draineren weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

draineren weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:17

Wie heeft er ervaring met een gedraineerde weide?

Boktpony

Re: draineren weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:39

Clown

wij hadden een deel weiland gedraineerd, maar dat is nu omgeploegt.
het verschil is (nog steeds) duidelijk merkbaar, want het ging om een erg nat stuk.
het droogt net iets eerder op in de erg natte tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:30

Oke, goed nieuws dus. Wij zitten dus op een erg nat stuk merk ik. Sommige stukken staan onder water, zeker nu met die gesmolten sneeuw, sta je dus tot over je enkels in het water en er is een pad naar de buitenbak naast de wei, dat is echt verschrikkelijk dat is zo een modderzooi, je kunt er eigenlijk niet lopen.

Hoeveel heeft het ongeveer gekost?, stel 5000 m2 en rondom een uitloper van een stromend klein riviertje die vrij laag ligt. Het moet nl wel de moeite zijn dat na een dag of 3 droog weer de wei ook droog is en niet dat er na een week droog weer dezelfde plassen er nog op staan...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:40

hoe is je bodem zelf? want als die dichtgeslibt is verwerkt ie ook geen water en zal draineren ook geen nut hebben.
en je moet ook geen wonderen van drainage verwachten hoor Clown het helpt vooral goed als je op natte grond zit maar wel met een goede bodem, maar alsnog moet het water door een deel van je bodem heen voordat het de drainage bereikt heeft Ach gut
kwa prijzen kun je het beste informeren bij iemand die het kan leggen... wij hebben dat nog in de guldentijd gedaan dus echt nuttige prijzen kan ik je niet geven Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:45

Wij zitten op de klei en volgens mij is die wel dichtgeslibt..., zal zand storten een oplossing zijn?

Om laten ploegen dus niet, want dat heb ik geen wei van de zomer en dat zal pas 2 jaar duren eer het een goede paardenwei zal zijn.

We dachten zelf sleuven te graven met een gehuurde graver en zelf drainnage buizen leggen, gat dicht gooien met eventueel zand.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:54

als je bodem niet goed is zal drainage je ook niet erg veel helpen ben ik bang Ach gut het water moet wel weg kunnen zakken naar de drainage toe... dit kun je met zand wel wat versnellen, maar je blijft zitten met een slechte bodem...
ploegen en daarna goed bijhouden is een betere oplossing... maar ik snap ook zeker jou probleem van opnieuw inzaaien en dan een tijdje geen goede weide hebben Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:42

Kom van het zand, is ook erg wennen en ik heb er ook nog niet zo een kijk op..Gaten prikken?? Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:29

ik denk dat je het beste buren ofzo kan vragen hoe nat het normaal is in die buurt... en wat hun evt hebben gedaan voor de waterafvoer...
wij hebben bijv ook zware klei maar wij zitten op een goed stuk, 3 km verderop is het echt niks en kan je bewerken wat je wilt, maar goed land zal het nooit worden Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:32

De ene kant heeft alleen een boomgaard, ik zie geen plassen, maar het is geen wei en de andere kant is aan de andere kant van de sloot/water en dat ligt wat hoger, daar liggen veel zandlagen op de wei van vroeger uit. Mijn stuk is gewoon zeer slecht onderhouden. Idd ong 3 km verderop staan de paarden gewoon nog 24/7 op de wei, dat stuk is gewoon veel beter. Maar het is natuurlijk wel raar dat het bij ons zo extreem nat is. Op sommige plekken zak je gewoon 10 cm weg en als je een gat graaft heb je op 10 cm water!!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:06

Gaten maken op de plekken waar het altijd nat blijft, en dat vullen met grind/schelpen. Ja

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:28

Dit is voor mij ook een interessant topic!

Zouden die paar gaten echt helpen??
Bij mij is het overigens zo dat de hele weide gewoon erg nat blijft (naast dat er op sommige plekken echt plassen liggen), waardoor het flink baggeren is voor de paarden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:29

Drainage aanleggen heeft wel degenlijk nut . Maar het moet inderdaad een samenspel zijn van een doorlatende toplaag en drainage. Het word niet voor niks op sportvelden ,golfbanen toegepast. Maar ook daar word er rekening mee gehouden dat de toplaag kan verdichten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:23

drainage heeft wel een inwerking van ruim een half jaar nodig. dus verwacht zo ie zo niet meteen resultaat.

Wij hebben overigens ook drainage in de achtertuin. lit er nu een jaar in. Ben er Absoluut! niet tevreden over.. hier hebben ze een soort modderlaag ofzo er over gegooit. waarom mag joost weten, maar het loopt niet door.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:43

dan zal het wel niet goed gedaan zijn , of er geen goede toplaag opzitten.
Als de bovenlaag niet goed doorlaat , kan het water niet naar de drainage.
Wij hebben hier zelf drainage in onze bak en weide en deze is goed.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:46

Kun je prima zelf doen. Sleuven graven, drainagebuis erin (wel op afschot uiteraard en dan afvullen met grof (drainage)zand of fijn grind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:48

Wij hebben ook klei en er gaat geen druppel water doorheen. Als je een stuk afgraaft is het daar gewoon droog, terwijl de laag er boven echt kleddernat is!
We hebben onze paarden maar verhuisd, 24/7 swinters buiten werd hem zo gewoon niet. Voor volgend winter ga ik gewoon zandpaddocks aanleggen, mogen ze daar lekker in. Bij zomerdag is de wei prima.