HELP....advies nodig met spoed..paard buiten ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

HELP....advies nodig met spoed..paard buiten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 07:56

Hallo allemaal,

gister avond ben ik me wezenloos geschrokken.
Kreeg om 8 uur met dit noodweer van gister een telefoontje van mijn schoonzus, Juan ( mijn 2,5 jarige anda) had zich door een te kleine deuropening naar binnen gewerkt, aangezien mijn schoonzus binnen alle dieren eten had gegeven beha;ve Juan Boos!
De deur is ongeveer 1.40 hoog en Juan meet ongeveer 1.50 , doordat het gedeelte waardoor hij naar binnen moest lager lag als de binnenvloer is het hem zonder teveel schade gelukt om binnen te komen, maar eruit ging niet.
We hebben de stal van binnenuit gedeeltelijk moeten afbreken en toen sprong hij over het lagere muurtje heen Ach gut
Maar nu komt het, mijn schoonzusje wil de 2 deurtjes niet dicht maken want dan kan haar pony en de 2 geiten niet meer naar binnen, ze kunnen dan wel in het schuilhok maar mijn schoonzus vind dat niet goed genoeg, ook had ze de 2 geiten bij de schapen in de andere wei kunnen zetten maar mijn schoonzus wil mij gewoon dwars zetten.
Nu heb ik hem gister in een andere stal binnen gezet aangezien ik niet vond dat een paard met dat noodweer van gister buiten hoort te staan.
Nu is het probleem dat hij dus niet meer in de andere wei kan met schuilhok omdat hij dan weer in de verleiding kan komen om zich door dat deurtje te proppen en het risico is me te groot dat het fout gaat de volgende keer.
Nu hebben ze nog een wei, zonder schuilhok, maar kan ik het maken hem daar tot 1 januari dag en nacht buiten te laten staan zonder schuilmogelijkheid of moet ik alla minuut een stal op stal regelen?

Even ter verduidelijking, hij zou per 1 januari bij mij naar stal komen om samen met mijn haflinger in 2 buitenstallen met paddock te lopen, maar die stal komt eigenlijk pas per 1 januari vrij!

Wat zouden jullie doen?

liesJ

Re: HELP....advies nodig met spoed..paard buiten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:58

als ik dit zo hoor zou ik lekker een stal zoeken..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:59

is het geen optie om een draad te spannen halverwege die ingang? dan kunnen de geiten er wel onderdoor, maar je paardje laat het dan wel.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:02

Kun je de deurtjes niet verlagen? Dan kunnen de geiten er alsnog onderdoor. Hangt het alleen een beetje van de hoogte van haar pony af. Als dat een shetlander is kun je gewoon op een simpele manier (houten planken?) dat deurtje verlagen.

Wel vervelend, is de band met je schoonzus niet zo goed?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:04

Een extra plank voor het deurgat, zodat het echt te laag is voor jouw paardje, en eventueel een hogere drempel d.m.v. een plank.. Geitjes klimmen door de kleinste gaatjes, dat zal het probleem niet zijn..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 08:38

Nou de deur kan dus niet verlaagd worden want dan kan haar ponytje er niet meer door, zo klein is het al.
Dus helaas is dat geen optie dat hadden wij ook al gevraagd.
Of de band met mijn schoonzusje goed is, nou op haar manier wel.
Zij heeft gewoon een zeer verelende vriend en zelf is ze gewoon een beetje egoistisch en wil ze eigenlijk gewoon niet helpen.
Zij hebben gewoon gezegd, je mag het beest hier neerzetten tot de stal bij jou leeg is en dan haal je hem direct op, wij willen er geen werk aan hebben dus ook niks voor doen.

Ik ben nu aan het rond bellen of iemand met mij en een trailer kan rijden, mijn vriend is werken en ik moet dan ook nog eerst een oppas voor onze baby regelen
Maar zoals het er nu uitziet haal ik vandaag op want eigenlijk vind ik het zielig als hij daar in de kou en regen en sneeuw in de wei staat zonder schuilhok, het probleem is dat het voor mij ook nog eens 30 km heen rijden is en terug 30 km, vandaar dat ik ook niet eenvoudig heen en weer kan.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:44

Deur verhogen? Zodat jou paardje er ook normaal onderdoor kan? Als hun er geen werk van hebben het zelf doen en als je paard daar weg gaat ook zelf weer in oude staat terug brengen.
Moeilijke situatie.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:47

Het is ook niet zo leuk dat ze de dieren binnen eten geeft en jouw paardje buiten niet, dan is het niet zo raar dat ie zich naar binnen wurmt. Als ze de jouw nou eerst even wat geeft voor ze de anderen binnen geeft dat zou al een hoop schelen?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:54

Mijn eerste gedachte is ook om de deuropening wat hoger te maken zodat je paardje zonder problemen binnen kan. Of anders verlagen zodat hij er niet meer onderdoor kan. Evt. een stroomdraadje spannen.

Maar om eerlijk te zijn zou ik zelf ook liever mijn paardje daar weghalen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:54

en op dat ene stuk zetten zonder schuilstal en dan wel voor beschutting zorgen? je hebt van die mooie windnetten. dak hoeftniet zo zeer. iets tegen de wind is wel beter...

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:14

Kan hij niet overdag buiten en s nachts binnen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 09:25

Ik heb een stal gegregeld bij mij op stal, nog 5 weken een binnenbox met dagelijks weidegang en dan krijgt hij samen met mijn haflinger een paddock met buitenstal.
Ga het risico niet lopen, en zo ben ik ook van het gedoe af.

Bedankt allemaal!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:30

Citaat:
Of de band met mijn schoonzusje goed is, nou op haar manier wel.
Zij heeft gewoon een zeer verelende vriend en zelf is ze gewoon een beetje egoistisch en wil ze eigenlijk gewoon niet helpen.

Ik hoop voor jou dat je schoonzus en zwager niet ook op Bokt zitten Tong uitsteken .

Als ik jou was zou ik de band met je familie niet langer onder druk zetten en je paardje uit voorzorg voor escalatie van oplopende gemoederen maar weghalen en een andere winterresidentie regelen.
Je hebt het decemberweer ook niet in de hand, rond de feestdagen is het helemaal moeilijk hulptroepen te mobiliseren en wie weet wat er nog uit de lucht komt vallen.
Hier (en ik zit niet ver van jou Knipoog ) heeft het dit weekend niet alleen sneeuw maar ook trampolines en worteldoek van de bomen geregend.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:58

Juan staat vannacht lekker op stal bij mij met een lekkere stro bodem en flink wat hooi.
Heb hem lekker eten gegeven, want vind hem te dun!
Het leek wel of hij het wist, liep zo de trailer op en af, ongelooflijk! Knipoog

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:03

Ah gelukkig Lachen