Weidepaarden op stal met sneeuw en ijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Weidepaarden op stal met sneeuw en ijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:17

Mijn paardje woont op een heerlijke pensionstal, waar ze normaal gezien 24/7 op een heerlijke weide staat met wat vriendinnen en genoeg bijvoeding (kuil en hooi) nu de weides kaal zijn. In de wei is helaas momenteel (nog) geen mogelijkheid voor een afdak, de weide is echter wel omzoomd met bomen en struiken waardoor ze iets beschut kunnen staan.

Gisteren met de sneeuw in het vooruitzicht, zijn alle paarden op stal gehaald (behalve diegenen met een schuilstal) en het lijkt erop dat de paarden de rest van de week binnen moeten blijven in verband met sneeuwval en vrieskou (bevroren grond).

Ik ben echter van mening dat mijn paard met haar dikke vacht best bestand is tegen sneeuw en kou en dat ze zich heus niet zo gauw een koliekaanval zal eten aan de sneeuw. Mits ze natuurlijk voldoende bijgevoerd krijgt. Het lijkt mij dat een paard zich qua beweging best aanpast als ze op een bevroren weide staat. De kans op ongelukken is volgens mij groter wanneer je een paard een paar dagen op stal houdt en vervolgens los laat (jiehaaaaa)..

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, aangezien ik van mening lijk te verschillen met de pensionhouder.

Overigens hebben we geen binnenbak en heb ik niet de mogelijkheid de komende dagen in de avonduren te rijden of op andere wijze voldoende beweging te geven aan een stalpaard Nagelbijten / Gniffelen

mariska32

Re: Weidepaarden op stal met sneeuw en ijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:22

als de paarden gewend zijn om buiten te staan is het geen probleem,mits! de punten in de wei niet te groot zijn.
opgevroren punten kunnen de straal naar binnen trappen Knipoog
verder is sneeuw met ijzers ok niet echt een succes,maar verder zie ik het probleem niet,ken er genoeg. Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:25

indi stond ook altijd in de sneeuw gewoon buiten hoor. geen probleem...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:25

Bij ons staan ze overdag nog gewoon buiten. 's Nachts gaan ze wel naar binnen, maar dit is meer om de wei wat te ontlasten met dit super natte weer.
Ik ben van mening dat de paarden zelf wel kunnen inschatten wat ze wel en niet kunnen doen op een half bevroren wei. Ze staan er immers elke dag op. Van de sneeuw en de nattigheid lijken ze weinig last te hebben. Gisteravond lag er een hele deken sneeuw op de ruggen en er lag zelfs een laagje ijs op de oren van m'n paard. Toch hadden ze het niet echt koud (geen geril etc.).
Wij geven wel onbeperkt ruwvoer op de wei en op stal, zodat ze wel altijd wat te knabbelen hebben om warm te blijven.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:35

Mijn paardje staat ook buiten met een waterdichte deken 300 grams en snachts op stal

En hier op de Veluwe ligt echt een pak sneeuw, zeker wel 30 cm.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:37

hier staan ze allemaal gewoon lekker buiten,dag en nacht, met een flinke bult hooi kunnen ze dit makkelijk hebben.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:58

De mijne staan ook gewoon buiten. Ze passen hun eigen goed aan, ook de beweging. Met ijs lopen ze echt super voorzichtig.
Ik heb wel nog een wei open gegooit en ze krijgen veel hooi.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:05

Die van mij staan ook gewoon buiten.
Alleen het land is nu wel spekglad, dus dat gaat wel ten kosten van je wei.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:06

de mijne staat ook gewoon buiten
sneeuw eten doet hij neit, hij poetst netjes eerst het gras schoon voor hij het eet Nagelbijten / Gniffelen
alleen de ijzers en sneeuw was geen goede combi..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:18

Connor staat nu helaas s nachts ook weer binnen ivm te natte wei. Maar overdag gaan alle paarden zonder ijzers naar buiten, sneeuw of niet. De 2 laatste 24 uur buiten pony's blijven wel gewoon staan. krijgen alleen wat extra hooi erbij.

Sneeuw is geen probleem zolang je ze maar goed genoeg voert. met een dikke wintervacht kunnen ze wel wat hebben. Mocht je knollie toch ijzers hebben met sneeuw kun je ze altijd met vaseline insmeren. Blijft de sneeuw niet plakken. Maar daarmee kun je ze niet 24 uur buiten laten staan helaas.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:19

Lekker buiten laten, als ze maar wel een stuk hebben waar ze (enigsinds) uit de wind kunnen staan, en voldoende ruwvoer.
Als ze maar lekker hooi/voordroog kunnen eten kunnen ze zich ook goed warm houden.
Let wel op dat ze met (vries) kou ineens een heel stuk meer kunnen eten

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:22

Mijn weidepaarden blijven ook met de sneeuw gewoon buiten, hoor. Ze hebben beiden een lekker pak haar gekweekt en lijken ook helemaal geen moeite met het weer te hebben.
Overdag staan ze tussen de sneeuw gewoon gras te knabbelen, 's avonds krijgen ze een flinke kruiwagen kuil erbij.

Ze doen het er prima op en dringen zich niet op bij het binnen halen.

De stalpaarden gaan 's nachts naar binnen, maar staan ook met dit weer gewoon de hele dag op de wei.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:24

Onze paarden staan met dit weer allemaal op stal met genoeg hooi..zekers mijn paard doe ik met dit weer niet naar buiten hij heeft ijzers,schijnt ook niet te mogen hoorde ik..

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:51

Bij ons staan alle paarden gewoon nog 24x7 buiten. De jaarlingen zonder deken en de vacht doet goed hun werk aangezien ze 's ochtends vroeg languit in de sneeuw liggen te slapen Haha! .

Mijn merrie van 17 heeft wel een deken op, maar die heeft ook geen goede dikke wintervacht, mijn andere merrie is bevangen geweest en de kwaliteit van haar vacht laat te wensen over, dus die staat voor het eerst in 3 jaar weer onder een deken.

De jaarlingen lopen af en toe als een gek te crossen en ja er ging er laatst 1tje onderuit....worden ze wijzer van Haha! (mijn hart zat wel in mijn keel Ach gut )

Veel voordroog, want ze eten wel een stuk meer met dit weer om zich warm te houden!!

PS, hier ook geen schuilstal, wel genoeg schuilplekken Pling

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:19

Ik denk dat het beter is om ze buiten te laten als ze dit gewend zijn omdat de meeste inderdaad naar een paar dagen stal inderdaad een feestje gaan bouwen met veel kans om uit de bocht te vliegen. Ook gaan de meeste buiten paarden erg zweten op stal en vaak daardoor schuren en zodra ze weer naar buiten mogen zullen ze nat en warm zijn en kunnen ze teveel afkoelen.
Die van mij loop lekker dag en nacht buiten met anderen paarden die het gewend zijn en ze staat ook veel liever buiten als ze de keus krijgt zoals gisteren naar het rijden. Ze wou zelf al richting de wei lopen i.pv. een stal waar zelfs eten in lag.

Paarden op ijzers kunnen i.m.o. wel beter op stal staan omdat het erg slecht voor hun pezen is om met grote klonten sneeuw te lopen en er veel meer kans op verstappen is.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:24

staan heerlijk buiten hoor Lachen
hebben hun volledige wintervacht, maar alleen met een regendekentje om.
beide staan als het regend wel snel te rillen, nu niet Lachen
alleen lucy heeft ijzers voor en die krijgt klompvoeten,
dus de hoefjes worden wat vaker uitgekrapt.
ook hier geen schuilstal maar wel bomen etc.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:31

mamauba schreef:
Paarden op ijzers kunnen i.m.o. wel beter op stal staan omdat het erg slecht voor hun pezen is om met grote klonten sneeuw te lopen en er veel meer kans op verstappen is.

Dat wilde ik ook zeggen. Voor mij is (langdurige) sneeuw het teken om de ijzers er onder vandaan te halen en pony even vakantie te geven. Het is echt níet normaal hoe snel ze klonten onder hun ijzers verzamelen (en de vaseline of hoefvet is er zo afgeveegd) en de kans op een verdraaiing is dan te groot.
Als het één dagje is, zet ik ze in de schuilstal met een bult hooi.
Sowieso kan het geen kwaad om hooi bij te voeren, al heb ik het idee dat de paarden prima onder de sneeuw de grasjes kunnen vinden. Maar nou heb ik ook IJslanders, en die schijnen genetisch getraind te zijn in het zoeken van mosjes onder de sneeuw. Haha!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:35

wij hebben de paarden gewoon buiten lopen

allen vanochtend met voeren keek ik in de hoeven van shadow en daar zat me toch een brok ijs onder toen heb ik ze binne gezet en de hoefjes van de aparden uitgekrabt en dat op de vroege morgen om half 7 was ik klaar met de hoefjes en hadden ze inmiddels al lekker eten gekregen ik laat ze nu op stal staan tot te sneeuw grotendeels weg is want shadow heeft geen ijzers en als dan ze sneeuw er zo vast in zit word ik niet vrolijk van:P
ook niet als ze wel ijzers hebben hoor:P

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:50

De volwassen paarden kunnen de stal in als ze willen en anders blijven ze zelf in een zandpaddock. Ze hebben wel een regendeken op.
De paarden die geen regendeken hebben die zet ik voor de nacht op stal. Zijn open stallen ze kunnen alleen niet eruit lopen.
De veulens liepen tot nu toe nog in de wei overdag maar heb vandaag besloten om ze op de bak te houden omdat ze anders de wei wel erg kapot lopen. Ik heb ze de afgelopen dagen in de nacht binnen gehouden. Dit zijn ook open stallen dus buiten net zo koud als binnen alleen ze regenen niet nat.
Verder denk ik als je een volwassen paard heb met een dikke vacht en het geeft niet voor de wei , dan zou ik ze op de wei laten staan.
Laatst bijgewerkt door POLLO op 24-11-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:50

Wat ik ook doe in het najaar en winter is de hoeven met bekappen iets langer laten zodat de paarden wat meer grip hebben. En doordat de hoeven dan minder snel groeien dan in de zomer kunnen ze gewoon om de ongeveer 3 maanden bekapt blijven worden i.pv. in de winter ze wat minder vaak te bekappen.

Ja en voldoende bijvoeren word altijd al gedaan (ze zijn een beetje te dik Bloos ).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:20

Ze gaan gewoon naar buiten toe. Ze vinden het wel onprettig als de sneuw vast komt te zitten onder de hoef en dan zo'n dikke klomp wordt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:27

Van mij mag mijn paard gewoon lekker naar buiten in sneeuw en kou, maar de wei (het eerste stuk) is een modderbad en met dit weer trappen ze de wei nog verder kapot. Dus ik denk dat ze een paar dagen binnen moeten blijven. Vorige week zijn ze ook al een paar dagen binnen gebleven vanwege het slechte weer. De meeste pensionpaardjes bij ons staan dan toch liever op stal met een bult hooi/kuil dan buiten in een kale wei in de regen. Hoezo verwend?!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:28

die van mij moest gisteren even binnen voor zijn brokken,en ik had de deur dichtgedaan
wat resulteerde in een woest paard wat de deur er dan maar uit ging trappen...
Hier is de sneeuw nu overigens voor 95%weg Lachen

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:35

Zonder schuilstal en in de sneeuw?
Zou ik de paarden ook binnen halen. Bij ons in België zijn daar trouwens regels & wetgeving over, als eigenaar/verantwoordelijke ben je strafbaar...

Kennis van mij heeft vorig jaar deze tijd de politie over de vloer gehad, omdat zijn paard nog in de weide liep...

Schuilstal is nu eenmaal een must voor een paard, voor regen/wind/sneeuw maar ook voor zon. Anders zou ik slecht beperkte weidegang geven (halve dag of zo?)

Maar 24/24u op stal vind ikzelf het ergste voor een paard. Dat is nooit gezond!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:39

Ik sta ook op een pensionstalling en in de winter gaan ze gewoon de wei in. Ik heb het weekend de 300grams winterdeken erop gedaan. Ze gaan om 10uur de wei in en gaan rond vier uur, half vijf naar binnen. Ze rennen wel in de wei maar ze weten zelf wel hoever ze kunnen gaan denk ik.