beste & schoonste bodem voor inloopstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

beste & schoonste bodem voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:36

Hoi allemaal!

Ik heb nu bijna 3 jaar mijn paarden aan huis, maar heb nog niet de ideale manier gvonde voor mijn inloopstal.
Ik heb al even lopen zoeken hier, maar kon nog niet echt een antwoord vinden daarom maar even een neiuw topic.

Even de situatie:
Ik heb een inloopstal waar op dit moment 3 volwassen paarden in lopen en 3 veulentjes. omdat het een loopstal is wordt er natuurlijk veel rondgelopen en dit is ook te merken aan de stront die wordt rondgelopen.
Om het werk en afval van de stal zovele mogelijk te beperken ben ik nog steeds op zoek naar een oplossing.. Mijn stal is namelijk binnen een dag nat en goor na het uitmesten.. er valt niet tegenop te strooien ... ik gebruik nu stro, heb ook wel een vlas geprobeert maar werd snel rood en te nat.
De helft van de stal heeft een lichte drainage, dit is ook het deel wat ik opstrooi, in het andere deel liggen rubber matten. Daar strooi ik express niet op omdat de rubber matten al voor warmte zorgen en de paarden in de regel niet plassen/poepen op zo'n ondergrond.(en dus wel op stro of vlas) Dit is bij mij dus ook het geval, de matten blijven meestal schoon. Maargoed, het deel met het stro is dus binnen no-time goor, en ik kan gewoon niet elke dag de hele stal leeg halen (een stal voor 6 paarden is namelijk behoorlijk groot) plus dat ik er enorm veel afval aan heb...

Ik zit nu te denken aan oppotten, maar weet niet zo geod hoe ik dit moet aanpakken en met wel soort strooisel. Ook wil ik de kosten niet uit het oog verliezen.

Graag wat tips & ervaringen!

Groetjes Leonie

Zamora

Re: beste & schoonste bodem voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:03

is het niet mogelijk het uit te graven oid? En dan daarover nieuw zand en/of bestraten en daar eventueel gedeelte te voorzien met bodembedekking? Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:08

alleen zand er in laten. hebben wij ook,maar moet er wel bij zeggen dat er bij ons maar 2 jaarlingen in lopen,schep iedere dag de drollen er uit,en ze liggen echt kurk droog.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:10

Zamora schreef:
is het niet mogelijk het uit te graven oid? En dan daarover nieuw zand en/of bestraten en daar eventueel gedeelte te voorzien met bodembedekking? Lachen

Hoe bedoel je dit? :S snap het niet helemaal namelijk.. heb het over IN de stal he.. daarom snap ik het uitgraven niet? er zit een oude mestput onder, daarop liggen stoeptegels en de kieren daartussen functioneren als een soort drainage..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:12

die van mij heeft er een laag zand in aan de ene kant, en een stuk bestraat
en meneer heeft ontdekt dat plassen op het betegelde ook bést kan Nors opkijken
ik strooi er nu telkens maar wat zaagsel over, en that's it Lachen ik volg hier! Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:15

NkPrecious schreef:
Zamora schreef:

Hoe bedoel je dit? :S snap het niet helemaal namelijk.. heb het over IN de stal he.. daarom snap ik het uitgraven niet? er zit een oude mestput onder, daarop liggen stoeptegels en de kieren daartussen functioneren als een soort drainage..

huh oke dat zei je er niet bij. In mijn stal ligt namelijk gewoon zand, als het bij jou ook zo was kon je dit er miss voor gedeelte uithalen en droog nieuw zand erop en vanuit daar er mee verder werken.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:19

ja maar ik snap het uitgraven niet, omdat ik zeg dat ik nog geen oppot stal heb Knipoog ik vraag tips heirvoor omdat ik nog nooit opgepot heb en niet goed weet hoe ik dit aan moet pakken snapje Knipoog de drainage staat namelijk wel in het verhaal Lachen (niet hoe die werkt maar wel dat er soort van drainage is)
Valt me wel op dat er meerdere mensen zand gebruiken... had et nog niet eerder gehoord!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:21

Wij hebben er niks in liggen, stro blijft inderdaad niet lang schoon.

Hier liggen ze toch niet in de stallen, ze schuilen er voor de regen en voor de wind of voor de zon. Maar liggen doen ze toch buiten , dus vind ik het wel best.

Heb je het idee dat ze ook veel binnen liggen, dan heb je genoeg zachte rubberen tegels waar ze op kunnen liggen, en zou ik daarvoor kiezen.
Welke stalbedding je ook kiest, inloopstallen is altijd een probleem wat dat betrefd.
Potstal kan ook, alleen is dat niet zo -je-van-het- voor de stralen en hoeven.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:22

nog even ter verduidelijking van mijn verhaal, mijn inloopstal zit dus in een(oude) koeienstal. Vloeren zijn van beton, vandaar dat ik op de helft matten heb liggen, en op de andere helft een soort drainage wat ik hierboven heb beschreven Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:23

ja maar je zegt dat het nat blijft e.d. dat zit toch ergens in neem ik aan? Ik heb dat ook met mijn stal, daarom dacht ik als optie dat eruit te halen, snap je?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:23

in mijn inloopstal ligt ook gewoon zand, maar er ligt wel een opstapje voor zodat ze het natte niet allemaal mee naar binnen nemen. scheelt een hoop hoor!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:24

crossmonster schreef:
Wij hebben er niks in liggen, stro blijft inderdaad niet lang schoon.

Hier liggen ze toch niet in de stallen, ze schuilen er voor de regen en voor de wind of voor de zon. Maar liggen doen ze toch buiten , dus vind ik het wel best.

Heb je het idee dat ze ook veel binnen liggen, dan heb je genoeg zachte rubberen tegels waar ze op kunnen liggen, en zou ik daarvoor kiezen.
Welke stalbedding je ook kiest, inloopstallen is altijd een probleem wat dat betrefd.
Potstal kan ook, alleen is dat niet zo -je-van-het- voor de stralen en hoeven.

Ja mijn volwassen paarden slapen ooka ltijd buiten, maar als de moeders staan te eten liggen de veulens vaak erachter te slapen, 1tje zovaak dat ze praktisch altijd onder de stront zit .. Boos! dat vind ik dus niet zo fijn... En indd, ik ben ook bang dta et een probleem blijft... al ga ik denk ik wel eens een keer uitproberen met zand.. ben nu toch wel benieuwd daarnaar!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:26

Zamora schreef:
ja maar je zegt dat het nat blijft e.d. dat zit toch ergens in neem ik aan? Ik heb dat ook met mijn stal, daarom dacht ik als optie dat eruit te halen, snap je?

ah op die manier, nee zo heb ik et niet bedoeld in men verhaal Knipoog als ik em uitmest istie gewoon droog en leeg en gaat er schoon en dorog stro in, maar als er een paar drollen gelegd zijn (waar natuurlijk ook vocht in zit) en de dames waggelen der een paar keer overheen is het binnen een dag nat.. op die manier ...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:29

NkPrecious schreef:
nog even ter verduidelijking van mijn verhaal, mijn inloopstal zit dus in een(oude) koeienstal. Vloeren zijn van beton, vandaar dat ik op de helft matten heb liggen, en op de andere helft een soort drainage wat ik hierboven heb beschreven Lachen

is het misschien een idee om de rest ook met matten te bedekken? wij hebben er grote rubber matten in die ook nog eens heel dik zijn en vochtdoorlaten. Het zijn van die grote speeltuintegels......dus ze liggen zo goed als droog...ontzettend makkelijk uit te mesten...er hoeft geen strooisel overheen (scheelt weer geld). Enige mest die je hebt zijn de drollen....pis zakt weg...eens in de zoveel tijd zou je het goed door kunnen spuiten met water...je moet wel beetje een afvoer hebben waar het heen kan natuurlijk..
De matten is misschien wel even een investering...maar wij hebben ze redelijk goedkoop via marktplaats gevonden. Ik weet niet hoeveel vierkante meter je nodig hebt, maar nieuw zijn ze rond de 40 euro en dan 1 vierkante meter ongeveer....wij hebben ze voor minder als de helf via MP...Maar je spaart dus wel veel strooisel uit!...je moet het qua kostenplaatje dus echt op de lange termijn bekijken

Hoop dat je er wat aan hebt...voor duidelijkere en meer info pb maar....ik had nu niet zoveel tijd
succes!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:14

Is die betonvloer egaal of een soort rooster met een mestput eronder??
Ik heb vroeger bij een stal gestaan met betonroosters en daar lagen matten met gaten erin op, met daarop de stalbedekking.
De pies liep dan door die matten de put in.
Als je een egale betonnen vloer heb zou ik gaan oppotten.
Elke dag de mest eruit en nieuw stro erin,op den duur zal je merken dat er steeds minder nieuw stro in hoeft.
Het is wel veel werk als de stal een keer leeg moet!
De hoeveelheid mest zal natuurlijk niet minder worden, dat zal toch snel zo'n 2 kruiwagens per dag zijn denk ik met 6 paarden.
Wij hebben er 3 en scheppen elke dag de mest uit de paddock en dat is 1 volle kruiwagen(pure mest,staat ook 1 veulen bij)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:17

NkPrecious schreef:

Jij hebt hetzelfde al wat ik heb. Loopstal is een oude koestal met daaronder een grote put.
De loopstal is bij ons altijd droog...we hebben er geen matten of iets dergelijks in. Dichtmaken en stro erin is alleen voor mensen wegelegd met veel geld en spierballen:P .

Kunnen ze bij jou ook naar buiten of staan ze alleen binnen? Bij ons kunnen ze naar buiten de paddock op. Daar ligt zand en daar kunnen ze liggen rollen piesen en poepen. Binnen kunnen ze dus alleen droog staan met slecht weer en water drinken.
Op dit moment is het een bende maar ze zijn hard bezig de paddocks wer in orde te maken. OK dan!

Je zou idd kunnen denken aan die speciale staltegels of bij de firma die de HITactief stallen bouwt eens infromeren naar ligbed bodem(wel aan de prijzige kant).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:23

Afbeelding

German Horse pellets!

14 kilo pellets nemen 63 liter vocht op! Het blijft echt kurk en kurk droog! Ons paardje staat nu bijna 4 weken op de 9 zak die we in het begin in haar stal hebben gegeooit en we hebben nog alleen maar drollen eruit gehaald! Voor onze stal werkt het in ieder geval super, voor een loopstal durf ik het niet te zeggen, maar misschien het proberen waard?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:16

Cowgirl schreef:
NkPrecious schreef:

Jij hebt hetzelfde al wat ik heb. Loopstal is een oude koestal met daaronder een grote put.
De loopstal is bij ons altijd droog...we hebben er geen matten of iets dergelijks in. Dichtmaken en stro erin is alleen voor mensen wegelegd met veel geld en spierballen:P .

Kunnen ze bij jou ook naar buiten of staan ze alleen binnen? Bij ons kunnen ze naar buiten de paddock op. Daar ligt zand en daar kunnen ze liggen rollen piesen en poepen. Binnen kunnen ze dus alleen droog staan met slecht weer en water drinken.
Op dit moment is het een bende maar ze zijn hard bezig de paddocks wer in orde te maken. OK dan!

Je zou idd kunnen denken aan die speciale staltegels of bij de firma die de HITactief stallen bouwt eens infromeren naar ligbed bodem(wel aan de prijzige kant).

Ja ze kunnen bij mij ook naar buiten ja. Verschil is alleen dat ik binnen voer en ze lopen uit in de (rij)bak die van mij geven de voorkeur aan binnen poepen en plassen :S heel vreemd, als ik uitmest sluit ik ze 2 uur op in de paddock/bak, mooie schone droge stal, vers stro, de dames komen binnen en et eerste wat ze doen is met zen allen staan zeiken Vork
Mja.. buiten doen ze dus bijna nooit iets :S af en toe... opzich voor de bak wel lekker, maar niet voor de stal Tong uitsteken

Adil18 schreef:
German Horse pellets!

14 kilo pellets nemen 63 liter vocht op! Het blijft echt kurk en kurk droog! Ons paardje staat nu bijna 4 weken op de 9 zak die we in het begin in haar stal hebben gegeooit en we hebben nog alleen maar drollen eruit gehaald! Voor onze stal werkt het in ieder geval super, voor een loopstal durf ik het niet te zeggen, maar misschien het proberen waard?

Hoe veel betaal je per zak dan? heb er nog nooit van gehoord iig!

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:37

Mijn paarden hebben ook een vrije uitloop en mijn ervaring is dat ze buiten in het zand plassen als er geen stro in de stallen ligt. Zodra is stro in de stallen leg geven ze er de voorkeur aan om in het stro te plassen. Ik heb nu dus sinds vorig jaar niets meer in de stallen liggen en het werkt perfect. Drollen leggen ze wel binnen maar keurig op een hoop. Ik hoef nu dus alleen maar wat drollen te scheppen in de paddock en in de stallen. Scheelt mij een hoop tijd en geld en veel minder mest om af te voeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:05

Ik zou ook niks meer in de stal leggen. Buiten kunnen ze pissen en poepen als ze willen. Elke dag even de drollen rapen en je paddock blijft schoon zodat ze daar ook kunnen liggen.

Van het geld wat je uitspaart op je stro kun je misschien volgend jaar wat luxere matten kopen zodat ze ook binnen kunnen liggen.
Maar mijn ervaring is dat wanneer je paddock droog is ze gewoon daar gaan liggen.

Ze plassen in het stro om hun terrotorium af te bakenen. Tong uitsteken