ouder paard veranderen van stal voor meer weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

ouder paard veranderen van stal voor meer weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:35

Hallo,

Ik zit met een probleem, ik heb een bijna 24 jarige merrie, ze staat nu op een privé pensionstal al 3 jaar. Ik ben daar heel content, heel vriendelijke stalhouders die altijd willen helpen. Ook de andere eigenaars zijn heel vriendelijk. Er is een buitenbak en binnenbak, stal van 3 op 3.

Dit is allemaal in orde alleen vind ik dat ze niet genoeg op de wei komen, vroeger kwamen ze in de zomer elke dag op de wei maar dit jaar was dit al maar om de 2 dagen, omdat ze een paar stallen hebben bijgebouwd, en op de weides stond er eigenlijk niet veel gras. Nu in de winter komen ze misschien 1 of 2 maal buiten en dat is dan nog naargelang het weer.

[naam] begint toch wat ouder te worden en de dierenarts is in de week geweest omdat ze wat onregelmatig liep ( niet mank) en moet nu primeval geven voor soepelheid en ze moet veel bewegen.

Nu begin ik te overwegen om ze naar een andere stalling waar ze meer buiten kan staan (zou al content ziijn als ze minstens een halve dag buiten stond) te doen maar ik vind dit wel wat moeilijk omdat het voor de rest wel in orde is en de stalhouders zo vriendelijk zijn.

Waar ik ook meezit is dat ze al oud is een verandering van stalling wel heel ingrijpend is, zoals inn het spreekwoord "oude bomen verplaats je niet".

Het is een beetje een lang verhaal maar is er noh iemand die in dezelfde situatie zit en tips kan geven?

groetjes [naam]

Rozzy

Re: ouder paard veranderen van stal voor meer weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:38

oude bomen verplaats je niet, maar als je paard er op vooruit gaat Lachen .. Ik heb mijn pony op zijn 26e nog verhuist en hij is er zoveel op vooruit gegaan, voelt zich veel beter etc. (is ondertussen 29) Dan is de vraag waar je het paard het meest blij mee maakt; lekker naar buiten of zoals ze nu staat Lachen

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:39

Dat is een moeilijke. Ik weet niet hoe je financieel zit, maar is het niet mogelijk om je paard op die stalling te laten staan, en hem overdag ergens anders op wei zetten, bij een boer ofzo? (ik weet niet of er veel land bij jullie op loopafstand ligt?)
Dan heb je wel die fijne stal, maar dan kan je paard toch iedere dag de wei op.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:41

Hoe lang sta je al op deze stal? Heeft je merrie echt vriendjes hier?

Misschien eerst eens een goed gesprek met de stalhouder, leg je uit dat ze veel moet bewegen ivm met die onregelmatigheid en dat je haar wel graag elke dag een paar uur buiten zou hebben. Of dat niet geregeld kan worden? Tenslotte wil jij ook het beste voor je paard en je voelt je hier wel lekker thuis maar voor je paard is het niet ideaal dus ja, je moet wat.

Breng het een beetje op die manier dan zullen ze je begrijpen en kijken naar de mogelijkheden, lukt het niet dan kun je zonder rottigheden weg gaan omdat ze weten waarom je weg gaat en hun de mogelijkheid hebt gegeven om voor een idealere situatie te zorgen.

_ik_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:41

volgens mij kan je je paardje gewoon verplaatsen, zonder dat het veel problemen moet geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:42

x_juul_x: dat is niet mogelijk en ik kan niet elke dag s'morgens en s'avonds ze binnen komen zetten in verband met mijn werk. Dus idealiter is een pension die ze s'morgen op de wei zetten en ze s'avonds binnen zet.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:43

Hoi, het blijft altijd een moeilijke beslissing, omdat je paard nu eenmaal niet zelf kan vertellen wat die wil. Ikzelf ben een groot voorstander van zoveel mogelijk buiten en idd, zoals je zelf al aangeeft dat ze meer beweging moet hebben om soepel te blijven, is het dan beter om verder te kijken ....

Als de eigenaren echt zo vriendelijk zijn dan zullen ze hier ook wel begrip voor hebben en misschien bieden ze zelf nog wel een oplossing.

Ik heb een nu 19 jr merrie en die ga ik volgend weekend verhuizen naar een stal waar ze meer ruimte heeft buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:46

Verandering hoeft niet altijd verbetering te zijn maar ook niet altijd verslechtering te zijn.

Ik heb mijn paard een paar keer verplaatst en steeds weer wel overwogen. Steeds met het idee dat ik er goed aan deed en steeds weer door de ogen van het paard bekeken.

Een aantal keren is het heel slecht gevallen bij hem, meteen geeft mijn paard het aan of hij het goed vind. Heb je hem daar eenmaal staan dan is de teleurstelling heel groot als blijkt dat hij het niets vind en zeker ook als dan weer blijkt dat de verzorging tegen valt, geheel tegen de gemaakte afspraken in. Dát is nl iets wat je maar moet afwachten en heel erg belangrijk.

Ik heb hem uit een kudde gehaald, ik dacht dat hij het wel goed zo zou hebben, nou dus helemaal niet. Hij vond het vreselijk, het was ook een asociale kudde en dat weet je van te voren niet. De weidegang was vroeger heel goed, in de zomer hele dagen, nu komen ze maar 2 uur per dag op de wei en in de winter 3 uur in een kleddernatte paddock. Het is heel zuur als ze met mooi weer heel de dag binnen staan en dan 2 uurtjes naar buiten, met geluk 3 uurtjes. De pensionhouders blijven dan vrolijk vertellen dat ze hele dagen buiten komen, maar de meesten komen overdag niet, dus die weten het niet.

Nu staat hij thuis met een shet en hij is zo dolgelukkig en vrolijk, 10 jaar jonger. We hielden ons hart vast, we dachten dat hij het helemaal niets zou vinden.

Zo heb ik hem prive gehad, 5 jaar lang met een zure merrie waar hij niet mee samen kon staan, er moest een draadje tussen verder was hij alleen, wel hele dagen op de wei, maar hij stond ook vaak uren op mij te wachten bij het hek. Ik dacht die ga ik lekker bij mijn huis zetten met meer paarden met een weidemaatje, koppeltjes per stukje wei. Dat viel meteen vanaf de 1e dag totaal niet bij hem, met de overige paarden ging het niet, hij was zijn rustige plekje kwijt. Daarna in die bewuste kudde en zogenaamde natuurlijke stal, dat viel nog veel slechter, dier verstilde helemaal.

Maar een oud paard hoort overdag buiten te zijn en in een grotere stal, 3 x 3 is te klein, oudere paarden hebben moeite met opstaan en durven niet altijd te gaan liggen. Ze hebben meer rustige beweging nodig.

Ik zou die verandering gewoon proberen, misschien kan je afspreken dat als het niet gaat, dat je dan terug mag komen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:47

anneliesdj: Dit is helaas niet mogelijk, er staat nog een oude bompa (38) jaar en die heeft een eigen (klein) en die gaat wel elke dag buiten maar die moet alleen staan want die verdraagd geen ander paard. In de winter stan ze allemaal in een beurtrol buiten.
[naam] kan ook niet alleen staan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:48

Ik ben inmiddels al geregeld van stal veranderd voor dezelfde reden, namelijk meer weidegang. Mij is vooral opgevallen dat het grootste nadeel is dat niet iedereen met je wilt meedenken en niet allemaal de welzijn van het paard voorop hebben staan maar vooral het geld. Ik heb mijn merrie nou 7 jaar en heb haar al 9 x verhuisd, waarvan 4 x weer naar dezelfde stal ( met nauwelijk weidegang maar waarvan ik wel wist dat mijn paard goed verzorgd werd ). Sta nou op een stal waar ik zelf heb moeten inleveren ( vooral de binnenbak mis ik enorm ) maar waar de welzijn van de paarden voorop staat en met staleigenaars die vinden dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort. Het is 12 km van me huis maar zal niet gauw meer van stal veranderen omdat de paarden het gewoon niet beter kunnen hebben dus dan moet ik me maar aanpassen.

Lang verhaal kort te maken, ik zou je paard zeker verhuizen naar een plaats met meer weidegang, ben alleen ook heel zeker ervan dat waar je je paard heen brengt ze het ook met jouw ideeen van verzorgen eens zijn. En niet bijvoorbeeld zoals ik op 1 stal had als je paard doodziek is je wordt verteld dat je naar huis moet gaan omdat het sluitingstijd hebt en dat je morgenvroeg kunt bellen of hij/zij nog leeft want snachts opstaan beginnen ze niet aan..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:51

Ik zit er al een tijdje aan te denken maar ik ben een eeuwige twijfelaar en ben altijd bang wat de ander mensen gaan zeggen aangezien dit mijn eerste paardje is. Ook denk ik aan later want ik weet dat ik niet eeuwig op haar kan blijven rijden en dan het idee dat ze niet veel buiten komt, daar voel ik mij ook niet goed bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:55

Altijd naar je gevoel luisteren. Als ik zeg, "ik moet hem nu binnen gaan halen" en mijn man roept, wacht nog even..., dan is mijn paard weer een ijzer kwijt, lekker bezweet en weer zijn koot opengetrapt. Dan ben ik weer boos op mijzelf, omdat mijn gevoel zei, hij staat lang genoeg buiten, hij wil naar binnen.

Dus als je gevoel zegt, mijn paard moet meer buiten zijn, zeker in de lente en zomer en vroege herfst, dan moet je dat gaan doen. Iig wel elke dag buiten zijn, met andere paarden. Een oud paard een etmaal op een stal van 3 x 3 zetten gaat gewoon niet goed..is slecht voor de gezondheid.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:57

@Chanel: ik ken het gevoel heel goed dat je het eng vindt mbt verhuizen, maar ook om wat mensen gaan zeggen Ach gut maar toch moet je doen wat je zelf wilt! Jij bepaald wat je goed vindt voor je paard en je paard is van jou afhankelijk.

Het is heel verstandig om vooruit te kijken mbt het pensioen van je paard en als je haar nu op een plek kan stallen waar ze veel meer buiten staat het gehele jaar door, dan is dat ook een fijn idee voor de toekomst Ja

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:00

Waar ik ook mee zit dat ze nu al drie jaar met dezelfde 2 paarden op de wei staan en dit gaat heel goed, [naam] is een paardje dat niet alleen kan staan maar ze moeten ook niet te dicht in de buurt komen, en met deze paarden gaat dat goed maar ik ben bang dat dit met andere paarden niet zo lukt en ze dan niet gerust op de wei kan staan.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:03

Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken, maar ik denk dat meer beweging voor haar wel beter zal zijn, daar je aangeeft dat ze nu al met stijfheid te kampen heeft .... en ook daar zal ze d'r plekje wel weer vinden en zoals eerder genoemd, misschien kan je de afspraak maken dat je terug kan komen als het niet mocht gaan ....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:03

Hoezo wat andere zeggen? Jij kent jouw paard toch zeker het beste?
Mijn merrie heeft ooit eens haar bekken/ heup gebroken gehad en hoe meer ze buiten loopt hoe minder last ze ervan heeft, vooral in de winter is ze een heel stuk stijver en rond deze vriestemperaturen loopt ze zelfs de eerste paar rondjes niet helemaal regelmatig. Sommige denken dat het gewoon toeval is, ik merk aan mijn paard dat ze zich gewoon veel beter voelt als ze meer beweging heeft. Volg je gevoel

Mja ze heeft er ook weinig aan als ze niet/nauwelijks naar buiten kan toch? Er zijn vast nog wel meer paarden te vinden waarbij ze die klik heeft, hoewel het natuurlijk wel even wennen zal zijn voor haar.

Mijn advies zou zijn om gewoon eens rond te kijken in je buurt wat de mogelijkheden zijn, als je ergens gaat kijken hoef je haar er toch niet meteen heen te brengen. Het heeft geen haast dus je hebt tijd genoeg om rustig rond te kijken waar jij een goed gevoel bij hebt en waar je achter staat.

Kan je merrie trouwens wel overal bij? is het ook geen oplossing om haar gewoon elke dag even een paar uur buiten te zetten en andere paarden afwisseld erbij te zetten? ik bedenk maar wat

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:06

twinducklin: Op de stal worden de paarden in vaste groepjes buiten gezet, hier heb ik niets op te zeggen, ik mag ze niet zelf bij andere paardjes zetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:07

Supersmurf hier op bokt heeft haar oude paardje ook bij ons op stal gezet, en hij is ontzettend opgeknapt. Veel weidegang en andere paarden om mee te rotzooien. Ik denk dat je er goed aandoet

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:08

Ik denk dat ik inderdaad mijn gevoel ga volgen en rustig op mijn gemak een ander plaatsje zoeken wat niet simpel ga zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:15

welke omgeving zoek je wat?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:22

Als je ervoor zorgt dat je 'goed' vertrekt, dan kun je altijd nog terug als het tegen mocht vallen. Je weet vantevoren nooit hoe het in de praktijk gaat uitpakken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:24

gewoon je gevoel volgen!
zal je een voorbeeld geven:

2 jaar geleden kwamen mijn huidige buren vanuit het westen naar hier. uiteraard moest ook paardlief meeverhuizen.
Dit paard, inmiddels 21 had al 15 jaar op dezelfde stalling gestaan. Hij heeft hier even moeten wennen aan het feit dat ie ineens niet meer maar 3 uurtjes op de wei stond maar de hele dag. Toch vertelde de buuf dat hij er na een tijdje nog nooit zo goed heeft uitgezien, hij glom, werd eindelijk eens een lekker vol oud kereltje EN hij begon zowaar wat ongein met de anderen uit te halen, iets wat hij op zijn oude stal nooit gedaan schijnt te hebben. Helaas heeft hij maar 1,5jaar hier kunnen genieten, door een vervelend ongeluk moest hij helaas op 22jarige leeftijd ingeslapen worden, maar het moraal van dit verhaal; oude bomen kun je verplaatsten, vooral als de omstandigheden voor het paard beter worden!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:34

lieveli: Ik woon in belgië, meerbepaald in [plaats] en het zou ideaal zijn dicht bij huis maarr ik wil ook nog buiten wandelen dus zal het waarschijnlijk de kanten van zoersel op gaan. Ik heb trouwens een advertentie gezien van een pensionstal waar ze heel de dag op de wij kunnen en ieder paard heeft aan zijn stal nog een klein privé paddock. Ik denk dat ik daar is contact ga opnemen het enigste is dat ik nu 150 euro per maand betaal en daar 225 euro.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:44

Oh oke, nee ik heb geen contacten daar, dus ik kan je ook niet helpen ermee... De financiele kant is iets wat je zelf moet afwegen, succes ermee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:21

chanel1985 schreef:
anneliesdj: Dit is helaas niet mogelijk, er staat nog een oude bompa (38) jaar en die heeft een eigen (klein) en die gaat wel elke dag buiten maar die moet alleen staan want die verdraagd geen ander paard. In de winter stan ze allemaal in een beurtrol buiten.
Chanel kan ook niet alleen staan.

Misschien in een stukje naast die opa? Als het voor hem mogelijk is om veel buiten te staan moet dat voor jou toch ook kunnen? In overleg is een hoop mogelijk lijkt me.

En anders zou ik gewoon eens informeren in de buurt of je ergens beter terecht kunt en of dat nog te doen is qua prijs en kilometers, je moet er tenslotte wel beter op worden.