel over ongelijk zand hoor, zolang er geen bergen van 40 cm zitten Haha!
@redneck: soms krijg je geen vergunning voor een rijhal, maar wel voor een machineschuur Knipoog