dilemma: veel buiten staan en slijtage hoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

dilemma: veel buiten staan en slijtage hoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 09:43

hoi, allemaal.

ik sta sinds oktober op een nieuwe stal met mijn ponys,alles gaat super en leuk en de ponys kunnen hier dagelijks 5 uur buiten staan op een stenen plaatsje in de winter als de weide het niet toelaat.klinkt super dus maar......de hoeven slijten nu dermate snel dat ze dus eigenlijk er al niet meer opkunnen,hoefsmid waarschuwde me de laatste keer voor mijn shetlanders hoeven (staat blootvoets) en de achterhoeven van mijn beide haflingers (beide alleen voor beslagen).

ik heb de mogenlijkheid om een klein zandlaagje te strooien maar wilde eerst ervaren hoe het zo op steen gaat.
nadeel is dat er dan dus ook zand in de mest komt bij opruimen en dus zand in mesthoop(daar is boer minder blij mee Bloos ).

een longeerpaddock met zand heb ik ook maar dagelijks in mul zand staan in slecht voor pezen en de omheining is niet geschikt voor het loslaten van 5 a 6 ponys en het paddock is te klein.

dus heeft iemand andere ideeen of ervaringen met een laagje zand op steen?
Laatst bijgewerkt door casanova op 23-11-08 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Re: dilemma: veel buiten staan en slijtage hoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:44

Ik lees even mee, ik heb het zelfde probleem. Heb gelukkig een groep op het land en een groep op een half bestrate padock en ruil dus nu af en toe om. En heb er inmiddels 1 rondom op een ijzertje staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:00

onze paarden staan ook op beton en rondom de hooiruiven hebben we betegeld, omdat de hoeven snel groeien en op deze manier hoeven we zelf minder te vijlen.

Kun je foto's maken van de hoeven? Lopen de paarden gevoelig?

Mensen denken vaak dat de hoeven van hun paard te kort worden, maar eigenlijk is dat de normale lengte voor een onbeslagen hoef.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:59

Misschien een idee om rubberen matten op de beton te leggen? Of rubberen tegels?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:18

mystic tinker,dat zou super zijn uiteraard maar onbetaalbaar voor zo'n groot oppervlak..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:18

rubber wordt spekglad als het nat is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:27

Onze paarden gaan in volle galop over de gladde, rubberen tegels heen Clown Doet er ook zonder problemen een sliding stop op Nagelbijten / Gniffelen
Maar het ligt er misschien wel aan wat voor soort rubber je hebt.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:51

Ik zou het welzijn van je paard (in dit geval buiten staan wat ze gewend zijn) niet laten belemmeren door er bijvoorbeeld geen beslag onder te laten slaan. Een hoefijzer zou alle problemen toch oplossen, of zie ik het verkeerd?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:52

Bij ons staan ze rondom ook op stenen en geen van de pony's heeft problemen, ik ga wekelijks ook met mijn shet nog best wel wat over de verharde weg met de kar, geen probleem.
De hoef past meestal zijn groei en alles aan, door de contante slijtage en het bewegen op een harde ondergrond stimuleerd dat ook de groei.
Beter vaak dan een paard dat 1x in de zoveel tijd een flink stuk van zijn hoeven af gedaan krijgt.
Het is alleen vervelend als ze nu te kort zijn dan moet je iets gaan ondernemen, of ijzers of hoefschoenen of een laag zand of of.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 06:56

koortje:een hoefijzer zou het oplossen maar vind het onnodig om alles daarvoor te beslaan(ook een extra kostenpost).

jesito: mijn beide haflingers hebben geen beste hoeven,1 door hoefverwaarlozing uit zijn jeugd en de ander heeft snel brokkelhoeven.

ik ga eerst maar voor het laagje zand(even bespreken met staleigenaar,uiteraard)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:10

Misschien is het een optie om voor een natuurlijke bekapping te kiezen en ze dan geleidelijk aan het lopen op steen te wennen. Bij mijn eigen paarden merkte je dat hoe langer ze op steen liepen (stapritten over asfalt) dat de hoeven door de natuurlijke slijting dan ook steeds sterker worden, en op een gegeven moment slijten daardoor de hoeven juist steeds minder.

Maar ben met Arabesk eens dat een natuurlijk afgesleten hoef er sowieso vlakker uitziet dan de hoef die traditioneel voor "normaal" gehouden wordt. Als de paarden niet gevoelig lopen verder zou ik me daar niet zo zorgen over maken, maar ik zou wel zorgen dat de hoefwand ontlast wordt en dat de straal gaat dragen (dat is wat ik bedoel met een natuurlijke bekapping), dan kan het voelende deel (de straal) de groei van de hoef op een natuurlijke manier regelen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:24

Natuurlijk bekappen hhoef ook niet te helpen hoor.
Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, staat ook in een verhardde paddock, maar ook zijn hoeven beginnen een probleem te gaan vormen.
1 van de andere paarden op stal heeft ijzers gekregen omdat de voorhoeven veel en veel te kort zijn geworden. Paard werd ook natuurlijk bekapt.

En bij alle paarden die blootvoets staan (en dat zijn er nogal wat bij on sop stal) raken de stralen de grond, maar groeien de hoeven niet hard genoeg.

Ik ga proberen de stalhouder zover te krijgen dat er een flinke laag zand in de paddocks komt.
nadeel van een klein laagje: ze trappen het zo opzij

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:39

zijn hoefschoenen geen optie voor die 5 uurtjes?