Probleem met vlas.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Probleem met vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:13

Vorig jaar ben ik verhuisd met mijn pony omdat het de ideale plek is voor mijn pony van 30.
Krijgt 4 keer per dag hooi, staat overdag lekker buiten (stal met uitloop en paddock) In de zomer 24/7 weidegang enz.
Enig nadeel is het vlas.
Die mensen hebben maar twee stallen en hebben voor vlas gekozen omdat dat makkelijker af te voeren was dan stro.
Ze hebben geen mogelijheid om stro op te slaan laat staan een mest hoop aan te leggen.
Het vlas gaat in de groene kliko's en als de natte plekken weg worden gehaalt gaat het in zakken naar de stort.

Mijn pony is al 30 en piest daarom veel.
Nu is het probleem dat het vlas veel sneller goor word dan bij haar paard.
Een keer per twee weken haalt ze de natte plekker eruit,iets wat niet haalbaar is voor mijn pony.
Tussendoor stooit ze wel op.

Heb het al aangekaart dat ik best meer wil betalen als ze meer de natte plekken eruit haalt.
Nu staat er een steeds een pak vlas klaar dat als ik het te nat vind zelf bij kan strooien.
Het liefst zou ik gewoon stro willen maar dit is gewoon niet haalbaar.

Wat kan ik doen dat mijn pony enigzinds een schone stal houd?

PatsyPatsy

Re: Probleem met vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:20

eventueel zelf wanneer je naar je pony komt even rap wat vuile plekken er uit halen. Zo wordt het een beetje bijgehouden en zoveel werk is het ook niet. Voor die extra 7 minuutjes ofzo Lachen

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:44

mariekie schreef:
Wat kan ik doen dat mijn pony enigzinds een schone stal houd?

Mijn paard staat op hemparade, en heeft op een andere stal gestaan op vlas. Bij de eerste stal hadden we er ook rubberen platen onder. Hier strooiden we niet zoveel vlas over, zodat we iedere dag er alles uit konden halen. Het voordeel was wel bij deze stal dat er een gierkelder onder zat, dus de plas kon weg lopen.
Nu staat ze op een mega lading hemparade. Hier halen we elke dag de stront uit, en ik haal meestal wanneer ik kom de natte plekken er ook wat uit. Dit werkt prima zo.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:33

Naar mijn idee onderhouden ze de stal niet goed, de bedoeling is dat je 1x per week de natte plekken eruit haalt en dan een heel pak erbij gooit. Gaat hier bij alle paarden goed, 1x in de 2 weken is zeker bij een pony die veel plast te weinig en tussendoor steeds kleine beetjes bij strooien is ook minder handig.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:35

Mijn vz paard staat ook op een sorrt vlas (strovezel) en wij halen elke dag de drollen en natte plekken eruit... Na 2 of 3 dagen dit niet doen ziet de stal er echt niet meer uit! eens per 2 weken lijkt me dus ook erg weinig...
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 21-11-08 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:35

De drollen halen wij er overigens wel elke dag uit.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:37

misschien zijn stro-korrels een optie voor jouw paard. Daar loopt nu ook een topic over. Ga het even opzoeken voor je....

Hier is ie dan
[VSW] Stro-korrels?

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:53

Inderdaad je moet het regelmatig bijhouden, vooral als je paard zelf niet heel schoon is op stal. Of veel moet plassen. Dan is 1 keer in de 2 weken veel te weinig voor het weghalen van natte plekken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 10:09

Ik heb dus het idee dat ze een probleem heeft met de afvoer van het vlas.
Ik heb zaterdag gevraagd wanneer ze me stal weer ging doen omdat hij erg nat was.
Zondag zou ze het doen maar ik ben niet geweest wegens de sneeuw.
Gister kwam ik dus heeft ze er alleen een beetje vlas overheen gegooit..
Word er echt moedeloos van.
Zijn er manieren om zelf vlas af te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:13

Ik kan je verzekeren dat je op vlas een veel drogere en schonere stal zult hebben, mits je het goed doet. Kennelijk heb je te weinig vlas in je stal en de natte plekken worden er veel te weinig uitgehaald. In een stal van 3 x 3 doe je meteen 3 pakken en dan kan je na een week de natte plek er uit scheppen, maar dan moet er ook echt een heel pak bij, elke week een pak erbij en om de 5 weken 2 pakken er bij in een keer.

Mijn paard staat op ongeveer 15 cm vlas en helemaal kurk droog, ik haal elke 3 dagen de natte plek er uit, dan heb ik een volle kruiwagen vol en dan gooi ik er op zondag een heel pak weer in.

Desnoods betaal je iets meer voor wat extra vlas en vraag je of je voor paard vaker de natte plekken er uit mag halen. Desnoods rij je zelf een keer per week naar de stort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:14

mariekie schreef:
Ik heb dus het idee dat ze een probleem heeft met de afvoer van het vlas.
Ik heb zaterdag gevraagd wanneer ze me stal weer ging doen omdat hij erg nat was.
Zondag zou ze het doen maar ik ben niet geweest wegens de sneeuw.
Gister kwam ik dus heeft ze er alleen een beetje vlas overheen gegooit..
Word er echt moedeloos van.
Zijn er manieren om zelf vlas af te voeren?

ik heb een bergje op de wei, die zakt behoorlijk in, wordt mijn composthoopje voor in het voorjaar, echt super mest. Koop 1 bigbags en vul ze met de mest, aan het voorjaar zet je ze aan de straat of zet een advertentie bij een volkstuintje, ze komen het heel graag ophalen, echt super mooie compost krijg je er van.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 10:31

Heb ook al voorgesteld om meer te betalen maar dat werkt ook niet.
Helaas kunnen we geen vlas over de wei strooien want we hebben zelf geen wei.
De stallen staan in de tuin, vorig jaar hebben ze wel eens mest rondom de tuin gegooit maar dat werd een zooitje.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:39

Ik word ook gestoord van het vlas in de stallen bij ons.
De boer wil pertinent niets anders (er ligt een grote mesthoop, dus dat is het probleem niet) dus ze mogen niet op stro.

Ik vind vlas niets voor mijn paarden, die knoeien behoorlijk met hun hooi, en dus eten ze van de grond, ik heb verhalen gehoord over vlaskoliek en dat wil ik toch echt liever voorkomen.
Ik schep dagelijks de natte plekken eruit, mijn paarden zijn onwijze viesnichten (helaas) en met het oppotprincipe van vlas werkt het voor mij echt niet, dan staan ze continu in het nat.

Helaas moet ik er nu wel een andere stal om zoeken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:42

Andere stal zoeken shoot ook door mijn hoofd.
Maar tja met een oude pony heb je weinig keuze en ben blij met de opties die ik bij deze stal heb.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:14

ik ben voor 1 van mijn paarden over gestapt op vlas, omdat het met stro elke dag moedeloos was, gooide je er een baaltje in de volgende dag was alles weg of vies.
Hij staat nu bijna 3 weken op vlas, bij het begin heb ik er idd 3 balen ingegooit. Elke dag de mest eruit en om de 5 dagen 1 baaltje erbij. Tot op heden heb ik de natte onderlaag er nog niet uitgehaald. Maar hij staat er nog droog op. Denk dat het ook niet handig is om zovaak het natte eruit te halen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:51

Als ie keurig erbovenop blijft staan zal het geen probleem zijn Nitouche, maar allebei mijn blagen vinden schrapen en rommelen nogal leuk, dus dan kan je je wel voorstellen hoe het eruit ziet.
En ik heb het niet zo op oppotstallen, liever elke dag een beetje mesten dan tegen die vlastroep aankijken, om nog maar niet te spreken van het gevaar wanneer ze het teveel binnen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:13

mariekie schreef:
Heb ook al voorgesteld om meer te betalen maar dat werkt ook niet.
Helaas kunnen we geen vlas over de wei strooien want we hebben zelf geen wei.
De stallen staan in de tuin, vorig jaar hebben ze wel eens mest rondom de tuin gegooit maar dat werd een zooitje.

Staat het paard dan hele dag binnen? In zo een geval heb je idd veel meer mest. Jammer dit. Ik zou toch iets van een aanhanger regelen en daar de extra mest op storten, misschien kan je het bij een manege kwijt tegen geringe betaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:16

Je hoeft niet te potten, je kunt gewoon mesten, je hebt dan zelfs nog minder mest dan met stro. Is er dan geen andere paardenbezitter in de buurt die wel een grote mesthoop heeft? Geef je die persoon 100 euro als bijdrage als de mest wordt opgehaald en dan vraag je of jij je aanhangertje elke week bij hem mag leeg maken. Ik ken er zat die dat zo doen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:57

Mijn pony staat overdag buiten van ongeveer 9 tot 5.
Heb vandaag iemand gesproken die misschien wel weet waar ik mn mest kan laten.
Ga het morgen maar weer eens aankaarten op stal, want net was mn stal weer om te janken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:58

corine1981 schreef:
Ik vind vlas niets voor mijn paarden, die knoeien behoorlijk met hun hooi, en dus eten ze van de grond, ik heb verhalen gehoord over vlaskoliek en dat wil ik toch echt liever voorkomen.

Ik schep dagelijks de natte plekken eruit, mijn paarden zijn onwijze viesnichten (helaas) en met het.
Alleen met vers vlas nemen die van mij wel wat happen, maar na 2 dagen is het blijkbaar niet lekker meer. Om te voorkomen dat ze het hooi door het vlas gaan harken heb ik netten aan de binnenkant van de deuren hangen. Kan geen hoef in komen (kleine mazen) en ze eten netjes en beheerst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:20

Ik veeg de vookant schoon, overigens voer ik nat hooi ivm met hoesten. Er zit geen hooi tussen het vlas omdat hij alles opeet. De shet krijgt steeds weer te veel hooi, kan dat gewoon niet doseren, ook bij hem veeg ik een schone reep vooraan in de stal, maar alles wat hij die dag niet op heeft, veeg ik weer tussen de vlas als bed, hij eet er niet van. Hooi van de vorige dag is kennelijk vies als je geen honger hebt.. Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 16:33

Ga het vanavond aankaarten.......
Pppfftttt zie er best tegenop maar is voor een goed doel Vork
Ga donderdag zowieso bij een stal kijken maar of dat de oplossing is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:49

mariekie schreef:
Mijn pony staat overdag buiten van ongeveer 9 tot 5.
Heb vandaag iemand gesproken die misschien wel weet waar ik mn mest kan laten.
Ga het morgen maar weer eens aankaarten op stal, want net was mn stal weer om te janken...

Dat is een goed idee, breng het ook als een goed idee, strijk ze niet tegen de haren in.

Ik zou eerst eens kijken of je een afspraak met die mestpersoon kan maken eer je naar je pensionhouder stapt. Kan je nl mooi voorstellen om zelf 2 keer per week te mesten en een extra pak vlas te kopen en de mest bij die persoon te brengen zodat zij er geen extra werk en troep van hebben. Dan misschien is alles weer toppie voor jouw en je paardje. Verhuizen hoeft nl niet een verbetering te zijn.

Ik spreek uit ervaring, ik denk dat ik in 9 jaar in 8 pensions gestaan waarvan er 2 plekken waren waar ik alleen een stalletje met wei huurde, dat was top, kon alles zelf regelen, maar die andere 6 plekken, nooit meer terug, was gewoon oliebol...en elke verandering dacht ik het weer gevonden te hebben....

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:35

Volgens mij kan je het beste in een lege stal bv 5 pakken ineens erin gooien. Daarna alleen een paar weken helemaal geen natte plakken eruit halen, alleen de drollen en dan 1 of 2 keer per week een nieuwe baal eroverheen gooien. Vlas nl. namelijk heel veel vocht op maar er moet dan wel een flinke bodem liggen. Na een aantal weken is het vlas wel geheel verzadigd en dan kan je het er geheel eruit halen. Succes!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:53

Wekenlang niets eruit halen? Dat gaat wel heel erg stinken en er ontstaan steeds meer ammoniakdampen. Als je een buitenstal hebt kan het, bij een binnenstil zou ik dat niet zo snel doen.