Bak aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:19

Ik weet dat er al enkele topics hierover geweest zijn, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat specifieke tips.

Wij willen een bak aanleggen (wat je dus ook al in de titel kom lezen Vork )
We hebben al een bedrijfje laten komen kijken, maar schrokken een beetje van het bedrag Bloos
Een paar gegevens:
- we liggen op een heuvel;
- grond water ligt op 24 meter
- kleigrond na een meter of zo wordt het zanderiger

Moeten we wel of niet sleuven graven?
Wel of geen drains?
Welk zand kunnen we het beste gebruiken?
Moeten we de bak horen maken als omliggende grond (dus eigenlijk het zand bovenop bestaande laag leggen) of moeten we een "kuil" graven met daarin de sleuven?

Als jullie me verder kunnen helpen graag. Ik lees verschillende zaken en weet niet wat in onze situatie nou het beste is om toe te passen.

stefanvi

Re: Bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:26

ik kan misschien geen antwoord geven op al je vragen, maar ik zal het proberen.

- sleuven graven doe je in principe voor de drainage, dit bedoel jij neem ik aan ook?
- drainage is wel aan te raden, dit om te voorkomen dat zich grote waterplassen zullen vormen in de bak, vrijwel iedere bak heeft dan ook drainage.
Wil je het echt luxe maken, kun je ook kiezen voor een zogenaamd eb en vloed systeem, naast afvoeren van overtollig water kun je dan ook water weer het zand in pompen om zo het zand op een bepaald vochtigheids percentage te brengen/houden.
- Het zand is een speciaal soort zand, paardenbakzand, voor in omloop, dit zand heeft precies de goede korrelgroote, korrelvorm e.d. die nodig zijn voor een paardenbak.
De korrels zijn even groot, dus bij dit zand is het niet zo dat de zwaardere/grotere korrels naar de bodem zakken en een waterdichte laag vormen, de hoekige vorm van de korrels voorkomen dat het paard al te veel wegzakt in het zand.
Het zal voor zich spreken dat dit zand iets duurder is dan normaal zand, echter kun je het beter wel in een keer goed doen, want twee keer zand laten storten is zeker duurder.
- het beste en meest gebruikelijke is om de bak uit te graven, en dan het zand op gelijke hoogte met de omgeving te leggen. Je kan het ook hoger leggen, je moet dan alleen wel zorgen voor een soort omheining van stenen, beton of hout om het zand in de bak te houden.

Anoniem

Re: Bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

TAO --> VSW.