24/7 mogelijkheid tot eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnn

24/7 mogelijkheid tot eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:08

Ik rijd op een Ijslanderstal bij mij in de buurt. Een groep mensen daar heeft een artikel gelezen waarin stond dat paarden 24/7 mogelijkheid tot eten moeten hebben, omdat dit in de natuur ook zo is. Wat er niet bij staat is dat wilde paarden moeten lopen om dat eten te vinden, en paarden die in een wei staan er niet voor hoeven te lopen, en zo dus heel snel dik worden.

Wat vinden jullie hier van?

EllyC

Re: 24/7 mogelijkheid tot eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:10

Mijn paard heeft elk moment van de dag toegang tot hooi, maar als ik de pony zijn gang zou laten gaan dan zou ie echt te dik worden. Ons hooi en gras is veel te voedingsrijk voor de meeste paarden.
Maar als er arm hooi in combi met stro gevoerd worden lijkt me het prima.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:11

voor een paard is het et beste als ze de hele dag door hooi kunnen eten..zodat et darmkanaal de hele dag in werking is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:32

hele dag door kleine beetjes is inderdaad het beste.
Maar je kunt het je paard natuurlijk wel wat moeilijker maken om dat voer te bemachtigen.
Bijvoorbeeld met ruiven met kleine openingen, hooinetten met kleine openingen, hooi verspreiden over heel veel kleine hoopjes de hele wei of paddock rond...

De hele dag onbeperkt is voor de meeste paarden net iets te veel van het goede. Mijn merrie werd ook erg dik, dus nu probeer ik het hooi voeren zo te doseren dat ze ook 2x per etmaal een paar uur niet zoveel kan eten. En zet haar weer vaker en langer aan het werk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:37

Hier krijgen de fjorden en shetlanders sinds 2 jaar onbeperkt hooi. Dit bevalt heel goed, ze houden zichzelf perfect op gewicht. Doordat ze constant kúnnen eten, doen ze dat alleen als ze er echt behoefte aan hebben. Ik heb ze er wel aan moeten wennen, de eerste week vraten ze zich helemaal vol, bang dat het op zou raken. Nu is er niets aan de hand en nemen ze naar behoefte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:35

scheelt ook hoeveel "energie" er in dat hooi of gras zit natuurlijk Knipoog
Mijn gras wordt bemest, dus mijn hooi/kuil is ook bemest. Dan zet het eerder aan dan arm hooi/gras.
Bij mijn paard ging het lang goed, maar toen ik door hoefprobleem een aantal maanden niet kon trainen begon ze wel de pan uit te groeien. Ze stond hier toen al een jaar op hele dag kunnen eten. (strookbegrazing en in winter vrijwel onbeperkt ruwvoer)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:03

die van mij krijgen onbeperkt voordroog en eten gewoon wanneer ze willen,en dat is echt niet de hele dag.
Ze zien er alledrie goed uit,misschien iets te dik maar dat vind ik niet erg omdat ze 24/7 buiten staan en zich zo beter warm kunnen houden.

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:45

jaa bij ons staat daar ook 24/7 eten, dan kunnen ze dus ook eten wanneer ze willen, en dat is ook zeker niet de hele dag,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:16

onze paarden worden ook te dik, nu gaan we weer over op porties voeren, ze staan dus nooit lang zonder eten.

Wat ook kan is armer hooi gaan voeren, graszaadhooi bijvoorbeeld, of het hooi mengen met stro.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:32

Ja 24/7 de beschikking hebben over ruwvoer is inderdaad de natuurlijkste manier van paarden houden. Je moet dan alleen er wel voor zorgen dat dit ruwvoer niet teveel voedingswaarde heeft, dus hooi met weinig voedingswaarde eventueel aangevuld met wat stro. Ook wilgentakken vinden veel paarden leuk en lekker. Een ander punt is dat je ook eigenlijk aan die andere natuurlijke behoefte : namelijk beweging, moet proberen te voldoen. Natuurlijk gaat het de meesten niet lukken om zoveel kilometers per dag te maken als een paard normaal loopt , maar veel werk en andere beweging is wel belangrijk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 02:45

Dat natuur gedoe begint een beetje door te slaan pfff....
Zal wel het beste zijn maar alsof wij voor onszelf het beste voor het beste doen, kwa eten en beweging.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:11

Het is weer allemaal een beetje teveel aan het doorslaan in de natural-richting volgens mij.

Een paard, en zeker een van een sober ras, moet zoveel te eten krijgen dat hij op een gezond gewicht blijft. Niet meer en niet minder. Hoeveel dat precies is kan geen enkele natural-goeroe je vertellen.

Je gaat je paard toch niet hoefbevangen voeren omdat ze je op paardnatuurlijk.nl vertellen dat je ze niet op rantsoen mag zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:15

Mijn paard staat gewoon op onbeperkt hooi in een loopstal met een niet al te grote uitloop voorlopig. Daarnaast rijdt hij op dit moment niet veel, 3-4 per week.
Hij heeft misschien een hooi buik maar dik kan ik hem niet noemen.

Mijn kruising shetx falabella heeft het beruchte shet-gen mee gekregen en wordt al dik van lucht. Rolleyes
Hij krijgt niet onbeperkt maar ongveer 6-8 keer per dag een portie hooi.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:17

die van mij krijgt smorgens een schepje brok,en een plak goed hooi,als ze het op heeft gaat ze de wei op,en haal ze savonds weer naar binnen,krijgt ze weer wat brok en een plak of 2 goed hooi.smorgens is alles weg,en zal ze vast een aantal uren zonder hebben gestaan,ze doet het prima zo en de rest van de paarden daar ook,als ik ze op de wei ook nog hooi zou moeten geven dan worden ze veel en veel te dik,en het word een enorme bende op de wei.
ik doe het op mijn eigen manier,en ze zien er heel goed uit,en hebben nog nooit koliek gehad.
wat anderen doen of vinden moeten ze helemaal zelf weten hoor.ik doe het al jaren zo.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:27

Bij ons op stal krijgen ze een dusdanige portie hooi dat ze hier de hele dag op kunnen knabbelen....
oftewel ze hebben dus 24/7 eten
en dat gaat super goed Ja wij hebben geen bevangen paarden, of megadikke paarden
dit valt reuze mee....
al krijgen ze hier bijna geen bix.....mag wel maar bijna niemand doet het of wilt het
alleen hooi (lichte kuil) en wortelen....
werkt dus perfect en paarden hebben geen last van stalondeugden

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:25

Als je paard er niet dik van wordt kan je de hele dag voeren. Anders zou ik normale porties over de dag verdelen. Dus niet alles alleen 's ochtends en 's avonds maar porties over bv 6 x per dag verdelen (als je de mogelijkheid hebt).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:39

fjordnina schreef:
Hier krijgen de fjorden en shetlanders sinds 2 jaar onbeperkt hooi. Dit bevalt heel goed, ze houden zichzelf perfect op gewicht. Doordat ze constant kúnnen eten, doen ze dat alleen als ze er echt behoefte aan hebben. Ik heb ze er wel aan moeten wennen, de eerste week vraten ze zich helemaal vol, bang dat het op zou raken. Nu is er niets aan de hand en nemen ze naar behoefte.

hier het zelfde liedje

en in de herfst worden ze ietsjes dikker voor de winter
en in de lente gaan ze weer terug naar normaal

regelen ze helemaal zelf Vork

in de wei = ook lopen
water op 1 plek , liksteen op andere

ongeveer maand geleden begonnen met voordroog bij voeren

nu staan ze in de paddock
en hebben voordroog uit hooizakken op 1 plek hangt het meeste
hangt 1 zak verder op
water staat aan de andere kant
knabbel takjes over gehele paddock

daarbij wat speelgoed en dingen her en der
als ik vers kom brengen krijgen ze eerst resp handje en 1/2 schepje granen
savonds krijgen ze handje alpa a omdat ik met medicatie geven zit
en dit vinden ze lekker en een handje kan weinig kwaad

daarbij krijgen ze 2 plakjes gerste stro en 2 plakjes stengelig hooi

in eerste instantie na de alpa a eten ze wat kuil
maar al snel vertrekt het spul van a naar b
zo blijft het iets in beweging
de volgende middag is alles zo goed als op
en krijgen ze weer vers bij

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:09

paarden eten 60% van de dag en eten elke keer kleine beetjes.
Mijn paarden hebben 24/7 de mogelijkheid om gras te eten en ik geeft ze elke dag een baal hooi, die ze de volgende dag nog geeneens op hebben Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:00

Voorheen konden mijn beesten ook 24/7 vreten maar toen reed ik nog volop en stonden ze op een groot land.
Op mijn huidige stal kon het het eerste jaar ook maar toen werden ze enorm dik en werden ze er gewoon ziek van.

Nu doen we het net als vorig jaar met 2 soms 3 voer beurten op een dag. Niet helemaal zoals ik het zou willen hebben maar als je op pension staat kan het soms niet anders.
Ze zijn in iedergeval nu wel gezond en niet zo overdreven dik meer.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:13

naadje24 schreef:
Bij ons op stal krijgen ze een dusdanige portie hooi dat ze hier de hele dag op kunnen knabbelen....
oftewel ze hebben dus 24/7 eten
en dat gaat super goed Ja wij hebben geen bevangen paarden, of megadikke paarden
dit valt reuze mee....
al krijgen ze hier bijna geen bix.....mag wel maar bijna niemand doet het of wilt het
alleen hooi (lichte kuil) en wortelen....
werkt dus perfect en paarden hebben geen last van stalondeugden

Het Naadje Lachen Hier Reneey ... Onze paarden krijgen bijna allemaal biks .. op Jan zijn paarden na .. iedereen krijgt bij ons op stal bijna 2 kilo Arie dan meer Tong uitsteken
Wilma geeft ook biks dus der word wel biks bijgevoerd Lachen
Maar om even over dat 24/7 mee te banketstaaf ... ik was bang dat Arie zich ook tonnetje rond vreette .. nou ik heb een vreetzak geloof me maar hij krijgt dus ook de hele dag door hooi en als ie geen honger heb eet ie niet .. maar vervelen kunnen ze zich niet.
Was ook eerlijk waar bang dat ie zich bevangen zou eten maar dat valt reuze mee.

Xies Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:17

fjordnina schreef:

Hier precíes hetzelfde verhaal voor een Shet, Belg en Kwpn'er. Zal niet zeggen dat de Shet niet wat te dik is, maar de rest houdt zich prima op gewicht hoor.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:29

mijn paard en shet krijgen op stal een mengsel van hooi en stro zodat ze ook onbeperkt kunnen eten zonder dat ze veel te vet worden. de 2 d-tjes krijgen wel onbeperkt hooi, maar die worden ook niet snel dik.
in de zomer werk ik met wisselweides en stripbegrazing. ons gras is van erg goede kwaliteit en dat samen met onbeperkt gaat niet werken...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:38

nickyu schreef:
fjordnina schreef:

hier het zelfde liedje

en in de herfst worden ze ietsjes dikker voor de winter
en in de lente gaan ze weer terug naar normaal

regelen ze helemaal zelf Vork

in de wei = ook lopen
water op 1 plek , liksteen op andere

ongeveer maand geleden begonnen met voordroog bij voeren

nu staan ze in de paddock
en hebben voordroog uit hooizakken op 1 plek hangt het meeste
hangt 1 zak verder op
water staat aan de andere kant
knabbel takjes over gehele paddock

daarbij wat speelgoed en dingen her en der
als ik vers kom brengen krijgen ze eerst resp handje en 1/2 schepje granen
savonds krijgen ze handje alpa a omdat ik met medicatie geven zit
en dit vinden ze lekker en een handje kan weinig kwaad

daarbij krijgen ze 2 plakjes gerste stro en 2 plakjes stengelig hooi

in eerste instantie na de alpa a eten ze wat kuil
maar al snel vertrekt het spul van a naar b
zo blijft het iets in beweging
de volgende middag is alles zo goed als op
en krijgen ze weer vers bij

Ook mijn fjord en twee mini shetten krijgen onbeperkt hooi. Smorgens krijgt fjord een kwart muesli (shetters ook) en savonds een kwart basisbrok.

Nou heb ik 2 buitenboxen met aangrenzend een paddock. Dus ze kunnen naar buiten en naar binnen wanneer ze willen.

Ik voer in allebei de boxen continu hooi.

Elke dag mest ik de boxen uit, knabbelen ze aan wat strootjes.

Door de hele paddock liggen boomstammetjes en takken, waar ze de bast van afknabbelen.

Aan de andere kant van de boxen, in de paddock, staat het water.

Shetties doen het hier perfect op, fjord blijft dik (die is trouwens weer aan het werken dus hoop dat ze snel wat vetjes gaat verbranden).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:49

Reneey schreef:
Het Naadje Lachen Hier Reneey ... Onze paarden krijgen bijna allemaal biks .. op Jan zijn paarden na .. iedereen krijgt bij ons op stal bijna 2 kilo Arie dan meer Tong uitsteken
Wilma geeft ook biks dus der word wel biks bijgevoerd Lachen
Maar om even over dat 24/7 mee te banketstaaf ... ik was bang dat Arie zich ook tonnetje rond vreette .. nou ik heb een vreetzak geloof me maar hij krijgt dus ook de hele dag door hooi en als ie geen honger heb eet ie niet .. maar vervelen kunnen ze zich niet.
Was ook eerlijk waar bang dat ie zich bevangen zou eten maar dat valt reuze mee.

Xies Lachen

ow hey reneey!

ik had begrepen van jan dat bijna niemand bix voerde Clown
ik verkeerd begrepen dan ....
ik voer iig geen bix want die bolle van mij kan het best zo zonder Tong uitsteken

maar idd zo 24/7 hooi gaat harstikke goed he Ja
en voor de paarden ook gewoon erg fijn dat ze altijd wat te knabbelen hebben,zo voorkom je toch verveling enzo

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:34

als je een paard voldoende beweging geeft
wordt hij niet zo snel dik hoor.
als je er vaak genoeg op rijd of een keer lekker
los gooit is het er zo weer vanaf, maar het is wel belangrijk grote
weides te hebben dat ze wel de mogelijkheid hebben lekker te lopen