vlas eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nolanlover

vlas eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 17:07

hoi,
ik heb een probleempje, mijn paarden(tinkers) eten al het vals uit de stal op! we hebben al van alles geprobeert, bijvoorbeeld azijn er over of de vieze mest er weer over heen strooien, maar niets helpt
weet iemand iets dat helpt?

groetjes hilde

Nerolo

Re: vlas eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:44

Goh.. dat heb ik nog nooit gehoord.. Stro wel.
Mijn paarden staan ook op vlas.. maar eten.. nee dat doen ze niet.
Ik heb ook geen idee of het problemen kan opleveren, zou gewoon de DA even bellen, want bij stro krijgen ze er koliek van, of kunnen ze er koliek van krijgen.. Zou het toch eens navragen, wie weet hebben zij nog goede tips.

Succes.

Gr.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:47

Ze kunnen er flink ziek van worden....
Veel hooi geven of als je dat niet wilt stro bijvoeren. Misschien dat ze er dan afblijven?

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:52

He bij ons staat ook een pony die vlas heeft gegeten maar de baasjes hebben haar al weer snel overgezet op stro. Misschien een idee Haha! . Het kan ook zijn dat ze zichzelf vervelen Tong uitsteken , misschien is weidegang iets (ik weet niet of je daar beschikking over hebt) Je zou ook een mengeling van stro en vlas kunnen proberen Pling . Dan zijn ze namelijk wel even zoet met het zoeken naar stro en misschien blijven ze zo van het vlas af Pling . Ook meer hooi voeren is een idee... Veel succes!!

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:23

Ik zou ze idd ook wat plakken stro erbij geven in een hoek van je stal. Zijn ze in ieder geval even bezig en blijft je stal schoner dan wanneer je de mest weer over het vlas gooit.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:29

Veel vlas eten is erg slecht en kunnen ze erg nare koliek van krijgen dus oppassen!

Wij hebben er 3 op vlas staan geen probleem eten het niet op. De andere 2, ook al krijgen ze voldoende hooi en stro voor een leger paarden dan nog vreten ze al het vlas uit de stal op. Azijn hielp bij hen ook niet. We hebben ze daarom voor hun eigen veiligheid op zaagsel (houtvezelkrullen) staan, dat eten ze gelukkig niet.

Ik zou inderdaad eerst kijken of het aan de hoeveelhied ruwvoer (hooi) ligt, desnoods inderdaad stro bijgeven voor het knabbelen maar als dat niet helpt dan adviseer ik je om ze onherroepelijk van het vlas af te halen.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:44

ze staan zoiezo 5 uur op een dag buiten soms langer somd iets korter, langer naar buiten gaat niet, dan worden ze zo rond als een tonnentje. ook krijgen ze 4 keer per dag hooi. Dus nog meer voeren is ook niet echt een optie. De dierenarts weet ook niets anders dan azijn er over. Verder, stro in de stal helpt niet, want dan eten ze eerst heet stro op en dan gaan ze gewoon weer over op het vlas. En stro, krijgen ze dar geen koliek van?
Ook hebben we ze al 3 jaar op vlas staan en drie jaar eten ze het al en nog nooit problemen gehad(sterke tinkermagen!!haha). nee, wij weten het nu ook niet meer.

groetjes

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:52

He Bah, ik zat net te denken om mijn stro eters op vlas te gaan zetten..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:55

jeetje, zou het rasptypisch zijn? ik heb er dus ook zo 1. krijgt nu echt wel veel hooi, maar blijft het eten. wel minder nu ze meer hooi krijgt.

indi heeft er trouwens tot nu toe nog geen last van gehad gelukkig...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:32

Bij ons eten op stal heel veel paarden vlas Nagelbijten / Gniffelen Zo ook mijn bijrijdpaard. Ik gooi idd altijd een vies laagje over de nieuwe schone laag.........dan blijft hij eraf.
Maar dat heb je blijkbaar al geprobeerd Scheve mond Lastig!!!

Sommigen strooien er ene laagje stro overheen zodat ze daarop knabbelen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:33

stipje, mijn kleinste pony eet ook vlas als hij de kans krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:36

Ja ik weet wat helpt, overgaan op zaagsel. Ik weet van mijn fourageman dat koudbloeden vlas eten en hij raadt ze het ook af om problemen te voorkomen. Neem het serieus en wees een verstoppingskoliek voor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:38

Nou ja, bij ons zijn het dus geen koudbloeden........maar idd het is geen uitzondering dat paarden het eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:05

Ik zie s'morgens dus ook vlas in de snorharen van mijn paard Boos! Dat was nooit in al die jaren. Maar ik heb stiekem ook het idee dat het vlas van nu anders van kwaliteit is. Het gaat minder lang mee, is duurder maar minder van kwaliteit.

Wat ik ook heel vreemd vind is dat ik bij het uitmesten van die kleine bolletjes vind, lijken kleine uitgebloeide bloemetje in een bolletje, dat was met het vroegere vlas ook niet.

Ik denk dat het minder bitter smaakt dan vroeger en dat het daardoor makkelijker wordt gegeten. Echt wel iets om in de gaten te houden.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:40

ja, inderdaad, russel. Dat is bij ons ook, ook van die kleine bolletjes. eerder aten ze het niet echt, maar nu als ze de kans krijgen vreten ze heel de stal leeg, en het is al niet goedkoop dat vlas, maarja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

Ik vind het dus link dat ze dat doen, weet dus niet in hoeverre ze langzamerhand verstoppingen op gaan lopen..

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:16

ik weet niet hoe lang ze bij jouw al op vlas staan, maar bij mij al 3 jaar en nog nooit problemen, dus ja. Ik weet wel dat het blijkbaar kwaad kan maarja, zolang ze er nooit last van hebben gehad. weet ik het ook niet.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:40

Op de site van ecobodem staat dat het vlas in kleine mate geen kwaad kan.. Maar dat je het wel goed in de gaten moet houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:15

Die van mij at nooit vlas en nu dus wel en ik voer meer hooi dan ik ooit deed. Ik zie nl de vlas in zijn snorharen zitten, dus betrapt! Clown

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:34

Apart.
Mijn werkelijk alles-eter blijft er vanaf na enkele hapjes genomen te hebben in het begin en tot de conclusie kwam dat het niet echt lekker was.
Mijn eerste idee: tandarts?
Dat ge-eet moet toch een oorzaak hebben...
Hoe houd jij de stal bij? Steeds een nieuw laagje erover heen of een fikse laag?
Wij beperken dat : allen poep en pies eruit, zijkanten over midden heen en desnoods nieuw laagje eroverheen.
Onze vlasstal is dus vrij donker van kleur door het oppotten, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:43

Tandarts is net geweest. Volgens mij is de vlas van andere kwaliteit dan een paar jaar geleden en nu eetbaarder dan hij was. Ik heb eentje die altijd honger heeft, hij kan niet wat overhouden voor straks.... die andere dus wel die gaat een paar uur later weer verder met eten. Ik denk dat hij dan ook maar wat gaat eten, vlas dus...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:47

Zou best kunnen Russel........... die "pluimpjes" vielen mij laatst ook op........
Nu zitten ze er niet meer in (en hij eet het nog evengoed Zij zijn groot en ik is klein! )

Heb er eergister nadat ik er een nieuw pak in gedaan heb een plak stro overheen gegooid (wordt het wel wat rommeliger van, maar goed) en een hoop kuil.
Tis wel een beetje behelpen Scheve mond

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:38

Mijn kruising tinker deed het ook.Zelf met stro eroverheen.
Wat heb ik gedaan:Ongeveer 5 kruiwagens gebruikt vlas gemengt met schoon vlas en madam at het niet meer.
Ook niet na een periode stro bedekking.
Misschien is dat een idee.Ik had het van een ander paard.Misschien at ze het daarom niet meer.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:34

de tandarts is ook pas geweest. wij gooien er eerst 2 a drie pakken in en dan steeds de stront er uit, maar omdat mijn vlaseter niks laat liggen is de stal al leeg voordat hij weer eens gepoept heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:51

Zo maar dan eet hij wel heel veel, dat is best gevaarlijk.