Nieuwe bodembedekking, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Nieuwe bodembedekking, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:02

Hoi hoi,

De laatste tijd ben ik niet helemaal meer tevreden over de schoonheid van de stal. De stal wordt elke dag uitgemest, dus drollen eruit ed. En 1x in de week een nieuw pak vlas erop. Eerst bleef het netjes schoon, maar nu woelt Asterix een beetje zodat de stal snel smerig wordt.
Daarom wil ik in de aankomende vakantie echt de hele stal leeghalen, helemaal schoonmaken en een nieuwe bodembedekking erin doen. Op dit moment hebben we gewoon een betonnen vloer met daarover een laag met vlas. Ik ben op zich ontzettend tevreden met het vlas en ik ben wel van plan om dat er gewoon in te houden. Maar nu hoorde ik van een bepaalde pensionstal dat zij onder de laag vlas houtsnippers hadden. Helpt dit? Of hebben jullie een andere manier om de stal op een langere termijn gewoon niet al te vies te krijgen?

Groetjes Nienke.

YildizArabs

Re: Nieuwe bodembedekking, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:09

Mijn paard oftewel mn kleine varkentje, stond eerst op stro, toen op snippers (zaagsel) en sinds kort op vlas (met daaronder snippers). Ik ben het meest tevreden over het vlas, maar ik heb toch het idee dat het ook gewoon ligt aan het gedrag van je paard op stal. Die van mij heeft alle mogelijke soorten binnen de kortste keren omgewoeld en ze staat snel nat (ongeacht de bodemsoort). Sommigen zeggen ook dat het kan liggen aan het feit of je een liksteen op stal hebt (ja, die heb ik), waardoor ze meer gaan drinken en dus meer gaan plassen. Dat is voor mij geen reden om mijn paardje die liksteen te ontzeggen...
Gewoon maar vaker mesten?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:15

Bij jou maakt het dus echt helemaal niets uit?
De stal wordt door de staleigenaar meestal wel uitgemest, maar niet echt heel goed laat ik maar zeggen. Clown Gewoon de drollen en de natte plekken eruit. Ik kom elke dag dus dan mest ik ook nog eens een keertje uit. Ook het vlas gooien ze er alleen maar op en verspreiden ze maar een klein beetje. Dit doe ik dan zelf ook beter... Dus ik denk dat ik er zelf niet meer aan kan doen. Vandaag dat ik dacht aan een andere laag eronder.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:10

ik vind houtkrullen helemaal niks. Vlas maakt een goede bodem als je het laat liggen, houtkrullen wordt zo'n nat zootje,
ik hou het bij vlas.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:23

die van mij staat sinds een paar weken op vlas,en het bevalt mij echt super goed,daarvoor heeft ze 7 jar op krullen gestaan,vond ik ook prima,maar hoorde van steeds meer mensen dat vlas beter zou zijn,en ik ben er nu ook echt van overtuigt,die van mij is vrij netjes op stal,en gaat overdags naar buiten.ik haal ook iedere dag de drollen eruit,maar de bodem laat ik met rust,er komen nu nog steeds geen natte plekken doorheen,en ik doe er elke week 1 pak bij.
maar je hebt paarden die niet droog te houden zijn.en dan zal het strooisel ook erg duur in gebruik zijn wat je er ook in gooit.
maar ik vind dat je met vlas in het begin niet zuinig moet zijn,en er echt een paar pakken in moet gooien.maar ik ben nog maar een beginneling met vlas haha.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:26

Zijn stal is toen hij kwam helemaal schoon gemaakt. Maar dat is nu al een dik jaar geleden. Ze hebben er toen denk ik maar 1 pak opgegooid. De eerste dagen is het mooi schoon en droog maar al snel wordt het een rotzooi! Op zich is Asterix best netjes in zijn stal, maar het komt er toch steeds vaker doorheen. En met zijn witte sokken ed. ben ik niet zo blij met ranzige, vieze stal... (of ik ben gewoon een ouwe zeur en is de stal nog aardig schoon...)
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik vlas wel een fijne bodembedekking vindt. Maar ik dacht dat het misschien goed was om 2 verschillende lagen in de stal te doen...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:52

ik denk dat als er een pak of twee meer vlas in je stal zou liggen dat je dan geen probleem zou hebben,maar als je dat zelf niet in de hand hebt dan kan je daar denk ik niks mee doen. misschien aan de stalhouder vragen of hij er meer in wil doen?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:56

Wij gebruiken zaagsel, en de stal blijft zo aardig lang schoon

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:28

Vind vlas en zaagsel beiden prettige bodems voor de stal ze blijven lang droog Lachen en schoon Lachen En het is ook makkelijk met uitmesten

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:56

Okee, duidelijk. Dan mag het vlas blijven... Clown
Nee, zaagsel vind ik echt vreselijk spul. Ik heb zelf snel last van allergieen en zaagsel werkt bij mij gewoon niet. Vlas ben ik op zich best tevreden over, dus dan houd ik dat er gewoon in. Is het goed dat als ik de stal helemaal leeg haal en schoonmaak dat ik er dan een paar pakken ingooi? En hoeveel pakken dan?

BeautyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:17

Ik heb stro.. ze maakt het egt behoorlijk vies, meer poep dan stro kan ik zeggen
maar stro helpt denk ik het best, ik hoef het 1x per week te doen en dan is het goed.

maarjah elk paard is toch anders

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:23

Als ik het zo lees is de stal toen je kwam helemaal schoongemaakt en daarna niet meer!!!?????
dan kan ik me voorstellen dat hij nu vies wordt.
Ook bij vlas moet je toch eens in de zoveel tijd de natte plekken helemaal weghalen?
Als ik jouw was zou ik hetgene wat nog droog is even uit de stal halen of in een hoek gooien en dan al het natte eruit.
Dan hetgene wat je apart gelegd heb er weer in en daar nieuw vlas onverheen.
Dan kan je weer een tijdje alleen de mest verwijderen en eens per week bijstrooien,totdat de stal weer nat wordt ,dan doe je weer wat hierboven staat.
Veel succes ermee!!!