Onderhoud stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Onderhoud stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:40

Tot op heden had ik mijn paarden nooit op stal staan. Ze hadden 24 uur per dag weidegang met een schuilstal. Als het weer echt heel slecht was sloot ik ze op. Dit deed ik dan op een soort binnenplaats van zo'n 80m2 waar tevens de schuilstal is. Maar ik heb er sinds dit voorjaar 2 paarden bij.
Dit gaat niet altijd zo goed samen dus ik heb besloten dat ik de paarden ieder een eigen stal ga geven, dat geeft wat meer rust. Ze hebben dan ieder hun eigen plekkie en kunnen dan geen brokken meer maken op de binnenplaats. Deze werd erg glad door de strond en de regen. Het werd nog wel eens een glijpartij, niet echt veilig dus.

Nu vraag ik me af, hoe houden jullie de stal bij. Mesten jullie iedere dag uit of stro je alleen op? Ik kies voor Stro omdat wij zelf tarwe verbouwen en dus gratis stro hebben. Mesten jullie hem helemaal uit of scheppen jullie de natte plekken en de drollen er uit en een beetje stro erbij? Ik ben benieuwd, laat me vooral ook weten waarom jullie voor deze methode kiezen.

amazone77

Re: Onderhoud stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:43

ik zelf heb mijn paard op vlas staan,maar op de manege waar ik werk staat alles op stro,daar halen ze iedere dag de drollen eruit,en zetten ze de stal vlak(zodat het stro weer op gelijke hoogte ligt) en geven ze de paarden ruim nieuw stro bij (elke dag) 1 keer in de week halen ze de stallen leeg,het droge wat er nog van over is dat gaat onderop en er komt een nieuwe laag stro er over heen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:45

Toen ik de stal nog zelf deed, haalde ik elke dag de drollen en de natte plekken eruit. Het schone stro werd dan de onderlaag en er kwam nieuw stro bovenop. Één keer in de week haalde ik de stal helemaal leeg. Ik vind het zelf niet echt lekker om alleen de drollen eruit te halen. De stal word dan al snel zo vies.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:47

Wij potten 's winters op. Dus alleen drollen eruit en verder nieuw stro erbij. Mocht het echt een bende worden, dan halen we de meest natte plekken eruit.
We kiezen voor deze methode zodat de stallen warm blijven in de winter.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:48

Mijn paard staat op stro, en dan deed ik iederdag even zijn stal checken, en alle viezigheid eruit, klein beetje nieuw schoon stro erin, weer lekker een beetje opstrooien. En een keer in de week gaat die helemaal leeg.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:48

Dus eigenlijk hetzelfde als GuusHinnik sorry!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:54

Ik haal elke dag de drollen en natte plekken er uit.
Het stro wat overblijft verspreid ik weer, als onderlaag
Daarover doe ik een beetje nieuw stro.

Ik heb niet een vast ritme van 1x per week de hele stal leeg, dat doe ik als het echt vies en nat is, kan 4 dagen zijn, maar ook 10 Knipoog
Dat hangt ook van het weer af, en hoeveel uur t paard buiten staat