afkoelen van de benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davincilover

afkoelen van de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:09

Hoi, ik heb een vraag. Ik spuit af en toe de benen van mijn paard af met koud water na het rijden(als ze vies zijn of als ik zwaar getrained heb). Ik doe dit omdat ik denk dat ik daarmee de benen afkoel en omdat ik het vuil van de benen afhaal. Is dit eigenlijk wel een goede reden en is het nou echt nodig? Waarom moeten die benen eigenlijk afgekoeld? Dat vroeg ik mij zomaar af.

En ik las ook in een topic dat bandages te warm kunnen worden voor de pezen, als je aan het trainen bent. Wat gebeurt er eigenlijk als het onder die bandages te warm wordt? Of misschien beter gezegd: Wat kan er gebeuren?

Alvast bedankt Knipoog

Eclaiire

Re: afkoelen van de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:22

Hallo,

Ik zat vroeger met het zelfde probleem. Mijn draver moest van de eigenaar standaard afgespoten worden. Zowel zomers als swinters. Nou maakte ik zelf wat te druk over de winter maanden. Na intensief rijden worden de pezen warm, en in de winter dus ook, en dan (koud)water er overheen om af te koelen. Wat eigenlijk dus best slecht is, moet je maar na gaan dat dat bij jou gebeurd als je zelf gesport hebt. Door weeromstandigheden is eht al koud, en dan komt er ook nog water over je heen.

Bandages weet ik zelf niet zo veel vanaf. Het kan inderdaad té warm worden onder de bandages wat weer gevolg kan hebben voor de pezen.

Maar dat zeg ik, ik denk dat andere bokkers er een andere mening over hebben Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:47

als ik zou zelf ook voor lauw water gaan,,,

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:00

Koud water is goed voor de pezen deze krijgen een beter doorbloeding waardoor ze de toxine sneller verwerken.
Voor de gewrichten is het minder goed omdat hier meer spieren in zitten deze kunnen stijf worden door te lang en te veel koud water.
In de winter kort afspuiten is prima daarna de kogel drogen met een handdoek en nog effe stappen aan de hand en of molen is het beste.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:17

Wat betreft bandages ed, door de warmte onder kunnen de banden en pezen oververhit raken, waardoor er blessures kunnen ontstaan. Dit geldt overigens ook (in veel mindere mate) voor het gebruik van peesbeschermers. Bandages hebben alleen een esthetische functie (is mooi voor het plaatje) maar doen verder niets voor de bescherming van de benen, een paard heeft ze niet nodig. Daarom wordt over het algemeen aangeraden ze tijdens de training niet te gebruiken.

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:16

hoe zit dat dan met strijken van de achterbenen?
ik ken iemand die om de 2 maanden nieuwe strijklappen nodig heeft.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:39

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik wist niet dat er door oververhitting van bandages blessures aan de pezen mogelijk kunnen ontstaan. En ook niet dat koud water in de winter schade aan kan richten. Bedankt voor de informatie!