Aanleggen rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester

Aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:46

Bij mijn boerderij wil ik een goede rijbakbodem aanleggen. Helaas is het niet mogelijk om een stuk weiland om te ploegen daar er veel puin onderligt en het afvoeren niet betaalbaar is. Ik zoek dus info over een rijbak die op een bestaand stuk grond wordt gelegd. Ik heb begrepen dat de volgende bodem goed is: eerst drainagekanalen graven, daar worteldoek overheen leggen, drainagebuizen in de geulen leggen en afdekken met een laag grind. Hierover heen ongeveer 25 centimeter drainage zand. Wie kent dit systeem en heeft hier ervaringen mee (graag zowel positief als negatief en weet waar ik materialen kan kopen e/o wie dit kan aanleggen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Boktpony

Re: Aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:49

op wat voor grond zit je? daar zit namelijk erg veel verschil in...

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:15

Ik zit op een combinatie van klei/zand en veen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:25

en hoe nat is je weiland nu? want het kan goed zijn doordat er veel puin in de grond zit je water sneller afgevoert word en je bak simpel gemaakt kan worden van een laag paardenbakzand Pling

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:38

Het weiland is helaas behoorlijk nat. We hebben afgelopen voorjaar greppels gegraven voor de afvoer van het water. Dit begint nu te werken, maar we willen in ieder geval een rijbak die we het hele jaar door kunnen gebruiken en tevens als losgooibak dienst kan doen als het weiland te nat is.