Wat zijn jullie ervaringen met vlas als stalstrooisel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiabrax

Wat zijn jullie ervaringen met vlas als stalstrooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:22

Graag zou ik ervaringen horen van de stalbedekking "vlas". Er zijn verschillende meningen over, waar het mij vooral om gaat is of het inderdaad goedkoper en gebruiksvriendelijker is dan stro maar ook of het wel goed is voor de hoeven van het paard. Graag jullie meningen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

EllyC

Re: vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:28

Hier zijn al topics over.
Ik vind het ideaal.
Je hoort verhalen dat paarden het teveel eten en dan vertoppingen krijgen.
Ook heb ik wel eens gehoord dat de paarden er te droge hoeven van krijgen.
Ik heb van beide geen last maar dat komt misschien wel omdat ze ook in een paddock staan en dan wel weer natte voeten krijgen.

Ik verbruik ongeveer 2 pakken per maand maar dat komt dus doordat ze veel van hun behoefte buiten in de paddock doen.
kosten per baal momenteel 6,50. Dit is met dit verbruik zeker goedkoper dan stro (prijs baal stro was 2,00 dit jaar).

Het is dat de afvoer van mest lastig is en ik met vlas minder volume heb. Anders zou ik ze denk ik toch wel op stro zetten omdat ze dan de hele dag wel wat te knabbelen hebben.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:32

Mijn paard staat nu 2 jaar op vlas en ik wil niks anders meer. Hij kreeg elke keer rotstraal op stro, hij at er zo veel van dat er niet tegenop te strooien was ( op een gegeven moment gebruikte ik een baal per etmaal Boos! ).
Vlas durft hij ook wel eens van te happen, maar ik meng het schone altijd met het oude en dan moet hij het niet meer. Zijn hoeven zijn droger geworden, maar dat was bij hem de bedoeling.
Ik gebruik momenteel 4/5 balen per maand, maar nu staat mijn paard op totale boxrust. Als hij normaal buiten komt, gebruik ik ongeveer 3 balen per maand. De kosten zijn bij ons 7.50 per baal.
Het volume mest is veel minder, en ik vind het zelf ook fijner werken. Ik doe elke dag de drollen eruit, en dan 2 keer per week de natte plek eruit en nieuw erbij.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:00

dit hoort meer bij verzorging, stalling, en weidegang...

ik weet niet wat ik er van vind. indi eet het op, en dan heb ik liever stro. maar t blijft over t algemeen wel schoner volgens mij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:37

Mijn ene paard staat noodgedwongen op vlas omdat hij allergisch is.
Ik vind het niet lekker.
Als ik mocht kiezen zette ik hem op stro. Ten eerste kunnen ze daar uren lekker in scharrelen en rommelen en ten tweede vind ik een strobox er frisser uitzien.
Een vlas stal ziet er snel zo viezig uit, maar dat is mijn mening Knipoog.
Qua werk merk ik niet zo veel verschil tussen mijn vlasbox en mijn stroboxen.
Uit de vlasbox probeer ik ook zoveel mogelijk losse drolletjes te vissen en ben dan dus ook wel een tijdje bezig.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:25

Ik ben zeer tevreden over vlas Ja
De bovenste laag blijft droog en al het natte spul zit op de bodem. 1 keer peer maand (misschien wat meer) haal ik de stal leeg. Doordat het natte spul onder ligt ruik je het niet eens. Ik vind het ook ideaal omdat vlas de drollen omkapselt. Ja

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:48

Mijn paard staat ook op vlas en ik vind het ideaal spul voor hem, omdat hij 12 uur per dag op de weide loopt.
Anders vind ik het niks Bloos
Hij krijgt onbeperkt hooi en stro tot beschikking voor de knabbel. Maar hele dag op vlas in combi met onbeperkt ruwvoer, vind ik prut worden. Alles wordt gepureerd etc..
Kost meer geld, dan dat het iets opbrengt.

Zie liever een paard op stro, maar op huidige stal niet haalbaar, vanwege mini mesthoop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:55

BEH-->VSW

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:41

Mijn paarden staan ook op vlas.

Voordeel:
Het absorbeert goed, dat doet stro niet. Dan heb je de hele boel nat.. vind ik dan..

Je hebt je mesthoop niet zo vol liggen.

De bovenlaag blijft droog.

Maar vervang de hele boel wel op tijd, dus niet langer laten liggen dan 3 maanden.
Het moet wel hygienisch blijven.

Gr.

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:37

Als je een wit paard hebt is het niet ideaal omdat het altijd een beetje vochtig is. Anders is het echt ideaal. Voor de verveling kan je er nog een btje stro bij geven.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:09

wij hebben ze ook op vlas staan, best handig met het uitmesten van de stallen, een probleem, ze eten het op! ze zeggen dat het niet gezond is maar ik heb ze al 3 jaar op vlas staan en nog nooit problemen mee gehad!

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:11

Misschien als ze het met hele grote happen eten? Dan gaat het verstoppen lijkt mij.

Royco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:47

wij hebben ook vlas . vind het wel fijn spul.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:25

ik heb ze ook op vlas staan voor het eerst dit jaar. ik moet zeggen het bevalt goed. Wel leg ik op het eerste stuk vd stal nog wat stro om te knabbelen. dan blijven ze van het vlas af.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:31

Bij ons staan ze ook op vlas. Als ze net een schone box hebben met schoon vlas (net uit pak) knabbelen ze er wel iets aan, maar heb er verder geen problemen mee, ook niet met te droge hoeven. Maar overdag staan ze weer lekker buiten, ook als het wat natter is, dus misschien heb ik daarom daar geen last van.

Ik vind het iig erg fijn Ja

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:40

Bij mij staan ze ook op vlas. En dat scheelt ontzettend veel werk.

Mijn shetlanders krijgen om de vier weken een nieuwe baal erin en mijn paarden ong om de 3 weken.

Het scheelt ook stukken op de mesthoop en qua tijd. Voorheen had ik stro en was ik gewoon 2 uur bezig met mesten. Nu doe ik het in 45 minuten..

Ze eten er soms wel van, maar ze hebben nog nooit ergens last van gehad.

Ben er zeer tevreden over.

Esther_

Re: Wat zijn jullie ervaringen met vlas als stalstrooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:55

Mijn paard staat sinds september op vlas, overdag op de wei, 's-avonds op stal. In het begin 3 balen, daarna 1x 2 weken een baal erbij. De stal ziet er een stuk netter/droger uit, dan toen ik op stro stond. Paard mest nu ook in een hoek.
Ik ben een pietleut met mesten, maar de hoeveelheid die je iedere dag eruit haalt is veel minder dan met stro. Mesten kost wel iets meer tijd, zeker in het begin als er nog geen goede laag is, daarna vind ik het alleen maar fijner en gaat het een stuk sneller.
Mijn hoedsmid vind vlas niet zo goed voor de hoeven (vezels kunnen in de hoef dringen), ik heb zelf nog niet gemerkt dat de hoeven er door veranderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:59

Ik vind het ideaal Lachen Mijn paard staat nu maar een paar uurtjes (als het weer het toelaat) buiten, en de meeste tijd op stal. En het gaat prima. Ze poept op 1 plek, ze plast op 1 plek. Om de 5 dagen plas eruit, nieuwe baal erin. Ze houdt een lekkere laag. Was idd bang voor prut in de winter, maar alles lijkt mee te vallen gelukkig! Of het goedkoper is weetik niet. Ik doe 'met ongeveer 6 balen per maand, dus reken maar uit. Stro heb ik geen idee hoe duur zoiets is.

Wel idd flink ruwvoer, omdat ze niets in stal hebben om te knabbelen (en vlas eten geeft verstoppingen). Mijn paard krijgt onbeperkt ruwvoer, en krijgt een plakje stro in stal voor de nacht voor als het ruwvoer voor stal op gaat (in een zeldzaam geval) en gewoon voor de lekker, zodat ze toch nog wat te knabbelen heeft (al verdeeld ze de meeste tijd het lekker door stal *LOL*)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:08

Vlas is heel fijn mits je niet te zuinig bent in gebruik en je zorgt dat je paard onbeperkt ruw voer tot zijn beschikking heeft.

madertje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:36

Ik had mijn paard ook op vlas staan, maar heb hem toch maar weer op stro gezet. Ik vind het schoner en hij heeft inderdaad gelijk wat te knabbelen, hij is namelijk niet een van de kleinsten en eet het liefst alles op wat hij tegen komt (gelukkig geen vlas)
Hij mest ook niet op 1 plek, waardoor het echt een bende werd en als hij op stro staat trek ik gewoon alles in 1 x eruit, ik vind het makkelijker en schoner.
Maar dat verschilt natuurlijk wel per paard, je hebt in ieder geval met vlas wel minder onderhoud dan met stro!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:44

Ik vind het ideaal! Ik heb een viespeuk op stal staan, hij smeert echt alles door elkaar en begraaft de mest tussen het schone vlas. Ik haal elke dag de natte plek eruit en de mestballen. Gebruik ongeveer 1 pak per 4 dagen.Mijn paard heeft minder last van koliek en ziet er ook niet meer zo opgeblazen uit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:47

ik ben erg tevreden over vlas. ze eten het bij mij gelukkig niet maar de kippen wel!! als ik vers heb opgestrooit zitten ze met zn allen in het vlas te graven. ik gebruik ongeveer een pak per week per stal en heb geen last van droge hoeven ofzo. en het afval is een stuk inder dan van stro.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:47

Ik vond het meer dan een ramp. Ik ben dolblij dat hij nu weer op stro staat. Ik heb van alles geprobeerd, maar hij bleef er vies op. En dan in combinatie met een staleigenaar die te weinig hooi voerde, was mijn paard er zeker niet gelukkig mee.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:40

Mijn paard staat sinds september op vlas, zijn stal is veel schoner en hij blijft ook veel schoner (schimmel) ik kan makkelijker de mest eruit scheppen maar hij doet alles op 1 plek ik ben er heel tevreden over, maar je moet het wel bijhouden, 2x per week haal ik de natte plek eruit en gaat er een halve baal bij maar einde maand gaan er rustig 1 a 2 balen bij, dan blijft het ook mooi droog en redelijk schoon.
De hoeven hebben weinig te lijden als je het het goed bij houdt, de hoeven van mijn paard zijn beter geworden omdat hij minder in het natte staat met vlas Knipoog